Krebinetter..!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Krebinetter..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej..!

Jeg har et 2x12" kabinet, open back, med en Celestion Blue og en G12H30 70th anniversary. Det er normalt det jeg bruger live; men det irriterer mig tiltagende at det lyder temmelig forskelligt afhængigt at rummet, - eller mangel på samme. Det fungerer "optimalt" på et værtshusjob på baggear. I for små rum er det lidt svært at styre volume, og det "fylder" lidt rigeligt i lydbilledet uanset hvad man gør. I den anden yderende af skalaen finder vi, som f.eks. sidste weekends job som var under åben himmel, frit båden foran og bag ved scenen. Her har jeg svært ved at få mellemtone nok. Og dét plejer min Matchless C-30 klon godt nok ikke at mangle.

Kan man gøre noget for at undgå eller kompensere for disse variabler..? - Altså ud over et full-stack.. :D

Jeg har jo et (pt. tre :thumbup: ) closed back 1x12" ported kabinet om hvilket der kan siges meget godt. Det lyder i mine ører ikke så magisk som mit 2x12" i 80% af lokaliteterne vi spiller i, (det siger sig selv, der er jo kun ½ pap..) Men til gengæld er det ikke nær så påvirket af rum-forhold mm.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Sasha »

Har du overvejet at "lave" bagsiden af dit 2x12, sådan at du har mulighed for at vælge mellem åbent og lukket kabinet? For det er helt rigtigt, at i den rette rum med den rette placering er et åbent kabinet fedt, når bagvæg mm. spreder lyden rigtigt. Men som du selv har konstateret: Slæb sådan ét ud på en udendørs scene... Så VIL man bare ikke høres! :-) (eller ihvertfald ikke kunne høre sig selv)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg har tidligere lavet en bagplade til kabinettet og dermed lukket det helt. - Jeg brød mig ikke om det, uden dog at have prøvet det på job. Jeg fik for lidt og mistede for meget, så at sige.

Jeg tror faktisk hellere jeg vil lade det åbne kabinet være "as is." Peter Korsgaard har bygget et fremragende kabinet og jeg er meget glad for det. - Som du også selv antyder, kommer man nok ikke uden om at skulle have noget alá et 4x12" (eller et 2x12" portet, måske..?) på, hvis man skal bevare (noget af) fylden i sin lyd, udendørs.

Mvh;
Morten Lyse

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Rasmus »

Skal man ikke ha' mindst et 4x12" ? :D

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Jejak »

[quote="Rasmus"]Skal man ikke ha' mindst et 4x12" ? :D [/quote]

Jo, det kan der overhovedet ikke være tvivl om.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Mnjahøh..? Altså jeg forstår udmærket tø-hø'en i det I skriver og alt imens meningen med tråden var det direkte modsatte; er det ikke ret mange steder jeg kan forsvare at have et 4x12 i ryggen. - Det kan det sagtens lyde fedt, men det kræver en del plads. Man kunne lidt firkantet sige at et 4x12" først er rigtig fedt der, hvor der er plads nok til at eliminere den skade det afgiver..

Mvh;
Morten Lyse

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af mos »

Har selv et kabinet magen til (Blue+g12h30) open, som lider lidt af samme problem.
Skal man prøve at gøre kabinettet lidt mere fleksibelt er der ud over det som du har prøvet følgende 2 muligheder som jeg går og overvejer.
Et 2x12 med 1 højtaler i et åbent kabinet + 1 i et portet sat sammen i samme kabinet jeg ved der er andre herinde som overvejer det samme men tro endnu ikke det er afprøvet i praksis?
En anden mulighed kunne være at lave kabinettet portet med mulighed for at kunne pille ca. 1/3 af bagbeklædningen af så man fik et åbent kabinet, hvordan sådan et portet kabinet ville lyde med en åben bagside ved jeg ikke men det var måske værd at prøve?

Morten
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Smittefar »

Mit portede kan kan åbnes bagtil - det synes jeg er lidt som at sætte sig mellem to stole.

Jeg kører med g12h30 i lukket portet kan og blue i et andet åbent kab - det funker for mig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Sasha »

[quote="mos"]
...jeg ved der er andre herinde som overvejer det samme men tro endnu ikke det er afprøvet i praksis?

Morten[/quote]

Nej, vi går jo rundt og venter på, at "nogen" skal bygge sådan et kabinet til os...

Kapow!!! (Lyden af en boomerang, der rammer i nakken...) :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af mos »

Jamen Søren nu forstår jeg slet ingen ting ???:-) du kan evt. lige tage den med min bedre halvdel:-) der er muligvis lidt ledig tid i 2017 hvor det kunne presses ind, men du skal nok være hurtig:-)

De bedste hilsener
Morten som er lidt øm i nakken:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Krebinetter..!

Indlæg af Sasha »

Ja, det er jo dét! :-)

Men havde hun ikke planlagt, at du skulle have været færdig med at banke på det gamle hus for længe siden?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen