Jeg har fået ny forstærker! :)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

Hej igen.

Få fik jeg nallerne i denne sag! Gammel AC30'er, skudt til en 62'er.

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/1154901453 ... 1154901453 ... 33/AC3002#</a><!-- m -->

Jeg har taget masser af indmadsbilleder. Kommentarer og gode råd er meget velkomne.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Smittefar »

Gode Råd: Sørg for at få et godt forhold til en tekniker ;)

Spøg til side - Den ser fin ud - Hvad er de der store grimme huller til bag på kabinettet. Det ligner noget modifikation, der ikke er lavet så pænt?
Modded guitars were crap right out of the factory

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

Jeg har et godt forhold til en rigtig dygtig tekniker, og jeg har lavet en aftale med ham; Jeg giver ham guitarundervisning, og han giver mig forstærker-tekniker-undervisning :)

Jeg ved ikke hvad der har været installeret bagpå, men det er i hvert fald blevet fjernet igen. Jeg købte den af Ole/Seniorfisker som købte den af Udepost, som efter sigende havde den til tjek hos Lars Vad. Alt skulle være returneret til original tilstand :)

Udover bagpladen selvfølgelig.

og Vimmer den lyder godt!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

[quote="made"] Alt skulle være returneret til original tilstand

[/quote]

Det er da vist en sandhed med modifikationer. Jeg kan da se adskillige stumper, som ikke ser særligt originale ud...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

Okay, der er vel også en håndfuld sliddele i sådan en. Kan du udpege nogle stumper? Hvis der er skiftet dele, til nyere af dårlig kvalitet, eller der er gamle dele der skal skiftes, er det noget jeg gerne vil have gjort noget ved.

edit: altså, jeg vil egentlig gerne, at den er så original som muligt, og hvis der er slidte stumper, skal de helst være af tilsvarende kvalitet, som den de bruge i de gamle dage :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

Jamen, kan du ikke selv se, hvilke stumper, der ser nye ud? Ellers så burde din teknikerven da ihvertfald kunne, hvis han er af dén type, som man vil give lov til at rode i en gammel forstærker. Han burde også kunne fortælle dig om et par tiltag, som man kan lave for at gøre sådan en Vox AC30 langt mere driftssikker.

Og der har da forhåbentlig været en grund til at skifte stumperne. Om de nye er af dårligere kvalitet må jo bero på en lyttetest. Men nu var det dig selv, som begyndte at snakke om originalitet. Før man i mine øjne kan begynde at bruge blot en temmelig vidtstrakt definition af dette begreb, må man da sørge for, at skiftede dele som minimum er af den originale type...

Edit: Og når nu vi alligevel er i flash-mode, hvorfor skal vi så ikke se elektronikken til udgangstrinnet?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Morten M »

Tillykke med forstærkeren. Hvordan synes du selv at den lyder?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

Hvorfor har du den stående på 245 volt?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

Jo, jeg kan godt se at der er nogle nyere stumper, jeg vil gennemgå det i selvskab med ham. Gider du komme ind på, hvilke tiltag du ville lave?

@Morten: Tak, den lyder svinefedt! Jeg kunne dog godt bruge et lidt mere knas i den. Alle indgangsrørene er Brimar, og jeg er blevet anbefalet af skifte dem til Mullard hvis jeg vil have mere knæk.

Har i gode råd ang. dette?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

[quote="made"]Alle indgangsrørene er Brimar, og jeg er blevet anbefalet af skifte dem til Mullard hvis jeg vil have mere knæk.

?[/quote]

Aaarrrhh, hva´..? De lyder en anelse forskelligt. Men du kan vist næppe konkludere, at Mullard-rør generelt "knækker" (hvad man så end lægger i dette begreb) mere end Brimar-rør.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

Fair nok, det blev bare påstået ovre på 4sound.dk :)

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af udepost »

Ja den har da rigtigt nok være min. Den lyder glimrende.... Der er kun en måde at få den til at knække på, og det er ved skrue 2/3 op. Jeg brugte den med en hotplate i sin tid. Jeg kan ikke huske om Lars Vad skiftede et par småting, men hvis han gjorde, så er de helt sikkert som de skal være. Og tillykke med den :)

Edit: Jeg så lige dit indlæg på aage. Jeg byttede med en gut fra Sverige. Jeg ville gerne være Tim C, så han fik min 63 combo, og jeg fik hans top + en Marshall pif-paf-pytten. Det var ikke ham der havde fået lavet moddet, men jeg gætter på det har været noget topboost + måske en mastervolume. Den lille kondensator til tone-kontrollen yderst er skiftet, hvilket vist betyder at "Tone" har været brugt som Mastervolume på et tidspunkt, men det er sket før jeg fik den. Jeg daterede den selv til 61/62 pga. Haddon trafoerne. Og så ville jeg være varsom med at smide de gamle Brimar rør ud :)

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

[quote="made"]Fair nok, det blev bare påstået ovre på 4sound.dk :) [/quote]

OK. Det forklarer jo en hel del...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Pluto »

Ja det er mig der er synderen fordi det var sådan jeg forstod i min tråd om ac 30.

Her er lige et link til den.


<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/k ... 20.html</a><!-- l -->
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Morten M »

Kunne det være en ide at booste signalet foran input på forstærkeren, så den knækker lidt tidligere?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

Hvis man med "forstærkeren knækker" hentyder til den fede forvrængning, man får, når udgangsrørene begynder at blande sig i legen, så sker dette, når disse løber tør for clean headroom. Og dét sker jo ifølge sagens natur, når forstærkeren yder mere end sin maksimale, rene udgangseffekt - altså omkring 30 watt. Dette faktum ændres der ikke ved, fordi man sætter en booster foran. Man får ikke den fede udgangsrørs-forvrængning ved lavere volumen af dén grund.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Søren »

Hihi!
Made: "Bla bla bla bla... den er original...!"
Sasha: "nej...."
Made: "Nå men alligevel, så bla bla bla... Nye rør knækker.... Mullard! Yea!"
Sasha: "nej..."

:)

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

@Sasha: Du har jo ret, men det ændrer ikke på, at da jeg prøvede pre-amp rør i din forstærker, var jeg helt klart mest for de Mullard jeg prøvede. Ligesom jeg er mest for Greenbacks, Jazzmaster'e og båndekko.. Det er heldigvis en smagssag.

Mht. mere knæk, fik jeg snakket med min bekendte tekniker, og han foreslog etellerandet jeg ikke husker navnet på, og sagde at den knækker sent, pga. den gigantiske udgangstrafo som er forholdsvis overdimensioneret i forhold til selve effekten af forstærkeren... og bla bla.. Nu må vi se om jeg beholder den.

Jeg regner med at elektrolytterne skal skiftes, da de er nok er rimelig trætte, så ville det være en fordel, eller ren blasfemi at udvide strømforsyningen i den til det 3-4 dobbelte?

Anyway, jeg har fået strammet rørsoklerne lidt, så rørene ikke falder ud mere, og der er en del liv tilbage i de der TAD. Det skal jeg nok få ændret på :) Den skal op på 11.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af Sasha »

[quote="made"]@Sasha: Du har jo ret, men det ændrer ikke på, at da jeg prøvede pre-amp rør i din forstærker, var jeg helt klart mest for de Mullard jeg prøvede. Ligesom jeg er mest for Greenbacks, Jazzmaster'e og båndekko.. Det er heldigvis en smagssag.

Mht. mere knæk, fik jeg snakket med min bekendte tekniker, og han foreslog etellerandet jeg ikke husker navnet på, og sagde at den knækker sent, pga. den gigantiske udgangstrafo som er forholdsvis overdimensioneret i forhold til selve effekten af forstærkeren... og bla bla.. Nu må vi se om jeg beholder den.

Jeg regner med at elektrolytterne skal skiftes, da de er nok er rimelig trætte, så ville det være en fordel, eller ren blasfemi at udvide strømforsyningen i den til det 3-4 dobbelte?

Anyway, jeg har fået strammet rørsoklerne lidt, så rørene ikke falder ud mere, og der er en del liv tilbage i de der TAD. Det skal jeg nok få ændret på :) Den skal op på 11.[/quote]

Jamen, vi prøvede vist heller ikke Brimar-rør i den sammenhæng?

Og hvad er det for noget vrøvl om om udgangstransformatorens størrelse (som ikke er synderligt overdimensioneret i en AC30) og "knækken sent"...??? En mand, der siger sådan, skulle dælme ikke pille i min forstærker! That´s for sure! Det har jo intet hold i den virkelige verden - især ikke verden i umiddelbar nærhed omkring en Vox AC30. Ville han så sætte en underdimensioneret udgangstransformator i? Det lyder ganske rigtigt - som du også selv skriver - mest som "bla bla"...

Og nej, hvis du vil bevare den originale lyd samt et ensretterrør, der ikke står af i tide og utide, skal du ikke øge kondensatorernes værdi. Til gengæld ville det være en ret god idé at se lidt på, hvordan forstærkeren er sikret, tilpasse dens bias til "den virkelige verdens krav" samt opgradere dens skærmgittermodstande, som p.t. er det tætteste på noget, der ligner sikringer i den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jeg har fået ny forstærker! :)

Indlæg af made »

Det gjorde vi nok ikke nej ;)

Tjaa, det kan godt være at jeg har fået drejet det til en gang volapyk. Jeg er ret sikker på at han ved hvad han snakker om, han har trods alt levet af det i mange år efterhånden.

Jeg smutter lige i woodstock i morgen, og ser om de vil have den ind i en byttehandel, kunne godt bruge en fed Jaguar i stedet, så nu er det da spændende om jeg har den om et par dage ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen