En god tremolo

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af Telemaster »

[quote="itsaysvuff"]Telemaster: Lidt off-topic.. Men jeg er også vild med tremolo, men nogle gange er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal bruge det.. Tit det med at det er svært at få tingene i tempo - hvis det overhovedet er nørdvendigt.. Hvordan bruger du det - for sådan en boss har vel heller ikke taptempo..

Tremolo kan man få til at gå i tempo på en plade, men live er det lidt mere tricky.. Jeg er egentlig heller ikke en fan af taptempo på tremolo, for når tempoet forskyder sig en smule er den igen ude af takt - det er jo ikke som på delay hvor effekten først kommer når laver anslag.. Men mht. tremolo ser jeg det ret svært at bruge hvis man laver riff med hård "choppy" lyd.[/quote]

Jeg bruger aldrig tremolo i time. Jeg forsøgte lidt i 90'erne, uden tvivl inspireret af R.E.M.'s album Monster og gode, gamle Fielfraz, som jeg var stor fan af. Det viste sig bare, at det var noget forbandet rod med analoge tremolopedaler og analoge trommeslagere. I dag kan jeg meget bedre lide noget urytmisk blæver :-) Det er lidt forskelligt, om jeg bruger en helt hård tremolo eller en mere diskret, der bare giver akkorder noget ekstra liv. Det er lidt det samme som med delay for mig; tempofast effekt har bestemt sin charme, men det er slet ikke sådan, jeg kan lide at lyde.

Hør lige den her - det er i min optik noget nær perfekt brug af tremolo: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Mit bedste råd er nok, at du bare skal sætte dig ud over den idé, at det nødvendigvis skal være tempofast. Det fungerer bedst med en ret hurtig tremolo. Om den så dykker lidt eller meget, er mindre afgørende, men en hård tremolo, der dykker meget, kan være problematisk, når den ikke er i time. Hjalp det? Ellers uddyber jeg gerne på et tidspunkt, hvor jeg ikke lige er stået op og på vej ud af døren.
So many assholes, so few bullets

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af Søren »

[quote="fortytwo"]Mad Professor Mellow Yellow tremolo..[/quote]

Det er måske dig, der har en til salg på dba? :)

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af JesperB »

Jeg har brugt en Demeter Tremulator i en del år og er meget glad for den!
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af Morten_Lyse »

+1 til T-Rex Tremster.

Nu er en tremolo ikke sådan en stor videnskab hvis i spørger mig; og tremsteren justeringsmuligheder samt "mode" knappen gør, at den kan 99% af det, man nogensinde vil få brug for fra en tremolo..

Mvh;
Morten Lyse

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af Snake Boots »

T-rex tremolo lyder rigtig godt. Jeg testede en demeter jeg havde mod T-rex. Den helt almindelige T-rex var bare federe. Til gengæld har den ikke true bypass (så vidt jeg ved).

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Telemaster"][quote="itsaysvuff"]Telemaster: Lidt off-topic.. Men jeg er også vild med tremolo, men nogle gange er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal bruge det.. Tit det med at det er svært at få tingene i tempo - hvis det overhovedet er nørdvendigt.. Hvordan bruger du det - for sådan en boss har vel heller ikke taptempo..

Tremolo kan man få til at gå i tempo på en plade, men live er det lidt mere tricky.. Jeg er egentlig heller ikke en fan af taptempo på tremolo, for når tempoet forskyder sig en smule er den igen ude af takt - det er jo ikke som på delay hvor effekten først kommer når laver anslag.. Men mht. tremolo ser jeg det ret svært at bruge hvis man laver riff med hård "choppy" lyd.[/quote]

Jeg bruger aldrig tremolo i time. Jeg forsøgte lidt i 90'erne, uden tvivl inspireret af R.E.M.'s album Monster og gode, gamle Fielfraz, som jeg var stor fan af. Det viste sig bare, at det var noget forbandet rod med analoge tremolopedaler og analoge trommeslagere. I dag kan jeg meget bedre lide noget urytmisk blæver :-) Det er lidt forskelligt, om jeg bruger en helt hård tremolo eller en mere diskret, der bare giver akkorder noget ekstra liv. Det er lidt det samme som med delay for mig; tempofast effekt har bestemt sin charme, men det er slet ikke sådan, jeg kan lide at lyde.

Hør lige den her - det er i min optik noget nær perfekt brug af tremolo: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Mit bedste råd er nok, at du bare skal sætte dig ud over den idé, at det nødvendigvis skal være tempofast. Det fungerer bedst med en ret hurtig tremolo. Om den så dykker lidt eller meget, er mindre afgørende, men en hård tremolo, der dykker meget, kan være problematisk, når den ikke er i time. Hjalp det? Ellers uddyber jeg gerne på et tidspunkt, hvor jeg ikke lige er stået op og på vej ud af døren.[/quote]

Tak for svaret - det giver meget mening.. Og den sang er jo fantastisk - jeg havde slet ikke tænkt på den..

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af JesperB »

[quote="Snake Boots"]T-rex tremolo lyder rigtig godt. Jeg testede en demeter jeg havde mod T-rex. Den helt almindelige T-rex var bare federe. Til gengæld har den ikke true bypass (så vidt jeg ved).[/quote]

Jeg har gjort det samme og kom frem til det modsatte :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af fortytwo »

[quote="Søren"][quote="fortytwo"]Mad Professor Mellow Yellow tremolo..[/quote]

Det er måske dig, der har en til salg på dba? :) [/quote]

Hvis jeg havde en, var den ikke til salg.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En god tremolo

Indlæg af fortytwo »

[quote="Telemaster"]Jeg hader blind dates :-)[/quote]

Den her forventer intet af dig, og tager bare imod hvad du sender dens vej.. Og så lige med lyden af noget blackface.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen