Deaktivering af tonekontrol

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Deaktivering af tonekontrol

Indlæg af upyoursmate »

Jeg har sat ny PU i min Telecaster (Hot Rails i bridge) og vil nu gøre følgende:

a) Deaktivere tonekontrol: Jeg bruger den aldrig og ville gerne have at den fysisk byttede plads med volumekontrollen. Altså helt væk med tonekontrol.

Nu er mit spørgsmål så: Kan man bare lodde ledningerne af og så er det det, eller skaber det en form for konflikt?

b) Reducere støj: Det mangler tilsyneladende en form for jord. Når jeg har hånden på strengene støjer den moderat. Ingen hånder på, så støjer den meget. Når jeg rører ved broen (altså den store firkantede metalplade) og metalpladen der holder switch og pot, så er alt godt og ingen støj.

Nu er så mit spørgsmål: Kan man lodde en ledning på fra broen (altså den store firkantede metalplade) og til eks. volumepot. eller metalpladen der holder switch og pot?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Deaktivering af tonekontrol

Indlæg af Sasha »

Nu ved jeg ikke, hvordan tingene er forbundet i din Telecaster. Men du burde bare kunne lodde ledninger (eller evt. den kondensator, der går til potmeteret) af tonekontrollen. Hvis der er en stelforbindelse - evt. forbundet til bagsiden af potmeteret, kan du bare lade den sidde.

Før du går i gang med det helt store loddearbejde, så tjek lige med et ohmmeter (multimeter), om der er forbindelse mellem stel og så stolen/strengene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

upyoursmate
Smoke On The Water
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Deaktivering af tonekontrol

Indlæg af upyoursmate »

[quote="Sasha"]Nu ved jeg ikke, hvordan tingene er forbundet i din Telecaster. Men du burde bare kunne lodde ledninger (eller evt. den kondensator, der går til potmeteret) af tonekontrollen. Hvis der er en stelforbindelse - evt. forbundet til bagsiden af potmeteret, kan du bare lade den sidde.

Før du går i gang med det helt store loddearbejde, så tjek lige med et ohmmeter (multimeter), om der er forbindelse mellem stel og så stolen/strengene.[/quote]

Nå ja det er sandt; der sidder rigtignok en kondensator. Kan den godt bare sidde, uden at have en forbindelse i begge ender? Jeg ville gerne ha tonekontrollen helt ud af guitaren.

Jeg ejer desværre ikke et multimeter, så jeg har ikke mulighed for at tjekke forbindelsen. Men jeg tænkte bare på, om man kunne brænde noget af, hvis man forbandt broen og potmeteret... ?

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Deaktivering af tonekontrol

Indlæg af VilhelmNielsen »

Nu ved jeg stort set ingenting om elektronik, bortset fra at ha' haft hovedet inde i min egen Tele og bytte PU'er ud, men vil det ikke have en indvirkning på lyden at fjerne tone-potmetret, også selvom man som regel har den helt åbent?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Deaktivering af tonekontrol

Indlæg af Sasha »

Jo, tonekontrollen tager noget top af, selv når den står på "10". Men dét kunne man jo så godt lave en "fast simulering" af.

Du kan ikke brænde noget af ved at lave en forbindelse mellem stol og potmeter. Faktisk kan man ikke brænde noget af ved at forbinde noget i en guitar. Der er så visse forbindelser, som lyder bedre end andre... :-) Visse forbindelser afbryder f.eks. lyden helt... :-)

Hvis din Tele er lavet á la dette:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.seymourduncan.com/support/wi ... support/wi ... ndard_tele</a><!-- m -->

kan du blot fjerne forbindelsen mellem volume- og tone-potmetrene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen