Gibson es-335 - Hvilken?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Plexi »

Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert gå efter en Heritage i stedet for en Gibson. Du kan få en H-535 her for 15000 kr. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.realguitars.de/htm/electrics ... ics.htm</a><!-- m -->

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af strattitude »

[quote="shm"][quote="bachrescue"]Det skal ikke nødvendigvis være Gibson, men det skal være en 335'er.
Og dem jeg har hørt og prøvet lyder bare super godt, så derfor har valget været Gibson i første omgang.[/quote]


Så vil jeg også sige, prøve en af de dyre Tokai i Woodsound, de lyder rigtig godt. Der er dog ikke så meget at spare, hvis du køber en brugt 335. I tokaien sidder SD59, som er lidt lysere i klangen, syntes jeg. Det gir altså noget rigtigt fedt til en 335, som efter min smag ofte blir for mørk.

Thorbjørn Risager bruger en Tokai-

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->[/quote]

Det er netop sådan en jeg har. Fik også at vide at det var Seymour Duncan pickups i. Har lige fået dem ud for at få nogle Mørch pickups i, og der stå ikke Seymour Duncan i bunden af dem. Mørch siger at det plejer der at stå, men selvfølgelig kan det være en undtagelse. Men selve guitaren er super fed!

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Pluto »

Jeg har haft to Gibson es 335 og blev aldrig gode venner med modellen.Men BB og Poul Halberg lyder til at være gode venner med den.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af JGreen »

Synes ES335 type guitarer meget ofte lyder lidt papkasse agtigt akustisk. Det er de færreste jeg synes lyder rigtigt godt, og de få jeg har prøvet som jeg kunne lide var alle sammen meget gamle.

Jeg fik min 62'er Guild brugt og billigt fordi den var lidt hærget og havde fået skiftet alt muligt, men efter tuner og pickupskift (classic 57'ere) er den i fin form og har væsentligt bedre lyd end de fleste andre jeg har prøvet.

Risager plejede at spille på en gammel Gibson. Han sagde han var skiftet fordi Tokai'en var en del billigere og "fin nok". Vil tro han gemmer Gibson'en til studio brug nu.

Lak-bokse fra Ibanez og Yamaha siger mig ikke rigtigt noget. De er sikkert fine til Jazz, men de er oftest for kedelige i lyden til mig.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af shm »

Risager plejede at spille på en gammel Gibson. Han sagde han var skiftet fordi Tokai'en var en del billigere og "fin nok". Vil tro han gemmer Gibson'en til studio brug nu.

Han har sin Epiphone, som han brugte i lang tid og jeg er ret sikker på han ikke har en gammel Gibson. Ikke for at flue.....

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af JGreen »

Hm, det er muligt jeg har byttet rundt på folk så. =)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Telemaster »

[quote="Nicolai"][quote="Telemaster"][quote="Rasmus"]Jeg er idiot, så jeg ville til enhver tid vælge gibsonen[/quote]

Samme her, af alle mulige årsager, hvoraf kun ganske få er rationelle :-)[/quote]

Lad høre? Såvel rationelle som urationelle :) [/quote]

Jamen det er sgu ikke så kompliceret: Jeg har ejet og ejer en hel del forskellige guitarer, og har efterhånden fundet ud af, at jeg altid ender med at sælge dem igen, hvis de ikke har et eller andet, der for mig er lidt ud over det sædvanlige. En kopi er sgu bare ikke godt nok, åbenbart :-) Det er ikke spor rationelt, men det er til gengæld fuldstændig rationelt at lade være med at bruge tid, penge og besvær på at købe instrumenter, som jeg alligevel kommer til at sælge igen :-)

Hvis det skal være en 335-type, skal der stå Gibson på hovedet :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Sasha »

Nej, jeg har det på nøjagtigt samme måde (bort set fra, at jeg nok næppe bliver 335-ejer sådan lige foreløbigt). Men da jeg var en knægt på 10-11 år drømte jeg sgu´ ikke om f.eks. at eje en Tokai Strat, sådan som de seje drenge som Ritchie Blackmore og Jimi Hendrix spillede på, vel?

Og så har jeg så nok bare ikke udviklet mig det helt store siden da... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Nicolai »

[quote="bachrescue"]Hey. Jeg er så småt begyndt at kigge i retning af en ny guitar. Som det ser ud nu, står det til at blive en gibson es-335 i Vintage sunburst. Hos aage er der dog to forskellige udgaver af denne model+farve. Hvad er forskellen? Umiddelbart tror jeg de har brugt forkert modelbillede af begge.
På forhånd tak[/quote]

Og nu gasser jeg så helt vildt efter en 335 også. "Tak" for det ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen bare rolig Nikolai. - Læg dig stille og roligt ned og vent på, at det går over igen.

Tråden her opsummerer sku rimelig godt hvad det er, Fender og Gibson har som alle andre bare aldrig får. Navnet. Og det er nok, også hvis I spørger mig. Vil jeg have god Fender-strat-lyd, vil jeg som udgangspunkt vælge en Fender Strat. Det samme kan siges om de andre originaler. Uanset hvor fede og dyre de andre er, er de stadig kopier.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Morten_Lyse"]Jamen bare rolig Nikolai. - Læg dig stille og roligt ned og vent på, at det går over igen.[/quote]

Det er også planen- hvis det ikke er gået over om et år, (hvilket det med 97% sikkerhed er), kigger jeg nærmere på det ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af JaDe »

FWIW...

Købte en 335'er for et par år siden. Den var som min kone... ikke til at tilfredsstille ( for mig i hvert fald... ) en sjælden gang kom den med en stilfærdig kompliment, men egentlig var den umulig at have med at gøre. Pludselig skete der et eller andet. I dag er den stadig som min kone, stadig umulig, men er begyndt at skrige og hyle og bede om mere og mere.

Den er stadig ikke tæmmet, men er blevet lidt lettere at have med at gøre. Jeg har det i dag stadig med den som med min kone, vi er uadskillege, men den kræver så utrolig meget ...

Kort sagt, en 335'er er ikke en guitar,man bare lige hægter på. .. og så er det vist ligegyldig om der står Gibson på hovedet eller noget andet.

Mvh

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af reindane »

Som tidligere importør i 1970 - 1980'erne af bl.a. Gibson og Tokai guitarer, vil jeg lige anbefale at man, ved valg af en ES-335-345 og 355 type guitarer, også lige husker på, at disse guitarer, ligesom Gibson SG modeller, har den svaghed, at deres hals til krop samling (dovetail joint) kan være meget ustabil, fordi guitarerne, i modsætning til Les Pauls, har cutaway på begge sider af halsen.
At hals/krop samlingen bliver ustabil skyldes at udfræsningen til neck-pickuppen går meget dybt ned i selve dovetail-samlingen mellem hals og krop, præcis dér hvor en guitar kræver en meget høj grad af stivhed for at have god sustain. Udfræsningen til neck-pickuppen saver bogstavelig talt hals/kropsamlingen midt over, hvilket gør at mange ES og SG guitarer flexer mere (har mindre stivhed) end tilsvarende guitarer med ét cutaway, hvor kroppens masse på bassiden, hjælper med til at bevare den nødvendige stivhed og sustain i guitaren. Den største hørbare og spilbare ulempe ved den manglende stivhed er, at mange ES og SG guitarer har betydeligt flere døde toner over 12. bånd end tilsvarende one-cutaway guitarer. Så uanset om man kigger på Gibson, Yamaha, Ibanez eller andre semi hollowbody guitarer, er det en god idé at tjekke guitaren for netop dette problem.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Nicolai »

[quote="reindane"]Som tidligere importør i 1970 - 1980'erne af bl.a. Gibson og Tokai guitarer, vil jeg lige anbefale at man, ved valg af en ES-335-345 og 355 type guitarer, også lige husker på, at disse guitarer, ligesom Gibson SG modeller, har den svaghed, at deres hals til krop samling (dovetail joint) kan være meget ustabil, fordi guitarerne, i modsætning til Les Pauls, har cutaway på begge sider af halsen.
At hals/krop samlingen bliver ustabil skyldes at udfræsningen til neck-pickuppen går meget dybt ned i selve dovetail-samlingen mellem hals og krop, præcis dér hvor en guitar kræver en meget høj grad af stivhed for at have god sustain. Udfræsningen til neck-pickuppen saver bogstavelig talt hals/kropsamlingen midt over, hvilket gør at mange ES og SG guitarer flexer mere (har mindre stivhed) end tilsvarende guitarer med ét cutaway, hvor kroppens masse på bassiden, hjælper med til at bevare den nødvendige stivhed og sustain i guitaren. Den største hørbare og spilbare ulempe ved den manglende stivhed er, at mange ES og SG guitarer har betydeligt flere døde toner over 12. bånd end tilsvarende one-cutaway guitarer. Så uanset om man kigger på Gibson, Yamaha, Ibanez eller andre semi hollowbody guitarer, er det en god idé at tjekke guitaren for netop dette problem.[/quote]

Hvad er dette helt præcist. Nogle toner i båndene på guitaren, som ikke er lige så høje (volumemæssigt) som andre, eller hvad?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af reindane »

[quote="Nicolai"][quote="reindane"]Som tidligere importør i 1970 - 1980'erne af bl.a. Gibson og Tokai guitarer, vil jeg lige anbefale at man, ved valg af en ES-335-345 og 355 type guitarer, også lige husker på, at disse guitarer, ligesom Gibson SG modeller, har den svaghed, at deres hals til krop samling (dovetail joint) kan være meget ustabil, fordi guitarerne, i modsætning til Les Pauls, har cutaway på begge sider af halsen.
At hals/krop samlingen bliver ustabil skyldes at udfræsningen til neck-pickuppen går meget dybt ned i selve dovetail-samlingen mellem hals og krop, præcis dér hvor en guitar kræver en meget høj grad af stivhed for at have god sustain. Udfræsningen til neck-pickuppen saver bogstavelig talt hals/kropsamlingen midt over, hvilket gør at mange ES og SG guitarer flexer mere (har mindre stivhed) end tilsvarende guitarer med ét cutaway, hvor kroppens masse på bassiden, hjælper med til at bevare den nødvendige stivhed og sustain i guitaren. Den største hørbare og spilbare ulempe ved den manglende stivhed er, at mange ES og SG guitarer har betydeligt flere døde toner over 12. bånd end tilsvarende one-cutaway guitarer. Så uanset om man kigger på Gibson, Yamaha, Ibanez eller andre semi hollowbody guitarer, er det en god idé at tjekke guitaren for netop dette problem.[/quote]

Hvad er dette helt præcist. Nogle toner i båndene på guitaren, som ikke er lige så høje (volumemæssigt) som andre, eller hvad?[/quote]

Det kan både være toner, der eksempelvis ikke har samme volume i 14. og 16. bånd som i 13., 15. og 17. bånd, men det kan også - og i min verden mere alvorligt - være bestemte positioner, hvor tonen "dør" lynhurtigt d.v.s. mangler sustain, fordi tonens frekvens præcis rammer én af de frekvenser, hvor guitaren har en resonans p.g.a uønskede vibrationer. Alle guitarer har i princippet risiko for at have dette resonans/vibrationsproblem visse steder på gribebrædtet, men det er mange gange værre på ES og SG guitarer end på f.eks. Les Pauls, Stratocasters og Telecasters, fordi disse guitarer har en mere solid hals/krop samling. Desværre er det yderst sjældent, at man kan eliminere problemet ved strenge- eller båndskift.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Sasha »

Når nu du skal ud og Googl´e efter alt, der er sagt og skrevet om dette fænomen, Nicolai, så skal du nok lede efter begrebet "dead spots". Sagt i korte lægmandstermer vil det sige toner, som ikke har nær samme sustain og klang som instrumentets øvrige - de lyder grundlæggende sådan lidt af våd uldsok.

Edit: Lars var lige en tand hurtigere (med en mere elegant forklaring)... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af shm »

[quote="Sasha"]Nej, jeg har det på nøjagtigt samme måde (bort set fra, at jeg nok næppe bliver 335-ejer sådan lige foreløbigt). Men da jeg var en knægt på 10-11 år drømte jeg sgu´ ikke om f.eks. at eje en Tokai Strat, sådan som de seje drenge som Ritchie Blackmore og Jimi Hendrix spillede på, vel?

Og så har jeg så nok bare ikke udviklet mig det helt store siden da... :-)[/quote]

Jeg er i bund og grund meget enig. Efter at have haft de fleste af de gengse 335 kopier, der er på markedet, må jeg konstaterer, at Gibson er det "der duer". Men som med Fender, er der en del skidt, en del ok og få rigtig gode. Og igen, det er MEGET personligt, hvad man syntes, der hører til hvilken kategori. SÅ,GÅ UD OG PRØV DEM!

Men, SD59, lyder godt i en 335 type guitar........ :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Sasha »

[quote="shm"]
Men, SD59, lyder godt i en 335 type guitar........ :D [/quote]

Hvor mange 335´ere har du prøvet dem i?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af shm »

[quote="Sasha"][quote="shm"]
Men, SD59, lyder godt i en 335 type guitar........ :D [/quote]

Hvor mange 335´ere har du prøvet dem i?[/quote]


Tre, jeg ved godt det ikke er mange, men både den dyre og den billige ende, og det er bare min egen oplevelse, ikke noget, der skal opfattes som absolut og jeg håber heller ikke det er præsenteret sådan... :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson es-335 - Hvilken?

Indlæg af Sasha »

Nej, det troede jeg såmænd heller ikke. Her kommer to nøjagtigt lige sande udsagn fra samme skuffe:

1) Suhr V60LP lyder godt i Strat´er!

2) Suhr V60LP lyder dårligt i Strat´er!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen