Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Sasha »

[quote="Kimling"]Yes, så langt er jeg også med :)
Kan man egentlig ikke lave en eller anden andordning, der sørger for hele tiden at lede reststrømmen til stel, mens man arbejder med forstærkeren? Jeg har læst noget om at disse satans kondensatorer/elektrolytter "genoplader" sig selv?[/quote]

Jo, det kan man godt. Det kaldes en "bleeder-modstand" og er såmænd ikke ret meget andet end en veldimensioneret modstand mellem + og - på den pågældende kondensator. Men det hjælper så ikke så meget, hvis man står med næsen i en forstærker, som ikke har sådan én eller flere af disse bleeder-modstande. Og man skal altid tjekke efter alligevel! Somme tider er en forstærker standby-knap f.eks. lavet, så bleederen ikke aflader alle kondensatorer, hvis standby-knappen er slukket, eller man kan risikere en falsk tryghed fra en bleeder-modstand, som er brændt over eller lignende.

Jeg tror egentlig nok, at dét sted, hvor man kommer i tættest berøring med disse "springfyre" af et signal - hvis jeg ellers har forstået konceptet i dem korrekt - er ethvert sted, hvor man har én eller anden form for omskiftning af sit (guitar-)signal.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Jolle »

Som smittefar skriver er et springsignal et signal der pludseligt ændrer sin spænding (DC mæssigt), det kan både være "permanente" ændringer som en tænd/sluk knap eller et firkantet signal. Disse signaler kan så skabes på flere måder: manuelle kontakter, relæer eller transistorer, men der findes sikkert også flere. Håber det gav lidt mening?

Om det helt officielt hedder springsignaler må i altså ikke hænge mig op på, jeg har bare haft en lærer der brugte det udtryk hvilket så var grunden til at jeg også brugte det. I andre skal være hjertelig velkommen til at bruge lige det/de ord i har lyst til, vi lever trods alt (officielt) i et frit land ;)
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

Så vil jeg kalde dem "hoppesataner"!
Create a sense of purpose around which you base your faith

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen