Fugt og kulde i forstærkere

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Søren »

Balle-hævnerens scenarie: Har spillet Long Train Running, Kom tilbage nu og Superstition en hel aften. Hørt på fulde neandertalere, der råber på "SWEET HÅM ALAHAMBRA!" eller "GARY MOORE!". Klokken er 2 og du er på vej hjem til Århus fra et job i Skagen. Du kører op til din lejlighedsblok for at komme i tanke om, at du skal slæbe en 30 kilos rørtop, et stort kabinet, diverse guitarer og en pedalkasse op til 3. sal. Orker man det?.... Hell no!

Men kan man med god samvittighed lade sine forstærkere, pedaler og kabinetter stå nede i bilen natten over, hvis man ikke orker at slæbe det op? Eller vil kulde, fugt osv. angribe grejet?
Hvor koldt må der IKKE være før at grejet smadres? Guitarer vil jeg gerne slæbe med op pga. halsen der kan slå sig osv.

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af JesperB »

Jeg ville ALDRIG lade dyrt grej stå i bilen pga tyveri-fare..
- Jesper Barrit

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Runem »

[quote="Søren"]Balle-hævnerens scenarie: Har spillet Long Train Running, Kom tilbage nu og Superstition en hel aften. Hørt på fulde neandertalere, der råber på "SWEET HÅM ALAHAMBRA!" eller "GARY MOORE!". Klokken er 2 og du er på vej hjem til Århus fra et job i Skagen. Du kører op til din lejlighedsblok for at komme i tanke om, at du skal slæbe en 30 kilos rørtop, et stort kabinet, diverse guitarer og en pedalkasse op til 3. sal. Orker man det?.... Hell no!

Men kan man med god samvittighed lade sine forstærkere, pedaler og kabinetter stå nede i bilen natten over, hvis man ikke orker at slæbe det op? Eller vil kulde, fugt osv. angribe grejet?
Hvor koldt må der IKKE være før at grejet smadres? Guitarer vil jeg gerne slæbe med op pga. halsen der kan slå sig osv.[/quote]

Hvis det er tilstrækkeligt beskyttet, er det næppe et problem. Guitarene kunne måske godt klare at komme ud af kassen eller i hvert fald få lettet på låget. På den anden side dækker din forsikring formodentlig ikke det mindste af gearet, hvis nogen skulle finde på at snuppe bilen...

Er forstærkeren ikke i en flightcase, ville jeg personligt ikke lade den ligge. Har svært ved at forestille mig, at den dør af det. Men det kan trods alt nå at blive pænt koldt i sådan en bil om natten...

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Morten M »

Det burde ikke have betydning. Elektronik tager ikke skade af kulde.
Har tit ladet HotRod'en stå bilen til næste morgen eller til der er brug for den. No problem.
Instrumenter derimod, tager dem altid med ind omgående.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Funkis »

Altså mit gear har stået i en trailer konstant i et år...
Så det burde ikke være et problem, jeg har i hvertfald aldrig haft problemer.

MEN lade mit gear stå i en bil en nat over i Århus.
Det ville jeg aldrig nogensinde gøre.
Kender mange som har fået stjålet grej fra deres biler - selv i korte tidsrum på 3-4 timer.
Så nej det ville jeg aldrig gøre.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Sasha »

Nej, jeg ville også være langt mere bange for, at det blev stjålet, end at det tog skade af kulden - især hvis du lige giver det en chance for at akklimatisere, før du sætter strøm til det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Søren »

Ok tak for svarene. Man kan jo altid dække det til med et tæppe, hvis man vil skjule det lidt.. Om det er en hjælp, ved jeg ikke..

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af JesperB »

Til din orientering dækker de fleste forsikringer ikke, hvis dit grej på nogen måde er synlig udefra og bliver stjålet..
- Jesper Barrit

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Anonym »

[quote="Søren"]Ok tak for svarene. Man kan jo altid dække det til med et tæppe, hvis man vil skjule det lidt.. Om det er en hjælp, ved jeg ikke..[/quote]

Fordi eventuelle ransmænd får jo ikke tanken, at der kan gemme sig noget værdifuldt under det tæppe, som en eller anden har gjort sig umage med at få dækket noget til med inden i den bil? ;)

Billede

Ingen kan se mig!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Søren"]Ok tak for svarene. Man kan jo altid dække det til med et tæppe, hvis man vil skjule det lidt.. Om det er en hjælp, ved jeg ikke..[/quote]

Fordi eventuelle ransmænd får jo ikke tanken, at der kan gemme sig noget værdifuldt under det tæppe, som en eller anden har gjort sig umage med at få dækket noget til med inden i den bil? ;)

[/quote]

Det er jo lidt det samme, som at sætte en tyverialarm op: Nogle tyveknægte vil sikkert være ligeglade med risikoen, og brække ind for at få styret nysgerrigheden, men mange vil formentlig gå videre til den næste bil, hvor man kan se, hvad man ville få ud af at gøre sig ulejligheden. Og, som JesperB nævner, har det også en del at sige i forhold til forsikringen, om man kan se værdierne udefra.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Anonym »

[quote="GodSpeedDK"]
Det er jo lidt det samme, som at sætte en tyverialarm op: Nogle tyveknægte vil sikkert være ligeglade med risikoen, og brække ind for at få styret nysgerrigheden, men mange vil formentlig gå videre til den næste bil, hvor man kan se, hvad man ville få ud af at gøre sig ulejligheden.[/quote]

Ja - det er nok en balancegang. Og det med forsikringsselskabet kan jo blive en krig i sig selv. Dækkede det tæppe nu godt nok? Jeg mener nu også have hørt historier om, at der kun dækkes, hvis det befinder sig i aflåste baggerum og ikke i bilens kabine. Men det bør man nok få afdækket med sit forsikringsfirma.

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af gajda »

Instrumenterne ville jeg ganske omgående få ind i varmen. Elektronikken? Tjah, bum, bum, bum - den tager nok ikke den store skade. Jeg vil dog anbefale at starte med at læse eventuelle forsikringsbetingelser godt og grundigt igennem. Har du instrumentforsikring? Hvis ikke, så skal du ikke som udgangspunkt regne med at din indboforsikring dækker noget som helst, hvis de får nys om, at du tjener penge på at musicere, ligegyldig om dit grej er gemt i bagegerum, eller under tæpper mv.

Når det så er sagt, så tillad mig et nysgerrigt spørgsmål - hvor spiller man henne i Skagen? Jakobs, Hr. Høyer, viseværtshuset, eller det der nye sted ned på havnen? Skagen er et sted jeg holder meget af, og det kunne være sjovt med et job på de kanter.
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Søren »

[quote="gajda"]Instrumenterne ville jeg ganske omgående få ind i varmen. Elektronikken? Tjah, bum, bum, bum - den tager nok ikke den store skade. Jeg vil dog anbefale at starte med at læse eventuelle forsikringsbetingelser godt og grundigt igennem. Har du instrumentforsikring? Hvis ikke, så skal du ikke som udgangspunkt regne med at din indboforsikring dækker noget som helst, hvis de får nys om, at du tjener penge på at musicere, ligegyldig om dit grej er gemt i bagegerum, eller under tæpper mv.

Når det så er sagt, så tillad mig et nysgerrigt spørgsmål - hvor spiller man henne i Skagen? Jakobs, Hr. Høyer, viseværtshuset, eller det der nye sted ned på havnen? Skagen er et sted jeg holder meget af, og det kunne være sjovt med et job på de kanter.[/quote]

Jeg har egentlig ikke spillet i Skagen :) Det var bare for at illustrere den træthed, der kommer når man har kørt 100-200 km., efter et job, midt om natten ;-)

Holstebro (som nok er verdens røvhul efter Thisted) har jeg spillet i. Nærmest ingen motorvej, kun landeveje. Vordingborg er også et, på godt jysk, TRÆLS sted at køre fra og til, hvis man kommer fra Jylland. Øv-steder!

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af JesperB »

Ja.. Jeg har spillet i Holstebro mange gange.. 13'eren op gennem Jylland er nok den længste pis-vej nogensinde.. Der er dog motorvej en del af vejen :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Michael Vajhøj »

Skulle hilse og sige at det er altså også ret kedeligt at køre på motorvej i længden... Odense/Hjørring er dælme en kedelig rute kl. alt for sent om natten...

Og ja, Skagen er et hyggeligt sted - også at spille... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Michael Vajhøj »

Og så lige TT:

Jeg har en Martin D-35 der ligger nede hos Akustikken fordi den havde lagt i en varm bil - så gik halsen pludselig løs... Øv... Så tænk lige over det der med dine instrumenter - min forstærker og pedaler plejer jeg ikke være så urolig for - men guitarerne får jeg mere respekt for lige at tage med ind... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Michael Vajhøj »

Og så lige TT:

Jeg har en Martin D-35 der ligger nede hos Akustikken fordi den havde lagt i en varm bil - så gik halsen pludselig løs... Øv... Så tænk lige over det der med dine instrumenter - min forstærker og pedaler plejer jeg ikke være så urolig for - men guitarerne får jeg mere respekt for lige at tage med ind... :)
RoadHigh.dk

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fugt og kulde i forstærkere

Indlæg af Søren »

[quote="Michael Vajhøj"]Skulle hilse og sige at det er altså også ret kedeligt at køre på motorvej i længden... Odense/Hjørring er dælme en kedelig rute kl. alt for sent om natten...

Og ja, Skagen er et hyggeligt sted - også at spille... :) [/quote]

I min bil er det ikke kedeligt at køre på motorvej :) Det er en lille Peugeot 205, som råber og skriger når den skal kæmpe sig op på 130 km/t. Ingen servo, abs, airbags, så det bliver altid lidt mere spændende at køre stærkt :P

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen