Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

Først og fremmest vil jeg sige jeg er helt ny på forum, men har længe brugt jeres besvarelser til nogle andre problemer som jeg har roddet med, så tak for det :-)

Jeg overvejer at købe en forstærker rack. her har peavey classic serie fanget min interesse. da de viker til at være fede og rimeligt overkommelige i pris. men hvilken skal det være? hvad siger jeres erfaringer med disse forstærkere?

så kom jeg til at tanke på fx peavey 50/50. det er så 50 watt i stereo eller 100 i mono. man kan man ikke køre preamp i kanal 1 og sætte kabinettet i udgang 1 også? så får man 50 watt i mono? kan man på den måde standby kanal 2 derved "spare" rør? eller hvis man vil eksperimentere med en anden lyd? fortæl mig hvis jeg er helt ude i marken :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Sasha »

Har du overvejet alternativer til Peavey?

Nu skal jeg ikke prale af personlig erfaring med disse effektforstærkere. Men jeg kunne forestille mig, at de i deres 50/50 model kører rørene på samme måde som i deres Classic 50. Og det er - hvordan man end vender og drejer det - ikke ligefrem et glanseksempel på god forstærkerkonstruktion. Er der andre argumenter end prisen (som er..??? ) for at vælge lige netop Peavey - eventuelle klanglige præferencer, som spiller ind? Hvilken forforstærker har du planer om at bruge?

Men jo, hvis ellers forstærkeren har en separat standbyknap for hver kanal (det har de fleste), kan du godt bruge den éne kanal på egen hånd. Når det så er sagt, er der altså ikke ret stor volumemæssig forskel på 50 og 100 watt, hvis det er dét, du hentyder til. Og det er altså de færreste, som vitterligt har brug for mere end 50 watt. Så jeg ville personligt se mig om efter en effektforstærker i dén klasse. Alt over er spild af strøm, rørliv og penge (samt tungt som ind i h...), med mindre man ofte spiller med helt ren lyd på Wembley og lignende steder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af reindane »

Jeg har lige haft en Peavey 50/50 inde til rør-tjek og den har stand-by knap for hver kanal. Når det er sagt, er jeg helt enig med Søren i, at denne effektforstærker konstruktionsmæssigt ikke ligefrem er spitzenklasse. Den er et mareridt at arbejde med og placeringen af 8 stk. EL84 rør klos op af hinanden kan meget let medvirke til overophedning af rørene, med kortere levetid til følge. Stay away!
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

[quote="Sasha"]Har du overvejet alternativer til Peavey?

Nu skal jeg ikke prale af personlig erfaring med disse effektforstærkere. Men jeg kunne forestille mig, at de i deres 50/50 model kører rørene på samme måde som i deres Classic 50. Og det er - hvordan man end vender og drejer det - ikke ligefrem et glanseksempel på god forstærkerkonstruktion. Er der andre argumenter end prisen (som er..??? ) for at vælge lige netop Peavey - eventuelle klanglige præferencer, som spiller ind? Hvilken forforstærker har du planer om at bruge?

Men jo, hvis ellers forstærkeren har en separat standbyknap for hver kanal (det har de fleste), kan du godt bruge den éne kanal på egen hånd. Når det så er sagt, er der altså ikke ret stor volumemæssig forskel på 50 og 100 watt, hvis det er dét, du hentyder til. Og det er altså de færreste, som vitterligt har brug for mere end 50 watt. Så jeg ville personligt se mig om efter en effektforstærker i dén klasse. Alt over er spild af strøm, rørliv og penge (samt tungt som ind i h...), med mindre man ofte spiller med helt ren lyd på Wembley og lignende steder...[/quote]

Altså den eneste grund til jeg lige nu har overvejet peavey, er prisen. Synes mange andre effekt forstærkere er meget dyrere for at sige det. kvalitet og pris går naturligvis hånd i hånd, men har læst en del om peavey og det skulle generelt være rimelig fed forstærker. lige nu er der en engl 2x35 på dba som virker fed nok. evt tjek den ud? er det noget man skulle overveje? har aldrig hørt om den og kan heller ikk finde noget om den
med hensyn til at kun bruge den ene kanal var meningen at jeg også faldt over denne 120/120, som hvis man tænder begge kanaler ville det give 240watt? det lyder umiddelbart useriøst i mine øre? derfor tænkte jeg at man bare kunne bruge i kanal og så få 120watt. :-) (eller er jeg helt ude i hampen nu?)

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

[quote="reindane"]Jeg har lige haft en Peavey 50/50 inde til rør-tjek og den har stand-by knap for hver kanal. Når det er sagt, er jeg helt enig med Søren i, at denne effektforstærker konstruktionsmæssigt ikke ligefrem er spitzenklasse. Den er et mareridt at arbejde med og placeringen af 8 stk. EL84 rør klos op af hinanden kan meget let medvirke til overophedning af rørene, med kortere levetid til følge. Stay away![/quote]

Men har aldrig rigtig hørt om problemer med dette. Men er det et problem fra ejerne af peavey forstærkere at de overopheder?

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af reindane »

Nu vil de svar du vil få her på Gearfreak normalt kun være udtryk for den eller de holdninger og erfaringer vi herinde hver især har med et givet stykke isenkram. Hvis du vil have en bred vifte af kommentarer til Peavey amps, er det en god idé at Google model navnet og læse om brugererfaringer på diverse internationale fora, og så træffe din beslutning på dén baggrund. Der er garanteret også læsere her på Gearfreak, der har generelt gode erfaringer med Peaveys produkter, men som sagt kan jeg ikke rigtig sige noget positivt om denne 50/50 amp.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

[quote="reindane"]Nu vil de svar du vil få her på Gearfreak normalt kun være udtryk for den eller de holdninger og erfaringer vi herinde hver især har med et givet stykke isenkram. Hvis du vil have en bred vifte af kommentarer til Peavey amps, er det en god idé at Google model navnet og læse om brugererfaringer på diverse internationale fora, og så træffe din beslutning på dén baggrund. Der er garanteret også læsere her på Gearfreak, der har generelt gode erfaringer med Peaveys produkter, men som sagt kan jeg ikke rigtig sige noget positivt om denne 50/50 amp.[/quote]

Jeg har nemlig fået et tilbud på en. synes det virker som en god power amp til at afprøve nogle preamps! generelt de internationale foura bliver der talt godt om den. På den baggrund overvejer jeg at give den en chance. Hvilke rør bruger den forresten ? peavey 50/50? og hvor mange?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Odgaard »

8stk EL84

ps: Velkommen til.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Sasha »

Nu kan jeg næppe påberåbe mig fuldstændig objektivitet (Jeg har dog ingen aktier i nedenstående annonce eller handel!). Men jeg tror, at jeg personligt ville kigge på noget i denne stil og så ofre lidt basseøre på at få den sat i stand:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/topforstaerker-marsha ... ker-marsha ... -72518991/</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

[quote="Sasha"]Nu kan jeg næppe påberåbe mig fuldstændig objektivitet (Jeg har dog ingen aktier i nedenstående annonce eller handel!). Men jeg tror, at jeg personligt ville kigge på noget i denne stil og så ofre lidt basseøre på at få den sat i stand:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/topforstaerker-marsha ... ker-marsha ... -72518991/</a><!-- m -->[/quote]

har faktisk kigget lidt på den, og synes den ser fristende ud. meeeen selv om jeg er en pille finger synes jeg at jeg på nuværende tidspunkt ikke har nok viden om forstærkere :-) ... men ja, hvis man er tosset med forstærkere er jeg sikker på at men kan få super meget ud af den.

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

[quote="Odgaard"]8stk EL84

ps: Velkommen til.[/quote]

tak skal du have!

er det lige til at skifte sådan noget selv? hvis man skal være helt ærlig :-P , synes noget gange at mange overdriver hvor svært DIY er. i nogens øjne skal der en livs erfaren tekniker til for at skifte en streng :-P haha ...

og hvor er et fornuftigt sted at købe dem? over nettet!

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Odgaard »

Jeg ville ikke selv skifte udgangsrør. Jovist, man kan jo sagtens selv "skrue låget af og skifte dem", men hvad med biasjustering og et generelt tjek af, at alt nu også fungerer, som det skal (og f.eks. ikke slider unødvendigt meget på de nyindkøbte rør)? ...og faren for at få et alvorligt rap over nallerne!

Jeg ville helt sikkert gå til en teknikker med opgaven - lige meget om powerampen hedder Peavey, Marshall eller noget tredje.

Mht. køb af rør. Her er et par steder du kan kigge:

http://amp-parts.dk/
http://watfordvalves.com/home.asp

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Sasha »

[quote="taraska"][quote="Odgaard"]8stk EL84

ps: Velkommen til.[/quote]

tak skal du have!

er det lige til at skifte sådan noget selv? hvis man skal være helt ærlig :-P , synes noget gange at mange overdriver hvor svært DIY er. i nogens øjne skal der en livs erfaren tekniker til for at skifte en streng :-P haha ...

og hvor er et fornuftigt sted at købe dem? over nettet![/quote]

Nej, det er ikke noget, du lige kan skifte selv, hvis du er nødt til at spørge, som du gør. For det er heller ikke særligt svært at tage livet af sig selv på samme konto. Men OK: Det er dit liv, så det styrer du selvfølgelig selv - det er blot ment som et godt råd...

Men du kommer ikke udenom at skulle måle og eventuelt justere hvilestrøm (bias) i udgangsrørene. Og det kan man altså kun gøre, mens der ligger spændinger på forstærkeren, som med lethed kan tage livet af dig op til flere gange - og disse spændinger kan også forekomme længe efter (uger, måneder...), at du har slukket forstærkeren. Så hvis du ikke har 110% styr på at færdes inde i en tændt rørforstærker, ville jeg overlade sagen til én, der har.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

Der kan man se! :-) tak for gode besvarelser!

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af martin h »

Sasha skrev: Men du kommer ikke udenom at skulle måle og eventuelt justere hvilestrøm (bias) i udgangsrørene. Og det kan man altså kun gøre, mens der ligger spændinger på forstærkeren, som med lethed kan tage livet af dig op til flere gange - og disse spændinger kan også forekomme længe efter (uger, måneder...), at du har slukket forstærkeren. Så hvis du ikke har 110% styr på at færdes inde i en tændt rørforstærker, ville jeg overlade sagen til én, der har.

Og endelig forstod jeg udtrykket. Gammel Strøm ;o)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Sasha »

[quote="martin h"]

Og endelig forstod jeg udtrykket. Gammel Strøm ;o)[/quote]

Var det mig, du mente..?

:-)

Men jo, du har ret. I en rørforstærker forefindes der nogle solide højspændings-elektrolytkondensatorer, der fungerer som "strøm-reservoir" til forstærkeren. Lidt smart kan man sige, at de virker som et genopladeligt batteri. Så når forstærkeren er tændt, oplades de. Og når forstærkeren så har brug for meget strøm, kan man tappe af dem. I løbet af under et sekund er de så oppe på fuld effekt igen. Lidt afhængigt af, hvordan forstærkerens standby-knap er lavet, og hvordan rør og strømforsyning er dimensioneret i forhold til hinanden, kan man sagtens risikere, at rørene ikke formår at "dræne" effekten af disse kondensatorer, når man slukker forstærkeren. Og så kan de altså sidde friskt og vente på, at der bliver indsat et stykke "danish bacon" mellem ét eller andet i forstærkerens kredsløb, som er fundet til dem, og så forsærkerens stel. Og det kan så meget vel være det sidste, man får set til dét stykke bacon i live...

Og jo, "gammel strøm" er netop høkerbetegnelsen for dette fænomen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

taraska
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af taraska »

Nu har jeg kigget lidt rundt på nettet om den her 50/50. Og der står at der ikke er nogen bias justering på dem. altså man skal smide udgangsrørene i og så spiller man. som nogle beskriver det "plug and play". kan det passe? er det fordi at EL84 ikke kræver bias justering efter skift af rør? eller er der en anden god forklaring på dette?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Peavey 50/50, 60/60, 120/120?

Indlæg af Sasha »

Nej, nej, nej og nej.

Det er muligt - ja, faktisk højst tænkeligt - at Peavey har anset det for passende at spare 2x50 øre eller noget i dén stil ved ikke at sætte et par potmetre i, sådan at bias kan justeres umiddelbart. Dette gør på ingen måde biasjustering (eller vel nærmere "tilpasning"..? )overflødig, endsige på magisk vis tryller din forstærker om til sådan ét eller andet "plug and play" lirum-larum.

Dét, det betyder, er, at Peavey har gjort optimalt bøvlet at skifte rør i disse forstærkere, idet man så skal til at rode rundt med at udskifte modstande i dem istedet for blot at dreje på et par potmetre. Og hvis peavey ellers kører samme linje i opbygningen af disse effektforstærkere som i deres øvrige forstærkere, har de sørget for, at det er næsten umuligt at komme til uden at skulle have forstærkeren splittet ad til atomer. Meget fikst!

Når folk kan slippe afsted med at skifte rør i disse forstærkere uden at justere på noget, er det som regel fordi, at de fra fabrikken er indstillet, så rørene stort set ingen strøm trækker. Med andre ord: Rørene skades ikke. Men man er dælme også langt fra, at de lyder så godt, som de kunne.

En helt anden ting er så, at Peavey i disse forstærkere, der praler af at vride 50 watt ud af fire EL84´ere (som ikke er et hak anderledes end alle mulige andre udgangsrør, når det kommer til dét med bias) - hvilket aldrig har været meningen, at man skulle kunne - er nødt til at lægge væsentligt højere spændinger på disse rør, end de er designet til. I praksis vil det sige, at der typisk ligger omkring 420 volt på rør, som er angivet til maksimalt 300 volt. Dette er IKKE godt forstærker-design! Så man er også noget begrænset i sit udvalg, når det kommer til at skulle finde rør, som kan overleve i disse forstærkere.

Jeg synes, at hr. Reinau rammer hovedet på sømmet særdeles rent i konklusionen på sit ovenstående indlæg om disse forstærkere: Stay away from them!

Så nej, der er desværre ingen "god forklaring" andet end sådan almindelig musiker-lommefilosofi, der er oftest trækker i retning af "hvis noget er blot den mindste smule svært gennemskueligt at udføre, så er det sgu´ nok heller ikke nødvendigt..."
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen