Akustisk PU.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

Vi har haft emnet oppe på det gamle forum, men tror ikke det har været her endnu.

Jeg ku' godt tænke mig en PU i min Blueridge. Jeg er ikke stor fan den der "det er en akustisk med PU"-piezo lyd, men vil egentlig bare gerne ha' lyden forstærket igennem et PA.

Mener der var nogen der snakkede Headway eller sådan noget engang? Hvad koster det at købe og få sådan noget sat i? Kan det betale sig bare at få en PU påmonteret istedet for at såtte ny stol eller hvad det hedder i? Kan det betale sig at sætte en billigere i nu, hvor økonomien er begrænset, og sætte en bedre i senere?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Sasha »

Headway: Ikke billigt, men godt!

Ole Kehlet er vist manden, man skal have fat i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Sasha"]Headway: Ikke billigt, men godt!

Ole Kehlet er vist manden, man skal have fat i.[/quote]

De har vist en del forskellige typer, noget du kan anbefale?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Sasha »

Jeg mener, det er deres HE2/G.FEQ, jeg har prøvet i en vens guitar. Men der er andre, som har langt mere forstand på disse sager end jeg. På et af vintage show´ene så jeg også et Headway-system, som kombinerede en indbygget pickup med en mikrofon. Og det lød altså stinkende fedt. Men som sagt: Jeg er ikke eksperten på dette område.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Funkis »

Det kommer meget an på hvad du skal spille og i hvilke sammenhæng du skal bruge det?
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

Det er nok hovedsageligt noget Beatles, Neil Young agtigt vi er ude i. Akkorder og fingerspil. Hovedsageligt akkorder.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Morten M »

EMG's system siger suverænt, og du slipper for at bore huller eller lave andre operative indgreb på din guitar.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Sasha »

Men glem ikke, at hvad der også gælder for elektriske guitarer om, at en pickup maåske kan få én guitar til at lyde fantastisk, men propper man den samme pickup i en "identisk" guitar, kan det til tider lyde som en katastrofe, gælder i endnu højere grad for akustiske. Så det er i allerhøjeste grad det samlede billede, der her tæller...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Little Thunder
Smoke On The Water
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Little Thunder »

En anelse OT (og dog) - hvis man vil bevare den helt unikke lyd en dobro/resonator guitar har, men vil elektrificere den, hvad er så den optimale løsning?

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Funkis »

Fishman laver systemer til dobro guitare som man montere inde i guitarens cone. Det lyder faktisk rigtigt fint.
Ellers er der mange dobro guitare der er monteret med en Mini humbucker eller en p90.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Funkis »

[quote="VilhelmNielsen"]Det er nok hovedsageligt noget Beatles, Neil Young agtigt vi er ude i. Akkorder og fingerspil. Hovedsageligt akkorder.[/quote]
Med band eller alene?
OG hvis band så med trommer, guitar og bas?
og er det andet miced op?
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Funkis"][quote="VilhelmNielsen"]Det er nok hovedsageligt noget Beatles, Neil Young agtigt vi er ude i. Akkorder og fingerspil. Hovedsageligt akkorder.[/quote]
Med band eller alene?
OG hvis band så med trommer, guitar og bas?
og er det andet miced op?[/quote]

Indtil videre vil det nok kun være alene eller med andre akustiske instrumenter.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Funkis »

Så ville Headway systemet som Søren siger nok være sagen. Alternativt muligt et B-band system.
Skal man spille op med band og trænge igennem mixet er LR Baggs eller fishman systemerne klart klart bedre. Da man behøver noget "hårdhed" i klangen for at trænge ordenligt igennem.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af kraen »

Hvis du bor i Århus, så tag ned og snak med Anders i Akustikken. Han er måske den mest kompetente mand i Jylland. Jeg vil ikke sige Danmark, da jeg ikke ved med folkene i Kbh, men han er i hvert fald i top 5 i Danmark.

Jeg har hørt et par forskellige guitarister spille med LR Baggs, og det lyder rigtig godt, såfremt guitaren er god. Jeg var til Christian Alvad clinic i Akustikken for en måneds tid siden, og Alvads LR Baggs system lød pissefedt.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

Bor desværre i Storkøbenhavn. Hvem er eksperter herovre?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Smittefar »

Ole Kehlet nede fra WoodSound er nok ham jeg ville gå til med akustiske - Ellers er der Solle i Søborg - han kan også sit kram.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

Solle foreslår (eller arbejder primært med) B-Band A2 systemet, nogen erfaringer med det?

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Runem »

Mig bekendt, er din Blueridge, alt efter model osv., ikke verdens dyreste guitar - og så er det måske lidt i overkanten med et Headway system. Jeg mener, at Woodsound tager 2500 for dem (der er jo forskellige systemer). Og Kehlet er dygtig, men for dyr (taler af erfaring). Pickup+montering kan snildt løbe op i 4-5000.

Min anbefaling, når det ikke drejer sig om et highend instrument, er fx et system som Martin Gold Plus. Jeg har et Headway snake-system i min ene guitar og et Martin i den anden - og det markant billigere martin siger altså rigtig fint. Og det er i øvrigt i en Blueridge Br 163. Har selv monteret Martin systemet. Headway-systemet fik jeg monteret af Kehlet. Og da jeg fik guitaren tilbage fra Kehlet, åbnede jeg den og kiggede hvad der var lavet. Det var et simpelt indgreb, som jeg sagtens selv kunne have lavet - så det har jeg gjort lige siden :)

Nu blander jeg økonomi ind i det, fordi du selv antyder at det spiller en rolle.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Runem"]Mig bekendt, er din Blueridge, alt efter model osv., ikke verdens dyreste guitar - og så er det måske lidt i overkanten med et Headway system. Jeg mener, at Woodsound tager 2500 for dem (der er jo forskellige systemer). Og Kehlet er dygtig, men for dyr (taler af erfaring). Pickup+montering kan snildt løbe op i 4-5000.

Min anbefaling, når det ikke drejer sig om et highend instrument, er fx et system som Martin Gold Plus. Jeg har et Headway snake-system i min ene guitar og et Martin i den anden - og det markant billigere martin siger altså rigtig fint. Og det er i øvrigt i en Blueridge Br 163. Har selv monteret Martin systemet. Headway-systemet fik jeg monteret af Kehlet. Og da jeg fik guitaren tilbage fra Kehlet, åbnede jeg den og kiggede hvad der var lavet. Det var et simpelt indgreb, som jeg sagtens selv kunne have lavet - så det har jeg gjort lige siden :)

Nu blander jeg økonomi ind i det, fordi du selv antyder at det spiller en rolle.[/quote]

Det er en fair holdning at have, men betyder lyden af guitaren ikke mere end prisen for den? Hvis jeg nu synes at det er en fantastisk lydende guitar, så er det vel fair nok at jeg gerne vil ha' at lyden er intakt når jeg forstærker den?

Og man kan vel også pille systemet ud, hvis man en dag får anskaffet sig en Hummingbird fra '63 eller en anden "dyr" guitar?

Har lige været nede hos Solle. Godt nok var det en klassisk guitar, og der var kun 1 PU, hvor han vil putte 2 i en stålstrengs guitar, men det lyd rigtig godt. Det lød som guitaren forstærket, og var ikke specielt farvet. Jeg var ret imponeret af det, men prisen for montering kommer næsten op på hvad guitaren koster, så det må nok vente lidt.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Akustisk PU.

Indlæg af Runem »

[quote="VilhelmNielsen"][quote="Runem"]Mig bekendt, er din Blueridge, alt efter model osv., ikke verdens dyreste guitar - og så er det måske lidt i overkanten med et Headway system. Jeg mener, at Woodsound tager 2500 for dem (der er jo forskellige systemer). Og Kehlet er dygtig, men for dyr (taler af erfaring). Pickup+montering kan snildt løbe op i 4-5000.

Min anbefaling, når det ikke drejer sig om et highend instrument, er fx et system som Martin Gold Plus. Jeg har et Headway snake-system i min ene guitar og et Martin i den anden - og det markant billigere martin siger altså rigtig fint. Og det er i øvrigt i en Blueridge Br 163. Har selv monteret Martin systemet. Headway-systemet fik jeg monteret af Kehlet. Og da jeg fik guitaren tilbage fra Kehlet, åbnede jeg den og kiggede hvad der var lavet. Det var et simpelt indgreb, som jeg sagtens selv kunne have lavet - så det har jeg gjort lige siden :)

Nu blander jeg økonomi ind i det, fordi du selv antyder at det spiller en rolle.[/quote]

Det er en fair holdning at have, men betyder lyden af guitaren ikke mere end prisen for den? Hvis jeg nu synes at det er en fantastisk lydende guitar, så er det vel fair nok at jeg gerne vil ha' at lyden er intakt når jeg forstærker den?

Og man kan vel også pille systemet ud, hvis man en dag får anskaffet sig en Hummingbird fra '63 eller en anden "dyr" guitar?[/quote]


Nu er det jo dig selv, som nævner at økonomien er begrænset... OG desuden har jeg ikke sagt, at guitarens lyd ikke bevares i et Martin Gold Plus-system - det er dig sig, som antager det... Men så vil jeg da anbefale dig at sende den ind til Ole Kehlet og få et Headway system i, så du ikke behøver tænke mere over dét... Og så behøver du ikke at lade dig anfægte af, at jeg antyder at et pickupsystem til 5000 er spildt i en guitar til samme pris. Blueridge er fine, bevares - spiller selv på en - men der er ikke kælet for lyden, som der er det Clapton eller Mayer Martin (nu er det lige de Martin-guitarer jeg har spillet mest på).

Når Solle eller Kehlet anbefaler noget, så tror jeg ikke, der er så mange her på Gear-freak, som vil modsætte sig det. Kehlet er trods alt landets absolutte elite, når det gælder akustiske guitarer - mht. at bygge og modificere dem. Og Solle ved nu også hvad han laver.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen