Jordforbindelse - jeres holdning

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af kasperploug »

Hey!

Hvad er jeres holdning til jordforbindelse? Når jeg kigger mig om er det virkelig sjældent mit udstyr er jordet.. I min lejlighed er der kun to stikkontakter med jord, og i øvelokalet er det også meget sparsomt.. Jeg prøver at eliminere brummen i mit setup..
Der er desuden ikke alm. jordstik på strømkablet til min forstærker, men der er et hul, hvor det plejer at være; hvordan fungerer dette?

Mvh. Kasper.
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af kasperploug »

Jeg håber desuden I kan se om hjørner med at mine tråde på det seneste har været ret basale problemstillinger.. Heldigvis er det da ikke heeelt på aage-niveau ;)
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo et temmeligt kompliceret emne, hvor man heller ikke skal overse visse lovmæssige detaljer. Men min holdning er, at enten jorder man alt (!!!), eller også jorder man intet. Jorder du f.eks. kun din forstærker, kommer du jo via guitarens strenge, som er forbundet til forstærkerens stel, til at virke som "lynafleder" for enhver ting, som af den ene eller anden grund - evt. en defekt - ikke ligger på nul-potentiale, som du måtte komme i berøring med.

Men lad os endelig få en kompetent elektriker på banen her!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af CobraPizza »

Vi har ingen 220 v udtag med jordstik i øvelokalet, men må sige jeg på trods af at have et hi-gain setup, så er mit meget stille, så har aldrig været ærgerlig over ikke at have det, men det ville være rart at vide at jeg/udstyret ikke blev ristet hvis der skulle gå overgang i nogle kabler eller lignende.
Dog har jeg mulighed for at jorde det hele, da der både er jord på min forstærkeres udtag, og på den power surply som driver pedalerne, så man kunne jo bare lave sit eget jordspyd og forbinde det med et kabel.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Starcaster »

I Irland (som i UK) er alt med jord og sikringer i stikkene. Da jeg fik min Reinau herover støjede den ret meget. Det stoppede da jeg monterede et UK stik. Nu er der kun den normale susen man kan forvente....

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af fortytwo »

Jeg kan nu meget godt li' jordforbindelse, det er så skide irreterende når alting begynder at svære..

Hvis vi snakker el, så er det som Alwan siger en lidt mere speget sag..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af kraen »

[quote="Sasha"]Nu er det jo et temmeligt kompliceret emne, hvor man heller ikke skal overse visse lovmæssige detaljer. Men min holdning er, at enten jorder man alt (!!!), eller også jorder man intet. Jorder du f.eks. kun din forstærker, kommer du jo via guitarens strenge, som er forbundet til forstærkerens stel, til at virke som "lynafleder" for enhver ting, som af den ene eller anden grund - evt. en defekt - ikke ligger på nul-potentiale, som du måtte komme i berøring med.

Men lad os endelig få en kompetent elektriker på banen her![/quote]

Men hvordan vil du jorde en guitar?

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af drmaawenz »

[quote="kraen"] Men hvordan vil du jorde en guitar?[/quote]
Smadre den ned i scenen 15-20 gange...

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Jake »

[quote="kraen"][quote="Sasha"]Nu er det jo et temmeligt kompliceret emne, hvor man heller ikke skal overse visse lovmæssige detaljer. Men min holdning er, at enten jorder man alt (!!!), eller også jorder man intet. Jorder du f.eks. kun din forstærker, kommer du jo via guitarens strenge, som er forbundet til forstærkerens stel, til at virke som "lynafleder" for enhver ting, som af den ene eller anden grund - evt. en defekt - ikke ligger på nul-potentiale, som du måtte komme i berøring med.

Men lad os endelig få en kompetent elektriker på banen her![/quote]

Men hvordan vil du jorde en guitar?[/quote]

Din guitars strenge er forbundet til din guitars stel. Din guitars stel er forbundet til forstærkerens stel. Forstærkerens stel er forbundet til jord, såfremt forstærkerne er jordet.

Voila!

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af kasperploug »

[quote="Jake"]
Din guitars strenge er forbundet til din guitars stel. Din guitars stel er forbundet til forstærkerens stel. Forstærkerens stel er forbundet til jord, såfremt forstærkerne er jordet.

Voila!

Mvh Jake[/quote]
Med mindre boardet er forbundet med stel, right?
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]Nu er det jo et temmeligt kompliceret emne, hvor man heller ikke skal overse visse lovmæssige detaljer. Men min holdning er, at enten jorder man alt (!!!), eller også jorder man intet. Jorder du f.eks. kun din forstærker, kommer du jo via guitarens strenge, som er forbundet til forstærkerens stel, til at virke som "lynafleder" for enhver ting, som af den ene eller anden grund - evt. en defekt - ikke ligger på nul-potentiale, som du måtte komme i berøring med.
[/quote]
Meget kort og præcist formuleret omkring princippet omkring sikkerhed ved brug af jord-/beskyttelsesleder i bandets anlæg.

@Kasper: Stel på guitar fortsætter gennem boardet til stel på forstærker der (måske) er forbundet til jord.
Hvis der er langt til trebenet stikkontakt (dvs med beskyttelsesleder), vil jeg foreslå nogle lange forlængerledninger eller kabeltromle i 1mm2 kvadrat, som fx fås i Harald Nyborg. Først en forlængerledning med mange stik, som man sætter de øvrige forlængere i. så der er rigeligt med stik til ALT grej i bandet.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Smittefar »

Kasper, du behøver ikke undskylde for at stille de her basale spørgsmål - jeg vil mene, at det er rigtig vigtigt at have styr på, hvis man gerne vil have et rart, nemt og langt liv som udøvende musiker.

Vi jorder alt. Strømudtagene i vores øvelokale har heldigvis jord, og alle forlængerledninger har jord - Vi har både de tyske schukostik og det danske trebenede jordstik i massevis og heldigvis også en del konvertere mellem de to. Vi forlanger også jord af de steder vi spiller - helst i form af et 400V stik, så vi via vores byggepladstavle kan køre rigeligt strøm ud til vores forskellige anlæg.

For ikke så længe siden kom vores sanger (som stadig er ny i bandet) til at give strøm til mixeren med et ikke jordet stik - det betød, at jeg fik nogle heftige rap i læberne hver gang jeg nærmede mig min mikrofon - ekstremt irriterende.

Til gengæld mener jeg, at jorddebatten primært handler om sikkerhed - de fleste setups er ret immune for, om de bliver jordforbundet eller ej i forhold til støj.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af KrænDyt »

Jeg havde også problemer med at få et rap over læberne hver gang jeg gik til mikrofonen. Jeg trorde det kunne løses ved at jeg jordede min forstærker, men ak. Som beskrevet hjælper det nok kun hvis alle jorder deres ting - eller i hvert fald som minimum mixeren. Flere gange kunne jeg løse problemet ved at føre et jack-jack fra et ubrugt hul i min forstærker til et ubrugt hul i mixeren. Så forsvandt de ubehagelige stød. Det har jeg så hørt sidenhen, ikke er nogen specielt god idé. Noget med at man bliver afleder for hele PAet eller noget.

Så købte jeg et Line6 G30 trådløst system. Problem solved.
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"] Vi forlanger også jord af de steder vi spiller - helst i form af et 400V stik, så vi via vores byggepladstavle kan køre rigeligt strøm ud til vores forskellige anlæg.

[/quote]

Det gjorde vi også engang, men man når til et punkt, når arrangør nr. 200 står og siger at "det vidste han ikke, at der ikke var jord her", eller ikke engang ved hvad det er, at man bare dropper det.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Smittefar »

Vi skriver det i kontrakten, så arrangør har skrevet under på, der er strøm - Hvis det så ikke er der kan vi nemt lade være med at spille og stadig få vores penge. Selvfølgelig vil man ofte kunne finde ud af noget i situationen, men vi er dæleme ikke meget for det.

Vi skriver det i kontrakten for at være sikker på, at arrangøren forholder sig til strømforholdene - Vi kan nemt rette kontrakten, så det passer med spillestedets installationer, men så kan vi tage vores forholdsregler.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af AnotherDan »

[quote="KrænDyt"]Jeg havde også problemer med at få et rap over læberne hver gang jeg gik til mikrofonen.
...
Så købte jeg et Line6 G30 trådløst system. Problem solved.[/quote]

Puha den har jeg også fået tit, løser det trådløse problemet helt?
Så vil jeg da kigge nærmere på det...
Bah

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Ingstrup »

[quote="kasperploug"]Hey!

Hvad er jeres holdning til jordforbindelse? Når jeg kigger mig om er det virkelig sjældent mit udstyr er jordet.. I min lejlighed er der kun to stikkontakter med jord, og i øvelokalet er det også meget sparsomt.. Jeg prøver at eliminere brummen i mit setup..
Der er desuden ikke alm. jordstik på strømkablet til min forstærker, men der er et hul, hvor det plejer at være; hvordan fungerer dette?

Mvh. Kasper.[/quote]

Det "hul, hvor det plejer at være" er såmænd fordi, at de visse steder i Europa har hanstikket til jord siddende i stikkontakten. På den måde kan du sætte stikket i alle stikkontaktet, hvilket må siges at være smart.

I mit hjem er der ikke jord i en eneste stikkontakt og jeg synes da det er irriterende at være afhængig af en stikdåse med 3 "huller".

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Ingstrup »

[quote="KrænDyt"]Jeg havde også problemer med at få et rap over læberne hver gang jeg gik til mikrofonen. Jeg trorde det kunne løses ved at jeg jordede min forstærker, men ak. Som beskrevet hjælper det nok kun hvis alle jorder deres ting - eller i hvert fald som minimum mixeren. Flere gange kunne jeg løse problemet ved at føre et jack-jack fra et ubrugt hul i min forstærker til et ubrugt hul i mixeren. Så forsvandt de ubehagelige stød. Det har jeg så hørt sidenhen, ikke er nogen specielt god idé. Noget med at man bliver afleder for hele PAet eller noget.

Så købte jeg et Line6 G30 trådløst system. Problem solved.[/quote]

Det havde været billigere at købe en microfonsvamp.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af Morten M »

[quote="Ingstrup"][quote="KrænDyt"]Jeg havde også problemer med at få et rap over læberne hver gang jeg gik til mikrofonen. Jeg trorde det kunne løses ved at jeg jordede min forstærker, men ak. Som beskrevet hjælper det nok kun hvis alle jorder deres ting - eller i hvert fald som minimum mixeren. Flere gange kunne jeg løse problemet ved at føre et jack-jack fra et ubrugt hul i min forstærker til et ubrugt hul i mixeren. Så forsvandt de ubehagelige stød. Det har jeg så hørt sidenhen, ikke er nogen specielt god idé. Noget med at man bliver afleder for hele PAet eller noget.

Så købte jeg et Line6 G30 trådløst system. Problem solved.[/quote]

Det havde været billigere at købe en microfonsvamp.[/quote]
... Indtil svampen er blevet våd, så er problemet tilbage - desværre.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jordforbindelse - jeres holdning

Indlæg af KrænDyt »

[quote="Ingstrup"][quote="KrænDyt"]Jeg havde også problemer med at få et rap over læberne hver gang jeg gik til mikrofonen. Jeg trorde det kunne løses ved at jeg jordede min forstærker, men ak. Som beskrevet hjælper det nok kun hvis alle jorder deres ting - eller i hvert fald som minimum mixeren. Flere gange kunne jeg løse problemet ved at føre et jack-jack fra et ubrugt hul i min forstærker til et ubrugt hul i mixeren. Så forsvandt de ubehagelige stød. Det har jeg så hørt sidenhen, ikke er nogen specielt god idé. Noget med at man bliver afleder for hele PAet eller noget.

Så købte jeg et Line6 G30 trådløst system. Problem solved.[/quote]

Det havde været billigere at købe en microfonsvamp.[/quote]

Billigere ja, men ikke nær så sjov :D
"I've got blisters on my fingers...!"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen