Laney GH100L bias?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Laney GH100L bias?

Indlæg af Izzy »

Hej? Jeg har købt mig en Laney GH100L forstærker som man kan switche bias mellem EL34 rør og 5881/6L6 rør. Hvad jeg vil spørge om er hvis jeg skifer bias (jeg kører nu på EL34) til det andet skal jeg så skifte ohm modstanden på kabinet? Jeg bruger en Laney GS212IE kabinet som også kan skifte modstanden men jeg vil helst ikke ødelægge noget.

Jeg købte forstærkeren brugt og der fulgte ingen manuel med og jeg kan ikke rigtig finde en manuel på nettet hvor jeg kan overskue at læse helt igennem eller hvor jeg kan finde om man skal skifte ohm modstand.

Takker på forhånd.

Izzy
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Hybrid_Child »

Så vidt jeg tror jeg ved, så er det ikke rørene men udgangstransformatoren som bestemmer hvilken modstand forstærkeren er beregnet til at trække. Så jeg gætter på at du ikke skal ændre på noget ved kabinettet. Men du må ikke hænge mig op på det. Der er dog sikkert nogle herinde som kan be eller afkræfte min påstand.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Izzy »

... ok. Det vil sige at jeg leger gearfreak ude at vide noget om gear? Jeg troede når man skiftede rør skulle man også skifte ohm eller lignende..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Sasha »

Hvorfor skulle man det?

Jeg ville så til gengæld til enhver tid få tjekket og evt. efterjusteret bias i forbindelse med enhver udskiftning af udgangsrør. At princippet "one size fits all" pludseligt skulle være universelt gældende, blot fordi forstærkeren har en "grov-omskifter" (som garanteret er forudindstillet, så den ikke kan fornærme nogen, og hovedparten af alle rør derfor vil køre for "koldt" og derved ikke lyde så godt, som de potentielt kunne, er så en anden sag), kan jeg ikke helt forstå.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Izzy »

Det vil så sige at det er bedst hvis jeg blev på de samme rør under en gig? Eller bare skifte til en anden amp?
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Smittefar »

Ville du skifte biasen uden at skifte rørene? Det er en meget dårlig ide - Et rørskift er ikke noget, jeg ville kaste mig ud i under en koncert, med mindre forstærkeren/rørene vitterligt var stået af, og jeg var meget desperat.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Sasha »

Du har ikke misforstået sagerne derhen, at du mener, at forstærkeren så at sige har både EL34 og 6L6 "ombord" samtidigt, og man derfor skulle kunne skifte mellem dem med knappen på bagsiden af forstærkeren? Det er altså ikke sådan klaveret spiller. Der er kun én rørtype i forstærkeren af gangen. Og bias-knappen skal derfor selvfølgelig stå i dén position, som passer til de monterede rør. Ellers risikerer du at futte dine udgangsrør af.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Laney GH100L bias?

Indlæg af Jake »

Laneys bias-system i de forstærkere er sådan, at det kan finindstilles, og den "rækkevidde" som dette system har, kan justeres med denne knap.

Der sker nok ikke noget ved at du selv skifter dine rør til nye matchede 6L6 / 5881'ere. Men det vil ikke skade med et biastjek - dette kan ofte faktisk gøre hele fornøjelsen større ved forstærkeren :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen