Hvad gear bruges her ?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Plexi »

Er der noget der har et bud på hvilken guitar og især hvilken amp Bonamassa bruger her til intro/solo ? (0.00-2.42).
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Går ud fra det er en LP. Men hvilke pickups, hvilken amp og settings ?
Helt fantastisk tone, og voldfed solo.
Joe Bonamassa snakker i et interview med Guitarist Magazine om en LP med reverse polarity- pickups som han har og elsker. Er det mon denne der bruges, og hvad betyder omvend poler i LP-sammenhæng ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Sasha »

For mig lyder det blot som en Les Paul på den bagerste pickup (hvor dét med en omvendt hals-pickup, som det typisk drejer sig om - søg evt. på Peter Green Les Paul - ikke har noget at sige) gennem en Marshall af en art.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]For mig lyder det blot som en Les Paul på den bagerste pickup (hvor dét med en omvendt hals-pickup, som det typisk drejer sig om - søg evt. på Peter Green Les Paul - ikke har noget at sige) gennem en Marshall af en art.[/quote]

For mig lyder det alt for "nasalt" for at være en standard LP+Marshall sammensætning.(derfor spørgsmålet om omvent poler)
Lyder en lille smule af den lyd Knopfler får i introen til "Money for nothing". Der bruger han LP+Marshall og en wau-pedal (i "fast" position) for den nasale lyd.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Sasha »

Narh, jeg synes nu nok, at jeg har hørt Les Pauls, som fint formår at lyde cirka sådan på egen hånd (Lyt f.eks. til Buddy Whittington på "Dead City"). Men ellers kan lidt midboost af en art da sagtens afstedkomme noget lignende.

Og hvis det er Peter Green-tingen, han henviser til ovenfor, lyder den ihvertfald helt anderledes.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Narh, jeg synes nu nok, at jeg har hørt Les Pauls, som fint formår at lyde cirka sådan på egen hånd (Lyt f.eks. til Buddy Whittington på "Dead City"). Men ellers kan lidt midboost af en art da sagtens afstedkomme noget lignende.

Og hvis det er Peter Green-tingen, han henviser til ovenfor, lyder den ihvertfald helt anderledes.[/quote]

Ja ok.
Har hørt lidt på den Bluesbreakes sang, og det minder om, dog ikke ens.....

Forresten, for at slå det helt fast, hvad mener du så når du siger den bagerste pickup ? broen ? :-) ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg mener til pickuppen nærmest stolen.

Nu er det så heller ikke en Marshall, Whittington har gang i, men derimod en Dr. Z Prescription, som jo mere er sådan noget Fender-wannabee-agtigt. Til gengæld er det så - så vidt jeg husker - en ægte ´58 Les Paul, han bruger på dét nummer.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af MacG »

Det lyder ikke som en Marshall, der er noget tunet Fender over det.. Og så fandt jeg dette. Google is your friend:

Joe Bonamassa skriver på sit eget forum:

"Yeah you guys got it, It was my candy apple blue JB Les Paul a Klotz cable and my 1974 Boogie Mark one. It was my classic cash and carry LA studio set up. I can carry both at the same time, put the diet coke, tuner and a note pad in your back pack and thats a session. We did the recording at Henson Studios. It was a blast.. Made a lot of new friends that day. Its a great record all the way around. I am very proud to be on it. Cheers to Lee.. He is ace.
Joe Bonamassa"

Se også: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.musicaperu.org/peru/zJeOLJ5P ... u/zJeOLJ5P ... -Cray.html</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Sasha »

Hæ-hæh... S. Alwan kan sgu´ ikke høre forskel på en Marshall og en Mesa længere. Dét er sgu´ flot! :-)

Nu kunne man så måske til nødt indvende, at de dérsens Silver Jubilee-Marshalls, han fjoller rundt med, i virkeligheden også lyder lige så nasalt og forkølet som en Mesa. Men alligevel... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Plexi »

MacG du gjorde mig lige glad der...og lidt pinligt tilpas også.
Før jeg går videre så tror jeg det er på plads med en remse som gælder alle med GAS-forstærker-tendenser, og den hedder tweak, tweak, og tweak. ! (det ku være du fandt din tone)
Jeg er den glade ejer af en Mesa Booogie Mark V som har 9 kredsløb af nye og gamle forstærkere, bla Mark I. Jeg er meget glad for denne lyd, men bruger den helt anderledes end Bonamassa. Min er tweaket til en tyk, creamet, vintage forvrænger og minder ikke særligt meget om MrB´s tone i omtalte nummer. Kan godt forestille mig at jeg kan komme derhen ad med hjælp fra skruen på forstærker, guitar, pedal osv.....
Det korte af det lange ; Bonamassa og Mesa Boogie er genial....og eksperimentær med dine settings !

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af MacG »

Nu er det jo ikke en Mesa, men en Boogie MK1. Og det er en helt anden ting end de nye multikanals bæster. Det er i det store hele en tunet Fender Bassman, med et ekstra gaintrin, uden kanalomskftning og andet pjat. Man "skifter kanal" ved at sætte stikket i en den anden indgang, et meget enkelt kredsløb.

De lyder meget forskelligt fra de nye, selvom Mesa selvfølge påstår noget andet. Men der er jo nok en grund til at Carlos Santana har holdt sig til sin MK1 siden 70-erne...

Og lige den lyd som Bonamassa har på det klip kunne man da godt få med mange andre midler. Uden at det er noget jeg ville stræbe efter.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Plexi »

Sådan er vi så forskellige. Jeg synes det er en genial lyd. Meget mellemtone uden at det bliver helt dåse. Og med fylde og attack.

Hvorfor siger du at det ikke er en Mesa ? Er det ikke Randall Smith som stod bag Boogie MK I ?
Mht Mark V, så kan jeg kun forholde mig til hvad Hr. Smith og Mesa Boogie siger. Nemlig at det er nøjagtige replika af en række gamle kredslød på Boogie-forstærkere, MK I, MK II + og MK IV. Har aldrig prøvet en af disse originale forstærkere. Og på diverse forums rundt omkring på nettet, har du en masse mennesker der påstår at de originale lyder meget bedre, og at Mark V er noget bras. Selvfølgeligt ! :-)

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af andkrup »

jeg mener nu at det var Princeton'en som Randall Smith hotroddede og ikke bassman'en, eller?
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gear bruges her ?

Indlæg af Sasha »

Joh, men han byggede den mere eller mindre om til en Bassman - han brugte f.eks. udgangstrinnet og de større transformatorer fra en Bassman. Og så savede han Princeton-kabinettet op fra en 10" til en 12" enhed osv. osv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen