Now Dilemma

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Now Dilemma

Indlæg af GodSpeedDK »

Min HMH-strat ... den er jo røvfed at spille på, og lyder som en drøm ... men jeg kan ikke rigtig komme overens med udseendet. "TV-Yellow", eller hvad den dér fesen-beige-gullige farve nu hedder, ser fedt ud på en telecaster, eller til nøds en Les Paul DC, men på en strat ... ?

Jeg kunne jo se om jeg kunne bytte mig til en fed strat, i en farve jeg kan holde ud at se på, men på den anden side, så spiller den næsten for fedt til, at jeg ville turde tage chancen ...

Jeg kunne også få den re-finished? Men f.eks. Henning Hansen tager vist på den grimme side af 3 lange for sådan en opgave, og det er way beyond, hvad jeg vil skyde af på projektet.

Jeg kunne også re-finish'e den selv? Det er absolut med i overvejelserne, men hvor finder jeg noget egnet maling til en guitar? Det skal jo helst være af den rigtige slags (nitrocellekammeratwhatever...)?

Jeg kunne også sælge lortet ... nåhr, nej, det har jeg prøvet ... jeg tror lidt folk bliver skræmt væk af, at den ligner lort.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Rasmus »

jeg har det på samme måde med min natur strat.. Nu har jeg givet den nogen bank, så bliver den lidt mere personlig!

Jeg har overvejet om man skulle få Henning eller en anden til at lave en ny krop i Olympic white eller sort, men jeg orker det næsten ikke.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Michael Vajhøj »

Har du spurgt Jens H hvad han skal have for en refin?
RoadHigh.dk

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Now Dilemma

Indlæg af Martin K »

Skal vi ikke have et flash af vidunderet så vi kan se hvor slemt det står til? :)
--Martin

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Anonym »

Ja - farven er ... "meget specifik" på den guitar :)

Men mht. bytte/salg tror jeg nu, der stikker flere parametre under end farven.

Nitro? Er det pga. den påståede "lyd"-fordel eller ...?

Så vidt jeg ved, så laver Jens ikke nitro-lakering (men check da op på det) - men Solle gør.

DIY - det eneste sted jeg har fundet, der måske vil levere nitro-lak til DK er her: Guitar Supplies i Holland. Jeg har ikke selv prøvet at handle der endnu.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Odgaard »

Godspeed: Du kan da selv pille lakken af guitaren og så holde den i natur. Det med lakken har du da gjort før med et godt resultat.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Pluto »

Hvis du er heldig mener jeg stadig at Hygæa sælger Nitro lak.Det er jo ikke forbudt i danmark og EU at bruge Nitro i industrien.Autolakerer må så ikke bruge det mere.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af GodSpeedDK »

Billede
Billede

Edit: Farven er ikke gengivet helt korrekt. I virkeligheden er den mere bleg-beige, end gul.

@Rasmus: Det er selvfølgelig en mulighed at gå apeshit på den, med sandpapir, skosværte og ølflaske, men jeg er bange for resultatet bliver værre end udgangspunktet.

@Vajhøj: Jeg har ikke spurgt til priser på refinish nogen steder ... men uanset hvad, så tror jeg ikke jeg har lyst til at ofte det helt vilde på den. Der er en ret god chance for, at den skal videre på et tidspunkt, og en refinish er måske ikke vejen frem, for at højne værdien (som i forvejen tilsyneladende ikke helt matcher, hvad folk vil give). Så skal det gøres, gør jeg det selv, for i det mindste ikke at smide penge ud på en værdiforringelse.

@Hans: Hvilke andre parametre hentyder du til? Umiddelbart tænker jeg selv, at det eneste kan være hardtail'en, men på den anden side er der sikkert mange (undertegnede inklusive) der foretrækker det. Og så er det en near-mint HMH, og ikke en trainwreck Hansen, men igen ... jeg er ikke sikker på, at alle nødvendigvis foretrækker relic, bare fordi Henning har bygget guitaren. Og at der står HMH på den, var jo afspejlet i prisen.
Mht. nitropsykoloselak, så handler det bare om, at den i hvert fald ikke skal kapsles ind i den plastic-skal, billige Fender'e, Squier'e, m.fl. er kaplet ind i. Men jeg har jo i virkeligheden selv gode erfaringer med det billigste spraymaling, jeg kunne finde i Jem&Fix, så måske skulle jeg bare kaste mig ud i endnu et DIY-lakeringsprojekt? Det gik jo fint sidst ... men på en BETYDELIGT billigere guitar :s hifty:

Hmmm ... tænketænketænke ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af fortytwo »

Refin FTW..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af GodSpeedDK »

Ny info, fra en mildest talt uventet kant: Min kone siger nu (hvor jeg ved et rent tilfælde bare spørger hende, hvor det dér Bums er henne), at hun opgav at bruge det på dørkarmene engang, fordi det ikke var effektivt nok, og i stedet brugte ganske almindelig brun sæbe, med meget bedre resultat.

Nogen der kan be- eller afkræfte, om brun sæbe er effektivt som lakfjerner? Det lyder næsten for godt, til at være sandt, at løsninger står lige nedenunder enhver køkkenvask i det danske land :wtf:
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Anonym »

Brun sæbe er i hvert super effektivt på mange andre ting. (f.eks indbrændte ovnplader (brun sæbe på og en gang vitawrap ud over ... et døgn efter kan man skylle det hele af og man har fine nye plader)).

Det er faktisk forsøget værd (jeg har jo også den Charvel-sjover, der skal skalles af).

Og ellers ville en Mary Kay-finish jo klæde sådan noget flot træ.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Anonym »

... og det skal selvfølgelig være den "faste" udgave ... ikke den flydende.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af GodSpeedDK »

En hurtig googling afslørede, at den skulle være god nok. Angiveligt fordi brun sæbe indeholder "frie baser" - tilmed er det både billigt og miljøvenligt. Men alle vejledninger er møntet på dørkarme, vinduer, osv., så jeg mangler stadig at få be- eller afkræftet, om det også virker på den slags maling/lak, man bruger på guitarer? Og eftersom hverken I eller jeg ved med sikkerhed, hvilken slags maling der er brugt på min guitar, så må det nok komme an på en prøve ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af Anonym »

Ellers er jeg frisk på at prøve på den Charvel-krop. Det bliver så bare først om et par dage, jeg får tid til det. Poly-lakken på den Charvel fåes garanteret ikke tykkere og mere ækel.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af fortytwo »

Jeg mindes noget om, at min far, som har 40 år som maler på bagen, en gang har sagt noget i stil med, at brun sæbe var det bedste til at opløse de fleste lakker..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af AnotherDan »

Brun sæbe, det er spændende - Hans er du første prøveklud? :D

Og mikkel jeg syntes du skal prøve at give den en refinish - om ikke andet får du en personlig guitar ud af det...
Hardtail tiltaler også mig, så på det punkt er du ikke alene :)
Bah

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af GodSpeedDK »

Det kunne egentlig være lidt sjovt at få malermester Pluto på banen ... ?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af GuitaRasmus »

Om brun sæbe virker eller ej, kommer an på om Hansen tidligere har malet den med lak, eller polyurethane. Poly er tokomponent, og på den måde nærmere en plastart, end egentligt lak, og sæbe bider ikke på det.

Edit: En mail til Hansen kunne sikkert afdække sagen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"] (...) Poly er tokomponent, og på den måde nærmere en plastart, end egentligt lak, og sæbe bider ikke på det.[/quote]

Min Squier, som jeg omlakerede for nogle år siden, var afgjort i poly-plast, så. Og her virkede Bums i hvert fald. Om brun sæbe så også ville kunne bruges, skal jeg ikke kunne sige.

[quote="GuitaRasmus"]
Edit: En mail til Hansen kunne sikkert afdække sagen.[/quote]

Jeg har ved to tidligere lejligheder, i helt andre forbindelser, mailet til ham - uden respons. Så det gider jeg ikke spilde mere tid på.

Malingen/lakken på HMH'en virker noget mere nitro- end poly-agtig, men uanset, så kræver det vist en first-hand test, inden jeg kan sige noget mere konkret.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Now Dilemma

Indlæg af rustie »

efter påføring af brun sæbe kan du pakke emnet ind i film,det skulle have en forstærkende virkning.
virker det ikke kan du lave din egen bums.Kaustisk soda og lidt tapet klister,og ellers det samme med indpakning.
du kan prøve om det er nitrocelloluselak ved at påføre cellolusefortynder,meget forsigtigt,da det hurtigt opløser lakken

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen