mac optage demo

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

mac optage demo

Indlæg af Vinta »

Jeg vil investere i en mac og lydkort og vil til at lave nogle optaelser der hjemme i privaten. Hvad er min. krav til mac, kan jo finde flere brugte på dba. Regner med at bruge garageband eller måske logic på et tidspunkt, der skal tilkobles guitar, synth og mikrofon på. Jeg er meget overrasket lydkvalitet af de demoer jeg har hørt i andre har lavet i garageband. Den skal primært bruges til rock og blues demoer til promo af band og kompositioner.

Mit budget til mac er mellem 3500 og 6000 kr, men jo mindre des bedre, hvis ikke det giver nogle nævneværdig forskel i optagearbejdet, vil jeg ikke overinvestere, så heller købe et ok lydkort og midi keyboard

Macbook 13" White, 2,16 Ghz: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/macbook-13-white-216- ... white-216- ... -72912945/</a><!-- m -->
Macbook Pro 15.4", 2.2 Ghz: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/macbook-pro-154-22-gh ... 928573/</a><!-- m -->
Macbook 2,1 Intel Core 2 Duo <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/macbook-21-intel-core ... intel-core ... -73200018/</a><!-- m -->
den sidste lyder spændende ud fra pris og indhold imo, men kan de ikke blive for gamle, tænker at grafik/lyd m.m. er "forældet" og måske ikke hurtigt nok til indspilningsbrug.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Pickles »

En sidebemærkning: Med mindre du VIL bruge Garageband eller Logic, kan du sagtens optage på en almindelig PC, hvis du har et godt lydkort eller interface.
Hvis du har en almindelig computer, så brug pengene på et fedt interface eller USB/Firewire eksternet lydkort i stedet og optag i et andet program. Der er masser af gode.

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Vinta »

[quote="Pickles"]En sidebemærkning: Med mindre du VIL bruge Garageband eller Logic, kan du sagtens optage på en almindelig PC, hvis du har et godt lydkort eller interface.
Hvis du har en almindelig computer, så brug pengene på et fedt interface eller USB/Firewire eksternet lydkort i stedet og optag i et andet program. Der er masser af gode.[/quote]

klart det har også været overvejet meget, men jeg er efterhånden blevet rådet til at købe MAC så meget. Min pc er btw kun en gammel pentium 4 - 1,5 gb ram 3,0ghz, købt brugt for 800 kr, så en upgradering er nok nødvendig.

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af andkrup »

brugte ppc macs er ret billige i øjeblikket (bør ikke koste mere end 2000), hvis de stadig er at finde - de kan sagtens køre logic 8 i et hjemmestudie-setup.

det vil være noget G4-,G5-noget som ikke kan køre snowleopard (seneste osx-version som kræver en intel processor), som du nogengange kan være heldig at få smidt i nakken

sidder selv med en gammel G4 som alligevel skulle smides ud fra mit arbejde - den er ganske stabil (har haft et par uheld, indtil jeg lærte at tweake styresystemet) og kan trække en lille demoproduktion på 8-10 samtidige audiospor uden alt for mange plugins. Hvis du som jeg, osse er igang med at lære at begå sig i et hjemmestudie, er det alligevel ikke smart at bruge for mange plugins.

Jeg vil dog anse det for at være et minimums-system :)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af kraen »

[quote="andkrup"]brugte ppc macs er ret billige i øjeblikket (bør ikke koste mere end 2000), hvis de stadig er at finde - de kan sagtens køre logic 8 i et hjemmestudie-setup.

det vil være noget G4-,G5-noget som ikke kan køre snowleopard (seneste osx-version som kræver en intel processor), som du nogengange kan være heldig at få smidt i nakken

sidder selv med en gammel G4 som alligevel skulle smides ud fra mit arbejde - den er ganske stabil (har haft et par uheld, indtil jeg lærte at tweake styresystemet) og kan trække en lille demoproduktion på 8-10 samtidige audiospor uden alt for mange plugins. Hvis du som jeg, osse er igang med at lære at begå sig i et hjemmestudie, er det alligevel ikke smart at bruge for mange plugins.

Jeg vil dog anse det for at være et minimums-system :) [/quote]

Jeg ville dog ikke umiddelbart gå efter en ældre bærbar (specielt ikke G4'ere), da de oftest har været noget hårdere behandlet end stationære. Til gengæld kan man sagtens finde en gammel PowerMac G5 (eller G4), der faktisk kan klare en del.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Morten M »

Til indspilning er det bedst med hurtig processor og hektarer af RAM. Jo mere af begge dele, des større fremtidssikring og muligheder. Hvis du fx får lyst til at lave Brian May tricks, er 8 spor alt alt for lidt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af kraen »

[quote="Morten M"]Til indspilning er det bedst med hurtig processor og hektarer af RAM. Jo mere af begge dele, des større fremtidssikring og muligheder. Hvis du fx får lyst til at lave Brian May tricks, er 8 spor alt alt for lidt.[/quote]

Lige mine ord - og en hurtig disk er heller ikke at fornægte.

Min nye MacBook Pro 15" (2 GHz i7, 4 GB RAM, 500 GB @ 5400rpm) kører 150 stabile spor iht. Lydmaskinens DSP-test. Min gamle hvide MacBook (1,83 GHz, 2 GB RAM, 500 GB @ 5400rpm) fra august 2006 kørte 30 stabile spor. Ganske pænt, men det var så også uden samplingsbiblioteker el.lign. Jeg glæder mig til at finde ud af, hvad min MBP kan trække med 8 GB RAM og en Hybrid disk (500 GB @ 7200rpm + 4 GB SSD)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg sidder selv og leger med Cubase lige pt. og har en rimeligt hurtig computer - bærbar med 3 gb ram, og 2.0 gHz dual processor, og jeg kan tydeligt mærke at jeg godt kunne bruge et powerhouse af en stationær til opgaven. Jeg kører med 7-8 audiospor, og 4-5 midispor med diverse plugins, og selvom det kører uden hakker, bliver processoren ret varm.

Jeg tror, i dit tilfælde (og jeg overvejer selv at gøre det samme), at det kunne være en idé at købe en god PC (som ikke behøver koste alverden), og sådan en her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.aage.dk/shop/usb-lydkort/tas ... ydkort/tas ... 44mk2.html</a><!-- m -->

Jeg blev anbefalet at købe den, af en kollega da jeg arbejdede i aage, og jeg har bestemt ikke fortrudt. Den er supersimpel og kører bare godt, der følger Cubase LE4 med, og er fantastisk nem at få til at køre. Macs interne lydkort skulle være udemærket i indspilningssammenhæng, men det kan næppe konkurrere med et eksternt, der også giver mulighed for phantom power (til kondensatormic), og alsidighed ifht. monitorering.

En fornuftig stationær med tonsvis af ram, og en hurtig processor, dertil en stor fladskærm, og lydkortet. Det skulle sagtens kunne fås for 6000,- max, og så har man altså et hammergodt system.

Edit: Hov, havde ikke set at det skal være en Mac. I så fald bare glem ovenstående. :-) Dog tror jeg desværre at du skal indstille dig på at du ikke kommer vildt langt for 6000,- når det gælder Mac.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Nicolai »

Jeg har selv mac, og overvejer at investere i et lydkort. De er sådan, at man bare plugger guitaren direkte i lydkortet, finder en am sim., og indspiller, ikke? Hvilke billige lydkort er gode?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af efrandsen »

[quote="Nicolai"]Jeg har selv mac, og overvejer at investere i et lydkort. De er sådan, at man bare plugger guitaren direkte i lydkortet, finder en am sim., og indspiller, ikke? Hvilke billige lydkort er gode?[/quote]

Jeg fik lige et Apogee One ind af døren for et par dage siden. Det er specifikt designet til mac og det fungerer super fedt! Simpelt at sætte op og det fungerer bare!

http://apogeedigital.com/products/one.php

Jeg købte dette bundle: http://www.thomann.de/dk/apogee_one_mic ... bundle.htm
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Smittefar »

Apogee er virkelig fedt til mac så vidt jeg hører - det ville jeg nok også være hoppet på, hvis jeg havde mac.
Modded guitars were crap right out of the factory

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Vinta »

det er fristende at sige pyt, og så købe den nye macbook pro 13" til 9000 kr og så et interface eller ????? så jeg kan smide guitar og synth og mic i.

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af andkrup »

Do it! Do it! DO IT!
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Vinta »

[quote="Smittefar"]Apogee er virkelig fedt til mac så vidt jeg hører - det ville jeg nok også være hoppet på, hvis jeg havde mac.[/quote]

hvad grej bruger du til optagelser på din pc/bærbar og hvordan virker det Smittefar ??

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Smittefar »

Jeg kører et M-audio Profire 2626 firewire lydkort - Da jeg havde min stationære lykkedes det mig at indspille 16 samtidige spor og jeg har også afviklet op mod 36 samtidige spor i mixfasen - Jeg har aldrig presset det mere end det - jeg har ikke rigtig prøvet at presse systemet, efter jeg skiftede til bærbar.
Modded guitars were crap right out of the factory

Grandad
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Grandad »

Jeg kører også med Profire 2626 - fint, hvis man vil køre flere spor ind ad gangen.

Min MacBook Pro 15" (fra 2010) med Logic 8 afvikler ihvertfald 16 spor uden problemer. Og det er jo lidt smart, at det hele overføres via firewire-porten.

Startede egentlig med en G5 1,8 dual, som jeg havde til overs i mit firma. Det kørte også problemfrit - men efter et par måneder røg bundkortet, og maskinen var 5 år gammel. Så den røg på kirkegården.
Men hvis du kunne finde en lignende, med rigelig ram, kan det sagtens fungere. Du skal bare være opmærksom på, at Powermac G5'erne ikke kan køre det nyeste MacOS (Snow Leopard) - og f.eks. ikke den nyeste Logic.

Har også en helt ny iMac 21" - kører også Logic uden problemer.
Hvis du køber en ny Mac, får du jo nyeste Garageband med i købet - og med det kan du sagtens komme igang. Og opgradere til Logic senere, GB-filerne kan også bruges i Logic.

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Vinta »

ja så fik jeg en macbook pro idag 15" fra 2008, tak for hjælpen - nu er det bare hvilket lydkort/interface

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af ChristianB »

Apogee skulle være rigtig godt. TC Electronics lydkort får også meget ros. Eksempelvis Impact Twin: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tcelectronic.com/impacttwin. ... win.asp</a><!-- m -->
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af DarkoPage »

Jeg ville ikke oprette en ny tråd om dette emne, da jeg kan se der har været et par stykker, så jeg stiller lige mit spørgsmål her.

Jeg har fået mig en Mac, og er blevet ret hooked på Garageband (føj, hvor er det nemt og hurtigt at indspille noget der lyder fedt). Nu er jagten gået ind på et lydkort, og jeg har kigget på henholdsvis Apogee One og TC's Impact Twin.

Det skal hovedsageligt bruges til at indspille guitar, bas, vokal og trommer.

Det der tiltaler mig ved Apogee'en, er at den er så lille og rigtig nem at tage med på farten. Og så den indbyggede mikrofon, som, efter at have set nogle YouTube-videoer, virker til at lyde rigtig fedt til demoer.

Impact Twin'en er jo lidt større og ikke lige så lille og fikst som det andet. Men det virker til at være et bedre lydkort, og derudover skal jeg nok ud og investere i en mikrofon også, for at være "køreklar". Muligheden for senere hen at tilslutte en ekstra AD/DA converter via ADAT, så man f.eks. kan mic'e et trommesæt op, tiltaler mig også. F.eks. en Behringer ADA8000.

Hvilke erfaringer har I med de to lydkort? Og er der en grund til at vælge det ene frem for det andet?

En tredje mulighed kunne være at købe noget ala det her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/firewire-lydk ... ewire-lydk ... -2626.html</a><!-- m --> Så er der i hvert fald spor nok. Ville det være en bedre løsning end en Impact Twin med en Behringer ADA8000 tilsluttet?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: mac optage demo

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, at Apogee og Mac er match made in heaven - MEN det er noget begrænset i forhold til Impact Twin - Jeg har selv Profire 2626 - Men det ville jeg kun vælge, hvis du regner med jævnligt at komme til at bruge alle de mange spor - ellers er det altså bare et stort skrummel til daglig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen