Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Runem »

Ohøj...

Vores demo skulle meget gerne snart være klar, og jeg har tænkt lidt over, hvordan det egentlig forholder sig mht. rettigheder på den slags.

Der er tale om kopimusik, som er indspillet live i studiet. Men er der nogle klare regler for, hvordan man går til den slags i forhold til sin hjemmeside, youtube, facebook, myspace osv? Er det lovligt at have fulde versioner af sangene liggende, når man selv har indspillet dem og naturligvis skriver, at der er tale om et jam-band?

/Rune

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Søren »

jeg er lige med på en lytter..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af AnotherDan »

Nej det må i ikke, det er noget med x-antal sekunder af en sang - og så skal man desuden betale til rettighedshaverne via. koda så vidt jeg mindes.

Om der så kommer nogen efter jer, er den anden side af sagen...
Bah

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af FunkyValle »

Jeg ved ikke, hvordan det er med at omdele en demo.

Men hvis du ligger demoen på din hjemmeside skal du betale til rettighedshaver via Koda. Og det er fra første sekund musik, der ligger på siden.

Er der egne kompositioner, du ligger på egen hjemmeside, kan du aftale med Koda, at du ikke skal betale for det. Men alt andet koster...

EDIT: Se mere her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler ... ftaler/</a><!-- m -->
Og her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler ... er-aftaler ... iltelefon/</a><!-- m -->
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Runem »

Hmm... Okay...

Har svært ved at tro på, at diverse røvballebands betaler for alle de kopiversioner, de smider på nettet? Hvad med youtube? Bliver videoerne ikke bare lukket ned, hvis det er? Lagde en hel dvd ud fra et gammelt band. Sjovt nok var det kun vores cover af La Grange, der blev lukket ned. Resten, som også var kopinumre, blev ikke...

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af AnotherDan »

Tvivler på det har nogen konsekvens at lade være - men det gør det ikke mindre korrekt...
Så det er nok mest af alt et moralsk spørgsmål for jer selv som band...

Jeg er klart af den mening at "professionelle ballebands" skal betale ved kasse 1.
Bah

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="AnotherDan"]
Jeg er klart af den mening at "professionelle ballebands" skal ligge ved kasse 1.[/quote]

Et fantastisk eksempel på, hvad forskellen på 'ligge' og 'lægge' kan gøre for forståelsen af en sætning :D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af AnotherDan »

haahaha jeg ændrede det efter at have skrevet lægge... "hmm det ser da lidt underligt ud det der"...
nu bør der ikke være tvivl :D
Bah

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="FunkyValle"]

EDIT: Se mere her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler ... ftaler/</a><!-- m -->
Og her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler ... er-aftaler ... iltelefon/</a><!-- m -->
[/quote]
Er med Hr. Høst her... I sær den nederste giver en god idé om hvad det koster...

Og nej - bare fordi alle andre gør det bliver det ikke lovligt af den grund... Ikke fordi jeg vil pudse glorien, men bare for at konstatere det... :)

:gay-imgay:
RoadHigh.dk

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Runem »

[quote="Michael Vajhøj"][quote="FunkyValle"]

EDIT: Se mere her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler ... ftaler/</a><!-- m -->
Og her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler ... er-aftaler ... iltelefon/</a><!-- m -->
[/quote]
Er med Hr. Høst her... I sær den nederste giver en god idé om hvad det koster...

Og nej - bare fordi alle andre gør det bliver det ikke lovligt af den grund... Ikke fordi jeg vil pudse glorien, men bare for at konstatere det... :)

:gay-imgay:[/quote]

Nu snakker vi jo også alle strengt hypotetisk her... Den måralske diskåssion må folk jo tage med sig selv :angry-devil:

Men sådan helt hypotetisk talt er det jeres hypotetiske erfaringer, at det ikke ligefrem afstedkommer sagsanlæg og knastør analsex (jf. Vajhøjs gay smiley), hvis man i sin moralske afstumpethed - den hypotetiske slags altså - skulle komme til at kode en musikafspiller med kopimusik ind i sin hjemmeside??? Hate when it happens.

Man kunne jo forestille sig at presse den moralske citron en smule indtil - i dette tilfælde - John Mayer slår på tråden og vil have sine 243 kr.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Smittefar »

I vores balleband har vi valgt ikke at have vores demo liggende på vores egen hjemmeside - Til gengæld linker vi til et af vores bookingbureauers hjemmeside, hvor vores demo ligger. Så regner vi med, at bookingbureauet afregner Koda. Dog har vi et par enkelte håndholdte livevideoer liggende på youtube, hvor vi embedder videoerne på hjemmesiden, så her overtræder vi nok reglerne.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Sasha »

[quote="Runem"]
Man kunne jo forestille sig at presse den moralske citron en smule indtil - i dette tilfælde - John Mayer slår på tråden og vil have sine 243 kr.[/quote]

Eller gratis knastør analsex..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"][quote="Runem"]
Man kunne jo forestille sig at presse den moralske citron en smule indtil - i dette tilfælde - John Mayer slår på tråden og vil have sine 243 kr.[/quote]

Eller gratis knastør analsex..?[/quote]

:banana-gotpics:

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af FunkyValle »

[quote="AnotherDan"]

Jeg er klart af den mening at "professionelle ballebands" skal betale ved kasse 1.[/quote]

Hvor går grænsen for at være "professionel"?

Lige så snart, du ligger et nummer på hjemmesiden er det jo for at gøre reklame for dig selv og tjene penge på din vare (i dette tilfælde dit band).

Og hvis du skal bruge andres produkter til at sælge dit eget, så er det vel også rimeligt, at du betaler rettighedshaveren for at bruge deres produkt...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af AnotherDan »

[quote="FunkyValle"]Hvor går grænsen for at være "professionel"?[/quote]

Ja, det er jo lige det.
Syntes egentlig det du skriver passer fint med min forestilling.

[quote="FunkyValle"]Lige så snart, du ligger et nummer på hjemmesiden er det jo for at gøre reklame for dig selv og tjene penge på din vare (i dette tilfælde dit band).

Og hvis du skal bruge andres produkter til at sælge dit eget, så er det vel også rimeligt, at du betaler rettighedshaveren for at bruge deres produkt...[/quote]

Bruger man det til at markedsføre sig selv - så skal der betales...
Bah

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af MacG »

[quote="Runem"][quote="Sasha"][quote="Runem"]
Man kunne jo forestille sig at presse den moralske citron en smule indtil - i dette tilfælde - John Mayer slår på tråden og vil have sine 243 kr.[/quote]

Eller gratis knastør analsex..?[/quote]

:banana-gotpics:[/quote]

Not quite, but...:

Billede

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af FunkyValle »

[quote="AnotherDan"][quote="FunkyValle"]Hvor går grænsen for at være "professionel"?[/quote]

Ja, det er jo lige det.
Syntes egentlig det du skriver passer fint med min forestilling.

[quote="FunkyValle"]Lige så snart, du ligger et nummer på hjemmesiden er det jo for at gøre reklame for dig selv og tjene penge på din vare (i dette tilfælde dit band).

Og hvis du skal bruge andres produkter til at sælge dit eget, så er det vel også rimeligt, at du betaler rettighedshaveren for at bruge deres produkt...[/quote]

Bruger man det til at markedsføre sig selv - så skal der betales...[/quote]

Det lader til, at vi er enige...
Jeg forstod bare på dit indlæg, at hvis man var et lille band, så gjorde det ikke så meget, at man ikke betalte.
:banana-rock:
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af CobraPizza »

Rart at knastør analsex med John Mayer stadig er et samtale emne...

Men nu er der jo mange der stiller sig op og spiller covers (live uden optagelse), både de mere professionelle og så de der tvangs-sammensatte samspilsramte gymnasiebands, der tæver "Wonderwall" rundet i manegen endnu engang.. de skal vel også betale til KODA, et tredje organ eller skal der betales med knastør analsex til mr. Gallegher ved kasse 1?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af FunkyValle »

Ophavsrettighedsreglerne siger, at du må stille dig op og spille hvad som helst, når du spiller det live. Er det et offentligt arrangement, skal arrangøren sørge for at betale til KODA. Og det uanset om den optrædende tjener penge eller ej.
Så det er ikke de optrædenes pligt at betale til KODA, men arrangørens pligt.

Kort fortalt: Er der offentlig adgang til musikken, skal der betale penge til KODA. Og der er også derfor, der skal betales, når der er musik på hjemmesider.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan er det lige med kopimusik og rettigheder?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="FunkyValle"]Ophavsrettighedsreglerne siger, at du må stille dig op og spille hvad som helst, når du spiller det live. Er det et offentligt arrangement, skal arrangøren sørge for at betale til KODA. Og det uanset om den optrædende tjener penge eller ej.
Så det er ikke de optrædenes pligt at betale til KODA, men arrangørens pligt. [/quote]

Og det gælder i øvrigt også for original-musik.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen