HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
philspector
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af philspector »

Hej,

for 3 uger siden købte jeg en fender strat deluxe. Den lød fed da jeg prøvede den i butikken, og endnu federe når ham der solgte mig den spillede på den ;) .

MEN..... hvis jeg spiller på den stående, mens jeg vugger/ småhopper og groover til musikken, eksempelvis når vi øver i bandet ( indie-grunge.britpop) går den totalt ud af stemning. lyder som et 6 klasses band der ikke har stemt inden de gik i gang.

Efter en solo i red hot chili peppers hvor jeg hoppede samtidig, var den STEGET over en halv tone på E-strengen, og flere andre strenge var også ude af tune.. efterfølgende kunne jeg jo nærmest ikke spille videre, det lød rædselsfuldt.

hvad er jeres erfaringer med det! jeg har været i butikken og fået det tjekket 2 gange, men de gør ikke rigtig noget, for de sidder jo og spiller på den, og dermed går den ikke ud af tune.

Jeg gider nærmest ikke røre den mere, og det er jo ikke meningen med sådan et dyrt instrument..

VH Phil

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Flyveøglen »

Den eneste plausible forklaring jeg umiddelbart kan se er, at det må være noget med tremolosystemet. Hvis det var sadlen ville det jo som regel give et drop i stemningen af den enkelte streng. Er guitaren sat op med flydende trem?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Sasha »

Tør man spørge hvilken forretning, der har kigget på den?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af MacG »

Sidder halsen ordentligt fast på den ? Kan den rykke fra side til side ?

philspector
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af philspector »

Tak for hurtig respons.

Jeg har fået den tjekket efter 2 gange ved forhandleren, og jeg har fuld tiltro til dem. de er meget kompetente.. Jeg spiller ikke med tremolo, og det sagde jeg også da han skulle sætte den op til mig.

Halsen sidder fast, og man burde dag kunne små-hoppe, give den gas under en solo, eller hvad. Har det heldigvis på video, det lyder helt gak gak.

Findes der mandags-modeller? jeg gider ikke have den mere, p.....r mig af hver gang jeg ser på den.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Sasha »

Rolig nu!

Det er såmænd sikkert bare en lille ting - en dårligt tilpasset saddel eller noget i den stil. Hvis du er i Århus, så prøv at slå et smut forbi Akustikken på Frederiks Allé og lad Anders tage et kig på sagen, efter du har forklaret ham, hvad problemet er. Så kan han ihvertfald fortælle dig, om du skal smide den i fyret, eller om der er håb forude. Jeg tror på det sidste...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

philspector
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af philspector »

OK, Ja sikkert nok. men, jeg har fået justeret sadlen, har fået strammet skruerne og ahlsen og tjekket krumningen, jeg har skiftet strenge osv osv osv... så begynder man jo at blive lettere frustreret.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af DarkoPage »

Jeg har selv et lignende "problem" (jeg ser det ikke som et problem selv), med en af mine guitarer, der minder om det du forklarer.

Den guitar har så flydende bro (Floyd Rose), og det der sker er at, når jeg holder guitaren vandret i forhold til lodret, så går den en lille smule ud af stemning... Men overhovedet ikke så meget som en halv tone! Og man kan jo spørge sig selv om hvor tit man spiller med guitaren liggende vandret...

I mit tilfælde er det nok broen der driller, men når du siget at den ikke er flydende osv., så lyder det da mystisk.

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Flyveøglen »

Nu kender jeg ikke det guitarværksted du har benyttet, men de er simpelthen ikke dygtige nok hvis de ikke kan finde problemet, så mange mulige fejlkilder er der jo heller ikke.

Følg Sasha´s råd og brug et andet værksted.

Edit: Hvis du ikke bruger din trem, er den så lagt helt ned?? Dvs. er skruerne på kloen strammet op så broen kommer helt ned til kroppen??

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Smittefar »

Der er typisk to ting, der kan være galt, når en guitar har problemer med at holde stemningen. Enten er sadlen ikke filet ordentligt til, så strengene kan bevæge sig frit, eller også er det fordi, halsen flytter sig.

Det kan også være stolen, der ikke er fixeret ordentligt, men det hører altså til sjældenhederne.
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Der er typisk to ting, der kan være galt, når en guitar har problemer med at holde stemningen. Enten er sadlen ikke filet ordentligt til, så strengene kan bevæge sig frit, eller også er det fordi, halsen flytter sig.

Det kan også være stolen, der ikke er fixeret ordentligt, men det hører altså til sjældenhederne.[/quote]

Og halsen påstås at sidde fast.. Og det er det eneste der kan få den til at gå ud af stemning på den beskrevne måde.
Jeg ville få et andet værksted til at kigge på den, men ellers tyder det på en brugerfejl. Jeg kunne godt tænke mig at se den video.

philspector
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af philspector »

Jeg har bedt om at få den lagt meget ned, så måske er meget blevet til for meget. Og det er ikke en brugerfejl..;-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af MacG »

[quote="philspector"]Jeg har bedt om at få den lagt meget ned, så måske er meget blevet til for meget. Og det er ikke en brugerfejl..;-)[/quote]

Det går den ikke ud af stemning af.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af GuitaRasmus »

Du kan overveje at lægge et lille stykke sandpapir, foldet på midten, i halslommen - ca. korn 120-220 agtigt. Det giver mere friktion, hvis hals og halslomme er for glatte, så de glider ifht. hinanden. Jeg tænker, nu siger du at det er en deluxe strat, der har en mindre neckplate end andre, så det kunne måske være årsagen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"]Du kan overveje at lægge et lille stykke sandpapir, foldet på midten, i halslommen - ca. korn 120-220 agtigt. Det giver mere friktion, hvis hals og halslomme er for glatte, så de glider ifht. hinanden. Jeg tænker, nu siger du at det er en deluxe strat, der har en mindre neckplate end andre, så det kunne måske være årsagen.[/quote]

Halsene på de Deluxe og Jeff Beck strats jeg har prøvet har siddet fast, og uden slør. Og halspladen er ikke meget mindre end den almindelige. Det er kun det ene hul der er flyttet lidt bagud. Og han insisterer på at halsen sidder fast... Selvom det er det eneste der kan forklare hans problemer.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Sasha »

Well, man kunne jo opfordre til med den éne hånd at tage et fast greb om det øverste horn på guitarens krop og et ditto med den anden hånd på det yderste af halsen og så med et resolut greb at prøve og se, om man kan rokke de to ting i forhold til hinanden. Hvis tingene giver sig blot det mindste, er det nok her, synderen skal findes. Hvis det kun er "pensionister og gravide kvinder", som på svagbørnskolonien hidtil har haft fat i den, for med hvide handsker på at konstatere, at "Iiiihhh nej, dén fejler skam ingenting", så kunne sådan et problem måske godt være listet forbi under radarhøjde?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Morten M »

Udover jeg som Sasha også vil tage fat i kropshorn og hals, - stiger eller falder den i stemning efter du har hoppet med den?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Well, man kunne jo opfordre til med den éne hånd at tage et fast greb om det øverste horn på guitarens krop og et ditto med den anden hånd på det yderste af halsen og så med et resolut greb at prøve og se, om man kan rokke de to ting i forhold til hinanden. Hvis tingene giver sig blot det mindste, er det nok her, synderen skal findes. Hvis det kun er "pensionister og gravide kvinder", som på svagbørnskolonien hidtil har haft fat i den, for med hvide handsker på at konstatere, at "Iiiihhh nej, dén fejler skam ingenting", så kunne sådan et problem måske godt være listet forbi under radarhøjde?[/quote]

Ahh: "Post ´72-CBS-Grebet.." Det lille greb gik jeg ud fra at en tekniker havde lavet. OP siger jo at halsen sidder fast.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]Udover jeg som Sasha også vil tage fat i kropshorn og hals, - stiger eller falder den i stemning efter du har hoppet med den?[/quote]

Eller måske stiger strengene i den éne side, mens dem i den anden side falder?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: HJÆLP... ang fender ud af stemning pga bevægelser

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]Well, man kunne jo opfordre til med den éne hånd at tage et fast greb om det øverste horn på guitarens krop og et ditto med den anden hånd på det yderste af halsen og så med et resolut greb at prøve og se, om man kan rokke de to ting i forhold til hinanden. Hvis tingene giver sig blot det mindste, er det nok her, synderen skal findes. Hvis det kun er "pensionister og gravide kvinder", som på svagbørnskolonien hidtil har haft fat i den, for med hvide handsker på at konstatere, at "Iiiihhh nej, dén fejler skam ingenting", så kunne sådan et problem måske godt være listet forbi under radarhøjde?[/quote]

Ahh: "Post ´72-CBS-Grebet.." Det lille greb gik jeg ud fra at en tekniker havde lavet. OP siger jo at halsen sidder fast.[/quote]

Jah, det kender enhver med en 70´er Fender i huset (og er grunden til, at mine 70´er Strat´er alle er ændret til firepunkts-halsmontage). Men jeg synes måske nok, at det i den konkrete sag lige var værd at give en reprise...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen