Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af ChristianB »

Jeg har taget klistermærket af guitaren, men der sidder stadig noget lim, som jeg ikke ved hvordan jeg fjerner. Jeg vil jo ikke ødelægge lakeringen. Det er en Fender HW1 med nitrocelluloselak.
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Pluto »

[quote="ChristianB"]Jeg har taget klistermærket af guitaren, men der sidder stadig noget lim, som jeg ikke ved hvordan jeg fjerner. Jeg vil jo ikke ødelægge lakeringen. Det er en Fender HW1 med nitrocelluloselak.[/quote]


Prøv med husholdnings sprit. det tager lakken ikke skade af.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af AnotherDan »

Ellers linolie og ild - det er meget få ting det ikke kan klare...

Det har jeg selv set i TV med Flemming Leth...
Billede
Bah

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Pluto »

[quote="AnotherDan"]Ellers linolie og ild - det er meget få ting det ikke kan klare...

Det har jeg selv set i TV med Flemming Leth...
Billede[/quote]


Den går ikke med nitrolak ,da den er brandfarlig(den rigtige er)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af AnotherDan »

Forsøget på en joke røg vist over målet...
Bah

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af ChristianB »

Tak for svarene. Så det vil sige at jeg først bruger sprit, ild og så linolie til sidst efter jeg har slukket ilden? Det lyder fandeme smart!
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Pickles »

[quote="Pluto"][quote="ChristianB"]Jeg har taget klistermærket af guitaren, men der sidder stadig noget lim, som jeg ikke ved hvordan jeg fjerner. Jeg vil jo ikke ødelægge lakeringen. Det er en Fender HW1 med nitrocelluloselak.[/quote]

Prøv med husholdnings sprit. det tager lakken ikke skade af.[/quote]

Brug IKKE sprit på nitrolak! Jeg har engang forsøgt at fjerne tape-snaks på min Gibson med nitrolak ved at tørre med husholdningssprit, og det gav en stor grim hvid plet i lakken.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Sasha »

Nej, jeg ville også umiddelbart tro, at renset benzin i små mængder var bedre, hvis det endelig skulle være. Men ellers en fugtig klud og knofedt, hvis det ikke rækker -> guitarpolish. Og hvis det ikke rækker -> Slipoline (ikke Slipol !). De tre sidste ting ville jeg prøve, før jeg greb til de heftigere kemikalier...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af MacG »

Jeg var engang med til at sælge én af de første RI Jazz basser, i en smuk Candy Apple Red. Da manden kom hjem ville han live gøre den ekstra fin ved lige at tørre den over med en klud med sprit... :s hock:

Han græd da han kom ned i butikken igen.

Al lakken blev mælkehvid. Nitro+ sprit: :thumbdown:

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af ChristianB »

[quote="Sasha"]Nej, jeg ville også umiddelbart tro, at renset benzin i små mængder var bedre, hvis det endelig skulle være. Men ellers en fugtig klud og knofedt, hvis det ikke rækker -> guitarpolish. Og hvis det ikke rækker -> Slipoline (ikke Slipol !). De tre sidste ting ville jeg prøve, før jeg greb til de heftigere kemikalier...[/quote]

Det lyder fornuftigt. Jeg har fået en del af det af med en fugtig klud, men der sidder stadig noget, så jeg tror jeg vil prøve at få fat i noget guitarpolish.

Tak!
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Jens H »

Jeg vil lige advare om at bruge Slipoline, da det indeholder silicone. Du kan risikere med tiden at indkapsle smuds under et lag silicone. Slipol er ikke silicone holddigt, men for groft. Så fin en guitarpolish uden slibemiddel og silicone er bedst.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Sasha »

OK. Det har jeg nu aldrig oplevet. Men du har garanteret langt mere erfaring på dette område, end jeg har. Så lyt til Jens!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Jens H »

[quote="Sasha"]OK. Det har jeg nu aldrig oplevet. Men du har garanteret langt mere erfaring på dette område, end jeg har. Så lyt til Jens!

:-)[/quote]
Det er nu heller ikke en katastrofe, og der er også silicone i mange guitarpoleringsmidler, men det ses nogen gange at folk ikke får renset guitaren, men bare får smurt noget polermiddel på, lag efter lag, og til sidst er der sådan et misfarvet lag af hudaffald og silicone. Hvis man ved hvad man gør kan man godt bruge slipoline. Der skal bare poleres rigtig godt. :)
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Sasha »

Ja, riiigeligt knofedt har aldrig skadet, når det kommer til rengøring af guitarer (eller mange andre ting)... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Galler
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Galler »

Til andre der skal igang med noget lignende, vil jeg anbefale at varme klistermærket op med en varmepistol eller en hårtørrer, så er de tit lige til at tage af. Hvis du har klister tilbage på lakken kan du bruge lidt madolie, det kan opløse klisteren, om den skrøbelig enitrolak kan tåle madolie har jeg dog ingen anelse om.

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 13 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Knuddi »

Jeg har set lampeolie brugt til at fjerne pris- og tilbuds- mærker på varer der skulle pakkes ind som gave.
Den originale pap indpakning led tilsyneladende ingen skade overhovedet.
Mht. lampeolies indvirkning på Nitro har jeg dog ingen anelse om.

Galler
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan fjerner man et klistermærke fra en guitar?

Indlæg af Galler »

Man skal bare være opmærksom på at der er petrolium i lampeolie.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen