ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærker?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærker?

Indlæg af Jacob »

Hey!

Jeg skal bruge lidt hjælp af en elektronikkyndig - Jeg har en veninde som siger at hun får et svagt rap over nallerne af sin elektriske guitar, når denne er sat i forstærkeren, men forstærkeren er slukket (dog sat til i stikkontakten)?

Jeg er på ingen måde særlig elektronikkyndig, så indtil videre har jeg bedt hende om at lade være med at tænde forstærkeren, og lade den være.

Hvad kan være skyld i det? Og hvordan fikses det?

Det er (så vidt jeg ved) en transistorforstærker der er tale om, og en lidt billig elektrisk..

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Jens H »

Uden at gøre mig til ekspert, vil jeg tro at det er induktionsspænding. Jeg går ud fra at der ikke er jord i stikproppen.
Jeg har en opvaskemaskine der kører på 230 volt. Den kære mand i forretningen sagde at når jeg bare havde HPFI så behøvede jeg ikke jord, men hvergang vi rørte ved vask og maskine fik vi et rap.
Jeg målte 115 volt mellem stel og vask. Så fik jeg monteret et udtag med jord, og det forsvandt.
Men hun bør få en kyndig til at se på det.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Morten_Lyse »

Ja, det lyder som en "kriller" der står og danser på forstærkerens stel, som udlignes når hun rører strengene og leger jordspyd..

Mvh;
Morten Lyse

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Jacob »

[quote="Jens H"] hun bør få en kyndig til at se på det.[/quote]

Det var også min tanke - Mange tak, begge to :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Sasha »

Mon ikke synderen atter en gang kan spores til, at forstærkerens nettransformator samtidig fungerer som en lille kondensator mellem netspænding og forstærkerens (svævende) stel?

Hvad sker der, hvis hun vender stikket i stikkontakten? Tjek evt. med en polsøger holdt imod forstærkerens stel. På de fleste forstærkere lyser en polsøger svagt (og somme tider ikke så svagt! ), når netstikket vender på den éne måde. Dén mulighed med mindst lyd i polsøgeren er så selvfølgelig den rigtige.

Men helt korrekt: Er der den mindste tvivl omkring ting som disse, bør man få isenkrammet tjekket igennem af en sagkyndig!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Jacob »

Og nu er det så at jeg spørger: hvad dælen er en en polsøger?? :roll: :lol:

Men jeg kan vel godt bed hende prøve at vende stikket i kontakten.

Ang. det med jord - er det så bare et 3-benet strømstik hun skal have fat i, eller skal der lige pludselig også tjekkes om der er jord i kontakterne?? (Jeg kan ALDRIG huske hvordan det er?)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Sasha »

Typisk er den udformet som en skruetrækker med en glimlampe i, der lyser, når du holder en finger på enden af den, og rører ved en "fase" med selve skruetrækkerbladet. F.eks. sådan en fætter:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaer ... /haandvaer ... ricerunner</a><!-- m -->

Og det hjælper ikke noget at sætte et trebenet stik på, hvis ikke der er jord i hullet i stikkontakten (som så er ulovlig, hvis den har tre huller men ingen jordforbindelse). Ligeså hvis der ikke er en jordleder i ledningen til forstærkeren. Der skal være forbindelse hele vejen mellem jord og forstærker.

Men husk også, at jordforbindelser i sig selv heller ikke er uden problemer. Denne tråd burde kategoriseres som obligatorisk læsning:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/j ... 50.html</a><!-- l -->

Hvad er det for en forstærker, din ven har?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ELEKTRONIKHJÆLP - Ven får stød af slukket guitarforstærk

Indlæg af Jacob »

Hvis det er en polsøger, så har jeg en i værktøjskassen! :)

Jeg prøvede at læse den tråd du nævnte, men jeg endte bare med at blive forvirret. Må sætte mig ned og læse den igen, ved lejlighed.

Jeg ved ikke præcis hvilken forstærker, men det er svjv. noget relativt billigt transistor-halløj.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen