Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Låst
JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Hvor tæt kommer man på de klassiske Marshall forstærkeres lyd med ”den helt store overhaling” (læs: nye trafoer, samt udskiftning af andre kritiske komponenter) af sin Marshall JTM45 RI?
Og hvilke trafoer er der tale om? Mercury magnetics?
For så kan den samlede pris på stumper vel næppe snige sig op på mere end omkring 5000 kr? Eller hva'? (Rør skal I ikke tænke på)

Mvh Jan

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af Jake »

Hej Jan,

Som du selv er inde på, så er der visse hovedkomponenter som der er blevet sparet på siden "klassikernes tid". De gamle kredsløb blev bygget op omkring nogle rør med en karakteristik som vi ikke rigtig ser i nyproducerede rør, hvorfor disse kredsløb også skal have en ordentlig overhaling for at lyde nogenlunde med nye rør - her er det særligt preampen hvor man kan få meget "bang for the buck" ved at købe nogle ordentlige rør, som i tilfælde af NOS kan holde i mange år.

Jeg får en BluesBreaker-combo ind, re-issue model, som faktisk skal have en overhaling ligesom den du taler om. Jeg har allieret mig med en fyr der tidligere arbejdede på Drake-fabrikkerne i 60'erne og derfor har en unik indsigt i hvordan de gamle transformatorer var opbyggede. Jeg har fået ham til at lave en ny udgangstransformator til forstærkeren, og planen er endvidere at ændre på forstærkerens opbygning, så den svarer til originalen. F.eks. kan kondensatorerne i signalvejen ofte være af trist kvalitet - særligt er det også interessant at kigge på de kondensatorer der sidder mellem indgangsrørets katoder og stel - her kan være meget at hente, da det OGSÅ er en del af signalvejen!

Af rør kan jeg anbefale at du køber dig et sæt KT66'ere fra Watford Valves. Jeg synes, at de kinesiske lyder bedst - de sælges under TAD-mærket der. Dernæst ville jeg kigge efter i hvertfald ét NOS Mullard ECC83 (ikke den nye produktion) som det første rør i kæden. Selv incl. en ny udgangstransformator, så overstiger den tur jeg giver forstærkeren her slet ikke 5.000kr.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af Sasha »

Hvis nu det store orakel ovenfor havde læst Jans indlæg, kunne man have set, at rørene ikke skal skiftes. Jeg kan bidrage med dén oplysning, at de ER skiftet til glimrende bud på sagen.

Jeg kunne også godt komme med et ret interessant bud på en bedre udgangstransformator. Men lad os lige snakkes ved "i privaten", Jan. Der er også lidt andre stumper, man med fordel kunne skifte. Et par af dem er allerede skiftet. Men der kan godt gøres mere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]Hvis nu det store orakel ovenfor havde læst Jans indlæg, kunne man have set, at rørene ikke skal skiftes. Jeg kan bidrage med dén oplysning, at de ER skiftet til glimrende bud på sagen.

Jeg kunne også godt komme med et ret interessant bud på en bedre udgangstransformator. Men lad os lige snakkes ved "i privaten", Jan. Der er også lidt andre stumper, man med fordel kunne skifte.[/quote]

Jeg beklager sørme meget, at jeg har bidraget til den globale opvarmning gennem et indlæg som andre også rent faktisk kunne bruge til noget - nu hvor vi jo ER på et forum som rent faktisk læses af andre end modtager og afsender! Debatkulturen og informationsdelingen længe leve!

Men fint, hold da endelig dine "hemmelige" og "unikke" løsninger "i privaten", så ingen andre end din pengepung får noget ud af at læse dette forum :thumbdown:
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af Sasha »

Min pengepung er vist temmeligt irrelevant i denne sammenhæng? Dén har ikke noget at gøre med, om jeg udfører en vennetjeneste for Jan (som jeg tidligere har gjort med netop denne forstærker). Men jeg beklager, at jeg må takke nej til at bidrage til "udviklingsarbejdet" i de guddommelige haller. Men pudsigt at det netop er dig, der med det samme springer til tegnebogen...

I øvrigt er det jo meget sjovt, at jeg lige har siddet og renoveret på en ældre Marshall, som angiveligt skulle være blevet "renoveret" hos netop Divine Amps. Hvis det holder stik, skal vi vist springe let henover det guddommelige islæt i dén sammenhæng. Så jeg vil blot nøjes med at konstatere, at ét er snak - noget helt andet handling, når det kommer fra visse kanter.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Tak for svar.
Der er rigtigt nok skiftet rør i forstærkeren, som Sasha påpeger.
Til andre der måtte være interesserede så drejer det sig om NOS Mullard 12AX7'ere og KT66'ere.

Mvh Jan

Moderator on:
Hold venligst de personlige uoverensstemmelser ude herfra!
Moderator off.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af Telemaster »

Suk.

Søren og Jake: kunne I ikke tage at få talt ud i mere private omgivelser, så vores ellers udmærkede forum ikke bliver smadret af jeres - tilsyneladende ustandselige - meningsudvekslinger, der især fra Sørens side har det med at være en anelse ufine, IMO. Om der er mere eller mindre gode grunde til de low blows og hentydninger, der lidt for ofte finder vej til disse sider, er for så vidt sagen uvedkommende: det er ikke i orden.

Live and let live,
Telemaster :-)

JSThomsen: Lyder forstærkeren dårligt nu? Jeg kan godt undre mig lidt over tendensen til at ville forbedre alting, hvis det i forvejen fungerer som det skal. Hvis du har helt styr på de lydmæssige forskelle på nye og ældre Marshalls, er mit spørgsmål irrelevant - men ellers det er vel ikke umuligt, at du bedre kan lide den "nye" lyd?
So many assholes, so few bullets

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Telemaster"]
JSThomsen: Lyder forstærkeren dårligt nu? Jeg kan godt undre mig lidt over tendensen til at ville forbedre alting, hvis det i forvejen fungerer som det skal. Hvis du har helt styr på de lydmæssige forskelle på nye og ældre Marshalls, er mit spørgsmål irrelevant - men ellers det er vel ikke umuligt, at du bedre kan lide den "nye" lyd?[/quote]

Nej, den lyder vel ret hæderligt, på jysk ;-) men jeg har jo "desværre" hørt hvordan det kan lyde når det er mere "rigtig" Marshall :D
Så det er ikke bare for at modificere for modificeringens skyld.
Det var også lidt af nysgerrighed, jeg spurgte, fordi såvidt jeg husker, så blev Metropoulos Amps (http://plexireplicas.com/) på et tidspunkt nævnt her på GF som et reelt alternativ til "rigtige" Marshalls - og hvis de kan lave fede Marshalls med nutidige materialer, så kan andre måske også selv?

Mvh Jan

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall RI --> "Rigtig" Marshall?

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]Min pengepung er vist temmeligt irrelevant i denne sammenhæng? Dén har ikke noget at gøre med, om jeg udfører en vennetjeneste for Jan (som jeg tidligere har gjort med netop denne forstærker). Men jeg beklager, at jeg må takke nej til at bidrage til "udviklingsarbejdet" i de guddommelige haller. Men pudsigt at det netop er dig, der med det samme springer til tegnebogen...

I øvrigt er det jo meget sjovt, at jeg lige har siddet og renoveret på en ældre Marshall, som angiveligt skulle være blevet "renoveret" hos netop Divine Amps. Hvis det holder stik, skal vi vist springe let henover det guddommelige islæt i dén sammenhæng. Så jeg vil blot nøjes med at konstatere, at ét er snak - noget helt andet handling, når det kommer fra visse kanter.[/quote]

Nå, er den "angiveligt" det? Enten må du have hold i de ting du kommer med, eller også har jeg som du nok ved et stykke lovgivning som bakker mig op, og som allerede har ført til at jeg har fået fjernet adskillige tråde hvor du sviner mig til, endda på fora hvor jeg ikke deltager og ikke har mulighed for at forsvare mig selv! Jeg gider simpelthen ikke bruge tid på mere af dit sure, krysteragtige pis, fordi du er bitter over et eller andet jeg har gjort, som jeg stadigvæk ikke er klar over hvad er!

Jeg kan vitterligt ikke have, at jeg skal bruge min og andres tid på at du har et problem med mig, som du stadig har til gode at forklare mig hvad er. Historien er den samme hver gang - jeg kommer med et indlæg, du kommer med en usaglig og latterlig kommentar, og jeg skal så sidde og blive udstillet, og forsvare mig selv. Det gider jeg virkelig ikke mere. Fjern den kommentar, tak.
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Låst

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen