Vox AC15/Marshall 1922

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Jeg har en AC15 fra starten af halvfemserne og har spillet alt på den de sidste 10-12 år. I går fik jeg så, pga tilfældigheder et 1922 marshall kabinet, som jeg lige skulle prøve. Jeg må sige, det ændre lyden helt utroligt. Jeg har ikke forstand på Marshall kabs, men der er meget mere fylde og kerne i lyden, bas og nedre mellemtone har meget mere fylde. Det er sgu' lige før, at jeg vil sige, at når jeg tager kabinette fra og bruger den 12" der sidder i forstærkeren, lyder det sgu lidt halvtyndt, Mickey Mouse. :s hock:

Nu er mit spørgsmål, om det er pga. det lukkede kabinet, eller om jeg vil kunne hente noget ved at skifte enheden i comboen. Jeg er med på at 2X12" fylder mere end 1, men alligevel......

Muligheden er selvfølgelig, at slæbe kabinette med i fremtiden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af Sasha »

Hvilken enhed sidder der i din Vox? En Alnico Blue? I så fald ER de lidt tynde på egen hånd, men fede i kombination med andre enheder, som siger noget merei de nedre regioner. Der er dog ingen tvivl om, at der er noget mere "Ommppphhf" i et lukket kabinet (på bekostning af spredning i rummet). Så det er nok en kombination, vi er ude i.

Man kunne jo så fristes til at sige, at så skulle du bare høre din forstærker gennem et "ordentligt" 2x12" - altså ét med fede enheder i og ét, som ikke var flikket sammen af MDF-plade.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Ja, det skulle være en alnico blue, men ikke kosmetisk. Og ja, det er vist en meget god beskrivelse, lidt tynd på egen hånd.

Jeg er med på at det Marshall kabinet ikke hører til i den tunge ende, men jeg er sgu alligevel forbavset over, så godt jeg syntes det lyder. Men Ja, det er en trist vej de har valgt at gå, MDF osv. Jeg så lige på Marshall i en musikforretning for nylig. Det er utroligt de kan komme af med det.....

Det kunne være sjovt at prøve sådan et highend kabinet. Min ide har altid været, at jeg skal kunne slæbe mit gear alene og af én gang. Det kan jo godt være, at jeg er ude i en revision :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af Sasha »

Jah, du skulle prøve at høre bare forskellen mellem ét af de nyere MDF-kabinetter fra Marshall´s hånd og så et af deres ældre 2x12" kabinetter af birkefinér (så skal du finde ét fra JCM800-serien eller ældre). Selv med de originale 75 watts Celestions i er forskellen slående! Hvis man så ligefrem opgraderer enhederne efter sin egen smag, går det jo hen og bliver helt vildt til sidst... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Nu har jeg lige tjekket på DBA, det ser ikke ud til der er noget pt. men det er vel noget, der komme til salg løbende. Jeg har muligvis et gammelt WEM 2 X 12" på hånden, nu må jeg rode lidt med det....

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Vil der være ide i at sætte en af enhederne fra Marshall kabinettet i comben?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af Sasha »

Det kommer jo an på, om man kan lide lyden...

(og om impedansen kan bringes til at passe)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

[quote="Sasha"]Det kommer jo an på, om man kan lide lyden...

(og om impedansen kan bringes til at passe)[/quote]


Du har en pointe :D Men tror du der vil være lidt mere fylde i en anden enhed i comboen og vil en af dem der sidder i kabinettet være et bud eller noget helt andet?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo som tidligere antydet i høj grad et spørgsmål om smag og behag. Men jeg tror nok, at jeg personligt ville se i andre retninger end sådan en 75 watts Celestion, hvis jeg var på udkig efter en opgradering til en AC15. Et bud kunne være en Weber 1265, som jeg personligt er ret vild med for tiden (og tilfældigvis netop har brugt til en opgradering i en 1x12" combo).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Jeg må sige, efter oplevelsen med et andet kabinet, er jeg fristet til at prøve en anden enhed. Set et relation til alle de andre ting jeg har brugt tid og penge på, virker det som om der er rigtig meget at hente.Er sådan en Weber til at købe i DK, eller er det noget man selv skal hente hjem?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af Sasha »

Så skal du i givet fald nok prøve at spørge en vis hr. Reinau, om det tilfældigvis skulle være en model, han har hjemme. Så kunne du måske også få en chance for at høre den (og mulige alternativer) før et eventuelt køb.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Tak for det!

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af shm »

Så kom der en Weber 1265 i. Jeg er fuldstændig sat til vægs over hvor godt det lyder. Det eneste jeg kan ægre mig lidt over er, at det skulle tage så lang tid at finde ud af. En højtaler er åbenbart mere end en højtaler. Tak for det.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox AC15/Marshall 1922

Indlæg af Sasha »

[quote="shm"] En højtaler er åbenbart mere end en højtaler. Tak for det.[/quote]

Sure is!

Selv tak.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen