Fender Stratocaster 1972

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Søren »

Har gået og luret lidt på en strat fra 72. Nu har jeg ikke prøvet den, men er der nogen, der har erfaringer eller viden omkring strats fra den årgang?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

Tjah...

Som med de fleste andre årgange Fendere findes der gode og dårlige eksemplarer. Det bedste råd, man kan give, er: Prøv dig frem i det konkrete tilfælde og lad være med at stirre dig blind på årstal.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Søren »

Ja selvfølgelig. Men jeg tænkte bare, at der kunne være noget, man skulle være opmærksom på. F.eks. ligesom de sene 70'er modeller, der er tunge som ind i røven (mange af dem i hvert fald).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

Det mærker du vel ret hurtigt, når du prøver at løfte den...

Men ellers er ´72 såmænd ikke anderledes end alle mulige andre Strat´er: Det vigtigste er jo ligesom, om den "taler til dig". Så kan det sådan set være lige meget, hvor eller hvornår den er fra.

FWIW har jeg en "Stumpecaster", hvori der bl.a. indgår kroppen fra en 72´er. Og det er sgu´ en meget fed guitar, synes jeg. Og den er ikke særligt tung.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Pluto »

[quote="Søren"]Ja selvfølgelig. Men jeg tænkte bare, at der kunne være noget, man skulle være opmærksom på. F.eks. ligesom de sene 70'er modeller, der er tunge som ind i røven (mange af dem i hvert fald).[/quote]


Det er rigtigt at der findes en masse tunge strater fra midt/slut halvfjerseren ,men jeg har ved et tilfælde(bytte) fået en 77 strat der vejer 3,3kg ca. og som virkelig er resonant og fed at spille på.Ja den
spiller mindst ligeså fedt som mine custom shops.Men der er sikkert lidt længere mellem snapsne fra 76-81 end der var før 76.Jeg har prøvet nogle stykker efterhånden fra først i 70erne og de har været rigtig fede,og hvis jeg skal have en strat mere kan det nemt blive en sådan først 70er ,både fordi de stadig kan købes rimeligt ikke som 60erne som nærmest er ubetalige.
Sorte strater lyder bare bedst..

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Per Ørum »

I min optik lavede Fender stadig gode guitarer efter CBS overtog i 1965 og op til ca 1973. Jeg har dog også set få fra 1974 som var gode, Herefter gik det ned af bakke og de blev tunge og kedelige i lyden.
En af mine bedste Stratocastere er fra 1972. Den er meget let, meget resonnant og "spiller med" - pick upperne siger fedt o.s.v.

Desværre er de tidlige 70´er guitarer også røget meget op i pris, så forvent ikke at finde en svinebillig en af slagsen, men prøv dig frem og find den guitar du kan lide og vil have, og når du er kommet dertil må du jo betale hvad den koster :-)

Per

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Søren »

Spændende. Jeg synes ikke den virker vanvittig dyr. 22k og han vil måske godt tage min VRI '57 strat i bytte + kontanter selvfølgelig. Står bare lidt i et dilemma, for min "gamle (5 år)" VRI '57 strat har jeg været meget glad for - den var den første guitar, jeg virkelig elskede, og jeg har aldrig rigtig prøvet andre strater, som matcher den på samme måde. Den har en stor affektionsværdi for mig. Og jeg har både prøvet pre-CBS og Custom Shops. Jeg ved godt at en stor del af det er tilvænning, men sådan ligger landet. Men jeg skal prøve guitaren i næste uge, så må jeg lige komme med en update på, hvad der er sket - om jeg er forelsket eller ej :)

Jeg kan først tage stilling til om jeg laver en byttehandel eller ren handel NÅR jeg har prøvet den.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"]...for min "gamle (5 år)" VRI '57 strat har jeg været meget glad for - den var den første guitar, jeg virkelig elskede, og jeg har aldrig rigtig prøvet andre strater, som matcher den på samme måde. Den har en stor affektionsværdi for mig. [/quote]

Hvorfor i himmelens navn vil du så skifte den ud? Det virker da rent... ja, ihvertfald en anelse underligt, for nu at moderere mit sprog - hvis du spørger mig. Hvad er det lige, du tror, at en Strat fra 1972 kan, som din nuværende, elskede og velkendte Strat ikke kan? Er det denne hersens tvangstanke om, at "hvis jeg blot får en halvgammel guitar, så lyder alting pludselig 100 gange bedre", der har taget over fra fornuften?

Mit bedste råd: Behold din nuværende guitar!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Nicolai »

Hej Søren.

Jeg er meget "grøn" i faget, men har af og til stået med samme tanke som du: Jeg skal have en ny fed guitar, som er bedre end den, jeg har nu (også en 57 VRI). I mit tilfælde er det dog CS, jeg har siddet og stirret mig blind på.

Jeg drømmer om en 60er-style strat i sunburst og med palisander- og jeg skal nok få den. MEN: Hver gang jeg har siddet og ment, at nu skulle jeg også skrabe pengene til en CS sammen, har det været ud fra devisen, at når CS'en kom ind, røg '57eren ud.

Jeg har det bare lige som dig: min 57er er den første guitar, som jeg RIGTIG har været glad for, den er let resonant osv. Jeg ender nok med en strat mere på et tidspunkt, men jeg er ret sikker på, det bliver som supplement og ikke substitut for min 57. Der findes mange, som overhovedet ikke mener at RI-serien er pengene værd. Jeg kan kun sige, at jeg er rigtig glad for min. 22K for en strat er (i min verden) mange penge. I sær hvis man skal sælge sin sjæl (altså: sin favoritguitar) i bytte.

Hvorfor har du smidt din 57er "ud til højre"? Hvad "fejler" den?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]

Der findes mange, som overhovedet ikke mener at RI-serien er pengene værd.[/quote]

Men der findes nu da vist endnu flere, som (retfærdigvis) mener det modsatte...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Petunia
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Petunia »

[quote="Sasha"][quote="Søren"]...?

Mit bedste råd: Behold din nuværende guitar![/quote][/quote]

Og det bør man vel osse i al almindelighed gøre, hvis man kan klare rent økonomisk at anskaffe den nye/næste, ikke?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

Joh. Og da især, når man hævder om sin nuværende guitar, at "jeg har aldrig rigtig prøvet andre strater, som matcher den på samme måde". Så giver en udskiftning i mine øjne ikke meget mening...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

En helt konkret ting, som nok ville være noget af det første, jeg personligt ville teste på en ´72 Strat:

Tag et solidt tag i kroppens øverste horn samt et ditto i halsen ude ved hovedet og se så, hvor meget du kan rykke kroppen og halsen i forhold til hinanden. For på ihvertfald ét punkt er din reissue ´57 Strat en decideret bedre guitar end en ´72 Strat: Den har ikke det dér lalleværk af en trepunkts-halsmontering! Købte jeg mig en Fender fra 70´erne, var det første jeg ville gøre (og har gjort på flere af mine guitarer! ), at få denne detalje opgraderet til en ordentlig firepunkts-montage.

Bedre bliver det absolut heller ikke, hvis der er fri luft i siderne eller enden af hals-udfræsningen på kroppen. Tjek, tjek, tjek...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"]

Der findes mange, som overhovedet ikke mener at RI-serien er pengene værd.[/quote]

Men der findes nu da vist endnu flere, som (retfærdigvis) mener det modsatte...[/quote]

Sikkert. Det er i hvert fald en serie, i hvilken jeg fandt et "ganske hæderligt eksemplar", som ikke forlader matriklen i nærmeste fremtid. :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"][quote="Søren"]...for min "gamle (5 år)" VRI '57 strat har jeg været meget glad for - den var den første guitar, jeg virkelig elskede, og jeg har aldrig rigtig prøvet andre strater, som matcher den på samme måde. Den har en stor affektionsværdi for mig. [/quote]

Hvorfor i himmelens navn vil du så skifte den ud? Det virker da rent... ja, ihvertfald en anelse underligt, for nu at moderere mit sprog - hvis du spørger mig. Hvad er det lige, du tror, at en Strat fra 1972 kan, som din nuværende, elskede og velkendte Strat ikke kan? Er det denne hersens tvangstanke om, at "hvis jeg blot får en halvgammel guitar, så lyder alting pludselig 100 gange bedre", der har taget over fra fornuften?

Mit bedste råd: Behold din nuværende guitar![/quote]

Det er også dét der er problemet/løsningen :)
Det er nok mest tanken om at have et investeringsobjekt. Og det er ikke engang sikkert jeg skifter den ud. Det var bare fordi sælger skrev i annoncen, at han var interesseret i bytte med VRI eller CS strater. Så var det jo pludselig ikke så mange penge.

På den anden side: Det var måske lidt federe at bruge pengene på en ferie eller oplevelsestur..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"]
Det var bare fordi sælger skrev i annoncen, at han var interesseret i bytte med VRI eller CS strater.
[/quote]

- You think there might be a reason for that?

[quote="Søren"]På den anden side: Det var måske lidt federe at bruge pengene på en ferie eller oplevelsestur..[/quote]

Det lyder som en rigtig god idé i mine ører. Alternativt: Brug pengene som start til en opsparing til en gammel guitar. Men behold for din egen om ikke ligefrem Guds skyld din nuværende guitar, når du skriver om den, som du gør. Det ville være noget andet, hvis den blot var "bare en guitar i mængden", som du ikke havde noget specielt forhold til.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af MacG »

Det at finde "sin" guitar er svært, og en lang proces, og når man har gjort det må man holde fast, og ikke lade sig distrahere. Jeg har nu hovedsageligt spillet på den samme guitar i 35 år, jeg har, og har haft mange andre, og har prøvet et utal, men vi kender hinanden ud og ind. Det at min Strat er fra ´64, og derved er godt og vel vintage, er egentlig ligegyldigt: Det er måske ikke den fedeste guitar i verden, men det er min guitar. Så med mindre den ´72 bare taler til dig når du spiller på den, så ville jeg beholde den du har og kender, og måske spare op til den næste, som kunne være gammel. I det øvelokaler vi deler står der en ´73 Strat, som jeg tog med ind for at prøve den i vores band. Den lød træls, tyndt, og var sær at spille på, og jeg plejer nok at kunne komme overens med forskellige guitarers besynderligheder. Sasha har en ´75, der efter bøgerne burde være noget skidt, men den siger fedt, er god at spille på, og ser sej ud...

Guitarer ER meget forskellige... Min erfaring er at det tager tid at nærme sig en "ny" guitar, og med mindre man er meget bevidst om hvad man ønsker, og måske kan se igennem setup, gamle strenge og slidte bånd, og kan mærke at den her guitar har lige det der taler til mig... Så er det svært at købe en gammel.
De er tit lidt cranky og mugne, og kræver lidt kompromiser fra begge sider. Jeg har lige spillet på en ´55 Esquire, med totalt nedslidte bånd, men damn en fed guitar... Tone to die for. Men en aften på den ville nok give mig krampe.

Kom til Vintage Show i Svendborg, og prøv nogen stykker, så du har et grundlag at vælge ud fra.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"] Sasha har en ´75, der efter bøgerne burde være noget skidt, men den siger fedt, er god at spille på, og ser sej ud... [/quote]

Det var pænt sagt! Til gengæld er den så ikke meget bevendt som samlerobjekt. Jeg mener: Reelt er der vel ikke meget andet end kroppen, noget af af halsen samt muligvis kroppens lakering og et par af stemmeskruerne, som er originale?

[quote="MacG"]Guitarer ER meget forskellige... Min erfaring er at det tager tid at nærme sig en "ny" guitar, og med mindre man er meget bevidst om hvad man ønsker, og måske kan se igennem setup, gamle strenge og slidte bånd, og kan mærke at den her guitar har lige det der taler til mig... Så er det svært at købe en gammel.
De er tit lidt cranky og mugne, og kræver lidt kompromiser fra begge sider. Jeg har lige spillet på en ´55 Esquire, med totalt nedslidte bånd, men damn en fed guitar... Tone to die for. Men en aften på den ville nok give mig krampe.

Kom til Vintage Show i Svendborg, og prøv nogen stykker, så du har et grundlag at vælge ud fra.[/quote]

Helt enig! Vintageshowet er et glimrende sted at tjekke guitarer ud - findes ikke bedre i Danmark! Lidt farligt måske, da man godt kan blive forelsket... :-) Og det er også helt rigtigt det her med, at man til en vis grad skal have "dannet sig en smag" inden for f.eks. Stratocastere, hvis man skal kunne se igennem fingre med alverdens dårligdomme, som en grundlæggende god, gammel guitar kan lide af, når man får den i hånden. FWIW var det da også på Vintageshowet, at jeg for nogle år siden forelskede mig i den førnævnte "Stumpecaster". Og da var jeg ganske klar over, at hvis jeg købte den, så var det startskuddet til "et projekt", da der var alverdens ting, der skulle fikses på den. Vi nævner i flæng: Nye bånd, ny saddel, nyt vibratosystem, ny halsmontering voksbehandling af pickupper mm. Men inde under alt dette, fornemmede jeg trods alt, at der gemte sig en god guitar. Især halsformen var lige i øjet til min smag. Og så var der ét eller andet i dens akustiske tone, som jeg forelskede mig i. Og på trods af de mikrofoniske tendenser fornemmede jeg, at dens pickupper også sagde fedt. Men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at der efterfølgende skulle ofres "lidt" på at få den sat i stand...

Til gengæld tjekkede jeg sidste sommer guitarer ud hos Eskildsen i Århus. Jeg prøvede mig igennem måske ti forskellige bud på Stratocastere fra Fender´s Customshop. Et par af dem var virkeligt fine guitarer! Men det manglede da også bare til prisen - typisk en 30-40.000, så vidt jeg husker. På vej ud af forretningen kom jeg så for skade at prøve en lettere skrammet, men ellers kun lidt brugt sunburst Vintage Reissue ´62 Strat, som stod til 11.000. Og det var helt klart dén, jeg af og til stadig tænker på. Noget lignende kan siges om en ´82 japansk Strat, jeg prøvede i Svendborg for et par år siden... Så igen: Vælg guitar med ørerne og fingrene - ikke med øjnene fæstnet på årstallet og produktionsstedet!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"]Det ville være noget andet, hvis den blot var "bare en guitar i mængden", som du ikke havde noget specielt forhold til.[/quote]

Det er jo dét! Det er egentlig heller ikke fordi, jeg har brug for endnu/en anden strat. Det var bare for at prøve noget nyt. Men jeg giver dig fuldstændig ret i, at uanset hvilken årgang, pris og model guitar man snakker om, så betyder det intet (jo, måske for prisen ;-)), hvis ikke guitaren passer til én.

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Stratocaster 1972

Indlæg af Søren »

Lille update: Jeg kom til fornuft, og skrev til ham, at jeg ikke var interesseret alligevel. Kunne heller ikk nænne at sælge min egen strat :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen