Dræber tyk/hård maling tonen?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af CobraPizza »

Jeg har en gammel Morris Strat fra 70'erne..

Den er virkelig god at spille på (de japsere kan deres kram med det der..), men for satan hvor lyder den dårligt akustisk.. Det virker som om at diskanten går sådan okay igennem, men der er ingen dybde, kun mellemtonerne i mine øre..

Jeg har set på de dings og dongs der er, og det ser ud til at malingen/lakken er temmelig tyk.. kan det være noget der gør den akustisk dårlig? Jeg ved den har skod pu'er, så at plugge den i en amp, gør ikke det store..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af GodSpeedDK »

Min Squier gik fra at være en ok begynderguitar, til at være mit foretrukne våben (over bl.a. en '76 LP og en '78 Fender Mustang), alene ved at få fjernet den 2-3 mm tykke plastic-agtige maling.

Så ja, jeg vil påstå at tyk/hård maling dræber tonen. I hvert fald i min Squier's tilfælde.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Sasha »

Mon ikke sådan et tykt "dæmpelag" først og fremmest ville lægge låg på diskanten/overtonerne?

Jeg ved det ikke. Dette er én af de religionskrige, jeg har valgt at melde mig ud af. Jeg ved blot, at min favorit-Strat er forsynet med ikke mindre end tre fuldbyrdede lakeringer uden på hinanden. Og det er dén af mine fem Strat´er, der lyder bedst i mine ører...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Anonym »

Selve debatten om laktyper, tykkelse heraf og blød/hårdhed i forhold til lyd og lydkvalitet er meget svær gennemskuelig, og jeg har endnu ikke faldet over troværdige oplysninger/test på området.

Hvis den er som de Morris guitarer jeg har set, så er den ikke værd at gøre noget med. Det er godt nok nogle tarvelige kopier.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Morten_Lyse »

Som med alle detaljer der "har betydning for lyden," tror jeg, eftersom vi sjældent kommer til (Med Godspeed som undtagelse her) at teste flere forskellige laktykkelser på det samme stykke træ, er det meget svært at afgøre sort/hvidt hvilken lak der gør hvad.

Men langt hen af vejen foretrækker mange guitarister en lakering, der ikke virker for tyk og plastic agtig.

Mvh;
Morten Lyse

Og hvem ved Sasha, måske din favoritstrat ville lyde længder federe, hvis du skrabede alt malingen af og gav den ét lag...?

Little Thunder
Smoke On The Water
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Little Thunder »

[quote="SustainerPlayer"]Selve debatten om laktyper, tykkelse heraf og blød/hårdhed i forhold til lyd og lydkvalitet er meget svær gennemskuelig, og jeg har endnu ikke faldet over troværdige oplysninger/test på området.

Hvis den er som de Morris guitarer jeg har set, så er den ikke værd at gøre noget med. Det er godt nok nogle tarvelige kopier.[/quote]

Hans - du bliver simpelthen nød til at prøve min Morris LP Standard! Bare sig hvornår du har tid!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Sasha »

Jah, det er muligt. Men den lyder fedt nu. Og så ser det alt for fedt ud, når slitage afdækker de underliggende røde og sunburst lakeringer med tilhørende grunder-lag. Personligt tror jeg, at det har mere at sige, at det yderste lag lak er sort!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Nemlig Søren!..

Håndfast bevis:

"Da sorte strat'er lyder bedre end andre strat'er, må lakken jo gøre en forskel!"
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dræber tyk/hård maling tonen?

Indlæg af Jackie van Hippie »

På den anden side; mange forguder Eddie Van Halens lyd på de tidlige plader og den guitar var "DIY lakeret" med 2-3 lag spray maling :lol:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen