Skift af pickupper

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Skift af pickupper

Indlæg af K-P »

Jeg overvejer lidt at skifte pickupperne ud i min guitar. Lige nu sidder der EMG 81/60 i den, og jeg overvejer at skifte til passive. Jeg har kigget på en Dimarzio X2N til bridge, men jeg er ikke sikker på, hvad der skal sidde i neck. Jeg bruger ikke neckpickuppen ret meget, men jeg vil alligevel gerne have noget nogenlunde brugbart siddende i guitaren og som gerne skal matche outputtet nogenlunde med en X2N. Derfor tager jeg gerne imod anbefalinger og idéer. Neckpickuppen skal helst ikke koste meget mere, end en X2N gør.

Derudover skal jeg vel også skifte potmetre og muligvis jackindgangen, da det er aktive pickupper, der sidder i den nu. Hvilke bør jeg skifte til, og hvor kan jeg købe sådan nogle ting?
Cogito sumere potum alterum

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af hrlarsen »

Iflg Dimarzio vil en Super 2 være et godt bud som neckpickup.
Du kunne også vælge D Activator Neck/Bridge sæt, som er næsten ligeså hotte som X2N

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af Morten M »

Rio Grande BBQ vil måske friste dig til at bruge hals pu'en noget mere.
Hvad er det for en guitar du har?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af K-P »

Det er en LTD FX-500.
Jeg bruger neckpickuppen til at spille clean, så det skal helst være en pickup, der er god til dette.
Et D Activator sæt har ikke rigtig interesse, da jeg synes, at de har lidt samme karakteristik som de EMG-pickupper, jeg har siddende i nu.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af Kimling »

Jeg vil, som altid, slå et slag for Bareknuckle.
En Warpig ved broen og en Cold Sweat ved halsen. Så kører det altså
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af K-P »

Bareknuckle har jeg også kigget på, men de er simpelthen for dyre. De giver bare ikke rigtig mening at have sæt pickupper til næsten samme pris som hele guitaren.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af Kimling »

Hvis det er en guitar, du er glad for, men bare gerne vil have bedre lyd ud af, synes jeg ikke det betyder noget om pickupperne er dyre :) Så længe guitaren giver dig lyst til at spille på den, er det vel som sådan ligemeget om den har kostet 500 eller 15.000kr :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af K-P »

Det er rigtigt nok, men jeg har dog stadigvæk ikke råd til Bareknuckle :P
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af Kimling »

Det er også et rimeligt argument, som jeg, desværre, også selv må benytte mig af for tiden ;)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af Hybrid_Child »

Hvilken musik spiller du? Og hvordan vil du gerne have din guitar til at lyde? Vi kan jo alle komme med en masse forslag men der er nok større sansynlighed for at vi rammer noget du kan bruge hvis vi har noget at pejle efter.

Btw du behøver ikke skifte jackindgangen.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af K-P »

Jeg spiller primært metal i den hårde ende, derfor X2N. Neckpickuppen skal bruges til de få gange, jeg spiller clean i en eller anden sammenhæng, så den skal helst være så alsidig som muligt samtidigt med, at den passer nogenlunde sammen med X2N.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af Smittefar »

JEg synes meget sjældent, at en high output humbucker pickup lyder godt til clean, så hvis den stort set kun er til clean, så skulle du måske kigge i retning af noget, der ikke er så hot. Så vil pickupperne dog ikke matche særligt godt - men er det så stort et problem?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"]JEg synes meget sjældent, at en high output humbucker pickup lyder godt til clean, så hvis den stort set kun er til clean, så skulle du måske kigge i retning af noget, der ikke er så hot. Så vil pickupperne dog ikke matche særligt godt - men er det så stort et problem?[/quote]

Nej, jeg er i samme lejr som smittefar her. Jeg synes overhovedet ikke det er noget problem at outputtet på pickups ikke matcher - men nu bruger jeg selvfølgeligt også oftest bridge med distortion, og neck med clean. Men bortset fra det, så er det meget fedt at have forskellige "gear" volumenmæssigt, så man kan tage mængden af knas og volume lidt op og ned, med pickupvalg. Kombinér så med volumenknappen, og så er en volumenpedal ret overflødig, og man får en stor palette af lyde og niveauer.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Skift af pickupper

Indlæg af K-P »

[quote="Smittefar"]JEg synes meget sjældent, at en high output humbucker pickup lyder godt til clean, så hvis den stort set kun er til clean, så skulle du måske kigge i retning af noget, der ikke er så hot. Så vil pickupperne dog ikke matche særligt godt - men er det så stort et problem?[/quote]

Næh, egentlig ikke. Det skal bare ikke være sådan, at jeg skal til at smække EQ, boost og andet halløj på, for at spille clean. Men der er jo selvfølgelig også en smule volumetab ved distortion på grund af kompression, så det bliver jo også en smule udlignet der.
Cogito sumere potum alterum

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen