Det lange Charvel/Warmoth projekt

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Vi forlod dette ved en afstemning. Så vi må hellere komme lidt videre.

Recap:

Denne 1986 Charvel model 2 krop - lind med Charvel rød finish:

Billede

Og denne Warmoth KWS hals - Padouk med ibenholt gribebræt :

Billede

Billede

Der skal laves en del. Jeg bliver nødt til at plugge de gamle huller i halslommen og lave en side-shim, da halslommen er en anelse for stor. Ligeledes skal der plugges efter hullerne fra det gamle tremolosystem. Jeg har indkøbt noget mahogni-rundstok til at plugge med og en klods mahogni til at skære side-shim'en af.

Derudover vil jeg fræse halslommen dybere - det såkaldte .720" mod - der får gribebrættet mere i plan med kroppen. Den nuværende vinklede halslomme er ikke nødvendig med det nye Wilkinson VS-100 system jeg vil sætte på. Det overvejer jeg også at lave "nedfræst".

En gang i fremtiden skal hele kroppen så også have sig en refin. Men den tid - den sorg.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af K-P »

Er det normalt, at hullet til tremoloen sidder en smule "forskudt" i forhold til pickup-udfræsningen?
Cogito sumere potum alterum

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="K-P"]Er det normalt, at hullet til tremoloen sidder en smule "forskudt" i forhold til pickup-udfræsningen?[/quote]

Ja - hullet er egenligt ikke forskudt. Men længere i den ene side. Det er der whammy-armen sidder.

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Abemand »

Skulle de W-halse du har egentlig have en båndslibning/polering inden de var brugbare?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Odgaard »

Uha, udfræsning står for mig som noget farligt noget. Nok mest af alt pga. at jeg aldrig har prøvet det.

Er det noget du selv regner med at gøre?

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="Abemand"]Skulle de W-halse du har egentlig have en båndslibning/polering inden de var brugbare?[/quote]

Nej - de har være perfekte "out of the box". Sadlerne har dog selvfølgelig lige skulle files til.

[quote="Odgaard"]Uha, udfræsning står for mig som noget farligt noget. Nok mest af alt pga. at jeg aldrig har prøvet det.

Er det noget du selv regner med at gøre?[/quote]

Ja - det gør jeg selv. Jeg har lavet lidt alm. fræsearbejde før. Jeg snydt lidt ved at anskaffe fræseskabelonerne fra Stew-Mac - så jeg ikke selv skal lave dem i første omgang. Så er det vist bare noget med lidt tålmodighed og små bidder af gangen.

Hvis man fucker op og fræser for meget af, så kan man jo indlime et nyt stykke træ og starte forfra. Jeg håber da at kunne undgå det. :mrgreen:

Overordnet set tager jeg alt det her guitar-nørderi som selvvalgt og hyggelig læringsprocess, der en dag munder ud i, at jeg laver mig en eller flere guitarer helt fra bunden. En del af det er også at lave fejl og finde ud af, hvordan man udbedre dem.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Odgaard »

[quote="SustainerPlayer"]
Overordnet set tager jeg alt det her guitar-nørderi som selvvalgt og hyggelig læringsprocess, der en dag munder ud i, at jeg laver mig en eller flere guitarer helt fra bunden. En del af det er også at lave fejl og finde ud af, hvordan man udbedre dem.[/quote]

Det kan jeg godt sætte mig ind i.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Så kom jeg lidt længere. Jeg har fået købt en klods afrikansk mahogni og noget tilsvarende rundstok hos Københavns Listefabrik.

I går benyttede jeg arbejdets lidt større søjlebormaskine til at bore hullerne fra den gamle trem og hullerne i halslommen ud.

Billede

Billede

Den tidligere ejer havde installeret en Göldo Black Box og i den forbindelse fjernet træ rimeligt skødeløst fra trem-udfræsningen, således at der faktisk var hul ind til hullerne fra tremolo-studs. Hullerne i halslommen var også boret op og "dyvlet" med tandstikker eller lignende. Og det er lige en tand for interimistisk til min smag. Så jeg har taget konsekvensen og boret hele vejen igennem ved trem-studs og ligeledes ved halslommen.

Dyvlerne bliver lige slebet til med korn 320 og jeg fjerner også lige det oxiderede træ på siderne så trælimen har maksimalt "grip". Trælimen er af mærket Tite Bond:

Billede

Nu vil jeg lade det hærde op i ro og fred. Næste punkt bliver så at fræse det hele til.

Billede

Billede

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Odgaard »

Godt at se, dine lappeløsninger ikke er... lappeløsninger :) Jeg mener, at du sørger for at gøre tingene ordentligt.

Jeg glæder mig til fræse-billeder. Hvornår i processen kommer den slibe-maskine-ting, som du flashede for nyligt, ind i billedet?

Og så giver sådan et projekt mig virkelig lyst til selv at gå i gang med noget lignende. Jeg må se, om der ikke bliver brug for en thinline senere på året.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Haha - det bliver en rigtig dyvelcaster :lol:

Skal man have et formål, bare fordi man har købt noget nyt værktøj? :?

Jo - den skal nok komme i aktion, når der skal laves side-shim i halslommen. Stay tuned.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Nå - på trods af fodbold, regnbyger, indkøb, familie og andet forstyrrende fik jeg lavet lidt mere i dag.

Først tænke, måle, gange og dividere. For derefter at prøvefræse i en træklods.

Billede

Måle, justere, tænke osv. Der sidder et par kuglelejer, der holder den korrekte afstand, når man kommer ud til kanterne.

Billede

Derefter de første par fræs. Det er vigtigt kun at tage en smule dybde af gangen. Jeg tager maks. 2 milimeter af gangen - stopper - måler osv. Der røg desværre en flig lige på den tynde kant (tv. i billedet). Den må jeg tage mig af senere.

Billede

Helt ude i hjørnerne skifter jeg til et mindre fræsejern. Det knækker nemt, så man gør det forsigtigt - også kuglelejerne - der røg et enkelt under denne seance. Husk sikkerhedsbriller!

Billede

Så er bunden nået. Den sidste finish bliver med små stemmejern og træfile til at få det hele smooth.

Billede

Nu skal side-shimen laves. Jeg har tegnet konturen fra halslommen op på en klods mahogni vha. en fræseskabelon. Jeg har monteret slibetromlen fra "Luthiers Sanding Station" i et søjlebord. Den fungerer som en mini-båndsliber. Så er det bare med rolige hænder at slibe til efter blyantstregen.

Billede

Og checke efter ...

Billede

Og mere check ...

Billede

Efter at afrunding er lavet, så skærer jeg fligen ud af klodsen.

Billede

Nu skal den tilpasses.

Billede

Den anden afrunding er tegnet op og nu skal shimen monteres i "slide-holderen" for at jeg bedre kan håndtere den lille træstump.

Billede

Hele scenariet. Man kunne sagtens selv lave sådan en slibe-station. Men jeg vil hellere nørde diy-guitar end nørde diy-værktøj.

Billede

Efter at den ene side er slebet ned, grovskærer jeg afrundingen med en lille sav.

Billede

Afrundingen slibes til i "frihånd" men spændt fast i slideren, så det er lidt nemmere og ens pølsefingre ikke kommer for tæt på den roterende slibetromle.

Billede

Den sidste finslibning foregår i frihånd. Korn 320 sandpapir på en plan overflade.

Billede

Så er den ved at være der.

Billede

Nu vil jeg så gå i tænkeboks og overveje, om jeg vil lime den ind i denne tykkelse og så fræse den til korrekt størrelse - eller - om jeg vil prøve at slibe den ned først. Der er måske for- og bagdele ved begge måder.

Nok for i dag.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Odgaard »

Jeg stemmer for at lime den på og der efter fræse. Så er du sikker på, at placeringen ikke lige rykker sig ½mm i forhold til da du målte efter (eller lignende irritationsmomenter).

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Yes - det var også min første og bedste løsning på det. Den er blevet limet, og så får den lov at hærde op til i morgen, eller hvornår jeg nu får tid til at fortsætte.

Billede

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Og det blev så til en ommer. Da jeg begyndte at fræse, chippede mahognien, og trælim er jo stærkt, så det tog en flig af lindetræet med. Ikke værre end det kan laves om dog. Så jeg fræste shimen ind til ca. 0,5mm og har nu lavet en ny shim og limet ind. Tålmodighed er en dyd. Billeder senere.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

Lige et billede, hvor man kan se, at jeg har fræst side-kilen ind igen og resten af "chippen" kan anes:

Billede

Fast forward. Jeg har lavet en ny kile. Det går noget hurtigere denne gang, da jeg jo kender arbejdsgangen. Og heller ikke behøver at fotografere den igen. Klar til at fræse:

Billede

Fræser ned på nær 0,5 mm eller sår'n:

Billede

Nu skal resten finpudses med et lille stemmejern og små file:

Billede

Undervejs:

Billede

Første test-fit. Den virker til at passe godt. Men jeg kan jo kun se det i siderne og ikke i enden pga. "last fret overhang" fra gribebrættet:

Billede

Den lille chip i den anden side venter jeg med at reparere til allersidst, da den kun er rent kosmetisk:

Billede

For at kunne checke tilpasningen i enden af halslommen, må jeg lave en skabelon, jeg kan checke efter med. Den kan jeg så også bruge til at lave opmærkningen af halslommehullerne. Jeg måler af fra en perfekt udført halslomme fra Warmoth, og måler også efter på halsens hæl. Efter mange kontrolmålinger ender det med denne skabelon:

Billede

Billede

Jeg sørger for, at hullerne præcist passer til min syl (3,5 mm), så når jeg mærker op til halslommehullerne bliver de 100% akkurate. Denne skabelon kan jeg jo benytte fremover.

Billede

Gør klar til at bore hullerne med et 3/16" brad point bor. Hullet fra sylen hjælper med til at man få guidet boret helt præcist.

Billede

4 færdige huller:

Billede

Første halsmontering:

Billede

Billede

Den kraftige sol giver en optisk illusion, der får det til at se ud som om, der er mere træ i halslommens åbne side end der er. Når den noget tykke polylak kommer af, skal det nok blive helt smooth.

Billede

Billede

Så skal der streges op for at finde midterlinie, mensur osv. Det tager et pænt stykke tid at få målt op og kontrolleret.

Billede

Jeg bliver nødt til at forstørre åbningen til tremoloen, Wilkinson VS100N skal sidde lidt anderledes end den original Fulchrom. Jeg benytter en fræseskabelon fra Stew Mac:

Billede

Manglende omtanke gør, at jeg benytter skruer, der ikke er lange nok til at bide sig ordentlig fast. Så skabelonen arbejder sig løs og bliver smadret af fræseren. Heldigvis sker der hverken noget med guitar eller undertegnede (husk altid sikkerhedsbriller!!!). Fremover vil jeg nok overføre fræseskabelonerne til krydsfinér eller lignende. Så lignende uheld ikke smadre de dyre laserskårne.

Gør klar til at fræse og udvidede åbningen til tremklods, klo og fjedre:

Billede

Efter endt fræsning har jeg så filet alt pænt til og puttet noget træ-filler i åbningen, hvor Black Box'en har siddet og andre småreparationer. Det får lov at hærde op til søndag, hvor jeg sliber det jævnt. På mandag tager jeg så kroppen med på arbejde, og benytter søjleboret der til at bore hullerne til tremolo-bøsningerne. Mit søjlebor har desværre ikke afstand nok til at det sted på guitaren kan nås.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af IkkeMig »

Det er noget af en opgave du er gået i gang med der :lol:

Hvad farve skal kroppen have? Jeg synes det ser lidt noller ud med rød krop og det mørke hoved...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"]Det er noget af en opgave du er gået i gang med der :lol:

Hvad farve skal kroppen have? Jeg synes det ser lidt noller ud med rød krop og det mørke hoved...[/quote]

Hovedet er rødt. :s hock:

Billede

Helst vil jeg lave den Candy Apple Red. Ellers bliver den Dakota Red som den er.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af IkkeMig »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Turtle"]Det er noget af en opgave du er gået i gang med der :lol:

Hvad farve skal kroppen have? Jeg synes det ser lidt noller ud med rød krop og det mørke hoved...[/quote]

Hovedet er rødt. :s hock:

Billede

Helst vil jeg lave den Candy Apple Red. Ellers bliver den Dakota Red som den er.[/quote]

Godt nok er jeg farveblind, men det er da slet ikke malet? Hvis kroppen skal være rød, så skal hovedet da lakeres i samme farve ;)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="Turtle"]Godt nok er jeg farveblind, men det er da slet ikke malet? Hvis kroppen skal være rød, så skal hovedet da lakeres i samme farve ;) [/quote]

Ja - det er træets naturlige farve. Men matching headstock er så absolut en mulighed.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Det lange Charvel/Warmoth projekt

Indlæg af Pluto »

Fedt projekt.Nu kan du jo relicere kroppen færdig.Du er jo godt på vej. 8-)
Jeg gad godt at have samme lyst til at samle guitarer selv.har et projekt liggende ,men der sker ikke en skid.Mangler stortset bare at smadre kroppen lidt mere og så få den samlet og loddet pick uper m.m i.
Nå det bliver et vinter projekt.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen