Tone: LP vs 335

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

Jeg ønsker ikke at hijacke en andens tråd, så derfor laver jeg lige denne.

Er der nogen, som kan forklare mig, hvordan tonen i en LP er forskellig fra en 335? Jeg ville mene en 335 er mere "luftig" i tonen, det kniber mig at høre forskel på disse klip:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundclick.com/share?songid=7848 ... 7848377</a><!-- m -->

og

<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundclick.com/share?songid=7848 ... 7848378</a><!-- m -->

Her synes jeg bare, de begge to lyder af Gibson (mørk fyldig Humbucker-tone)

Her er dog et par klip, hvor jeg synes, 335eren lyder svinefedt:

[youtube]Kvi2EpkLHjc[/youtube]
[youtube]GnYiYwuD2c8[/youtube]

Men her synes jeg bare, de lyder meget ens:

[youtube]V0URe_JeiUg[/youtube]
[youtube]ZvF8gE8-sDY[/youtube]

Det fede ved ens ville jo være at have en semi hollow også, og jreg kan godt lide, den måde, en 335 resonerer på, når man spiller. Hvad mener I?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

Oh, my goodness! Here we go again...

Det er jo udelukkende et spørgsmål om, hvilke ord, man vil sætte på. Og KAN det dybest set ikke være ligegyldigt?

Men ellers vil jeg sige, at en god Les Paul lyder sådan helt typisk Les Paul-agtigt. Og det samme gælder omkring ES335: De gode eksemplarer har en helt karakteristik lyd, som nærmest definerer denne guitartype. De mindre gode eksemplarer lyder så ikke helt så meget som dét, vi forbinder med en arketypisk XXX. Og sådan forholder det sig faktisk for alle de kendte guitarmodeller. Hvilke ord man så vælger at sætte på en given klang, er jo højst individuelt og dybest set gabende uinteressant. Det er jo - som så ofte før - blot ord...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af rustie »

hej Nicolai
der er stor foreskel på modellerne individuelt,en sammenligning af de to modeller gør ikke foreskellen mindre.
MEN hvorfor dog ikke bare blive VIRTUEL GEARFREAK ,så slipper du helt for det økonomiske aspekt :D
du kan skifte gear som vinden blæser og altid have de nyeste topmodeller,er der en gear guro der udtaler sig positivt om noget Wupti,det er jo lige præcis sådan en du har.
mvh.ole

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af fortytwo »

LP: Stram og fast
335: Fyldig og løs

Og hold så med alt det navlepilleri og spil.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Oh, my goodness! Here we go again....[/quote]

Dét at forhøre sig og undrer sig, er jo ikke det samme, som at der hænger en på vægen på fredag. Det jeg skrev om min strat gælder skam stadig ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

[quote="rustie"]du kan skifte gear som vinden blæser og altid have de nyeste topmodeller,er der en gear guro der udtaler sig positivt om noget Wupti,det er jo lige præcis sådan en du har.
mvh.ole[/quote]

Mener du mig personligt? Jeg lader mig ikke diktere af nogen? Jeg vil f.eks. aldrig komme til at eje en SG, en Jaguar, Jazzmaster og sikkert heller ikke en tele.

Og jeg skifter nu ikke grej? Dene eneste guitar, jeg har skiftet var min gamle strat, til én som er BETYDELIGT bedre. LP'en købte jeg for at have et supplement til strat'en.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Brun Sæbe »

[quote="fortytwo"]LP: Stram og fast
335: Fyldig og løs[/quote]

Noget i den dur, ja.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af reindane »

Les Paul: Solidbody: Kontant, masser af attack, 2-dimensional lyd p.g.a. den massive krop.
ES-335: Hollowbody: Åben, fyldig, varm, akustisk, mindre attack, 3-dimensional tone p.g.a. den hule konstruktion.
Chambered Les Paul: Cross-over mellem de 2 ovennævnte.
Telecaster: Kontant, masser af attack, 2-dimensional lyd p.g.a. den massive krop.
Hollowbody Tele m. single coils: Crossover mellem Tele og Strat.
Hollowbody Tele med humbuckers: Crossover mellem Tele og ES-335
Stratocaster: Mindre kontant end Tele, åben akustisk 3-dimensional tone p.g.a. udfræsningen til pickupper under slagpladen.
Strat uden slagplade med pickups monteret direkte i krop: Crossover mellem Strat og Tele.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Oh, my goodness! Here we go again....[/quote]

Dét at forhøre sig og undrer sig, er jo ikke det samme, som at der hænger en på vægen på fredag. Det jeg skrev om min strat gælder skam stadig ;) [/quote]

Man må skam gerne forhøre sig. Men lad mig så forhøre mig om dit ærinde her: Er det sådan en mission for at lære én eller anden form for "fagsprog", eller hvad er det egentlig, du prøver på? Sæt dig da ned og lyt til nogle eksempler på de forskellige guitarer og sæt derpå selv ord på, hvordan du synes, de lyder. Som med alle andre guitarer lyder de forhåbentlig mest af ham/hende, som spiller på dem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

Ærindet består bare i, at jeg synes, de lyder rimeligt ens. Så jeg ville høre, om folk kunne "guide mig i retningen af", hvordan de tonale forskelle kommer til udtryk :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af JesperB »

Jeg forstår ikke denne tråd..

Det er to helt forskellige guitarer, der lyder helt forskelligt.. Længere er den vist ikke..
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

Det er vel fordi begge typisk har et par pickupper med en mellemtone, der minder om en lettere overvægtig hjemmeværnsmand, som er sendt ud at dirigere trafik og med armene over kors har stillet sig midt på vejen og erklærer, at "Her kommer du ikke forbi, kammerat". De ligner også allesammen hinanden hinanden, hvis du spørger mig. Men en sådan "nasal-tragt" på et meget afgørende sted i overførelsen af lyd kan jo nok tillægge ellers forskellige guitarer et vist fælles klangligt præg..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

Jo selvf. er dét, at de er udstyret med HB'ere et fællestræk, som bidrager til at "trække lyden i samme retning. Men jeg vel dog også medgive at en LP måske lyder lidt mere solid nogle gange. Jeg kan så gætte, at du ikke er den store fan af Claptons Gibson-lyd på, f.eks., Beano-albummet, Søren? ;) Den synes jeg til gengæld er fed.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

Jo, jeg synes, at Clapton havde fantastisk lyd i gamle dage i Bluesbreakers og Cream. Det samme kan desværre ikke altid just påstås om ham siden...

Men én ting er jo, hvad andre formår at få til at lyde godt. Noget helt andet, hvad der virker for én selv!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af JGreen »

Jeg synes godt nok der er en utrolig mængde meget subjektive meninger der bliver udbasuneret som om det var fakta i denne tråd.
Vil helst ikke træde nogen over tæerne, men hvis man ikke kan høre forskel på en ES335 og en LP kunne det godt være man bare skulle holde sig til sine Strat'er og lade andre om det her...

Synes ikke ham du har fundet video'er af er særligt god at studere forskellene på, mest fordi han på intet tidspunkt rigtigt slår til strengene. Man kan da godt få en LP til at lyde blød og jazzet hvis man skruer ned for diskanten og pirker blidt til strengene, men giver man forstærkeren lidt gas og slår til, så finder man ud af hvorfor de historisk er så vellidte i rock sammenhænge. Det sagt synes jeg dog sagtens man kan høre forskellen i de klip.

Men som allerede nævnt i tråden, det er to forskellige guitarer der lyder forskelligt. Find nogle bedre eksempler - eller endnu bedre, hop ned i en butik og prøv forskellen selv.


Er jeg virkelig en af de eneste der ikke kunne fordrage Clapton's Cream lyd?
Synes så som oftest heller ikke særligt godt om kombinationen af Gibson guitarer og Fender amps, men det er endnu en smags sag.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Jo, jeg synes, at Clapton havde fantastisk lyd i gamle dage i Bluesbreakers og Cream. Det samme kan desværre ikke altid just påstås om ham siden...

Men én ting er jo, hvad andre formår at få til at lyde godt. Noget helt andet, hvad der virker for én selv![/quote]

Det har du ret i. Nu er jeg ikke Clapton-ekspert, men jeg dét jeg har hørt af "Beano", synes jeg også lyder meget fedt i forhold til, når han spiller strat. Det er som om, hans strat-tone nogle gange er... for steril?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

Nu skal man jo ikke være blind for, at Clapton´s karriere kører på femte årti. Så sådan lige at feje Clapton´s "strat-tone" ind under én hat ville vist være en genralisering af de grovere. Prøv f.eks. at lytte til den gamle originalindspilning af "Layla" og kom så bagefter og sig, at denne Strat gennem Fender Champ på "12" lyd er steril...

Men det er da korrekt, at det igennem de sidste mange år ikke har kørt særligt optimalt for gamle Eric´s lyd. Det er som om, at han tror, at det dér infame midboost-system i hans signatur-guitarer kan gøre det ud for et kraftigt drej opad på forstærkerens volumeknap. Men OK, han er jo også efter eget udsagn praktisk talt døv i dag. Så han kan vel ikke selv høre, hvordan det lyder? Måske nogen burde "sige noget til ham"...

Edit:Han får det nu også til at virke helt godt her (sidste udkald før midboost og lignende djævelskab holdt sit indtog), hvis du spørger mig:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af GodSpeedDK »

TT: En del af lydforskellen (for mig, i hvert fald) består også i, at man spiller forskelligt på Les Pauls og på ES335-ish guitarer. Jeg har betydelig mere tendens til åbne lejrbålsakkorder på en hollowbody, og power-akkorder på en LP, f.eks., og det kan naturligvis høres.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

Jeg lyder fuldstændigt som BB King, når jeg får en cigarkasse i hånden. Men stik mig en Laskepølse... BING! Så bliver jeg simpelthen til Jimmy Page på et splitsekund.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Morten M »

Nicolai, hvis man lytter Ritchie Blackmore materiale fra '63 (hvor han spillede på 335) frem til '70 (hvor strat kommer ind), bliver man i tvivl om hvilken guitar der spilles på. Det lyder jo bare som Blackmore det hele.
@Sasha: Er sikker på det vil svært at høre forskel på en strat og en flying v, hvis du spiller dine standard riffs med samme teknik på begge.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen