Opgradering af twin reverb reissue

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg overvejer at købe en twin reverb og på trods af okay billige silverface, overvejer jeg en nye reissue.. Hvad synes i er bedst?

Jeg har prøvet en reissue og jeg synes den lød fint. Jeg har aldrig prøvet en silverface og ved ikke om den lyder meget bedre.. Ud fra beskrivelser ville jeg nok helst have en blackface, men det ved jeg sgu ikke lige om pengene er til..

Mit spørgsmål er så - hvad kan man gøre for at opgradere en reissue og kan det overhovedet betale sig istedet for at spare op til en gammel?

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af thomasrytter »

Hvad er problemet med de nye, i forhold til de gamle?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Først og fremmest lyden!

Prøv en gammel svend. Så tror jeg, at du selv vil vide, hvad der er det rigtige...

Kvaliteten af de stumper, som Fender banker deres reissues sammen af, er simpelthen markant dårligere end dem, de gamle var bygget af.

Vær dog opmærksom på, at "Silverface" ikke er sådan en éntydig størrelse. De gamle af dem er ret tæt på at være som Blackface. De midterste skal der "laves lidt i". Og de sidste er der ikke meget håb for...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="thomasrytter"]Hvad er problemet med de nye, i forhold til de gamle?[/quote]

Jeg har læst at højtalerne ikke er noget at råbe hurra for - og bare generelt lyden.. Jeg har jo ikke hørt de gamle, men det er hvad jeg læser.. Jeg ved godt at vintage vs. reissue tit er en snob ting, men det kunne være nogle af jer havde hørt begge og kunne berette om manglerne eller plusserne ved de nye og de gamle i forhold til hinanden..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Sasha"]Først og fremmest lyden!

Prøv en gammel svend. Så tror jeg, at du selv vil vide, hvad der er det rigtige...

Kvaliteten af de stumper, som Fender banker deres reissues sammen af, er simpelthen markant dårligere end dem, de gamle var bygget af.

Vær dog opmærksom på, at "Silverface" ikke er sådan en éntydig størrelse. De gamle af dem er ret tæt på at være som Blackface. De midterste skal der "laves lidt i". Og de sidste er der ikke meget håb for...[/quote]

Hvad er årgangene og kendetegnene ved de "3 typer silverface"?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Det er svært at sige sådan helt sikkert. Men hvis du deler ind i "slut-60´er", "første halvdel af 70´erne" og så "med mastervolume/135 watts udgangseffekt", er det vist ikke helt ved siden af. Faktisk ville jeg så hellere have én fra den Paul Rivera-designede "II" serie fra starten af 80´erne end én fra den sidstnævnte kategori. Rivera-modellerne er faktisk slet ikke tossede heller! Og de ofte findes til hæderlige priser, hvis man leder lidt. Deres drive-kanal lyder ikke specielt godt. Men deres rene kanal er vist nogenlunde, hvad folk altid har købt en Fender for.

Kendetegnet for Silverface er såmænd blot, at de kommer til at lyde mere tyndt og trælst, jo længere tiden går...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af thomasrytter »

Cool. Jamen det kunne da være spændende at prøve sådan en sej, gammel svend :)

Jeg har selv en reissue, som jeg er vældigt glad for. Jeg har haft den i 10+ år, og lortet kører bare uden problemer og lyder (i mine ører) fedt. Jeg tror ikke engang, at den har fået skiftet rør, den pløjer bare derud af og har vel spillet 300+ jobs.

Driftsikkerhed er vel også noget, man skal tænke ind i sine overvejelser, og der slår den nye vel den gamle? Eller?

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Sasha"]Det er svært at sige sådan helt sikkert. Men hvis du deler ind i "slut-60´er", "første halvdel af 70´erne" og så "med mastervolume/135 watts udgangseffekt", er det vist ikke helt ved siden af. Faktisk ville jeg så hellere have én fra den Paul Rivera-designede "II" serie fra starten af 80´erne end én fra den sidstnævnte kategori. Rivera-modellerne er faktisk slet ikke tossede heller! Og de ofte findes til hæderlige priser, hvis man leder lidt. Deres drive-kanal lyder ikke specielt godt. Men deres rene kanal er vist nogenlunde, hvad folk altid har købt en Fender for.

Kendetegnet for Silverface er såmænd blot, at de kommer til at lyde mere tyndt og trælst, jo længere tiden går...[/quote]

Hvilke af de II modeller fra 80'erne minder om en twin reverb? Jeg kan godt twin reverben har så meget at give af - og pedaler fungerer rigtig godt på den jeg prøvede - altså drive og distortion pedaler..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="thomasrytter"]Cool. Jamen det kunne da være spændende at prøve sådan en sej, gammel svend :)

Jeg har selv en reissue, som jeg er vældigt glad for. Jeg har haft den i 10+ år, og lortet kører bare uden problemer og lyder (i mine ører) fedt. Jeg tror ikke engang, at den har fået skiftet rør, den pløjer bare derud af og har vel spillet 300+ jobs.

Driftsikkerhed er vel også noget, man skal tænke ind i sine overvejelser, og der slår den nye vel den gamle? Eller?[/quote]

Du kan have ret i det med driftsikkerheden..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasrytter"]Cool. Jamen det kunne da være spændende at prøve sådan en sej, gammel svend :)

Jeg har selv en reissue, som jeg er vældigt glad for. Jeg har haft den i 10+ år, og lortet kører bare uden problemer og lyder (i mine ører) fedt. Jeg tror ikke engang, at den har fået skiftet rør, den pløjer bare derud af og har vel spillet 300+ jobs.

Driftsikkerhed er vel også noget, man skal tænke ind i sine overvejelser, og der slår den nye vel den gamle? Eller?[/quote]

Altså, hvis man køber en gammel fætter, skal man jo nok lige indregne lidt renovering af den i prisen. Men derefter vil jeg hævde, at den er fuldt ud lige så pålidelig som en ny - måske mere..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"][quote="Sasha"]Det er svært at sige sådan helt sikkert. Men hvis du deler ind i "slut-60´er", "første halvdel af 70´erne" og så "med mastervolume/135 watts udgangseffekt", er det vist ikke helt ved siden af. Faktisk ville jeg så hellere have én fra den Paul Rivera-designede "II" serie fra starten af 80´erne end én fra den sidstnævnte kategori. Rivera-modellerne er faktisk slet ikke tossede heller! Og de ofte findes til hæderlige priser, hvis man leder lidt. Deres drive-kanal lyder ikke specielt godt. Men deres rene kanal er vist nogenlunde, hvad folk altid har købt en Fender for.

Kendetegnet for Silverface er såmænd blot, at de kommer til at lyde mere tyndt og trælst, jo længere tiden går...[/quote]

Hvilke af de II modeller fra 80'erne minder om en twin reverb? Jeg kan godt twin reverben har så meget at give af - og pedaler fungerer rigtig godt på den jeg prøvede - altså drive og distortion pedaler..[/quote]

Hvis det er en Twin, man er ude efter, ville en "Twin II" vel nok være det mest oplagte at kigge efter...

Noget i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://cgi.ebay.de/Fender-Twin-Reverb-I ... n-Reverb-I ... 4cf59620e2</a><!-- m -->

Den har dog fået skiftet sine afbrydere, kan jeg se.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Sasha"][quote="itsaysvuff"][quote="Sasha"]Det er svært at sige sådan helt sikkert. Men hvis du deler ind i "slut-60´er", "første halvdel af 70´erne" og så "med mastervolume/135 watts udgangseffekt", er det vist ikke helt ved siden af. Faktisk ville jeg så hellere have én fra den Paul Rivera-designede "II" serie fra starten af 80´erne end én fra den sidstnævnte kategori. Rivera-modellerne er faktisk slet ikke tossede heller! Og de ofte findes til hæderlige priser, hvis man leder lidt. Deres drive-kanal lyder ikke specielt godt. Men deres rene kanal er vist nogenlunde, hvad folk altid har købt en Fender for.

Kendetegnet for Silverface er såmænd blot, at de kommer til at lyde mere tyndt og trælst, jo længere tiden går...[/quote]

Hvilke af de II modeller fra 80'erne minder om en twin reverb? Jeg kan godt twin reverben har så meget at give af - og pedaler fungerer rigtig godt på den jeg prøvede - altså drive og distortion pedaler..[/quote]

Hvis det er en Twin, man er ude efter, ville en "Twin II" vel nok være det mest oplagte at kigge efter...

Noget i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://cgi.ebay.de/Fender-Twin-Reverb-I ... n-Reverb-I ... 4cf59620e2</a><!-- m -->

Den har dog fået skiftet sine afbrydere, kan jeg se.[/quote]

Jeg kendte til concert II, princeton II og deluxe reverb II, men ikke Twin II.. Dem har jeg sgu aldrig set før.. De bliver ikke solgt særlig tit i danmark, vel?

hvad skal det sige med afbryderne?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Det skal jeg ikke kunne sige, om de gør. Hvis man skulle manøvrere efter dét kriterie, fik man jo aldrig noget spændende... :-)

Ikke andet end at de er blevet skiftet til nogle, som mildest talt ikke ser særligt originale ud. Og desværre er der nok lavet nogle mothers af et par huller til dem, så man ikke sådan lige kan udbedre sagerne igen. Men det er selvfølgelig kun rent kosmetisk
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JimR
Himmelhund
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af JimR »

Jeg har lige testet de fleste Fender Reissue comboer og jeg synes Twin Reverb var den bedst lydende af dem allesammen (noget der overraskede mig en del). Den var simpelthen mere blød og lækker i lyden hvor alle de andre (Bassman, Vibrolux, Super Reverb) havde en skinger top i mine ører. Det var også suverent den bedste combo til at tage imod mine 3 forskellige overdrive pedaler (Zendrive klon, Alberta og Ibanez Super Tube.

Der findes forskellige forbedringer man kan prøve: Pille V1 røret ud til den ubrugte kanal, sætte 12AX7 i fasevender røret, pille to udgangsrør ud og pille en højttaler fra samtidig (for at få ohm til at passe). Man kan selvfølgelig også skifte højttalerne, jeg overvejer at sætte 2 16 ohms Cannabis Rex i min TRRI og pille to af udgangsrørene for at få volumen ned (og spare lidt penge på rør...).

mvh

JimR

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Sasha »

Det bliver nu ikke ret meget lavere på dén konto...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="JimR"]Jeg har lige testet de fleste Fender Reissue comboer og jeg synes Twin Reverb var den bedst lydende af dem allesammen (noget der overraskede mig en del). Den var simpelthen mere blød og lækker i lyden hvor alle de andre (Bassman, Vibrolux, Super Reverb) havde en skinger top i mine ører. Det var også suverent den bedste combo til at tage imod mine 3 forskellige overdrive pedaler (Zendrive klon, Alberta og Ibanez Super Tube.

Der findes forskellige forbedringer man kan prøve: Pille V1 røret ud til den ubrugte kanal, sætte 12AX7 i fasevender røret, pille to udgangsrør ud og pille en højttaler fra samtidig (for at få ohm til at passe). Man kan selvfølgelig også skifte højttalerne, jeg overvejer at sætte 2 16 ohms Cannabis Rex i min TRRI og pille to af udgangsrørene for at få volumen ned (og spare lidt penge på rør...).

mvh

JimR[/quote]

Hvad ville de opgraderinger som du nævner koste oveni?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af fortytwo »

Jeg havde en Traynor YGL Mk.3 som er en Twin kopi, som jeg soglte for ca. 4 måneder siden..

Det fortrød jeg ret hurtigt, faktisk 10 min efter jeg havde havde solgt den, og den følelse blev absolut kun forstærket, af at jeg lavede 6 jobs i starten af december, med en guitarist der spillede på en ny RI Twin, så puha hvor ville jeg bare gerne ha' en Twin igen, og er nu endt med, at købe en Traynor YGL Mk.3 top i stedet, og den lyder som en drøm..

Hvis jeg bare skulle ha' en Twin i dag, så ville jeg købe en RI, og ikke se mig tilbage.. Man kan gøre en del med rør og højtalere, men hvis grundlyden i den passer, så er det vel godt nok..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

JimR
Himmelhund
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af JimR »

Cannabis Rex koster 85 Euro i Tyskland og et preamprør omkring 100 kr.

Jeg har nu opgivet alle de små rørflytninger og skiftet tilbage til standardkonfigurationen igen, jeg kan ikke høre forskel alligevel.

Jeg overvejer stadig at smide et sæt hampehøjttalere i den for at tæmme diskanten lidt.

JimR

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="fortytwo"]Jeg havde en Traynor YGL Mk.3 som er en Twin kopi, som jeg soglte for ca. 4 måneder siden..

Det fortrød jeg ret hurtigt, faktisk 10 min efter jeg havde havde solgt den, og den følelse blev absolut kun forstærket, af at jeg lavede 6 jobs i starten af december, med en guitarist der spillede på en ny RI Twin, så puha hvor ville jeg bare gerne ha' en Twin igen, og er nu endt med, at købe en Traynor YGL Mk.3 top i stedet, og den lyder som en drøm..

Hvis jeg bare skulle ha' en Twin i dag, så ville jeg købe en RI, og ikke se mig tilbage.. Man kan gøre en del med rør og højtalere, men hvis grundlyden i den passer, så er det vel godt nok..[/quote]

Er den fed sådan en traynor?

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opgradering af twin reverb reissue

Indlæg af Telemaster »

[quote="itsaysvuff"][quote="fortytwo"]Jeg havde en Traynor YGL Mk.3 som er en Twin kopi, som jeg soglte for ca. 4 måneder siden..

Det fortrød jeg ret hurtigt, faktisk 10 min efter jeg havde havde solgt den, og den følelse blev absolut kun forstærket, af at jeg lavede 6 jobs i starten af december, med en guitarist der spillede på en ny RI Twin, så puha hvor ville jeg bare gerne ha' en Twin igen, og er nu endt med, at købe en Traynor YGL Mk.3 top i stedet, og den lyder som en drøm..

Hvis jeg bare skulle ha' en Twin i dag, så ville jeg købe en RI, og ikke se mig tilbage.. Man kan gøre en del med rør og højtalere, men hvis grundlyden i den passer, så er det vel godt nok..[/quote]

Er den fed sådan en traynor?[/quote]

[quote="fortytwo"] (...) en Traynor YGL Mk.3 top i stedet, og den lyder som en drøm.. (...)[/quote]

:D ;)
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen