Modifikationer af Marshall's

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Peter C »

Er der nogle herinde, som har erfaringer med modifikationer af gamle (eller nyere) Marshall's?

På mange amerikanske fora snakker de højt om modificeret Marshall's, som bl.a. indebærer mærker som Fortin, Friedman og Cameron samt mange andre, de skulle i deres ord slå rigtig mange af pinden - især når vi snakker high gain.

Jeg er blevet en smule nysgerrig, især fordi jeg tror, jeg har behov for mere gain, før jeg er helt tilfreds.

Dog er jeg stadig vild med "Marshall-lyden", jeg har bare behov for mere gain, samt det der hører til.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

Hvad er det for en Marshall, vi taler om?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af kraen »

[quote="Peter C"]Er der nogle herinde, som har erfaringer med modifikationer af gamle (eller nyere) Marshall's?

På mange amerikanske fora snakker de højt om modificeret Marshall's, som bl.a. indebærer mærker som Fortin, Friedman og Cameron samt mange andre, de skulle i deres ord slå rigtig mange af pinden - især når vi snakker high gain.

Jeg er blevet en smule nysgerrig, især fordi jeg tror, jeg har behov for mere gain, før jeg er helt tilfreds.

Dog er jeg stadig vild med "Marshall-lyden", jeg har bare behov for mere gain, samt det der hører til.[/quote]

Du er tydeligvis meget ny bruger på Gearfreak! Velkommen til!

Sasha, der kom mig i forkøbet med et svar, er GF-Marshall-(indsæt selv passende ord her), og han kan helt sikkert hjælpe dig.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Peter C »

Tak tak, jeg har dog været her før. :-)

I tilfælde af at det blev realitet, så ville det blive en af de to, som står i min signatur - altså enten en JMP 1987 '75 eller en JMP 2104 '83.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

Kan vi ikke lige - sådan bare for hyggens skyld - droppe alt det dér "guru" pladder..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

[quote="Peter C"]Tak tak, jeg har dog været her før. :-)

I tilfælde af at det blev realitet, så ville det blive en af de to, som står i min signatur - altså enten en JMP 1987 '75 eller en JMP 2104 '83.[/quote]

Det er jo to meget forskellige tilfælde. For en Marshall uden mastervolume - som f.eks. din 1987 - er jo designet, så den netop ikke leverer meget forvrængning (eller "gain") i sin forforstærker. Langt hovedparten af dens forvrængning stammer fra udgangstrinnet. For det første synes jeg, at det ville være synd at "krølle" sådan en fin, gammel forstærker om til en "skærebrænder" (hvilket selvfølgelig er muligt, men ville ødelægge forstærkerens grundlæggende karakter) med en high gain-forforstærker. Men skal du have mere forvrængning fra den, er sagen jo ikke meget længere end at fodre dens udgangsrør med et kraftigere signal - f.eks. ved at sætte en booster foran den.

Din 2104 (eller andre klassiske mastervolume-Marshall, 2203 o.l.) kan man sagtens give "shitloads" mere gain og forvrængning uden at lave grundlæggende om på kredsløbet (hvilket ville ændre grundlyden). Og det kan man gøre for en krone eller deromkring, da der så at sige "gemmer sig" masser af "u-udnyttet" gain i det originale kredsløb. Bling-bling-effekten i cyberspace bliver selvfølgelig ikke den samme som at sende sin forstærker til USA og betale en mindre herregård for at få den krøllet om til noget, som måske/måske ikke længere har meget med en Marshall at gøre. Men det er jo et temperamentsspørgsmål...

Edit: Hvad er "Det, der hører til"?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Peter C »

Jeg tænkte også, og jeg skulle skrive det, men nu gjorde jeg det altså - jeg tager det tilbage igen, da jeg godt kan se, at det virker åndssvagt.

Hvor lang tid tager det at lave sådanne modifikationer på min 2104? Ville man kunne gøre det sammen med doktoren, og tager det lang tid? For det der kan skræmme mig ved det, er at jeg ikke ved med sikkerhed, hvordan den vil ende med et lyde.

De amerikanske "modders" har forskellige "pakker", som de kan lave ved ens forstærker, så man har derfor mulighed for at høre forstærkeren, før man får lavet sin egen om.

Og til sidst her: Er det muligt at lave forstærkeren helt standard igen, hvis man får foretaget sådant et slags indgreb?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

Ja, det grundlæggende i det, tager ikke mange øjeblikke at lave. Så kan man jo altid derfra vurdere, om der er andre ting - frekvensgang mm. - man vil justere lidt på i samme ombæring.

Og ja, det kan lige så hurtigt "laves tilbage" igen.

I øvrigt giver det i mine øjne ikke meget mening, at de amerikanske "guruer" lover, at man kan høre, hvordan deres "pakker" lyder på ens egen Marshall, da især mastervolume-modellerne som udgangspunkt kan lyde forskelligt som dag og nat.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Peter C »

Okay, det lyder da alligevel betryggende. :)

Findes der nogle lydeksemplar på sådanne?

Så har jeg lige et tillægsspørgsmål:

Jeg har aldrig prøvet en 2203 på 100 watt, kun 50 watt's, hvad er jeres mening om forskellen? Jeg har altid været af den opfattelse, at der ikke var grund til mere end 50 watt, da jeg nok aldrig ville få brug for de sidste 50 watt. Men er der en egentlig forskel i lyden? (her snakker jeg så om en med mastervolume)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Jake »

Hej Peter,

Der er som Sasha nævner flere måder at gøre dette på. Dog afhænger det primært af hvor meget gain du har behov for, og om du har brug for at forstærkeren kan skrues ned til clean via. din guitars volumen-knap.

Hvis du har mod på at bestige 5. sal med din 2104, så kan du komme forbi i næste uge. Så kan vi se på det der - du har min mail-adresse :-)

Til skræk og rædsel for andre, så vil jeg lige poste et par billeder af hvad først Reinhold Bogner og dernæst Mark Cameron har udsat diverse stakkels Marshalls for:

Billede

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

lydeksempler på hvad?

Hvis du mener dét, som jeg snakker om, så er det "bare" den samme lyd, som din Marshall har nu, og så med mere forvrængning på...

Der er en lille forskel i lyden mellem 50 og 100 watts modeller (og også mellem "ens" 50 og 50 watts fra forskellige årgange) - primært p.g.a. at 50 watt´erne kører på lidt lavere spændinger, hvilket igen gør, at deres forforstærker helt en anelse mindre clean headroom. Dette gør, at tonen fra dem er en anelse mere komprimeret. Til gengæld gør det samme fænomen det muligt nemmere at sætte sig ud over Marshall´s "børnesygdomme". Jeg synes personligt, at forskellen mellem forskellige eksemplarer af både 50 watts og 100 watts Marshalls kan være langt større end en generel forskel mellem 50 og 100 watts modeller. Forskellen i lydstyrke er ret minimal. Og mange kører jo da også deres 100 watts Marshall med kun to rør i (mest fordi der ikke er grund til at slide på fire rør samtidig), som dog ikke "fjerner" spændingsforskellen og "omdanner" forstærkeren til en 50 watts model. Til gengæld sker der nogle andre lidt mere langhårede ting, når man gør det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]Hej Peter,

Der er som Sasha nævner flere måder at gøre dette på. Dog afhænger det primært af hvor meget gain du har behov for, og om du har brug for at forstærkeren kan skrues ned til clean via. din guitars volumen-knap.

Hvis du har mod på at bestige 5. sal med din 2104, så kan du komme forbi i næste uge. Så kan vi se på det der - du har min mail-adresse :-)

Til skræk og rædsel for andre, så vil jeg lige poste et par billeder af hvad først Reinhold Bogner og dernæst Mark Cameron har udsat diverse stakkels Marshalls for:

Billede

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede[/quote]


Ja, det er sat´me flot, da!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Jake »

Goodbye samlerværdi!

:-)
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af CobraPizza »

Hva' er det egentlig muligt at smidde sådan en master vol på alle forstærkere?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af MacG »

[quote="CobraPizza"]Hva' er det egentlig muligt at smidde sådan en master vol på alle forstærkere?[/quote]

Ja. Men bøvlet i forskellig grad. Hvilken forstærker tænker du på, og hvad vil du opnå ?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af CobraPizza »

[quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Hva' er det egentlig muligt at smidde sådan en master vol på alle forstærkere?[/quote]

Ja. Men bøvlet i forskellig grad. Hvilken forstærker tænker du på, og hvad vil du opnå ?[/quote]

Har en lille marshall haze stående på værelset, som kunne være ret sjov at presse lidt
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

I princippet ja. Det er bare ikke alle forstærkere, hvor der er nogen idé i at gøre det...

Idéen i en mastervolume-kontrol er jo netop, at man kan skrue ned for et forvrænget signal, og derved opnå (en form for) forvrængning ved ethvert lydniveau. Dette kræver altså, at forvrængningen opstår tidligere i kæden end dét punkt, hvor mastervolume er indskudt - typisk mellem for- og effektforstærker. Med andre ord: Forstærkerens forforstærker skal altså kunne levere noget forvrængning i sig selv.

Har man så en forstærker, hvor dette ikke er tilfældet - f.eks de klassiske Marshalls uden mastervolume, en klassisk Fender eller lignende - ja, så er der ifølge min opfattelse ikke meget idé i at sætte en mastervolume på, da man så også med mastervolumen blot skruer op og ned for niveauet af en ren lyd. Det mest groteske eksempel på dette var, da Fender på et tidspunkt - for at "hamle op med" Marshall? - satte en mastervolume-kontrol på deres "King of clean" - Twin Reverb.

Så det grundlæggende svar på dit spørgsmål er ja. Men nu er "muligt", "nyttigt" og "tilrådeligt" ikke helt synonyme størrelser. Jeg ved f.eks. ikke hvor mange, jeg har mødt, som har ærgret sig over, at en tidligere ejer af en gammel Marshall har boret huller i frontpladen til en - "nyttesløs" - mastervolumeknap.

Samme argumenter kan føres for, at det er omsonst at bygge et effektloop ind i f.eks. en gammel Marshall eller Fender (Marshall er jo f.eks. begyndt at gøre det på deres reissues). Idéen i et loop er jo igen at have muligheden for at placere visse effekter efter det punkt, hvor forvrængningen opstår. Men i en forstærker, hvor langt hovedparten af forvrængningen opstår i effektforstærkeren, er der jo så ikke meget idé i at lave et loop mellem for- og effektforstærker.

"Kvalitetsforskellen" mellem forvrængningen for forforstærkeren og ditto fra effektforstærkeren er så en hel religionskrig for sig selv. Men har man f.eks. en gammel Marshall uden mastervolume, er sandsynligheden for, at man værdsætter forvrængning fra udgangsrørene i effektforstærkeren, nok temmelig stor.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Sasha »

[quote="CobraPizza"][quote="MacG"][quote="CobraPizza"]Hva' er det egentlig muligt at smidde sådan en master vol på alle forstærkere?[/quote]

Ja. Men bøvlet i forskellig grad. Hvilken forstærker tænker du på, og hvad vil du opnå ?[/quote]

Har en lille marshall haze stående på værelset, som kunne være ret sjov at presse lidt[/quote]

Jamen, du får den jo ikke "presset" via en mastervolume...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af Peter C »

Mange tak for hjælpen! Jeg har fået svar på det, jeg søgte!

God weekend!

:-)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Modifikationer af Marshall's

Indlæg af CobraPizza »

Jo, hvis det er for at skabe "naturlig" forvrægning, uden at blæse hoved af mig selv.. Jeg ser det ldit som en attunator, bare det skridt tidligere i kæden,,
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen