Fender forstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fender forstærker

Indlæg af Pluto »

Hvad er det for en model Freddie King kranker her og er det den lille eller store han spiller igennem eller begge.?

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->


Ja hvad skal man lede efter hvis man gerne vil have den der fender blues lyd(gerne en med rumklang)?
Jeg har haft en twin reverb reisue på et tidspunkt og den var fed til clean ,men tog dårligt imod pedaler.
Nogen forslag.

Jeg står ikke og skal ud og købe en ny ,men syntes det kunne være fedt lige at høre hvad de dersens gamle blues folk spillede på af Fender forstærkere, mest fordi
det lyder ret fedt og deres set up ser simpelt ud.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af Sasha »

Den store - Fender Quad Reverb. Om han så her også har den lille "med på slæb", skal jeg ikke kunne sige.

Jeg ville gå personligt gå efter en ældre Pro Reverb (40-50 watt, 2x12", rør-ensretning) eller noget i dén stil. Men under alle omstændigheder ville jeg gå uden om Fender´s reissue-modeller.

Men helt ærligt Claus: Du vil jo i bund og grund slet ikke have sådan én... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af MacG »

Det ser ud til at der kun er mikrofoner på den Twin der står lænet tilbage. For at få den lyd ud af sådan én skal den skrues hjerne højt op. Freddie brugte ikke pedaler. Den anden er en Quad Reverb, en Twin med 4 X 12".

Gå efter en gammel, uden indbygget mastervolumen. Jeg synes ikke jeg har de store problemer med at få mine, Super Reverb og Bandmaster Reverb, til at tage i mod pedaler.

Den eneste der er på DBA for tiden er denne, men den koster: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/guitarcombo-fender-19 ... 397224/</a><!-- m -->
De dukker dog rimeligt tit op.

Edit: Sasha har ret. Det er en Quad.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"]Det ser ud til at der kun er mikrofoner på den Twin der står lænet tilbage. For at få den lyd ud af sådan én skal den skrues hjerne højt op. Freddie brugte ikke pedaler. Den anden er en Quad Reverb, en Twin med 6 X 10".
[/quote]

Narh, det er nu den meget brugervenlige kombination af en Fender Twin Reverb og et 4x12 kabinet i én kasse...

Og den skal ifølge sagens natur ikke skrues mindre højt op end en Twin for at lyde som i klippet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Den store - Fender Quad Reverb. Om han så her også har den lille "med på slæb", skal jeg ikke kunne sige.

Jeg ville gå personligt gå efter en ældre Pro Reverb (40-50 watt, 2x12", rør-ensretning) eller noget i dén stil. Men under alle omstændigheder ville jeg gå uden om Fender´s reissue-modeller.

Men helt ærligt Claus: Du vil jo i bund og grund slet ikke have sådan én... :-)[/quote]


Jeg ved ikke om jeg vil have sådan en ,da jeg syntes at mine ac 30er klæder mig godt til mine blues/rock projekter.Der er bare det jeg har en lille krise
med mit marshall set up til ballebandet.Men jeg tror måske bare jeg generelt er lidt træt af balle .Vi har så til gengæld fået en del store jobs så det ville jo være træls at skippe det nu.
Nu vil jeg ikke gøre noget forhastet for som i alle ved kan man jo godt have en lille lydkrise ,som senere hen viser sig ikke være en set up krise ,men mere noget andet.
Men jeg tror jeg tager en af voxene med på næste gig den 18-06.
Så lige det med reisue vil jeg godt give dig ret.min partner in crime har en twin reverb som han købte fra ny i 1976 og han lyder fandme fedt ,men han har en meget anderledes spillestil end mig.
Ja kort og godt jeg tror bare jeg trænger til ferie fra musikken da jeg efterhånden spiller 20-25 timer om ugen i forskellige band sammenhænge.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"]Men jeg tror måske bare jeg generelt er lidt træt af balle .[/quote]

Dén slags går ikke over, fordi man køber sig en ny forstærker. Og da slet ikke en Fender... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"][quote="Pluto"]Men jeg tror måske bare jeg generelt er lidt træt af balle .[/quote]

Dén slags går ikke over, fordi man køber sig en ny forstærker. Og da slet ikke en Fender... :-)[/quote]


Fuldstændig enig.Det er nok ac 30erne jeg måske skal holde mig til ,og lade Marshallen hvile lidt herhjemme på legeværelset til en anden god gang. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af shm »

Nu skal man huske, at alt er større i US. Så jeg vil foreslå en Deluxe, trimmet ordenligt, med en højtaler der lyder ordenligt. Hvis man nogensiden har hørt en Quad, så højt som her, ved man godt med sig selv, at det IKKE kommer til at foregå på et dansk værtshus i mere end ca. 3 minutter sammenlagt....

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender forstærker

Indlæg af Per Ørum »

Lige et par rettelser i forhold til ovenstående.

Der er tale om en Fender Quad Reverb. Den har 4 stk 12 tommere og ikke 6 stk 10 tommere.
Den blev produceret fra 1972 og er med mastervolumekontrol. Reelt er det samme forstærker som en Fender Twin Reverb med mastervolume, men bare med 4 stk 12 tommere istedet for 2. Jeg har selv haft en og hvis man synes en Twin Reverb er tung så prøv at løfte på en Quad Reverb. Den spiller lige så højt som en Twin reverb, men p.gr.a. det dobbelt så store højttaler-areal fylder det og lyder det af mere. Jeg valgte at bytte den lige over med en Fender Twin Reverb uden mastervolume fra 1970 i sin tid. bl.a. fordi den løb bedre og fordi den var væsentlig lettere og jeg har den stadig. (tror det var i 1978 jeg byttede)

Vær opmærksom på at lyden på klippet også stammer fra Gibson 335/355 guitaren. Sådan en har et væsentligt kraftigere output end en Fender guitar og er med til at drive forstærkeren til den lyd Freddie opnår.

Som Søren skriver så vil denne kompination ikke få lov at spille med den lyd i mere end 50 - 60 sekunder på et værtshus/mindre spillested før guitaristen blev fyret :-) - Istedet er det klogere at vælge enten en Fender Deluxe Reverb, Super Reverb, Pro Reverb eller Vibrolux Reverb og lade dem give lyden på et lavere niveau. Men husk der skal en Gibson til :-) og jeg foretrækker de "originale" og ikke reissuemodellerne uanset hvilken en af førnævnte man ønsker.

Per

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen