FD2-mod

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FD2-mod

Indlæg af Stevi »

Jeg har fusket lidt med min Fulldrive, for jeg har i lang tid ønsket mig at man kunne få lidt mere diskant på boost-lyden. Det kunne ikke lade sig gøre at finde et fedt kompromis med kun én tone-kontrol, så jeg har installeret en ekstra. Dette potmeter skiftes ind og ud med boost-footswitchen.
Billede
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af AnotherDan »

Nice - syntes du ikke det er irriterende med potmetre på siden af pedalen?
Bah

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Stevi »

[quote="AnotherDan"]Nice - syntes du ikke det er irriterende med potmetre på siden af pedalen?[/quote]
Egentlig ikke, den har jo stikkene på toppen, så det sidder ikke i vejen. Desuden er det sådan lidt en 'set and forget'-kontrol, som lige så godt kunne være intern, men her i opstartsfasen, hvor jeg lige skal finde ud af præcist hvor den skal stå, er det rart at kunne justere uden at skulle tage pedalen af boardet og skille den ad.
Mht. at den ikke kan stå så tæt på andre pedaler, så synes jeg ikke at det er et problem. Ud over Fulldriven bruger jeg kun en compressor, en clean boost og en delay, så jeg har masser af plads på boardet. Og så er det også den mest æstetisk korrekte placering i mine øjne :-D
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af KrænDyt »

Ser spændende ud. er det et ekstra tonekredsløb, eller er potmeteret bare sat ind et sted i det eksisterende kredsløb?
"I've got blisters on my fingers...!"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Stevi »

[quote="KrænDyt"]Ser spændende ud. er det et ekstra tonekredsløb, eller er potmeteret bare sat ind et sted i det eksisterende kredsløb?[/quote]
Det er bare et ekstra potmeter, parallelt med det oprindelige, hvor der skiftes mellem 'wiperne' (hvad det så end hedder på elektronik-dansk) med boost-footswitchen.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Morten_Lyse »

..?

Hvis du har to tonekontroller monteret parallelt, halverer du også impedansen i tonekredsløbet, og mon ikke det kan høres, hvis man nu lavede eb lille A/B test..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"][quote="KrænDyt"]Ser spændende ud. er det et ekstra tonekredsløb, eller er potmeteret bare sat ind et sted i det eksisterende kredsløb?[/quote]
Det er bare et ekstra potmeter, parallelt med det oprindelige, hvor der skiftes mellem 'wiperne' (hvad det så end hedder på elektronik-dansk) med boost-footswitchen.[/quote]

"Rotoren" hedder det vist retteligt.

Og jeg vil holde med Morten i, at den oprindelige lyd må være påvirket af sagerne. Din omskiftning kunne vist laves mere hensigtsmæssigt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"][quote="Stevi"][quote="KrænDyt"]Ser spændende ud. er det et ekstra tonekredsløb, eller er potmeteret bare sat ind et sted i det eksisterende kredsløb?[/quote]
Det er bare et ekstra potmeter, parallelt med det oprindelige, hvor der skiftes mellem 'wiperne' (hvad det så end hedder på elektronik-dansk) med boost-footswitchen.[/quote]

"Rotoren" hedder det vist retteligt.

Og jeg vil holde med Morten i, at den oprindelige lyd må være påvirket af sagerne. Din omskiftning kunne vist laves mere hensigtsmæssigt...[/quote]
Der er taget højde for impedansen; det originale tonepotmeter er 25KOhm, og det nye er 100KOhm, hvilket skulle give 20KOhm tilsammen. Alternativt har jeg også bestilt 2 x 50KOhm, som parallelt skulle give 25KOhm, skulle det vise sig at det ikke er så godt med 25K og 100K. Operationen er i øvrigt udarbejdet af John Greene, som Fulltone anbefaler på deres hjemmeside.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Sasha »

Jo, men selv med to parallelkoblede potmetre med den dobbelte værdi bliver kredsløbet ikke 100% det samme. Jeg ville personligt kigge lidt på omskifter-kredsløbet istedet. Dette betyder dog ikke, at jeg påstår, at dén måde, du har lavet det på, ikke fungerer. Men 100% som originalen er det ikke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"]Jo, men selv med to parallelkoblede potmetre med den dobbelte værdi bliver kredsløbet ikke 100% det samme. Jeg ville personligt kigge lidt på omskifter-kredsløbet istedet. Dette betyder dog ikke, at jeg påstår, at dén måde, du har lavet det på, ikke fungerer. Men 100% som originalen er det ikke.[/quote]
Nej, det er der noget om... Det smarte hér var at der var en ubrugt række på boost-switchen, som kan bruges til at skifte mellem rotorerne. Umiddelbart kan jeg ikke spore den store ændring, men hvad kunne alternativet være? Er man ude i en 'større' switch, som kan skifte hele potmetret ud og ind?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Sasha »

Nu ved jeg jo ifølge sagens natur ikke, hvordan det er lavet eller hvor mange poler der er på den relevante omskifter Men en helt stenalderagtig måde at lave det på ville jo være at erstatte selve omskifteren med én, som har en pol mere, og så fuldstændigt skifte mellem de to potmetre. Og somme tider er de stenalderagtige løsninger de bedste... :-)

Edit: Hvis jeg graver tilpas dybt i hukommelsens mørkeste kroge - er det så ikke to tre-polede omskiftere, der sidder i sådan en Fulldrive? Så skal du jo have fat i en 4-polet som f.eks. denne:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Taiwan-Green ... iwan-Green ... witch.html</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FD2-mod

Indlæg af Stevi »

Det er en 3-polet switch, hvor 2 af polerne bruges til boost-funktionen. Tonepotmetret er dog forbundet til boardet med 3 ledninger, så måske skal man bruge en 5-polet? :-S Findes det? Den ene ledning er formentlig stel, så måske 4PDT er nok...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FD2-mod

Indlæg af Sasha »

Fire poler er nok. Det gør ikke noget, at den éne ende af et potmeter er forbundet til et givet kredsløb, hvis de to andre poler på potmeteret er hægtet fra. Og da især ikke, hvis den tilbageværende forbindelse er til stel (hvilket jeg så ikke lige umiddelbart tror, er tilfældet med tonekontrollen på en Fulldrive. Men det skal nu nok virke alligevel)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FD2-mod

Indlæg af Stevi »

Cool, det har jeg in mente, det virker som en bedre måde at gøre det på, så jeg laver den nok om igen...
See you in heaven if you make the list

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen