Den 'stille' forstærker?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Martin K »

Hey fellow Gear Freaks,

Jeg står i en situation hvor jeg kunne have brug for noget input.
Sagen er, at jeg har en ganske fin forstærker i form af en Fender Hot Rod Deluxe, som er en 40W rør-ting. Jeg er meget tilfreds med lyden og det hele, problemet er blot, at jeg tilnærmelsesvis aldrig får den brugt da jeg bor i lejlighed og ikke spiller i band eller lign. der kan berettige til et lydniveau fra sådan 'en svend'.

Jeg bruger tit min Line6 Pocket Pod hjemme, og det fungerer i grunden også OK, men det bliver jo aldrig det samme som en rigtig forstærker. Jeg har tidligere haft mig en 5W Harley Benton GA5 (også en rør-ting), som var planen at bruge som hjemme-forstærker. Det fungerede imidlertid ikke for mig - meget 'dåset' i lyden - så den røg videre. Jeg tænker at det er rørene der er problemet - at man ikke kan få en ordentlig 'bund' ved lejligheds-lydniveau. Derfor er jeg faktisk gået så vidt at kigge på transistor-forstærkere igen - nærmere betegnet noget i retning af Roland Cube. De findes jo i en del forskellige modeller. Men er der noget jeg har overset, noget andet jeg burde prøve? :)

Hvad gør I andre i en sådan situation? Blot en Pod eller har i forslag til 'stille' forstærkere?

På forhånd tak...
--Martin

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Dannyboy »

Micro cube er fantastisk. Jeg kan stadig på tredje år få timer til at gå med at spille over den. Og så kører den på batteri, så du lige kan tage den under armen og spille hvor det passer dig


EDIT: Men hvis det skulle være ens eneste forstærker, så ville jeg nok vælge noget mindre med rør. Hvad med de der små Fender Pro Junior. Dem er der mange som synes er fede

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Morten M »

Løsningen kunne måske være en Weber Mini Mass attenuator? Den fungerer fint med min Hot Rod.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Rasmus »

Det bliver bare aldrig rigtig fedt at spille forstærket el-guitar i en lejlighed... næsten ligegyldigt hvor lille eller lavt amp'en kan spille. Det er bare mine erfaringer. Jeg tror hvis jeg var dig, så ville jeg holde fast i den POD.

En ting du kunne prøve var at smide din POD før din forstærker, og så skrue godt op for amp'en, men så skrue ned på POD'en.

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Abemand »

Prøv en POD HD. Det er noget helt andet end de gamle.

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Martin K »

Det kunne være man skulle hoppe forbi Aage en dag man har tid og forhøre sig lidt om mulighederne. En stor del af min irritation er også at jeg næsten aldrig får brugt mit pedal board, det fungerer ikke rigtigt foran en Pod. Det bliver bare noget 'mudder lyd'...
--Martin

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Lund »

Du stiller et spørgsmål som sikkert er yderst relevant for mange af os... øve derhjemme i lejlighed - hvad gør man. De manglende svar afspejler sikkert at det er meget svært at opnå "følelsen" af at spille igennem en rigtig forstærker med et pedalboard foran.

Mine erfaringer:

Lille combo eller anden forstærker skruet så langt ned at den lige præcis siger noget, og så pedalboard foran og forvrængning derfra. Det lyder ok - det er bare svært at kunne skrue nok ned! de fleste rørforstærkere spiller faktisk ret højt (til lejlighedsbrug) når de overhovedet når til det punkt hvor de "tager fat").

Pod: Den lyder alt for digitalt til min smag - især diskanten og forvrængningen er der altså noget med - jeg får hovedpine efter ret kort tid... som du selv er inde på lyder de altså også unaturligt med pedalboardet foran.

Micro cube: Det er en ret god løsning i forhold til at slippe for hovedtelefoner, og lydkvaliteten er efter min smag noget bedre. Den har den store fordel at den kan spille meget svagt og stadig have en god lyd. Den lyder tilgengæld ikke så fedt hvis du skruer for højt op, men det er jo irrelevant her. HVis man vælger en af de clean settings (kan ikke lige huske hvilken jeg plejer at bruge) så kan den også lyde hæderligt med pedaler foran. Men forvent ikke det samme som en rørforstærker - der sker altså noget med lyden når den kører igennem pod, micro cube og lignende simuleringer.... det lyder mærkeligt med pedaler foran - desværre....

Computer: min oplevelse er meget som POD... følelsen er altså meget anderledes - men jeg ejer ikke et super lydkort og det er måske lidt af forklaringen.

Det der mangler på markedet er efter min mening en fed hovedtelefon forstærker der bare er helt neutral eller med 2 basic settings ala fender / Marshall og så en højttaler simulering. Der kobler man så smider sit pedalboard i og får lydende derfra. Det vil sige at den skal reagere ligesom en rørforstærker også med hensyn til at koble pedaler til den.

Måske skulle man prøve Carl Martin Rock Bug - den kunne måske levere noget af det - jeg har ikke prøvet den men det ville være mit bud - eller en micro cube (den har forresten også hovedtelefon udgang men lyder klart bedst i den indbyggede højttaler). MIcro cuben er jo så billig at man kan få den under prisen for mange pedaler, og det taget i betragtning synes jeg det er et godt køb.

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Brun Sæbe »

Jeg har en Fender Super Champ XD som jeg er meget glad for til hjemmebrug. Tjek den ud ift. Cube og Pod.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Førslev »

tjek også blackstars HT-5 combo. den er lidt dyrere end harleybentonen, men den har 2 kanaler og lyder dejligt med forvrængning og clean både ved høj og lav volume. klart den bedste øve amp jeg er stødt på. den har iøvtigt også hovedtelefonudgang som lyder ganske godt.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af AnotherDan »

Og nu blackstar er bragt på banen er HT-1'eren også værd at overveje, jeg er selv meget meget tæt på at købe den - nu når jeg har fået solgt min POD.
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Sasha »

- spil "unplugged" derhjemme..? Det gør jeg tit.

Ellers har min "Matchless" stik imod alle odds en "soveværelses-indstilling" af kontrollerne, hvor den faktisk lyder godt - selvfølgelig ikke som på fuld knald. Men fint til øvebrug.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Martin K »

[quote="Lund"]Du stiller et spørgsmål som sikkert er yderst relevant for mange af os... øve derhjemme i lejlighed - hvad gør man. De manglende svar afspejler sikkert at det er meget svært at opnå "følelsen" af at spille igennem en rigtig forstærker med et pedalboard foran. [/quote]

Ja - jeg tænkte nok at andre da også måtte sidde i samme situation. :) Jeg har fortsat ikke fundet den optimale løsning, men det lader der heller ikke til at være så mange andre der har.

[quote="Lund"]Mine erfaringer:

Lille combo eller anden forstærker skruet så langt ned at den lige præcis siger noget, og så pedalboard foran og forvrængning derfra. Det lyder ok - det er bare svært at kunne skrue nok ned! de fleste rørforstærkere spiller faktisk ret højt (til lejlighedsbrug) når de overhovedet når til det punkt hvor de "tager fat").[/quote]

Ja præcis - og der er her for min 40W Fender kommer til kort. Den kan simpelthen ikke skrues langt nok ned. Det var derfor jeg tænkte om man skulle finde en mindre forstærker.

[quote="Lund"]Pod: Den lyder alt for digitalt til min smag - især diskanten og forvrængningen er der altså noget med - jeg får hovedpine efter ret kort tid... som du selv er inde på lyder de altså også unaturligt med pedalboardet foran.[/quote]

Hvis ikke man bruger POD'en så tit, kan det godt gå nogenlunde an. Problemet er, at der 'kun' er én lyd jeg bryder mig om, sådan en lidt halvforvrænget én. Og den lyder hæderligt i hørebøfferne, men det er mere eller mindre umuligt at gå fra clean til beskidt lyd midt i et nummer eller lign. Det er her jeg mangler mit i øvrigt ganske udemærkede (og efterhånden ret støvede) pedal-board. Måske er løsningen en større POD med expression-pedaler? Jeg har bare så inderligt dårlige erfaringer med en gammel multieffekt-pedal (Zoom 505 II Guitar), som for 10 år siden blev indkøbt i dyre domme og aldrig blev brugt. Det var noget bras.

[quote="Lund"]Micro cube: Det er en ret god løsning i forhold til at slippe for hovedtelefoner, og lydkvaliteten er efter min smag noget bedre. Den har den store fordel at den kan spille meget svagt og stadig have en god lyd. Den lyder tilgengæld ikke så fedt hvis du skruer for højt op, men det er jo irrelevant her. HVis man vælger en af de clean settings (kan ikke lige huske hvilken jeg plejer at bruge) så kan den også lyde hæderligt med pedaler foran. Men forvent ikke det samme som en rørforstærker - der sker altså noget med lyden når den kører igennem pod, micro cube og lignende simuleringer.... det lyder mærkeligt med pedaler foran - desværre....[/quote]

Ja - det var også lidt det problem jeg havde med Harley Benton GA'5'eren. Den var tynd og pappet i lyden og det blev bestemt ikke bedre af at smide pedaler foran. :(

[quote="Lund"]Computer: min oplevelse er meget som POD... følelsen er altså meget anderledes - men jeg ejer ikke et super lydkort og det er måske lidt af forklaringen.[/quote]

Jeg har rodet lidt med det, men jeg synes det har taget for meget tid. Derfor købte jeg Pocket POD'en, som som sådan blot virkede out-of-the-box. Jeg vil bare gerne have lidt mere end hvad den nu lige kan tilbyde...

[quote="Lund"]Det der mangler på markedet er efter min mening en fed hovedtelefon forstærker der bare er helt neutral eller med 2 basic settings ala fender / Marshall og så en højttaler simulering. Der kobler man så smider sit pedalboard i og får lydende derfra. Det vil sige at den skal reagere ligesom en rørforstærker også med hensyn til at koble pedaler til den.[/quote]

Ja - det ville være en fin løsning :)


[quote="Lund"]Måske skulle man prøve Carl Martin Rock Bug - den kunne måske levere noget af det - jeg har ikke prøvet den men det ville være mit bud - eller en micro cube (den har forresten også hovedtelefon udgang men lyder klart bedst i den indbyggede højttaler). MIcro cuben er jo så billig at man kan få den under prisen for mange pedaler, og det taget i betragtning synes jeg det er et godt køb.[/quote]

Jeg kendte ikke Rock Bug'en, men nu har jeg læst lidt om den, og det lader da til at det lige er sådan noget man skulle prøve. Hvis den kan fungere med hovedtelefoner og pedaler foran med en hæderlig lyd kan den være pengene værd! Tak for tippet - det skal prøves, så vender jeg lige tilbage når jeg har fundet tiden til det :thumbup:

[quote="Sasha"]- spil "unplugged" derhjemme..? Det gør jeg tit.

Ellers har min "Matchless" stik imod alle odds en "soveværelses-indstilling" af kontrollerne, hvor den faktisk lyder godt - selvfølgelig ikke som på fuld knald. Men fint til øvebrug.[/quote]

Unplugged på elektriske guitarer fænger mig på en eller anden måde ikke - måske fordi det for - øhhh - lavt?! Hvis man så tager sin akustiske ned fra væggen kan lydniveauet også hurtigt komme deropad når der sidder 0.12'ere på...

Jeg har lige luret lidt på min Fender Hot Rod, og jeg synes desværre ikke lige jeg kan finde en 'soveværelses-indstilling', men nu er Matchless jo også i en lidt højere liga end min Fender :)

Men som konklusion kan jeg da sige, at Rock Bug'en må være et skud værd. I'll keep you posted...
--Martin

Fez
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Fez »

Et lille lydkort (jeg bruger bare et gammelt jamlab), og så en passende software. Jeg har selv investeret i guitarrig; det koster nogenlunde det det samme, som alle de små "øveforstærkere" derude.
Det er massere af fede lyde at hente, og det er glimrende plug in, hvis du allerede sidder og leger med hjemmeindspilninger.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Sasha »

[quote="Martin K"]

Unplugged på elektriske guitarer fænger mig på en eller anden måde ikke - måske fordi det for - øhhh - lavt?! Hvis man så tager sin akustiske ned fra væggen kan lydniveauet også hurtigt komme deropad når der sidder 0.12'ere på...

Jeg har lige luret lidt på min Fender Hot Rod, og jeg synes desværre ikke lige jeg kan finde en 'soveværelses-indstilling', men nu er Matchless jo også i en lidt højere liga end min Fender :)
[/quote]

Det har såmænd ikke ret meget med liga at gøre. Det har noget at gøre med forstærkerens kredsløb, og hvordan det lyder, når dens forforstærker forvrænger. Men din Hot Rod´s volume-potmeter, som typisk er af den "forkerte" lineære type, gør det ihvertfald ikke nemmere at styre volumen på soveværelsesniveau.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af martin h »

Pod er nævnt mange gange og fra Xt version og op ad er den et udemærket lydkort i sig selv. Jeg har haft stor fornøjelse af, først en brugt XT og nu en brugt X3 sammen med Shortboard som giver mig mulighed for at styre løjerne under vejs.
Jeg bruger den dog ikke som lydkort normalt da jeg har en Firewire mixer jeg bruger sammen med Cubase hvor jeg har Podfarm plug in.
Til mit brug er det fint og set i forhold til investeringen er jeg fuldt ud tilfreds med den lyd jeg kan få ud af det.
Jeg kommer dog til at skifte mit Shortboard til mark 2 da det gamle ikke kan styre Podfarm, men de er meget billigere end den oprindelige model som i øvrigt er så solid at den kan køres over af en kampvogn.
Jeg bor i lejlighed i en gammel ejendom hvor der er enormt "lydt" men med et sæt el trommer øver vi et lille amatør band med et par guitarer, trommer og sangerinder uden at generer nogle, og hvad kan man så ønske sig mere?
Jeg har de få gange vi har været på de skrå brædder taget Podèn med og sat direkte i mixer pulten og haft lydene med hjemme fra og i kraft af at vi af forskellige årsager sjælden er ude at spille, er jeg godt tilfreds, men smag og behag er jo forskellig :o)

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Martin K »

[quote="Martin K"]Men som konklusion kan jeg da sige, at Rock Bug'en må være et skud værd. I'll keep you posted...[/quote]

Nå - jeg lovede at holde jer opdateret på Rock Bug fronten, og nu har jeg været forbi 4Sound og hevet den med hjem. Jeg har kort prøvet den her til aften, og det er langt fra en udtømmende test, men førstehåndsindtrykket er desværre ikke så positivt som jeg havde håbet. Det sjove ved den skulle jo være, at jeg kunne bruge mit pedal-board fremfor de lidt trivielle standard-lyde som findes i min nuværende Pocket POD. Problemet her er dog, at det lader til at mit board stjæler for meget signal, så det er ganske begrænset hvor meget volumen man får i hovedtelefonerne, selvom både Rock Bug'en og guitaren 'turned to 11'. Fjerner man boardet og kun sætter en enkelt pedal foran, går det noget bedre. Det har aldrig tidligere været et issue når jeg benyttet boardet foran en hvilken som helst forstærker jeg har haft adgang til. Jeg tvivler på, at det er boardet der er problemet, men at pedalen ikke er dimensioneret til den brug jeg ønsker.

Når det så er sagt har jeg kun prøvet den med en Strat, og retfærdigvis skal den også igennem maskinen med en humbucker baseret guitar. Jeg er blot blevet så skuffet at jeg overvejer at returnere den og kigge mig om efter alternativer - igen :( For hvis man ikke kan bruge halvdelen af sine guitarer pga. manglende volumen i høre-bøfferne, er det heller ikke så optimalt.

Jeg troede virkelig det var en god løsning, så mit pedal-board atter kunne komme i brug. Men det lader til at jeg må rode lidt mere med det, og måske kigge mig om efter noget nyt. Anyway - det var ordene baseret på min sparsomme aften test. Andre forslag til løsning af 'mit problem' er fortsat velkomne :)

God aften...
--Martin

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Anonym »

Men hey ... du skriver selv "stille" forstærker!!! :D

TT:

Hvor mange ohm er dine hovedtelefoner på?

Jeg havde i sin tid problemet med en pocketpod, hvor mine ellers ret gode (300 ohms) hovedtelefoner ikke kunne "spilles op".

Jeg anskaffede nogle på 64 ohm, og så var der volumen nok igennem.

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Martin K »

[quote="SustainerPlayer"]Men hey ... du skriver selv "stille" forstærker!!! :D [/quote]

Haha. :) ja, det kan der jo være noget om. Godt set...

[quote="SustainerPlayer"]
TT:

Hvor mange ohm er dine hovedtelefoner på?

Jeg havde i sin tid problemet med en pocketpod, hvor mine ellers ret gode (300 ohms) hovedtelefoner ikke kunne "spilles op".

Jeg anskaffede nogle på 64 ohm, og så var der volumen nok igennem.[/quote]

Efter hvad jeg lige kunne Google mig til er:
Nominal impedance 64 ohm på mine Sennheiser EH2200
--Martin

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Nu har jeg ikke læst alle svarene igennem, så det er muligt, at jeg misser et kriterie, men jeg vil foreslå en Reinau Champ. Det er min løsning på øvning derhjemme. Den er lille og nem (1 volume-knap som også fungerer som tænd og sluk), er på 5 watt og så tager den godt imod mit pedalboard, selvom jeg nu ikke spiller med det så meget herhjemme. Et fedt trick er også, at man kan skrue den helt op på 12 og så styre resten med volumen på guitaren, hvilket i mine ører får forstærkeren til at lyde skidegodt :) Jeg kan overdøve mit guitar-øveniveau hvis jeg synger til, så det er ikke overdrevet højt :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Den 'stille' forstærker?

Indlæg af Martin K »

[quote="Kaptajn Kropp"]Nu har jeg ikke læst alle svarene igennem, så det er muligt, at jeg misser et kriterie, men jeg vil foreslå en Reinau Champ. Det er min løsning på øvning derhjemme.[/quote]

Jeg tror som sådan ikke du har misset noget bortset fra at hovedtelefon-udgang kunne være nice. Og så er der jo lige det med prisen. Sådan en Reinau fætter fås vel ikke til helt samme pris som en Rick Bug? :D
--Martin

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen