Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MacG »

Den ser fin ud. Hvad er ændret ? Du var ikke så imponeret til at begynde med ?

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, det er lidt svært at svare på. Jeg var lidt ked af at den var lidt "langsommere" i responsen end jeg havde håbet på - den lød skidefedt, men der var ikke så meget snap i, som jeg havde håbet på. Jeg tror det er en kombination af at lakken er hærdet godt igennem det sidste halve års tid, at den har fået en lille smule mere vinkel på halsen, og iøvrigt har sat sig lidt - og så er blevet justeret endnu bedre. Den er ihvertfald forvandlet fra en god guitar, til den guitar hvor jeg tænker "That's it. I'm done". :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".


MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"]Jamen, det er lidt svært at svare på. Jeg var lidt ked af at den var lidt "langsommere" i responsen end jeg havde håbet på - den lød skidefedt, men der var ikke så meget snap i, som jeg havde håbet på. Jeg tror det er en kombination af at lakken er hærdet godt igennem det sidste halve års tid, at den har fået en lille smule mere vinkel på halsen, og iøvrigt har sat sig lidt - og så er blevet justeret endnu bedre. Den er ihvertfald forvandlet fra en god guitar, til den guitar hvor jeg tænker "That's it. I'm done". :-)[/quote]

Det er min erfaring at netop halsvinklen på bolt-on guitarer er kritsk for at få det rette "Snap" og resonans i tonen. Og der sker ét eller andet når en guitar har sat sig over et stykke tid. De lyder sjældent helt rigtigt når de lige er blevet sat sammen. Tillykke med den.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GodSpeedDK »

Er det med vilje burst'en er lavet så dårligt?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"


Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af KrænDyt »

Den er fed Rasmus. Jeg hader relic, men den er fed. :thumbup:
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

Mac: Mange tak - det har jeg ikke eksperimentet ret meget med før, men det er åbenbart noget der virker. :-)

Mikkel: Hvad tænker du på, overgangen fra sort til rød?

Hans: Hmmm... Jamen, umiddelbart er jeg ret godt dækket ind. Jeg overvejer lidt at sælge et par stykker af de andre, nu hvor jeg har fundet "daMEN", men jeg skal have en ny hals til den hvide (det er den jeg har brugt på denne), og så måske have samlet en rigtig tele ud af den krop jeg har liggende (allparts).

Kræn: Takker. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]
Mikkel: Hvad tænker du på, overgangen fra sort til rød?
[/quote]

Ja. Eller dårlig og dårlig ... jeg ville personligt have foretrukket en mindre abrupt overgang. Og tænker, hver gang jeg ser en guitar se sådan dér ud, at der er tale om dårligt håndværk. Jeg havde aldrig forestillet mig, at nogen valgte det med vilje.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af AnotherDan »

Selvom det er en burst, så virker relic'en til at være ganske smagfuldt...
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]Mac: Mange tak - det har jeg ikke eksperimentet ret meget med før, men det er åbenbart noget der virker. :-)
[/quote]

Jo, den gode MacG er på rette spor her...

Sjovt nok er et par af mine Strat´er endt med en lille "dimmer" - oh well, "shim" er vist det nydanske ord for nærmest forhåndenværende lille tingest, som kan anbringes i den mest kropsnære ende af halslommen, sådan at man får en anelse halsvinkel - installeret efter besøg hos "onkel Mac". Og det kære væsen kunne jo aldrig finde på at gøre ting, som fik en guitar til at lyde dårligere... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

Mikkel: Jeg tror det er mit kamera - af en eller anden grund HADER det farven rød. Den er ikke så ekstrem i virkeligheden.

Sasha: Jamen, det er jo altid interessant at finde nye ting man kan fifle med, så det skal da prøves med nogle af de andre. Hvor blev I to dansemus iøvrigt af i går? ;-) Og fik du min pm, mht. forslaget om det koncentriske potmeter?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

Ja, det gjorde jeg. Og tak for det! Meget konstruktivt forslag! Der tænkes lige lidt over sagen...

Nu kan jeg jo kun tale på egne vegne. Men jeg blev først lige kaldt på arbejde på min første feriedag. Derefter stod den på lige at vise flaget hos svigerfamiliens store, runde dag. Og så havde jeg en Vox AC50, som var lovet færdig i dag, men som trods et venligt sindelag og generel samarbejdsvilje pludselig begyndte at slå gnister og sprænge sikringer, da den ellers var vurderet færdig. Så dét skulle der lige forskes lidt i. Men nu skal der jo heller ikke gå helt ferie i den. Så en deadline er en deadline: Ejermanden fik selvfølgelig sin nyrenoverede AC50 tilbage i dag i velfungerende stand som lovet, omend det kostede lidt natarbejde. Så må jeg danse moderne en anden god gang... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MrDjensen
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MrDjensen »

[quote="MacG"][quote="GuitaRasmus"]Jamen, det er lidt svært at svare på. Jeg var lidt ked af at den var lidt "langsommere" i responsen end jeg havde håbet på - den lød skidefedt, men der var ikke så meget snap i, som jeg havde håbet på. Jeg tror det er en kombination af at lakken er hærdet godt igennem det sidste halve års tid, at den har fået en lille smule mere vinkel på halsen, og iøvrigt har sat sig lidt - og så er blevet justeret endnu bedre. Den er ihvertfald forvandlet fra en god guitar, til den guitar hvor jeg tænker "That's it. I'm done". :-)[/quote]

Det er min erfaring at netop halsvinklen på bolt-on guitarer er kritsk for at få det rette "Snap" og resonans i tonen. Og der sker ét eller andet når en guitar har sat sig over et stykke tid. De lyder sjældent helt rigtigt når de lige er blevet sat sammen. Tillykke med den.[/quote]

Fed guitar Rasmus!

Jeg er ikke helt med på denne justering af halsvinkel :?
Hvad går det ud på?

--
Morten

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Loomer »

Jaja, det er en fin guitar, men der er altså stadig alt, alt for mange pickupper i den.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

[quote="MrDjensen"]

Jeg er ikke helt med på denne justering af halsvinkel :?
Hvad går det ud på?
[/quote]

I al sin enkelhed går det ud på, at man på en guitar med påskruet hals placerer den førnævnte "shim" (nudansk er et herligt sprog) - altså et plekter eller lignende - i dén ende af halslommen, som vender ind mod kroppen . Derved opnår man en anelse vinkel mellem hals og krop, hvilket igen har betydning for den resterende justering - hvilken vinkel strengene får i forhold til halsen og stolen osv. osv. Og det kan både høres og mærkes...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MrDjensen
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MrDjensen »

Hmmm.... kunne sgu da være man skulle prøve det.

Jeg købte for et halvt års tid siden en FED hals fra en SRV signature strat, som jeg aldrig rigtigt er blevet glad for, da strengehøjden ikke kunne justeres længere ned end ca. 2,1-2,2 mm på den tykke E. Jeg kører normalt med en halvhøj action på mine spader 1,8-2 mm. Halsen er møghamrende fed, faktisk den perfekte form til mine hænder, men med slæder og alt skruet helt i bund, er action simpelthen bare stadig for høj.

Der går ikke noget tone/sustain tabt, når halsen ikke har fuld kontakt med kroppen???
Nå, men det lader sig vel forholdsvist let afprøve.....:-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MacG »

[quote="MrDjensen"]Hmmm.... kunne sgu da være man skulle prøve det.

Jeg købte for et halvt års tid siden en FED hals fra en SRV signature strat, som jeg aldrig rigtigt er blevet glad for, da strengehøjden ikke kunne justeres længere ned end ca. 2,1-2,2 mm på den tykke E. Jeg kører normalt med en halvhøj action på mine spader 1,8-2 mm. Halsen er møghamrende fed, faktisk den perfekte form til mine hænder, men med slæder og alt skruet helt i bund, er action simpelthen bare stadig for høj.

Der går ikke noget tone/sustain tabt, når halsen ikke har fuld kontakt med kroppen???
Nå, men det lader sig vel forholdsvist let afprøve.....:-)[/quote]

Fra Fender Support:

"SHIMMING/MICRO-TILT™ ADJUSTMENT

Shimming is a procedure used to adjust the pitch of the neck in relation to the body. A shim is placed in the neck pocket, underneath the butt end of the neck. On many American series guitars, a Micro-Tilt adjustment is offered. It replaces the need for a shim by using a hex screw against a plate installed in the butt end of the neck. The need to adjust the pitch (raising the butt end of the neck in the pocket, thereby pitching the neck back) of the neck occurs in situations where the string height is high and the action adjustment is as low as the adjustment will allow.

To properly shim a neck, the neck must be removed from the neck pocket of the body. A shim approximately 1/4" (6.4 mm) wide by 1 3/4" (44.5 mm) long by .010" (0.25 mm) thick will allow you to raise the action approximately 1/32" (0.8 mm)."

Når bare du sikrer at bunden af halslommen er plan og fri for sære lakrester, og sørger for at din "Shim" passer, jeg tegner enden af halsen op på et stykke solidt tyndt karton, og skærer det ud, så bør det ikke give tab af tone (Det ideelle ville være et tyndt stykke finer, slebet ned i vinkel, men... Hvis det gør, bliver det opvejet af den ekstra vinkel strengene får over sadlerne når de er blevet justeret højere op. Det giver, efter min mening, en mere fast klang og et bedre attack..

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

Det rigtigt interessante, er så om det er vinklen eller strengehøjden der gør at lyden forbedres - det er almenkendt at høj strengehøjde (ikke nødvendigvis over gribebrættet, men ifht. kroppen - f.eks. på strygere) giver bedre akustisk klang.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"]Det rigtigt interessante, er så om det er vinklen eller strengehøjden der gør at lyden forbedres - det er almenkendt at høj strengehøjde (ikke nødvendigvis over gribebrættet, men ifht. kroppen - f.eks. på strygere) giver bedre akustisk klang.[/quote]

Jeg tror at det, også på guitarer, er den skarpere vinkel strengene får over stolen der gør det, = mere pres nedad, samt at trækket på halsen er mere lige.

Noget andet jeg gør er at lave "Det Kiropraktiske Knæk".. :s hock:
Med guitaren stemt op løsner jeg alle halsskruerne en halv omgang, eller hvad der skal til for at den kan bevæge sig lidt ved at trække i den. Så vrikker jeg den indtil den ikke knager mere i halslommen. Så er den helt tilbage og har kontakt med kroppen. Det kan lyde grimt, men..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen