Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

Som nogle af jer sikkert kan huske, har jeg i et par år haft en idé om at jeg godt kunne tænke mig en godt smadret tele, med samme konfiguration som min fræsertele. Jeg prøvede med en Rockinger krop, men jeg har måttet sande at lyden i elletræ ikke lige er mig.

Derfor har jeg sat et nyt projekt igang, der skal tage mine erfaringer fra tidligere customtele'r og sætte dem sammen i relic tele projektet. Jeg skal ind til guitarbyggeren Solle i morgen, og lytte lidt på noget træ, og få de sidste detaljer på plads, og så går han i krig. Selve bygningen af guitaren med nitrolakering kommer til at tage en måneds tid, og derefter samler vi guitaren, så jeg kan spille på den, og når nitrolakken er 100% gennemhærdet efter et halvt års tid, relic'er han den.

Når jeg har valgt Solle til dette projekt, er det fordi jeg har med de sidste par opgaver han har lavet for mig, været dybt imponeret over hans grundighed og dygtighed, og især kendskab til træ, og dets egenskaber. Særligt interessant var det at gå rundt i hans værksted og lytte til nogle forskellige stykker træ, ved at banke på dem, og lytte på de klanglige egenskaber. Solle mener at vi kan komme meget meget tæt på at klone lyden i min fræsertele, evt. med lidt modifikationer - f.eks. lidt mere sustain, mm.

Ideen i guitaren er, at det skal ligne en fed gammel tele, som er blevet moddet ret voldsomt undervejs - tummy cut, mindre neck heel, tremolo, HSH setup, og en ulakeret strat hals. Jeg har rodet lidt i photoshop, og er kommet frem til følgende "arbejdstegning":

Billede

Det bliver godt nok spændende. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Telemaster »

Interessant - det kan blive spændende at følge med i!

Et spørgsmål: Hvorfor virabtosystem på en Tele? Det ser herrens ud, synes jeg (medmindre det er Bigsby...), og så vidt jeg husker, bruger du det forsvindende lidt. Prøv lige at forestille dig, hvor meget federe den guitar ville se ud uden vib. Eller prøv at tegne det :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

Jep, jeg glæder mig også meget til at se hvad den gode herre Solle får ud af det. Han synes ihvertfald selv at projektet var ret spændende, og det er jo altid en god forudsætning.

Mht. trem, så synes jeg både det ser vildt fedt ud (fordi det tilføjer til den der "modificeret sønder og sammen vibe" jeg godt kan lide), og så bruger jeg faktisk også trem'en mere og mere - bevares, stadig mest til solo-lir, men også til at give lidt "shimmer" på clean akkorder.

Edit: For nu lige at føje dig, har jeg lavet et udkast. Jeg synes stadig det ser meget federe ud med trem:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Telemaster »

Jeg er enig med dig i, at broen, du har mokket på den stakkels guitar på tegning 2 ikke er køn ;-) Ellers er vi vist ikke enige. Moddet sønder og sammen - fedt nok, men FR-agtigheder på Tele? How can you do it... :-(
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]Interessant - det kan blive spændende at følge med i!

Et spørgsmål: Hvorfor virabtosystem på en Tele? Det ser herrens ud, synes jeg (medmindre det er Bigsby...), og så vidt jeg husker, bruger du det forsvindende lidt. Prøv lige at forestille dig, hvor meget federe den guitar ville se ud uden vib. Eller prøv at tegne det :-)[/quote]

Hvis dét er "the options", afgjorde det vist sagen: Der skal IKKE vibrato på en Telecaster... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"]Interessant - det kan blive spændende at følge med i!

Et spørgsmål: Hvorfor virabtosystem på en Tele? Det ser herrens ud, synes jeg (medmindre det er Bigsby...), og så vidt jeg husker, bruger du det forsvindende lidt. Prøv lige at forestille dig, hvor meget federe den guitar ville se ud uden vib. Eller prøv at tegne det :-)[/quote]

Hvis dét er "the options", afgjorde det vist sagen: Der skal IKKE vibrato på en Telecaster... :-)[/quote]

Der er ingen vibrato på mine Teler, men det ville da bestemt klæde dem med Bigsby, ingen tvivl der :-)
So many assholes, so few bullets

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Brun Sæbe »

Jeg bifalder den oprindelige skitse.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]
Der er ingen vibrato på mine Teler, men det ville da bestemt klæde dem med Bigsby, ingen tvivl der :-)[/quote]

Tok-tok-tok!

(lyden af spidsen af en pegefinger, som banker imod en tinding)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af K-P »

Jeg synes også, at den første skitse ser fin ud. Vibratoen får den til at se noget mere moderne ud.
Cogito sumere potum alterum

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Stevi »

[quote="GuitaRasmus"]Jep, jeg glæder mig også meget til at se hvad den gode herre Solle får ud af det. Han synes ihvertfald selv at projektet var ret spændende, og det er jo altid en god forudsætning.

Mht. trem, så synes jeg både det ser vildt fedt ud (fordi det tilføjer til den der "modificeret sønder og sammen vibe" jeg godt kan lide), og så bruger jeg faktisk også trem'en mere og mere - bevares, stadig mest til solo-lir, men også til at give lidt "shimmer" på clean akkorder.

Edit: For nu lige at føje dig, har jeg lavet et udkast. Jeg synes stadig det ser meget federe ud med trem:

Billede[/quote]
Du manipulerer jo også en del med kilderne :-D
Selvfølgelig ser den rædderlig ud med den skinnende hard-tail-bro, men hvis den blev hærget lidt, er jeg sikker på at det er vejen frem.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Morten_Lyse »

But why..?

Det forekommer mig Rasmus, at hver gang der ligesom er projekter i støbeskeen hos dig; ender guitarerne med at blive ret ens, hvis du spørger mig. Du er mig bekendt ret stor af f.eks Dimarzio tone zone pickupper. Hals meget alá det dine musicmans har, div. udfræsninger der går noget væk fra hele tele-halløjet og alt i alt synes jeg vi havner ovre i musicman-land sådan over en bred kam. Så hvorfor?

Ingen disrespekt herfra, jeg undrer mig bare over "hvorfor lige sådan og sådan, når det i sidste ende kommer MEGET tæt på noget du allerede har..?"

Mvh;
Morten Lyse

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af reindane »

Jeg ville nok mest være bange for, at et tremolo system ville fjerne alt for meget Tele-twang fra guitaren. Der sker som regel nogle underlige ting med lyden, når metalpladen rundt om bridge pickuppen fjernes.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"] ... men jeg har måttet sande at lyden i elletræ ikke lige er mig.

... Jeg skal ind til guitarbyggeren Solle i morgen, og lytte lidt på noget træ ...[/quote]

Hvilket? Mahogni?

Til mange andre: Jeg tror I begår fejlen at lægge for meget i "Telecaster"-delen. :D

Om der sidder en telecaster-stol på med en HSH-konfig giver altså hverken mere eller mindre twang eller anden cowboyrocklyd.

Nå ... håber det lykkes med denne version. :thumbup:

Du skulle jo næsten lave en billedkavalkade af alle de tidligere fræser/truckerteler ... jeg tror der er båndbredde nok host G-F's host ... ellers må Kræn jo betale for noget mere :lol:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Sasha »

[quote="reindane"]Jeg ville nok mest være bange for, at et tremolo system ville fjerne alt for meget Tele-twang fra guitaren. Der sker som regel nogle underlige ting med lyden, når metalpladen rundt om bridge pickuppen fjernes.[/quote]


Nu er "maksimal Tele-twang" måske heller ikke i højsædet her, fornemmer jeg?

Well, jeg skal ikke prale af at vide det... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Smittefar »

Hæhæ - Det ligner da absolut noget, der godt kunne være slutningen på din evige jagt på den perfekte guitar (for dig). Det lader til, den indeholder alle dine favoritdele, og denne gang bliver der ikke sparet nogensomhelst steder - I like.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Hæhæ - Det ligner da absolut noget, der godt kunne være slutningen på din evige jagt på den perfekte guitar .[/quote]

- En Telecaster, der ligner en Stratocaster, men lyder som en Les Paul og så i øvrigt lige letter på kasketten i retning af 80´ernes fantastiske guitardesigns? Alt dette selvfølgelig moderigtigt "reliced", så ingen tror, at man hænger fast i fortiden...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="Sasha"][quote="Smittefar"]Hæhæ - Det ligner da absolut noget, der godt kunne være slutningen på din evige jagt på den perfekte guitar .[/quote]

- En Telecaster, der ligner en Stratocaster, men lyder som en Les Paul og så i øvrigt lige letter på kasketten i retning af 80´ernes fantastiske guitardesigns? Alt dette selvfølgelig moderigtigt "reliced", så ingen tror, at man hænger fast i fortiden...

:-)[/quote]


Hvis ikke Rasmus kan give en god forklaring, så tror jeg at dét der "sums it up neatly" for mig..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

Hehe, som sædvanligt er mit projekt noget der skiller vandene i den lille andedam. :-D

@ Morten Lyse: Jeg tror også vi har snakket om det før - jo, det er helt korrekt at jeg mere eller mindre laver den samme guitar. Jeg er ikke nogen særligt alsidig guitarist, forstået på den måde, at nogle dygtige guitarister kan samle en hvilken som helst guitar op, og spille på dens præmisser - de får det bedste ud af den styrker, og går udenom svaghederne. Og spiller helt anderledes hvis de spiller på en tele end på en LP, osv. Det kan jeg ikke. Jeg har en (indrømmet, noget speciel) vis smag indenfor guitarer, og har forlængst fundet ud af hvad der virker for mig, ifht. pickupkonfiguration (jeg er nu ikke så vild med ToneZone længere - den plads har Breed'en overtaget), men jeg opfatter mine projekter som en slags destillering af hvad jeg godt kan lide, og trin for trin kommer jeg tættere og tættere på målet - den perfekte guitar for mig. Her er det ikke alsidighed der er målet - jeg vil bare gerne have noget stratagtigt til clean og noget hårdtslående til snavs, rent lydmæssigt. Feelmæssigt må den meget gerne føles hen ad en Musicman (derfor oliebehandlet hals) og med stratmensur, og være meget nem at spille på. Udseendemæssigt er Telens kropsform noget der altid har tiltalt mig, selvom den hverken lyder eller føles som en sådan.
Jeg synes også telens kropsform gør noget godt for lyden ifht. en stratkrop - der er ligesom lidt mere pondus i tonen.

@ Reinau: Teletwang er noget jeg helst undgår. :-D

@ Hans: Jeg ved det faktisk ikke helt. Som udgangspunkt tror jeg det bliver noget swampash, evt. med weight relief, men det kigger vi på i morgen - lytter på hvordan kroppen lyder, og sammenligner med træklumperne han har liggende - så finder vi ud af det derfra. I den henseende stoler jeg fuldstændigt på Solle.

@ Smittefar: Ja, det håber jeg da også - men som sagt har Solle flere gange imponeret mig med sin formidable evne til at forstå hvad jeg går efter, så jeg har også gode forhåbninger i dette tilfælde.

@ Sasha: Hmmm... Jeg tror jeg vil sige udseendet af en Tele, kombineret med strat'ens clean lyde og tremolo, kombineret med en heftig humbuckerlyd (jeg vil ikke sige Les Paul, for dem synes jeg der er for lidt "snap" i), kombineret med en moderne guitars fine spilbarhed (compound radius (10-16")) og medium jumbo bånd. Som sagt i første indlæg, er det ikke helt i skoven at forestille sig at ejeren af guitaren har syntes at den lød godt akustisk, men har haft andre ønsker til den elektriske lyd, og spilbarheden, og derfor har moddet den sønder og sammen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Sasha »

Hmm... måske lidt OT, men jeg håber, der kan ses gennem fingre med det?

Jeg må give dig dén cadeau, at det rent faktisk er lykkedes dig (i modsætning til så mange andre) engang at poste et billede af en guitar, som jeg rent faktisk synes, var fed, og som jeg derfor kan huske. Hvis jeg havde ønsker i din retning, ville jeg gå efter noget i dén stil (jeg ville selvfølgelig til enhver tid foretrække, at den var naturligt slidt):

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.themusiczoo.com/product/2348 ... oduct/2348 ... Sunburst-/</a><!-- m -->

Prisen på lige netop dette eksemplar kunne så måske godt være anledning til lidt diskussion...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Jens H »

Bliver spændende at følge med i.
Men er du helt sikker på at det er birdeye du skal gå efter til halsen?
Den kan være lidt mere død i sværen en Hard maple.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen