Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Flyveøglen »

Som overskriften røber sidder jeg og høvler i Toto´s Hold the line. Ca. midt i soloen skifter den "feel" eller noget. Hvad er det der sker der?? Jeg har en mistanke om den skifter toneart, men jeg kan simpelthen ikke lure det. Jeg har ikke til sinds at planke soloen 100%, men jeg ville godt have "stemningsskiftet" med i min version da jeg synes det er ret væsentligt.

Hvem har et godt bud på hvad der sker?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af kraen »

Det er F#m hele vejen, men den gode Luke er jo ekstremt glad for den doriske skala, og så laver han nogle bends, hvor han bender 1 1/2 til 2 toner op, og blandet sammen med at Jeff tæsker lidt mere på tønderne, så sker der rigtig nok et stemningsskift.

En af hans første soli, og oveni købet langt fra den bedste.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Smittefar »

Det er primært backingen der skifter - der kommer mere drive og fremdrift på akkompagnementet og solen følger trop.
Modded guitars were crap right out of the factory

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Flyveøglen »

Okay. Tak for svarene, nu har jeg siddet med den i ca. en halv time og synes ikke helt jeg kunne få den rette stemning ind i stykke 2, men det er tilsyneladende bare mig den er gal med så. :D jeg må så også indrømme at det er første gang jeg har spillet i et band hvor den slags fræs var påkrævet og det er sgu lidt af en udfordring for sådan en som mig..... i morgen står den på "The final countdown" og den er sgu endnu værre :D

Nå, kaffe i koppen og videre med projektet, endnu engang tak for hjælpen.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Smittefar »

Final Countdown er jo et af de få numre, der nærmest kræver originalsoloen - Den er til gengæld heller ikke helt umulig at få styr på. Det nemmeste er nærmest det hurtige stykke :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Flyveøglen »

Ja jeg er enig i at jeg er nødt til at holde mig til originalen lige i den sang.... det er fanme ikke nemt for en blues-rock fætter som mig der aldrig har tapped mere end et par toner ad gangen.... jeg skal satme lige love for jeg har fået lektier for i det her firserorienterede orkester. :D

I øvrigt: Nu er det en PRS singlecut jeg spiller på. Ville tapping gå nemmere på en anden type guitar? Jeg synes jeg får en del "taps" der nærmest bare bliver til en slags "plonk". Eller det er måske teknikken der ikke er på plads?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Smittefar »

Der bliver IKKE tappet i Final Countdown ;)

Jeg er sikker på, din PRS single cut gør det rigelig godt til formålet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Flyveøglen »

Hmmm.... hvis der ikke bliver tappet... hvad F***** er det så han laver. For mig lyder det som noget tapping på B strengen.

Jesus hvor jeg får udstillet mine manglende evner her :oops:

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Flyveøglen"]Hmmm.... hvis der ikke bliver tappet... hvad F***** er det så han laver. For mig lyder det som noget tapping på B strengen.

Jesus hvor jeg får udstillet mine manglende evner her :oops:[/quote]

Nej, hold op, der er jo ingen ved sine fulde fem der tjekker den slags ting ud nu til dags :)

Som Smitte siger, så er det SPEEEEDPIIICKIIIIIIIIIIIIIIIIIIING og ikke tabbing(som jeg også troede i mange år) :)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af MacG »

[quote="Flyveøglen"]Hmmm.... hvis der ikke bliver tappet... hvad F***** er det så han laver. For mig lyder det som noget tapping på B strengen.

Jesus hvor jeg får udstillet mine manglende evner her :oops:[/quote]

http://www.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw

Tid til skalaøvelserne. Der er da lidt bluesriff i det..

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Jens H »

[youtube]kR0Wm5uQr2g[/youtube]
Der ligger vist også en andenstemme i det hurtige stykke, men her lyder det ok.
Meen, den skal sidde i skabet for ikke at falde til jorden. Jeg prøvede den lidt i sidste uge, og kan ikke rigtig få den rigtige dynamik ud af det hurtige. Feelingen i det langsomme går det bedre med.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Flyveøglen »

Oh Jebus... sikke noget fedt hår. :lol:

Og speedpicking!? Jo jeg har hørt om det.... men for dælen det er nyt territorie for mig. Det er jo som at starte helt fra bunden når man tager fat på alt det feeee´ firsermusik. Tapping, speedpicking, spandex, puddelhår..... så føler jeg mig alligevel priviligeret at være vokset op med Kurt Cobain og Eddie Vedder.

Nå, hvis jeg kender mig selv ret ender det med jeg bliver grebet af stemningen og investerer i en skriggul Ibanez med Floyd Rose og en fullstack Marshall. :s hock: Så må vi se hvad lillemor siger når jeg kommer hjem med Leopardplettede tights og en åbentstående satinskjorte.

Edit: Tak Jens... det burde kunne tage mig videre.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Smittefar »

Det er meget sjovt at ham i videoen tydeligvis heller ikke kan spille soloen - Han kommer bagefter flere steder - Men han forsøger da vist nok at gøre det rigtige :)
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Det er meget sjovt at ham i videoen tydeligvis heller ikke kan spille soloen - Han kommer bagefter flere steder - Men han forsøger da vist nok at gøre det rigtige :) [/quote]

Yep.. Der er ikke andet at gøre end at sætte sig ned og øve skalaer. Det der skal til for at spille den slags stads er en bred røv..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"] Det der skal til for at spille den slags stads er en bred røv..[/quote]

Det er derfor, at vi med de små, smarte og stramme popoer takker nej til dén slags... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="MacG"] Det der skal til for at spille den slags stads er en bred røv..[/quote]

Det er derfor, at vi med de små, smarte og stramme popoer takker nej til dén slags... :-)[/quote]

It´s just a question of attitude..:

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Sasha »

Ja, nydelige smalle hofter...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Flyveøglen »

Guitaren er da rigtig nok, men iflg. macg lader røven vist noget tilbage at ønske....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af Sasha »

Jah, det er muligt. Jeg er absolut ikke ekspert på området, idet jeg ikke deler MacG´s indgående interesse for yngre mænds bagdele...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Toto-Hold the line soloen.... hvad sker der lige der?

Indlæg af MacG »

[quote="Flyveøglen"]Guitaren er da rigtig nok, men iflg. macg lader røven vist noget tilbage at ønske....[/quote]

Jamen den arme vildfarne sjæl på billedet er så lykkelig fordi han troede at han kunne skyde genvej til at spille som sin helt George Lynch og sågar måske soloen fra Final Countdown ved at købe en guitar der var magen til heltens... Men det kunne han ikke.

Så derfor er hans rumpe så smal: Han gad ikke øve.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen