12ax7?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

12ax7?

Indlæg af itsaysvuff »

Hvordan ved man at rørene er af denne type? ( 12ax7 )

Jeg har byttet mig til en VHT Valvulator og det kunne være sjovt at prøve nogle forskellige rør.. Den bruger nemlig kun rør af typen 12ax7..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af MacG »

[quote="itsaysvuff"]Hvordan ved man at rørene er af denne type? ( 12ax7 )

Jeg har byttet mig til en VHT Valvulator og det kunne være sjovt at prøve nogle forskellige rør.. Den bruger nemlig kun rør af typen 12ax7..[/quote]

Google is your friend: http://www.vacuumtubes.com/12ax7.html

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af itsaysvuff »

tak, men kan man bruge 12ax7a samme steder som 12ax7? Det er helt russisk for mig.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af MacG »

[quote="itsaysvuff"]tak, men kan man bruge 12ax7a samme steder som 12ax7? Det er helt russisk for mig.[/quote]

Ja. Og 7025 og ECC83 og 5751 (Som har lidt lavere gain) ECC83 er den Europæiske version af !2AX7. Men: De lyder alle sammen forskelligt. Men til dit brug er du ude efter et neutralt lydene rør. Måske er TAD´s 7025 et bud. Men i din Valvulator tor jeg ikke det gør den store forskel...
Men hvis du begiver dig ind i NOS verdenen... Så begynder det at være rigtigt sjovt. Men det er først rigtigt relevant i forstærkere, der kører rørene med høje spændinger.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af fortytwo »

Jeg kan med helt ro i mine fingre skrive, at det er fuldstændigt lige gyldigt, hvilket rør du propper i, for det gør ikke noget ved dit signal..

Vi har brugt dem i alle de år jeg har lavet Larsen, indtil de gik i stykker, og nu har vi i snart halvandet år i haft nogen, da de er gået ud af produktion, og der er ingen der kan høre forskel..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af itsaysvuff »

Alle de år du har lavet Larsen - det forstår jeg ikke noget af?? Mener du ved brug af rør i en VHT valvulator?

Tak for de specifikke modelnavne.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af fortytwo »

Da jeg begyndte at lave Kim Larsen i 2003, havde de Valvulator'e siddende i deres signalkæder, og da jeg tog dem ud i 2009, var der ingen der kunne høre forskel..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af itsaysvuff »

Så du synes simpelthen det er en elendig deal jeg har lavet?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af MacG »

[quote="fortytwo"]Da jeg begyndte at lave Kim Larsen i 2003, havde de Valvulator'e siddende i deres signalkæder, og da jeg tog dem ud i 2009, var der ingen der kunne høre forskel..[/quote]

Måske var de blevet døve i mellemtiden...? ;)

Erstattede du dem med en anden bufferdims ?

Jeg har lige fixet min Tubedriver. I min umådelige rør-arrogance mente jeg ikke at røret gjorde noget særligt, at det nærmest var til pynt i sådan én. Men det gjorde en gevaldig forskel.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af Morten_Lyse »

VHT valvulator er en buffer. Behovet og evt. effekten af at have sådan en sin signalkæde afhænger af stort set resten af kæden.

Jeg tror ikke, du vil kunne finde nogen som helst lydforskel ved forskellige rør i sådan en. - Man kunne måske nærmere tro at dens funktion kunne svinge en del afhængigt af, hvor godt et bestemt rør måler, rent elektrisk..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af fortytwo »

[quote="MacG"][quote="fortytwo"]Da jeg begyndte at lave Kim Larsen i 2003, havde de Valvulator'e siddende i deres signalkæder, og da jeg tog dem ud i 2009, var der ingen der kunne høre forskel..[/quote]

Måske var de blevet døve i mellemtiden...? ;)

Erstattede du dem med en anden bufferdims ?[/quote]

Måske.. ;-)

Faktisk, så brugte de dem som en "opvarmer", efter det trådløse, og det har jo allerede en buffer indbygget..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af itsaysvuff »

42: Ja, okay.. to buffere i rap.. Jeg er nu stadig glad for min handel.. Det bliver spændende at prøve..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af fortytwo »

[quote="itsaysvuff"]42: Ja, okay.. to buffere i rap.. Jeg er nu stadig glad for min handel.. Det bliver spændende at prøve..[/quote]

Jeps.. Men det var ikke fordi røret varmede noget signal..

Jeg kan huske jeg læste lidt op på dem på et tidspunkt, og nogen sagde, at det bare var det bedste de havde gjort for deres pedalboard, og andre sagde at det var penge ud af vinduet, og de havde solgt deres igen, så prøv den, og se hvad du syn's, det er jo trods alt dine øre der bestemmer om du kan bruge den til noget..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af itsaysvuff »

ja, lige præcis.. Der skal også gøres noget for at få plads på boardet til den, men jeg kan bare mærke noget signal der forsvinder da jeg nu har mellem 7-9 pedaler sat til af gangen.. det er ikke slemt, men nok til at irritere lidt.. Jeg har også en lovepedal minibuffer.. Så må jeg prøve at se om jeg kan sætte de to op så det funker.. Nogle forslag?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af MacG »

[quote="fortytwo"][quote="itsaysvuff"]42: Ja, okay.. to buffere i rap.. Jeg er nu stadig glad for min handel.. Det bliver spændende at prøve..[/quote]

Jeps.. Men det var ikke fordi røret varmede noget signal..

Jeg kan huske jeg læste lidt op på dem på et tidspunkt, og nogen sagde, at det bare var det bedste de havde gjort for deres pedalboard, og andre sagde at det var penge ud af vinduet, og de havde solgt deres igen, så prøv den, og se hvad du syn's, det er jo trods alt dine øre der bestemmer om du kan bruge den til noget..[/quote]

Som Morten Lyse skriver afhænger det af resten af kæden. Så oplevelserne vil være forskellige, men hvis man anlyserer på det, så er det buffer/ikke buffer der er forskellen. Ikke røret, der mest er til pynt i sådan én.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"]Jeg kan med helt ro i mine fingre skrive, at det er fuldstændigt lige gyldigt, hvilket rør du propper i, for det gør ikke noget ved dit signal..
[/quote]

Bull.... ! Der sidder faktisk ikke mindre end to rørtrin i sådan en Valvulator - et forstærkertrin, som udligner dét lette signaltab, som opstår i det efterfølgende buffer-trin. Så at røret ikke gør noget ved dit signal, passer altså ikke! At det så måske ikke er den dims på denne jord, hvor du får mest ud af af lægge kassen for rør, som har været med på Apollo 11, er en helt anden sag. Men røret laver faktisk noget for føden i sådan en Valvulator
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"][quote="fortytwo"]Jeg kan med helt ro i mine fingre skrive, at det er fuldstændigt lige gyldigt, hvilket rør du propper i, for det gør ikke noget ved dit signal..
[/quote]

Bull.... ! Der sidder faktisk ikke mindre end to rørtrin i sådan en Valvulator - et forstærkertrin, som udligner dét lette signaltab, som opstår i det efterfølgende buffer-trin. Så at røret ikke gør noget ved dit signal, passer altså ikke! At det så måske ikke er den dims på denne jord, hvor du får mest ud af af lægge kassen for rør, som har været med på Apollo 11, er en helt anden sag. Men røret laver faktisk noget for føden i sådan en Valvulator[/quote]

Fino.. Men så lad mig sige det på en anden måde..

Der var ingen i vores 11 mands omrejsende cirkus, der kunne høre en forskel på, om der sad en i kæden eller ej, og da slet ikke når det kom ud over et PA..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af Sasha »

Nej, det tvivler jeg ikke på. Men som det allerede er skrevet flere gange i denne tråd, siger det nu nok mere og resten af sigalvejen, end det egentlig gør om Valvulatoren´s virke. Jeg ville blot understrege, at der i sådan en Valvulator altså IKKE er tale om et "pynterør", som i princippet kunne erstattes med en blå lysdiode fra T Hansen. VHT har endda gjort sig dén anstrengelse af lægge højspænding på røret... (ikke at hverken rør eller højspænding som en selvfølge medfører vellyd. Men det KAN være skridt i den rigtige retning, hvis det bliver gjort rigtigt)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af Lysgaard »

Jeg har en Valvulator hvor røret for et års tid siden stod af eller begyndte at pulsere og skratte.
Jeg havde et 12AT7 liggende altså et rør med lavere gain end et 12ax7'er. Jeg kontaktede Fryette Amps for at høre om jeg kunne bruge det istedet... de frarådede mig at bruge andet end et 12ax7wb. Hans præcise formulering:"... Try the AT just to see if it passes signal, but don't leave it in there...".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 12ax7?

Indlæg af Sasha »

Nu er det hér med "lavere gain" altså kun en del af sandheden (True it is, though! ). Der er også lige noget med indstilling af arbejdspunkter, strømoptag usw, usw, som de fleste - ihvertfald alle dem, der gør sig til fortalere for, at man frit kan eksperimentere med diverse benkompatible ECC8x-rørtyper - springer let og elegant hen over. Man kan sagtens risikere, at skifter man f.eks. et ECC83 til et andet ECC8x, så afsætter man pludselig den tidobbelte effekt i det pågældende rørs anodemodstand, hvis man ikke "justerer" på det omgivende kredsløb. Og det er ikke sikkert, at anodemodstanden overlever dette. Og så har vi ikke nævnt ét ord om f.eks. impedanser endnu...

Af én eller anden grund har det i visse kredse åbenbart på et tidspunkt (i 80´erne? )været meget populært at få sin gamle Marshall til at spille "renere" (eller ihvertfald opnå dét optiske bedrag, at man skal skrue højere op for volumeknappen, før den spiller lige så højt) ved at sætte ét eller flere ECC81´ere i den. Og dét futter uværgerligt nogle af de fine, gamle kulmodstande af. Så dét var så én-to-tre-fire uoriginale stumper mere, som nemt kunne have været undgået...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen