Mine rør rasler!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

I al fald det ene rør i min Musicman 212 rasler, ved bestemte frekvenser.

Er der nogen der har et godt fif, til at få det/dem, til at sidde helt fast??

Jeg mener at have set sådan en hætte med et par fjedre i, der holdt rørerne fast... kan det gøre det og hvor får man fat i dem?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Jake »

Er det et rør i forforstærkeren (de små) eller i effektforstærkeren (de store)? Kan du genskabe lyden ved at tappe let på det med en træpind?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]Er det et rør i forforstærkeren (de små) eller i effektforstærkeren (de store)? Kan du genskabe lyden ved at tappe let på det med en træpind?

Mvh Jake[/quote]

Nu er der jo ret sjældent rør i forforstærkeren i sådan én...

Men eftersom det nok nærmere er indmaden i selve røret, som resonerer, hjælper det næppe det helt store at sætte fjederholdere på rørene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

[quote="Jake"]Er det et rør i forforstærkeren (de små) eller i effektforstærkeren (de store)? Kan du genskabe lyden ved at tappe let på det med en træpind?

Mvh Jake[/quote]

Ja det er de store.

Genskabe lyden ved at tappe let på det med en træpind? Hvorfor!??? :wtf: :D

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Jake »

[quote="upyoursmate"][quote="Jake"]Er det et rør i forforstærkeren (de små) eller i effektforstærkeren (de store)? Kan du genskabe lyden ved at tappe let på det med en træpind?

Mvh Jake[/quote]

Ja det er de store.

Genskabe lyden ved at tappe let på det med en træpind? Hvorfor!??? :wtf: :D [/quote]

Min erfaring er, at det enten kan være udgangsrøret der er mikrofonisk, eller hvis din forstærker har fjederrumklang så kan fjedertanken også godt være synderen. Målet med testen var mere om du kunne genskabe det, og så lokalisere det rør der driller. For så er kuren jo simpel! Hvor gamle er de rør der sidder i nu?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

Det er helt sikkert rørerne der rasler, ikke fjederrumklangen. Når jeg holder røret fast, holder raslen ganske enkelt op.

Hvad er den simple kur?:-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af MacG »

[quote="upyoursmate"]Det er helt sikkert rørerne der rasler, ikke fjederrumklangen. Når jeg holder røret fast, holder raslen ganske enkelt op.

Hvad er den simple kur?:-)[/quote]

Nye rør. Det er også den eneste.

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

Rørerne blev skiftet af Reinau for et års tid siden. Problemet er snarere, at de sidder løst og derfor rasler...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Sasha »

Du kan nok sagtens finde noget her, som kan holde dine rør. Men jeg tvivler på, at du får fjernet rasleriet (mikrofoni) på dén konto:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Tube-Retaine ... be-Retaine ... d-Shields/</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af reindane »

At nyfabrikerede udgangsrør rasler efter relativt få måneders brug, er desværre ikke nogen nyhed. Når rørene har været gennem nogle måneders brug med hyppig opvarmning og nedkøling, kan der opstå deformiteter i rørenes glas og metalstrukturer, der medvirker til at rørenes interne komponenter, ved vibrationer, sættes i svingninger, som vi kan høre som rasleri. Problemet med Musicman forstærkere er så også, at de - desværre - kører udgangsrørene ved så høje anodespændinger, at dette alene kan medvirke til at udgangsrørene slides relativt hurtigt. I det konkrete tilfælde er jeg bange for, at rørholdere ikke vil fjerne problemet.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

Tak for jeres svar.

Det er sgu da noget af en ulempe, Musicmændene har...

Jeg tænker bare umiddelbart, at hvis raslen kan forsvinde, når jeg holder røret fast, kan det vel også gøres/laves som en langvarig løsning?

Hvad gør de der Tube clip retainer for octal tubes i grunden?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af AnotherDan »

Da jeg havde min musicman 212 for mange år siden - troede jeg at det var kutyme for alle rørforstærkere at få skiftet rør hvert år...
Bah

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Jake »

[quote="upyoursmate"]Tak for jeres svar.

Det er sgu da noget af en ulempe, Musicmændene har...

Jeg tænker bare umiddelbart, at hvis raslen kan forsvinde, når jeg holder røret fast, kan det vel også gøres/laves som en langvarig løsning?

Hvad gør de der Tube clip retainer for octal tubes i grunden?[/quote]

Den klemmer fast omkring rørets sokkel. Det er "Fender"-måden at gøre det på, hvor mange britiske forstærkere brugte de der "hatte" med fjedre som du kan se. Det giver dog væsentlig mere mening at du køber dem her i landet, når det er sådan noget "småtteri":

http://www.amp-parts.dk/product.asp?product=183

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Sasha »

[quote="upyoursmate"]Tak for jeres svar.

Det er sgu da noget af en ulempe, Musicmændene har...

[/quote]

Mjah...

Blame it on Leo Fender´s livslange stræben efter at elimininere forvrængning i guitarforstærkere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"][quote="upyoursmate"]Tak for jeres svar.

Det er sgu da noget af en ulempe, Musicmændene har...

[/quote]

Mjah...

Blame it on Leo Fender´s livslange stræben efter at elimininere forvrængning i guitarforstærkere.[/quote]

Jo, men i 1970'erne kunne man godt producere udgangsrør, der kunne holde til de høje spændinger. Jeg spillede selv på Musicman 130 watt amps i en længere periode, og skiftede først udgangsrørene efter de første 10 år, og da målte de stadig perfekt. ;-)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

Ja det var dengang:-) Men hvad gør jeg nu!!! :D Jeg leder efter en metode til at få sat det rådne rør i spænd, så det ikke rasler når jeg spiller a-streng! :s hock:

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af reindane »

[quote="upyoursmate"]Ja det var dengang:-) Men hvad gør jeg nu!!! :D Jeg leder efter en metode til at få sat det rådne rør i spænd, så det ikke rasler når jeg spiller a-streng! :s hock:[/quote]

Jeg kan da få fat i nogle af de spændbøjler, så kan vi se om de hjælper, hvis du gider komme forbi Glostrup med forstærkeren.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Sasha »

[quote="upyoursmate"]Ja det var dengang:-) Men hvad gør jeg nu!!! :D Jeg leder efter en metode til at få sat det rådne rør i spænd, så det ikke rasler når jeg spiller a-streng! :s hock:[/quote]

Jamen, kære ven: Nu er det efter al sandsynlighed selve indmaden i røret, som rasler, og dermed har behov for at blive spændt fast. Så om du spænder selve rørets glaskolbe fast til forstærkeren, gør næppe nogen synderlig forskel: Rørets indmad vil stadig resonere lystigt ved visse bestemte frekvenser.

Jeg tror, du kommer til at investere i et nyt sæt rør, før4 du for alvor kommer problemet til livs.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af upyoursmate »

[quote="Sasha"][quote="upyoursmate"]Ja det var dengang:-) Men hvad gør jeg nu!!! :D Jeg leder efter en metode til at få sat det rådne rør i spænd, så det ikke rasler når jeg spiller a-streng! :s hock:[/quote]

Jamen, kære ven: Nu er det efter al sandsynlighed selve indmaden i røret, som rasler, og dermed har behov for at blive spændt fast. Så om du spænder selve rørets glaskolbe fast til forstærkeren, gør næppe nogen synderlig forskel: Rørets indmad vil stadig resonere lystigt ved visse bestemte frekvenser.

Jeg tror, du kommer til at investere i et nyt sæt rør, før4 du for alvor kommer problemet til livs.[/quote]

Nå, satans til krøltop, så må jeg nok hellere gøre det, selvom det ikke er med min gode vilje.

Tak for jeres svar.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Mine rør rasler!

Indlæg af Sasha »

Ja, fandens til krøltoppe..! :-)

Men selv tak.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen