Oplær mig i træ.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

Hej.

Jeg går med en drøm om engang at eje en CS strat. Det ligger forholdvisvis langt ude i fremtiden, men jeg tænkte, om der ikke var nogen, der kunne oplære mig lidt i de forskellige træsorters tonale kvaliteter (eller mangel på samme), halse, radier, bånd osv.

Jeg lægger selv ud med min MEGET begrænset viden:

Krop- Elletræ (alder) eller Ask (ash).

Så vidt jeg har forstået skulle ask resultere i en lysere tone end elletræ. Passer dette, og hvad er så de tonale kvaliteter ved elletræ? Giver dette træ mere bas, mellemtone eller hvad?

Hals(form).

Min nuværende strat har V-hals, og det er fint, men jeg må nok indrømme at jeg synes, halsen på min Les Paul Traditional (50s style neck) er ret så fed. Den "fylder hånden godt ud", og virker måske en ANELSE mere naturlig for mig, end det er tilfældet med V-hals (som dog stadig er fint-fint). Nogen der ved, hvad sådan en 50s style Traditional neck "translates into" inden for Fender?

Bånd:

Jeg bryder mig ikke om de bånd, der sidder på CP telen: jeg synes, det er "railroad-like". Har det umiddelbart fint med vintage frets. Kan se mange CS'ere har 6105, men er det vintage-agtigt eller hvad?

Gribebræt:

Leo Fender kunne måske ikke lide det, men jeg kan godt lide synet af en slidt ahorn hals, men et nyolieret palisanderbræt er også smukt.

Farve / hals kombi:

Her er jeg konservativ: 3 tonet sunburst = RW, sort = ahorn.

Guitaren skal bruges til rock, blues
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Morten_Lyse »

Det er ikke så lidt en religionskrig du ligger op til der..! For der ER ingen faste opskrifter for hvordan en bestemt træsort lyder. De kan variere mere indbyrdes end fra sort til sort, har jeg ladet mig fortælle.. Mahogny = Gibson Les Paul og SG.. Well, spørg lige en vis Hr. Hansen, hvad han bygger strater af..? Rickenbacker guitarer er ret konsekvent lavet af ahorn som skulle give top-top-top. Min 620 er nu dog ret mørk i klangen, men ganske rigtigt med en god "presence.."

Mvh;
Morten Lyse

Kattekiksen
Still Got The Blues
Indlæg: 207
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Kattekiksen »

Med hensyn til trænørderi er Guitarasmus vist ret, om ikke inde i det, så i hvert fald interesseret. Han besøgte jo for nylig Solle i forbindelse med at lave en krop til hans nye tele. Vanen tro kan man jo håbe han vil dele ud af lidt viden her, men ellers kan du jo pm'e ham? :) .
Min version af artsyfartsy fotoblogging:
http://www.cccamera.tumblr.com
Dårlig og ond tegneserie:
http://www.foelgpreuss.blogspot.com

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af CobraPizza »

Warmoth har også en rimelig guide til træsorter..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af KrænDyt »

[quote="CobraPizza"]Warmoth har også en rimelig guide til træsorter..[/quote]

Den er her, omend jeg synes der var en mere omfattende guide på et tidspunkt. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.warmoth.com/Guitar/Body/Stra ... /Body/Stra ... Woods.aspx</a><!-- m -->
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

[quote="KrænDyt"][quote="CobraPizza"]Warmoth har også en rimelig guide til træsorter..[/quote]

Den er her, omend jeg synes der var en mere omfattende guide på et tidspunkt. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.warmoth.com/Guitar/Body/Stra ... /Body/Stra ... Woods.aspx</a><!-- m -->[/quote]

Fandt den- er der en tilsvarende for necks? Altså- maple v RW?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af KrænDyt »

[quote="Nicolai"][quote="KrænDyt"][quote="CobraPizza"]Warmoth har også en rimelig guide til træsorter..[/quote]

Den er her, omend jeg synes der var en mere omfattende guide på et tidspunkt. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.warmoth.com/Guitar/Body/Stra ... /Body/Stra ... Woods.aspx</a><!-- m -->[/quote]

Fandt den- er der en tilsvarende for necks? Altså- maple v RW?[/quote]

Nu fandt jeg også noget mere. Ind under guitar-rul-ned menuen, og så henholdsvis ind under body- og neckbuilder. Så kan du finde info om træsorter der.
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

Gad vide, om en Poppel-krop, som har en egenresonans på et rent A, som får monteret en hals, der resonerer i et rent E, ikke lyder anderledes end en elle-krop, der resonerer lidt under Gis, som får en hals, der resonerer lidt i nærheden af D..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af GuitaRasmus »

Fedt, noget om træ - helt klart et af mine yndlingsemner. :-) Det følgende er ikke facts, men egne erfaringer, sammenholdt med adskillige guitarbyggeres konklusioner.

Ask: Ret rigidt skelet af årer, hvilket fremmer evnen til at resonnere. Ask gengiver, pga. hårdheden, meget top og bund, og mellemtonen kan virke en anelse scooped - dette er den dog ikke, men lader blot til det pga. det store indhold af top og bund. Særligt bunden er meget "stram" i ask.

El (Alder): Det mest almindelige og populære træ til guitarbygning. Meget jævn gengivning af lydspektret.

Mahogni: Meget høj og lav mellemtone, også god bund, men bunden er ikke så defineret som andre træsorter. Blød og lækker diskantgengivelse.

Lind (basswood): Dette træ er meget blødt, hvilket bevirker at top og bund bliver absorberet (lidt det modsatte af ask), og derfor ikke gengivet så godt. Dette bevirker et perciperet boost i mellemtonen.

Til halse:

Mahogni: Samme egenskaber som kroppen af mahogni - masser af mellemtone, behagelig top, lidt rodet bund.

Ahorn: Masser af fundamentaltone (den tone som overtonerne ligger sig op ad), og ellers god stram gengivelse af hele spektret.

Gribebræt:

Ahorn: Masser af snap, igen, fundamentaltone, og høj og lav mellemtone.

Rosewood (palisander): en my langsommere i gengivelse, mindre høj mellemtone, mere ultrahøj diskant end ahorn - rosewood med rustfri stålbånd er en rigtig dårlig kombination i mine ører. Ellers lidt blødere lyd end ahorn, takket være den mindre smule høj mellemtone.

Ibenholt (ebony): Samme egenskaber som ahorn, men mere top. Dog er ibenholt ret tilbøjeligt til at flække.

Min erfaring siger mig at alle dele har indflydelse, men nogle mere end andre. Hvis jeg skulle sætte en prioriteringsliste op for indflydelse på lyd, ville den nok se således ud:

1) Halsens materiale
2) Gribebrættets materiale
3) Kroppens materiale
4) Hardware (stemmeskruer, bro (trem/hardtail, osv))

og selvfølgeligt hvilke pickups man bruger som en klar 1'er.

Iøvrigt synes jeg denne er væsentligt bedre end Warmoths oversigt:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.jemsite.com/jem/wood.htm">ht ... ood.htm</a><!-- m -->
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Dannyboy »

Jeg ved ikke om du kan huske det, Nicolai, men jeg havde en sunburst Fender Vintage 62 Hot Rod inde og vende for et års tid siden. Halsen på den var lidt tykkere end en normal Fender 60s + den havde 9,5 i radius. Alt i alt mindede den lidt om halsen på min gamle LP (som vist havde 50s neck) - dog noget tyndere. Men jeg vil skyde på at det er noget tyk C shape vi er ude i - og med flad radius hvis det skal være a la Les Paul..

.. eller måske U shape som jeg mener nogen af de der Custom Shop '69 modeller er født med. De har vist bare 7,25 i radius, men det er en vanesag synes jeg, så længe formen er rigtig bagpå.



Jeg har ikke selv prøvet modellen, men jeg er overbevist om at det er kongehegn..

<!-- m --><a class="postlink" href="http://guitars.musiciansfriend.com/prod ... d.com/prod ... sku=510408</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

Jeg synes, du har en skidefed Strat, Nicolai. Jeg har prøvet mange CS-Strat´er, som jeg ikke ville bytte din for.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Dannyboy »

Træ ved jeg i øvrigt ikke en skid om. Men jeg synes f.eks. at Guthrie Govan har ret fed Gibson agtig lyd her f.eks.

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

.. og han spiller jo på sit moderne Suhr hegn. Men den er vist i øvrigt også lavet af mahogni, så det gi'r jo ligepludselig ret god mening. Det ku være man skulle nørde lidt mere træ ;)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

[quote="Dannyboy"]Jeg ved ikke om du kan huske det, Nicolai, men jeg havde en sunburst Fender Vintage 62 Hot Rod inde og vende for et års tid siden. Halsen på den var lidt tykkere end en normal Fender 60s + den havde 9,5 i radius. Alt i alt mindede den lidt om halsen på min gamle LP (som vist havde 50s neck) - dog noget tyndere. Men jeg vil skyde på at det er noget tyk C shape vi er ude i - og med flad radius hvis det skal være a la Les Paul..

.. eller måske U shape som jeg mener nogen af de der Custom Shop '69 modeller er født med. De har vist bare 7,25 i radius, men det er en vanesag synes jeg, så længe formen er rigtig bagpå.



Jeg har ikke selv prøvet modellen, men jeg er overbevist om at det er kongehegn..

<!-- m --><a class="postlink" href="http://guitars.musiciansfriend.com/prod ... d.com/prod ... sku=510408</a><!-- m -->[/quote]

Jeg husker noget om en HR-strat, som du vist skiftede bridge-PU'en i? Er den allerede videre?

C var også mit eget gæt. Jeg ved ikke, hvad jeg ville vælge mht. radius, men jeg er vant til 7.25 på strater.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Jeg synes, du har en skidefed Strat, Nicolai. Jeg har prøvet mange CS-Strat´er, som jeg ikke ville bytte din for.[/quote]


Om den ligefrem er "skidefed", ved jeg ikke. Men den er da ok. Jeg ville gerne prøve den mod "The best Fender has to offer", for at se, hvad, jeg går glip af. Tilbage i tiden (for et par år siden) husker jeg at have prøvet en CS-strat, hvor jeg tænkte, "Hehe... her er det i hvert fald ikke mig, som er blevet snydt". Men det er som sagt år siden, og måske er jeg blevet bedre til at bedømme siden. Måske vi skulle tage på en "Strat-tur", Søren? Jeg kan ikke spille, men jeg kan da mærke, om "lortet" resonerer bare NOGENLUNDE fornuftigt.

For what it's worth har jeg spillet ca en halv time på min 57er her til aften, og selv med døde strenge synes jeg, den lyder fedt, resonerer godt og har en eh... høj akustisk tone.

Jeg kunne godt tænke mig at deltage i en test, hvori der indgår, say, 10 strater: ud af disse strater skulle der så, uden min viden, herske generel konsensus blandt "kendere" om, at strat nummer 1 gør mest nytte på et sankt Hans-bål, 2-3 er under middel, 4-5 er middel, 6-8 er "til den gode side" 9 er " ganske fed og levende" og 10 skulle så være "1 in a million".

Det ville være spændende at se, om jeg så bare kunne ramme "til den gode side". Udover et garanteret hyggeligt sammenværd med andre "nørder", kunne det måske også styrke troen på, at jeg selv kan "vælge den fede strat i bunken", og dermed kan øh... "tillade" at stole på mig selv, når maven fortæller mig, at en given AM std. er bedre end en "Friday afternoon"-CS.

Når dette er sagt, vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke for din assistance Søren. For mig bekendt er du da, om nogen, Strat-mand, så hvis du (næsten) er parat til at sætte min strat over til de andre på loftskammeret i Skanderborg (hvis du altså ledte efter en strat mere), ja så kan "min Blackie", vel ikke være helt til rotterne?

En tak til alle, som har bidraget positivt i denne tråd.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

Jamen, Nicolai... (selv tak, skal jeg lige huske at sige!)

Kan det ikke være sk...ligegyldigt, hvad alle andre synes om DIN (eventuelt kommende) guitar? Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det egentlig er, du vil:

Vil du bare gerne have en Customshop-Fender i stalden, fordi tanken om at eje et stykke træ med et bestemt stempel på gør dig lykkelig/giver dig ro i sindet, eller hvad det nu handler om? Hvis ja, så er det sgu´ helt OK. Men så behøver du jo ikke prøve alle de andre "billige" bud på en god Strat.

Vil du gerne have én eller anden Strat - Customshop eller ej - som nogle andre har valgt for dig med kommentaren "Denne her er skidegod"..? Det er også OK, omend det måske ikke giver så meget mening for mig.

Eller vil du gerne "bare" have en skidegod Strat (det har du) - måske én mere..? I så fald er det jo altså kun DIG, der kan vælge, hvad det vil sige for dig.

Og det er da vældigt smigrende, at du ligesom ophøjer mit guitarstativ som sådan en slags "helligt alter". Men jeg kan forsikre dig for, at det altså ikke er sådan, tingene hænger sammen. OK, jeg har da et par Strat´er, som jeg synes, er fine. Men jeg påstår ikke, at der ikke findes masser af andre Strat´er derude, som ikke er mindst ligeså gode. Faktisk er jeg sikker på, at der er et par af mine guitarer, som andre i bedste fald ville synes, var "noget underligt noget", eller trække overbærende på smilebåndet over, at jeg som 17-årig har syntes, var en fed guitar. Til fælles for dem alle er dog, at det er guitarer, som jeg har "mødt" og forelsket mig i ude i virkeligheden. Det er ikke nogle, som jeg har siddet og "tænkt mig frem til" derhjemme.

Når dét så er sagt, kan vi da godt gå ud og kigge på guitarer en dag ved lejlighed...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

Tak for endnu et bidrag.

[quote="Sasha"]Jamen, Nicolai... (selv tak, skal jeg lige huske at sige!)

Kan det ikke være sk...ligegyldigt, hvad alle andre synes om DIN (eventuelt kommende) guitar? Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det egentlig er, du vil[/quote]

I bund og grund, tror jeg, det handler om, at jeg egentlig er usikker på, om jeg kan skelne "skidt fra kanel". Derfor må en given strat, hvis kendere siger det, vel være god. Det er lidt det samme som at man, når man er så dum og naiv, som jeg er, tror på, når værkstedet siger, at ens bil er efterspændt, justeret osv: så tror jeg på det, for jeg har ingen faglig kompetence til at drage tvivl herom (med mindre jeg overhales indenom på motorvejen af mit eget baghjul).

Nu skal det ikke forstås som en kritik af guitarister generelt, men jeg synes personligt, at ord som "mojo", "vibe" og andre (måske) bringer mystikken om "hvad der er et godt instrument" lidt langt ud? Derfor er jeg begyndt at gå ud fra, at hvis guitaren resonerer godt og i tilgift er "nogenlunde højrystet" unplugged- ja, så er vi da et godt stykke af vejen.

Men man kunne jo også argumentere for, at at grunden til at min resonerer hæderligt er de 0.11 strenge, som den er udstyret med? 0.10 strenge "flår" vel mindre i guitaren (og producerer dermed mindre resonans og mindre akustisk tone)? Så igen: hvor meget er selve guitaren (altså træet), og hvor meget er at betegne som "udefra kommende justerbare parametre"? Det er dette, som jeg stadig ikke føler mig stærk nok i, til at kunne bedømme en guitar 100%.

[quote="Sasha"]Vil du bare gerne have en Customshop-Fender i stalden, fordi tanken om at eje et stykke træ med et bestemt stempel på gør dig lykkelig/giver dig ro i sindet, eller hvad det nu handler om? Hvis ja, så er det sgu´ helt OK. Men så behøver du jo ikke prøve alle de andre "billige" bud på en god Strat.[/quote]

Både ja og nej: som du kan læse ovenfor tænker jeg at top træ må være top guitar MEN: "stopklodsen" er nok, at jeg ved, hvad jeg har i min 57 RI, og at jeg til gengæld ikke ved, hvad "katten slæber ind ad døren". Derudover vil prisen på ca 20K for en CS betyde, at jeg bliver nødt til at skille mig af med min nuværende og stadig bløde rigtig mange penge ekstra for et stempel. Og hvad så, hvis CS'en og min 57er lå meget tæt på hinanden? Så ville jeg da føle mig tørret et vist sted.

[quote="Sasha"]Eller vil du gerne "bare" have en skidegod Strat (det har du) - måske én mere..? I så fald er det jo altså kun DIG, der kan vælge, hvad det vil sige for dig.[/quote]

Se, det er jo lige præcis det, som er så fedt og på samme tid så frustrerende: Jeg er med på, at nogen måske forguder U-halse, mens andre ikke kan udstå disse. Men det er ting, som man kan ændre (ved at vælge en anden guitar).

I forbindelse med et besøg beskrev du selv din sorte strat nogenlunde i retningen af at "der skulle laves en del", men at "der gemte sig sgu en god guitar indenunder et eller andet sted", og det er lige præcis det, jeg gerne vil lære at gennemskue, og derfor, jeg har opsat mine egne (indtil videre 3) personlige parametre for, hvad der kan være indikatorer for "en ganske hæderlig strat: forholdsvis let, resonant og god akustisk tone.

[quote="Sasha"]Og det er da vældigt smigrende, at du ligesom ophøjer mit guitarstativ som sådan en slags "helligt alter". Men jeg kan forsikre dig for, at det altså ikke er sådan, tingene hænger sammen. OK, jeg har da et par Strat´er, som jeg synes, er fine. Men jeg påstår ikke, at der ikke findes masser af andre Strat´er derude, som ikke er mindst ligeså gode. Faktisk er jeg sikker på, at der er et par af mine guitarer, som andre i bedste fald ville synes, var "noget underligt noget", eller trække overbærende på smilebåndet over, at jeg som 17-årig har syntes, var en fed guitar. Til fælles for dem alle er dog, at det er guitarer, som jeg har "mødt" og forelsket mig i ude i virkeligheden. Det er ikke nogle, som jeg har siddet og "tænkt mig frem til" derhjemme.

Når dét så er sagt, kan vi da godt gå ud og kigge på guitarer en dag ved lejlighed...[/quote]

Jammen, jeg er ganske med på, at det er dig, og ikke Clapton, Hendrix eller naboens datter, som har udvalgt guitarerne på første sal. Jeg tillader mig bare at tage det som en kompliment, at du (tilsyneladende) synes, min strat er "ganske hæderlig". Når man er "grøn i faget" betyder det da noget at en "garvet rotte" synes, man har gjort et ganske fornuftigt køb :)

Og jeg vil da gerne på "strat jagt"- OGSÅ bare for at kigge og drømme. Det må vi finde ud af! Jeg er i hvert fald frisk!
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af GuitaRasmus »

Nicolai, jeg kan på den ene side godt forstå at du har behov for at få bekræftet at du har den fedeste strat - det kan jeg faktisk godt. Det er en fed tanke, at man har en knaldfed guitar, så det ihvertfald ikke er den der holder dig tilbage. Når det så er sagt, så ville jeg i dit tilfælde, prøve at fokusere 100% på at så længe du ikke føler den holder dig tilbage, så behøver du ikke en bedre guitar. Jeg kender et par guitarister som spiller hammerfedt og lyder ditto på netop vintage reissue strats. Det er ikke en helt dum serie af guitarer Fender har lavet der. Og medmindre din guitar lyder af snot, og har et voldsomt dårligt setup, tvivler jeg stærkt på at den holder dig tilbage.

Hvis du vil gøre noget rigtig godt for dit guitararsenal, vil jeg hellere anbefale dig at bruge 1000-1500,- på en båndafretning og et komplet setup af en kompetent tekniker. Du vil blive chokeret over hvor stor en forskel det kan gøre, og forandre en god guitar til en fantastisk guitar.

Mht. Fenders Custom Shop, så har jeg prøvet nogle få rigtig gode, en del gode, og nogle få dårlige. Man skal, som Sasha er inde på, prøve dem før man køber. Og det kan man sjældent, når man vil have en med en helt specifik konfiguration som du ønsker. Efter min mening endnu en grund til at holde fast ved den guitar du kender og godt kan lide.

Bare min mening. :-)

Edit: Og så lige en personlig erfaring: Jeg GAS'er efter, og køber mere grej, jo mindre jeg spiller. De perioder hvor jeg har mega travlt med jobs, har jeg slet ikke behov for at købe en masse gear, fordi jeg konstant bliver bekræftet i at det grej jeg har faktisk er topfedt. Måske var det en idé at overveje at spille sammen med nogen? Det er altså også noget der virkeligt giver øvelyst, fordi man rent faktisk har noget at øve op til - man vil jo gerne kunne sit skidt når man står i øvelokalet. Man behøver jo ikke være verdensmestre med det samme - det vigtigste er faktisk bare at man spiller sammen med nogen, og kan sparre med dem.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

Edit: Skrevet som svar til Nicolais sidste indlæg...

Jamen, det er jo alt sammen meget fint. Som jeg læser dit indlæg, så er dét, du mangler - eller måske "fisker lidt i blinde efter" - simpelthen at udvikle din egen smag inden for guitarer. Nu lyder jeg rigtig gammel og støvet. Men jeg købte trods alt min første "rigtige" Stratocaster for 21 år siden. Før den havde jeg en elendig kopi af én. Og i de mange år har jeg saftsuseme prøvet mange af slagsen! Og jeg skal på ingen måde gøre mig til nogen stor "kender" eller ekspert på området - jeg mener såmænd stadig, at jeg kratter lidt rundt i overfladen. Men i den forløbne tid har jeg da trods alt dannet mig et vist uldent billede af, hvad jeg kan lide og ikke lide i en guitar. Og ikke mindst har jeg også en vis idé om, hvordan jeg gerne vil have min guitar til at lyde i sidste ende. Og dét i sig selv er faktisk ikke nogen helt skidt ting (men også en ting, som det kan tage lang, lang tid at komme frem til - og den kan ændre sig endnu!), da det gør det noget nemmere at vælge det rigtige værktøj til at nå tættere på dét mål, man - ihverfald på en god dag - kan høre for sit indre øre.

Og det er en sjov og noget udefinerbar størrelse det hér med, om en given guitar "taler til én". Nu nævner du selv et eksempel fra, da jeg købte én af mine guitarer i kølvandet på ét af Vintageshow´ene i Svendborg. Og jeg kan sgu´ ikke sige dig helt skarpt, hvad det var ved netop den guitar, som tændte mig. Det er sådan lidt som at skulle prøve at beskrive, hvorfor man kan blive forelsket i en anden person, selv om man måske møder dem med tømmermænd i hængerøvsbukser nede ved bageren søndag morgen. Men for mit vedkommende var det først og fremmest halsformen, som sagde "svup" imellem mine små tøse-hænder. Selv om dens bånd og saddel var helt til rotterne, kunne jeg så på baggrund af at have prøvet mange Stratocastere fornemme, at hvis denne her guitar blev sat ordentligt op (og her havde jeg også tidligere oplevet, hvad en dygtig fagmand kunne udrette af mirakler m.h.t. båndarbejde), så ville den føles "helt rigtig" at spille på for MIG. Samtidig havde den - hvis man kunne se igennem fingre med alverdens båndraslen og sager - sådan en meget varm og i mangel af bedre ord "samlet" eller "sammenhængende" tone - egal er måske ordet. Det var ikke som om, at bassen, mellemtonen og toppen stod tre forskellige steder og råbte til hinanden. De oplevedes mere som ét hele. Og det er så en kvalitet, som JEG synes, at man oftere finder i visse ældre instrumenter (absolut ikke dem alle!). Men det kan sagtens være en romantisk efterrationalisering. Endelig lød dens pickupper også fedt, selvom en voksbehandling meget hurtigt skulle vise sig at være obligatorisk, hvis man ville spille over sovekammer-lydstyrke.

Så efter at have sovet på beslutningen, og jeg stadig tænkte på denne guitar, bestemte jeg mig altså for at tage chancen med denne "stumpecaster", selv om der skulle laves adskillige ting på den - ud over det nævnte så også ændring af halsmontage, nyt vibratosystem, nye stemmeskruer osv. osv. Men det var da et sats! Jeg har dog absolut ikke fortrudt det. Men det er så bare ét bud på en hæderlig Strat. Jeg tror såmænd, at jeg kunne finde én, der var mindst lige så fin - og måske endda med færre "små personligheder" - ved at bruge en dag eller to på at tjekke guitarer i forretningerne i Århus. Men nu var det altså denne her, som jeg forelskede mig i...

Så mit råd ville være - udover at det selvfølgelig altid er sjovt at tjekke guitarer ud, selv om ens pengepung til tider kan være en deprimerende faktor i dén sammenhæng - spille på den fine Strat, du allerede har, indtil du har dannet dig et noget fastere billede af, hvordan DU synes, at en god Strat skal være. Og da især hvis en anskaffelse af en ny Strat ville indebære, at du skulle sælge den, du har nu!

Og jo, du har ret i, at der er mange faktorer, som kan spille ind på, hvorfor man lige falder for en given Strat (eller enhver anden guitar) en pågældende dag. Hvis en guitar er justeret af h.... til, er chancen for, at man går videre fra den, selv om den i bund og grund er fin, nok overhængende. Jeg tror heller ikke, at jeg personligt ville bruge lang tid på en Strat, som var sat op til SRV-specifikationer - du ved 0.012´ere og tårnhøj strengehøjde. Så kunne selve guitaren være nok så fin. Jeg ville aldrig opdage det. Om ikke andet så tænder jeg slet ikke på det dér "BOOOIIINNNGG" alt for meget streng og alt for lidt guitar, som SRV-tosserne er så vilde med. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige! Det er jo heller ikke sikkert, at man havde bemærket ét eller andet potentielt damebekendtskab, hvis hun ikke en given aften lige havde skruet sin dertil indrettede ned i det helt perfekt "justerede" outfit, vel? :-) Hvad man så synes, at dét udgøres af, er jo heldigvis også meget individuelt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Nicolai"][quote="Dannyboy"]Jeg ved ikke om du kan huske det, Nicolai, men jeg havde en sunburst Fender Vintage 62 Hot Rod inde og vende for et års tid siden. Halsen på den var lidt tykkere end en normal Fender 60s + den havde 9,5 i radius. Alt i alt mindede den lidt om halsen på min gamle LP (som vist havde 50s neck) - dog noget tyndere. Men jeg vil skyde på at det er noget tyk C shape vi er ude i - og med flad radius hvis det skal være a la Les Paul..

.. eller måske U shape som jeg mener nogen af de der Custom Shop '69 modeller er født med. De har vist bare 7,25 i radius, men det er en vanesag synes jeg, så længe formen er rigtig bagpå.



Jeg har ikke selv prøvet modellen, men jeg er overbevist om at det er kongehegn..

<!-- m --><a class="postlink" href="http://guitars.musiciansfriend.com/prod ... d.com/prod ... sku=510408</a><!-- m -->[/quote]

Jeg husker noget om en HR-strat, som du vist skiftede bridge-PU'en i? Er den allerede videre?
[/quote]

Nej det er HR 57'eren du tænker på. Den var jeg ellers rigtig glad for. Den havde 'modern V' shape og 9,5 radius. Den spillede nærmest af sig selv. Men den røg også videre da jeg fik min CS Pro. Den slår alle strats jeg har prøvet

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Telemaster »

[quote="Dannyboy"]Jeg ved ikke om du kan huske det, Nicolai, men jeg havde en sunburst Fender Vintage 62 Hot Rod inde og vende for et års tid siden. (...) [/quote]

:-D Haha... Der er sguda ingen, der kan huske forskel på de 50 Strater, du har haft de sidste par år :-) Kan du selv? :-)
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen