En gammel Binson

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

En gammel Binson

Indlæg af DarkoPage »

Jeg byttede mig her i weekenden til en gammel Binson Echorec (mod. A606TR). Magen til denne: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Det var noget af en susen der var, da jeg tændte første gang, og der var byttet rundt på tonehovederne (for at få den til at lyde som Mogens Pedersens fra Cliffters-tiden, fik jeg fortalt af den tidligere ejer). Men efter at have justeret lidt på tonehovederne og flyttet dem hen på deres originale plads, lød den lidt bedre.

Et lille spørgsmål: Skal tonehoveder sidde helt op ad båndet eller skal de bare røre let? Jeg har leget lidt med det, selvom det var svært at indstille. Lige nu sidder de, så de bare rører ganske lidt. Så lidt som jeg nu kunne instille det til, da det godt nok var noget småt. Hvis de sad helt tæt, så de næsten "skrabede" (de "skraber" ikke, men you know... De sidder helt op ad), så kom der ret meget støj, men ekkoet var selvfølgelig også tydeligere. Og hvis de sad, så der var et hårs mellemrum, så var ekkoet ikke så tydeligt, men der var til gengæld ikke så meget støj.

Men der er stadig en lille ting der irriterer mig, og det er at selve ekkoet ikke er særlig "tydeligt", som hvis jeg f.eks. sammenligner med den video jeg har linket til. Og der kommer også modulation på ekkoet ret tidligt... Nu synes jeg den modulation eller "flutter" er fed, men det kommer lige tidligt nok.

Det kan jo sikkert være mange ting. Noget i selve elektronikken, slidte tonehoveder, slidt bånd osv. Nogen bud?

Nå... Men mit egentlige spørgsmål er om I kender nogen teknikere (eller selv er en), der måske har rodet med sådanne ekkofætre før? Gerne i midt-/nordjylland. Den ser generelt ret pæn ud indvendig, men jeg kunne godt tænke mig at få den til et lille tjek.

Petunia
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Petunia »

Med min begrænsede erfaring angående ekkomaskiner, men væsentligt større vedrørende båndoptagere, at båndet er slidt og tonehovederne muligvis osse er det. Har du renset dem?

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af DarkoPage »

Jeg har renset alle delene let. Båndet med en 100% bomuldsklud og tonehovederne med et stykke papir med lidt hobbyolie på.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Funkis »

På min Fulltone Tubetapeecho skal tonehovederne renses med isopropyl alc. (stavehat) - det står i manualen med en stor streg under.
Aner ikke hvorfor det er vigtigt. Men har fulgt rådet og ikke haft problemer.
Men jeg har ikke rigtigt nogen teknisk indsigt når det kommer til bånd maskiner.
Jo mere slidt båndet er jo mere "smadret" bliver det i lyden.
Dog syne jeg nu ikke det giver mere støj, men mit ældste bånd er også "kun" 3 år gammelt.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Anonym »

[quote="DarkoPage"]... tonehovederne med et stykke papir med lidt hobbyolie på.[/quote]

Dét lyder meget usundt. :o

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af DarkoPage »

[quote="SustainerPlayer"][quote="DarkoPage"]... tonehovederne med et stykke papir med lidt hobbyolie på.[/quote]

Dét lyder meget usundt. :o[/quote]

Ja, det kan godt være... Men jeg så det i denne video: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Nu er det jo heller ikke at man skal ta' alt fra YT for seriøst, men han virker meget troværdig. Især når han selv har bygget den tingest han renser. Så må han da vide lidt om det, tænker jeg.

Petunia
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Petunia »

Som Hans/Sustainerplayer siger: Det lyder usundt! Og som Funkis siger: Man har altid haft et rensemiddel baseret på en eller anden form for alkohol - faktisk må det stadig være muligt at få fat i noget "Tonehovedrens". Men der er ingen tvivl om, at båndet er slidt - det kører og kører pg kører..... og tonehoverne kan faktisk osse være slidt. DEt kunne de på båndoptagere, der havde været brugt rigtigt meget!

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Swampthing »

Så vidt jeg husker bruger en Binson ikke bånd, men et magnetisk hjul hvor ekko'et bliver lagt på.
Så man behøver vel ikke bekymre sig om båndet tager skade. :)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Anonym »

[quote="Swampthing"]Så vidt jeg husker bruger en Binson ikke bånd, men et magnetisk hjul hvor ekko'et bliver lagt på.
Så man behøver vel ikke bekymre sig om båndet tager skade. :) [/quote]

Så giver det med olien mere mening :)

Grandad
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Grandad »

Der er da ingen bånd i en Binson - men derimod et hjul/en skive, der gør det ud for samme. Det kan man se på videoerne - og det var der ihvertfald også på den Binson, vi havde i bandet for mange år siden. Og den blev renset nogenlund som vist i den nederste video ... mig bekendt skal tonehovederne kun røre ganske let ved skiven.

Her står den, ovenpå en Roland Space Echo, som dengang var det nye, hotte ;-)

Billede

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Swampthing »

WOW ! Binson, Space Echo, krydsfelt og spolebåndoptager, whats not to like ? :s hock: :thumbup:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af Sasha »

Ja, man kunne indspille 2 x Sgt. Pepper samtidig på dét setup... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En gammel Binson

Indlæg af DarkoPage »

Ja, der sidder da en skive... Men det udenpå, på kanten af, skiven ligner da til forveksling noget båndværk.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen