Muligheder for at skifte bas pickup!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
rwa
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af rwa »

Hej

Jeg går og overvejer muligheden for at forbedre lyden i min bas. Den er lidt for mudret i lyden, og det hjælper ikke rigtigt med nye strenge. Det er desværre en billig bas (Washburn t25, 5 strengs), men jeg kan godt lide at spille på den. Da jeg for nylig havde mulighed for at prøve en anden bas gennem mit setup, blev kvalitets forskellen virkeligt fremhævet. Desværre ved jeg ikke hvad det var for pickups der sad på, da det var en hjemmebyg.
Så min tanke var at den billigste løsning var nye pickups.

Så her er spørgsmålet:
Er det overhovedt muligt at finde en pickup der passer? På tegningen herunder har jeg målt på bridge pickuppen. Det er meget sparsom havd jeg har kunne google mig til, og er ikke rigtig blevet klogere.
Når en annonce siger at en pickup duér op til en vis strengbrede, kan man så bruge den hvis man bare ligger under max angivelse? Hvor præcist skal målene være.

HVIS det godt kan lade sig gøre. Hvad er så værd at gå efter. Jeg kan normalt godt lide lyden af en j-bas.

På forhånd tak.

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af Sasha »

Gad vide, om ikke det sådan rimeligvis er standarddimensioner for "en pickup til en femstrenget Jazz Bass"..? Jeg tror, at jeg lige ville tjekke, om ikke der på diverse pickup-fabrikanters hjemmeside var angivet nogle dimensioner, og så sammenligne.

Men det er da rimeligt vigtigt, at tingene passer sammen. Én ting er jo selve monteringen - en anden ting er, at hvis det er pickupper af dén type, som har "polstykker" under hver streng, så skal de jo også passe rimeligt.

Om et sæt nye pickupper så kan "redde" din bas, skal jeg ikke turde kloge mig på uden at have hørt den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af GuitaRasmus »

Taurus serien ER billige basser, så du skal nok ikke forvente mirakler, men et sæt fornuftige jazz bass pickups til 5 strenget ville da sikkert forbedre en del - og om ikke andet kan du bare sætte dem over i en anden bas, hvis du skiller dig af med t25'eren.

Så vidt jeg husker er de standard 5 strengs jazz bass størrelse.

Edit: Jeg så lige at du godt kan lide lyden i en jazz bas - så skal du lige huske at der altså er et godt stykke vej, konstruktionsmæssigt, fra din bas til en jazz - neckthrough vs. bolt on, mahogni krop vs. el/ask, lamineret mahogni hals vs. ahorn, osv. osv. Det kan godt være at du ender med en bas der stadig ligger langt fra dit lydideal. Et sæt gode jazz bas pickups koster ca. 1500,- Hvis du kan skrabe 2000,- mere sammen, kunne du købe en brugt Mex Fender jazz, f.eks. denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/elbas-fender-mex-jazz ... r-mex-jazz ... -72175844/</a><!-- m --> som er i væsentligt bedre kvalitet, der kan sælges igen for det samme, hvis du skulle finde på at opgradere igen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af Morten M »

Gå efter et sæt Seymour Duncan.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GuitaRasmus"]Taurus serien ER billige basser, så du skal nok ikke forvente mirakler, men et sæt fornuftige jazz bass pickups til 5 strenget ville da sikkert forbedre en del - og om ikke andet kan du bare sætte dem over i en anden bas, hvis du skiller dig af med t25'eren.

Så vidt jeg husker er de standard 5 strengs jazz bass størrelse.

Edit: Jeg så lige at du godt kan lide lyden i en jazz bas - så skal du lige huske at der altså er et godt stykke vej, konstruktionsmæssigt, fra din bas til en jazz - neckthrough vs. bolt on, mahogni krop vs. el/ask, lamineret mahogni hals vs. ahorn, osv. osv. Det kan godt være at du ender med en bas der stadig ligger langt fra dit lydideal. Et sæt gode jazz bas pickups koster ca. 1500,- Hvis du kan skrabe 2000,- mere sammen, kunne du købe en brugt Mex Fender jazz, f.eks. denne: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/elbas-fender-mex-jazz ... r-mex-jazz ... -72175844/</a><!-- m --> som er i væsentligt bedre kvalitet, der kan sælges igen for det samme, hvis du skulle finde på at opgradere igen.[/quote]

Edit2: Og hvis det skal være rigtig rigtig godt, og ikke behøver hedde Fender, så napper du denne her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/elbas-carvin-lb-75-5/ ... 131062/</a><!-- m --> Jeg har den 4 strengede version, som vores bassist har lånt i et par år - spiller og lyder vildt fedt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af hrlarsen »

Hej RWA

Mener at T-25 bassen bare har nogle J-bass kopier siddende. Bemærk dog at der kan være lidt forskel i størrelsen på neck/bridge.
Det afgørende er string spacingen - afstanden mellem de to yderste strenge.
Det gør jo evt ikke noget at der er lidt luft på hver sin side af pickup´en, hvis ellers polerne er korrekt placeret.
Men du bør vel også overveje om en T-25 er værd at bruge penge på.
DiMarzios Ultra Jazz (DP549) er et godt bud hvis du vil have en lidt federe tone og mere output uden at gå aktiv.
Hvis dine pickups har samme størrelse og spacing, kan du evt købe to bridge modeller,

Se hvad f.eks DiMarzio skriver her:

"The neck (DP547) and bridge models (DP548) are the same length, 3.725” (94.6mm). String spacing is 2.72” (69mm) for the DP547 and 2.836” (72mm.) for the DP548."

rwa
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af rwa »

Ok. tak for hurtig svar.

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kiggede på producentets hjemmesider.

Jeg er dog stadig lidt vag på det med spaceing. De fleste steder står der noget med en "stringspaceing op til x antal mm". Kan det tolkes som alt under duér? Altså det er inden for 7-8 mm!

På forhånd tak

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af GuitaRasmus »

Hmmm... Dårlige nyheder. Fra Talkbass.com (T25 pickup change?)

"But beware on those pickups; the ones that come with the bass are ratty, and they're a unique size. Regular jazz pups won't fit - these are longer, and the mounting screw "shoulders" are wider apart.

Just a couple of days ago, I opened a thread in Pickups to see if anyone's found a pickup swap that fits without re-routing; so far, no responses."
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

rwa
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Muligheder for at skifte bas pickup!

Indlæg af rwa »

Ja, ok. Det er måske en lost cause. Det havde bare været et billigt alternativ til bedre lyd for en arbejdsløs budget ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen