Proco RAT

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af udepost »

MacG: Det er ret sejt med 2 Rat's med så tætte serienumre :)

Jeg synes også mine lyder en anelse forskelligt, men det er mest med lav gain man kan fornemme det. De 2 jeg har til salg med 68 serienumre, lyder helt ens... Jeg bruger dem som regel også med forholdsvis lav gain, og jeg har heller ikke filter under kl. 12.

/Søren

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af MacG »

[quote="udepost"]MacG: Det er ret sejt med 2 Rat's med så tætte serienumre :)

Jeg synes også mine lyder en anelse forskelligt, men det er mest med lav gain man kan fornemme det. De 2 jeg har til salg med 68 serienumre, lyder helt ens... Jeg bruger dem som regel også med forholdsvis lav gain, og jeg har heller ikke filter under kl. 12.

/Søren[/quote]

Det med serienumrene er ret sjovt. What are the odds for at købe to pedaler med 14 års mellemrum og de så har serienumre kun 6 fra hinanden.. Det er jo et par 24 år gamle pedaler.

Jeg synes at Rats er fede, men man skal lige ind på dem. Der sker meget når man skruer på knapperne, og det er ikke lige godt alt sammen. De virker bedst for mig hvis der er et let boost, og forstærkeren også er lidt "lun". Men jeg kan godt li´at jeg har brugbare lyde på hele volumenknappens vandring, og kan gå fra rimeligt rent til Hammer Time med min lillefinger.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af MacG »

Så har den "nye" Rat været med på en øvning. Og det var skidt: Den lyder så meget federe end den "gamle" at jeg nu skal på jeg efter én mere der lyder sådan... Det stopper aldrig. :problem:

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Proco RAT

Indlæg af Dannyboy »

[quote="MacG"]Så har den "nye" Rat været med på en øvning. Og det var skidt: Den lyder så meget federe end den "gamle" at jeg nu skal på jeg efter én mere der lyder sådan... Det stopper aldrig. :problem:[/quote]

Hvorfor have to pedaler som lyder ens?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af MacG »

[quote="Dannyboy"][quote="MacG"]Så har den "nye" Rat været med på en øvning. Og det var skidt: Den lyder så meget federe end den "gamle" at jeg nu skal på jeg efter én mere der lyder sådan... Det stopper aldrig. :problem:[/quote]

Hvorfor have to pedaler som lyder ens?[/quote]

Jeg kan klare det meste med en TS-9, en Rat af de gode, og måske et delay. Men ind imelllem skal der lidt mere til, en delay mere, lidt modulation, lidt...
Så jeg har pedaler til 2-3 boards, men kernen i de to af dem skulle gerne være en TS-9 fra ´80-erne, og en Rat fra samme periode. Og nogengange står det ene brædt, sammen med en forstærker, i et øvelokale 200 km. herfra. Derfor.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af AnotherDan »

Er det her hvor "ny" og "gammel" er de to produkter med kun 5 pedaler imellem sig i produktionen?
Det er lidt vildt hvis de siger så forskelligt.
Bah

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af MacG »

[quote="AnotherDan"]Er det her hvor "ny" og "gammel" er de to produkter med kun 5 pedaler imellem sig i produktionen?
Det er lidt vildt hvis de siger så forskelligt.[/quote]

Jep, det er de to. Den "nye" af de gamle har en tykkere mellemtone, uden at blive ulden, og tonekontrollen tager også anderledes fat. Til gengæld er den "gamle" mere dynamisk.. :crazy: Det er ikke nemt. De lyder begge godt, men til det band i går var det ret tydeligt at den "nye" passede bedst.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Proco RAT

Indlæg af Sasha »

[quote="AnotherDan"]Er det her hvor "ny" og "gammel" er de to produkter med kun 5 pedaler imellem sig i produktionen?
Det er lidt vildt hvis de siger så forskelligt.[/quote]

Ja, det er jo dét, der hele tiden har været min pointe: Vælg med ørerne istedet for med øjnene. Selv to pedaler (og ikke kun Rats vel at mærke) med direkte følgende serienumre - f.eks. #0003 og #0004 - kan sagtens lyde forskelligt som dag og nat. Og så er det sådan set ligegyldigt, om fabrikanten så efterfølgende skulle bestemme sig at skrive TS808, TS-9 udenpå, sætte lysdiode i eller ej, udforme skriften på den éne eller anden måde usw. usw. Alle komponenter har tolerancer. Aktive komponenter så som transistorer o.l. har endda meget vide tolerancer. Så det er såmænd i virkeligheden slet ikke så underligt, når to "ens" pedaler lyder meget forskelligt.

Pedaler, guitarer, forstærkere mm. er som kvinder: Når man har fundet én, som virker for én, så er det dælme med at klynge sig til den! For det er langt fra sikkert, at man vil kunne lide den næste, som måtte komme forbi, selv om hun i princippet er nøjagtigt magen til.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen