Rør til JTM30

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

Hej hej!

Jeg har en Marshall JTM30 der trænger til nye rør. Det har den egentlig gjort i et stykke tid fordi jeg ikke har brugt den, idet jeg i ballebandet kører i mit Tonelab og derfra direkte i mikseren. Men nu er der sket det, at jeg skal ud og prøve at øve med 2 nye bands i næste uge og de kører begge med baggear. Derfor har jeg behov for at få dem skiftet, og da jeg har investeret næsten al min likvide kapital i en ferie med familien og et par andre større ting, er jeg nødt til at skifte dem selv.

Jeg kan ikke rigtig se på rørene hvilke der sidder i nu, udover at der er nogle TAD og EHX rør, men så vidt jeg kan se ud fra skemaer på nettet er der tale om EL34 eller 5881 i powerampen og ECC83 eller 12AX7 i preampen. Passer det??

Så vidt jeg ved er powerampen mest sårbar når det kommer til rørskift, har det stor betydning om det er 5881 eller EL34 der bruges i den forbindelse? Jeg er klar over det ville være optimalt med en biasjustering i forbindelse med skift af poweramprør, men jeg har som nævnt ikke lige kontanterne til en tekniker og en poweramp med EL34 er vist knapt så sart som andre typer poweramps??

På forhånd tak for hjælpen. Og skulle i ligge inde med nogle let brugte og fungerende rør af ovennævnte typer (jeg er ikke sart mht. mærke osv.) køber jeg gerne. Også selv om det kun er poweramprør du har liggende, det er vist dem der trænger mest.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Sasha »

Du skal være opmærksom på, at der ikke umiddelbart kan sættes EL34´ere i din forstærker, idet de trækker en halv gang mere glødestrøm end 5881/6L6, som din forstærker ganske rigtigt er født med.

Jeg ville personligt sætte sådan et sæt i dens udgangstrin:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.amp-parts.dk/product.asp?pro ... uct=291</a><!-- m -->

Og der SKAL tilpasses bias i forbindelse med udskiftningen. Ellers kan du risikere at smide dine penge lige ud af vinduet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Michael Vajhøj »

Der er lavet ot versioner af udgangstrinet i en JTM30 - én med EL34 og én med 5881...

Hvad du har I din kan du kun se ved at tage et af de gamle rør ud og se hvad det er for et... :)

/Michael
RoadHigh.dk

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

ØV!

Nå men jeg må hive rørene ud endnu engang og se om jeg kan finde ud af hvilke der sidder i nu. Så vidt jeg husker er det noget med at 6L6 er tykker end EL34, men hvordan ser 5881 ud?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af MacG »

[quote="Flyveøglen"]ØV!

Nå men jeg må hive rørene ud endnu engang og se om jeg kan finde ud af hvilke der sidder i nu. Så vidt jeg husker er det noget med at 6L6 er tykker end EL34, men hvordan ser 5881 ud?[/quote]

Antagelig sådan her i dit tilfælde:

Billede

Men hvorfor tager du ikke bare et billede og smider op ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Sasha »

[quote="Michael Vajhøj"]Der er lavet ot versioner af udgangstrinet i en JTM30 - én med EL34 og én med 5881...

Hvad du har I din kan du kun se ved at tage et af de gamle rør ud og se hvad det er for et... :)

/Michael[/quote]

Er det sandt? Well, det er det vel, når du siger det. Jeg har nu aldrig set dem med andet end de nævnte Sovtek 5881´ere i...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Sasha"][quote="Michael Vajhøj"]Der er lavet ot versioner af udgangstrinet i en JTM30 - én med EL34 og én med 5881...

Hvad du har I din kan du kun se ved at tage et af de gamle rør ud og se hvad det er for et... :)

/Michael[/quote]

Er det sandt? Well, det er det vel, når du siger det. Jeg har nu aldrig set dem med andet end de nævnte Sovtek 5881´ere i...[/quote]
Jeps - havde et par stykker af dem på et tidspunkt... Og kan huske at jeg i mine ungdomskådhed/-dårskab mente at jeg skulle til at rode lidt med indmaden og se hvordan det fungerede, men nåede (heldigvis?) aldrig til mere end at finde diagrammerne til dem - og der var nemlig to forskellige modeller - en med 5881/6L6 og en med EL34... :)
RoadHigh.dk

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

Jeg kører hjem og kigger i dyret i min frokostpause.... så må vi se.

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

Det er 5881 rør der sidder i denne. Hvis nogen ligger inde med sådan et par hører jeg gerne fra jer. Også selv om de er let brugte. Mangler også ECC83 rør.

Jeg har 3 EL84 JJ/tesla rør fra en parret kvartet liggende i evt. kan få i bytte hvis det er?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Sasha »

6L6GC kan også bruges, og vil typisk være et bedre rør. Men husk, at der SKAL tilpasses bias..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

@Sasha:

Jeg hører hvad du siger, men hvor galt kan det rent faktisk gå??

Bliver rørene "bare" slidt hurtigt ned eller er det hele møget der brænder af?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af MacG »

[quote="Flyveøglen"]@Sasha:

Jeg hører hvad du siger, men hvor galt kan det rent faktisk gå??

Bliver rørene "bare" slidt hurtigt ned eller er det hele møget der brænder af?[/quote]

Du risikerer det hele brænder af.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Sasha »

Eller også er forstærkeren langt fra at udspille sit fulde potentiale. Pointen er: Man ved det ikke uden at tjekke efter. Til gengæld er det noget fa´ens til bøvl at tilpasse bias i disse forstærkere, da man skal udskifte zener-dioder for at få tingene til at passe. Og hvis jeg ikke husker meget forkert, er det noget frygteligt bøvl at komme til at skifte disse.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

:doh: :crazy: :wtf: :? :s ad-roulette:

Man bliver sgu let lidt træt af rørforskrækkere synes jeg.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Sasha »

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har rundet "sølvbryllupsalderen" som rørforstærker-ejer. Og der er, som jeg lige kan se det, vist ikke noget, der tyder på, at jeg skulle gå hen at blive træt af rørforstærkere. Faktisk tværtimod: I en verden, hvor alting til stadighed bliver mere og mere transistoreret og digitalt, og folk accepterer decideret lortelyd i alt fra guitargrej til MP3-afspillere, synes jeg faktisk, at jeg kommer til at holde mere og mere af en god rørforstærkers organiske varme og alle de andre superlativer, man kan hæfte på sådan én. Og alt dette på trods af, at jeg skulle mene, at jeg har taget min tørn med netop at beskæftige mig med de problemer, som jeg og andre har haft med at få deres forskellige rørforstærkere til at fungere ordentligt.

Men nøgleordet her er nok "god" rørforstærker... :-) Rør i sig selv er absolut ingen garanti for vellyd! (og da især ikke for en god og solid konstruktion! ) Hvis man køber en rørforstærker i dén tro, at den aldrig kommer til at trænge til nye rør, så er man enten ikke blevet ordentligt vejledt; er ualmindeligt blåøjet eller også har man dømt sig selv til aldrig at spille på sin rørforstærker. Men hvis dét faktum, at rør har et vist afgrænset antal levetimer i sig, er kilde til, at man "sgu´ let bliver lidt træt af dem" - ja, så KAN det godt være, at man skulle have købt noget andet helt fra start - f.eks. en kazoo eller noget i dén stil... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Flyveøglen »

Tjah... det er nu ikke fordi jeg ikke har haft gode oplevelser med rørforstærkere, jeg synes bare tit jeg har haft bøvl med dem.Det er så heller ikke nogen hemmelighed at jeg nok har bevæget mig i den billigere ende af skalaen hvilket så måske kan have sin del af skylden. Jeg har sådan lige som et skud fra hoften nok haft 7-8 rørforstærkere til "hovedreperation" igennem de sidste 15 år og det synes jeg sgu er lidt for meget. Jeg er helt med på at rørskifte er påkrævet med tiden, men diverse nedsmeltninger, afbrændte transformatorer og rør der flækker har nok gjort sit til at præge mig i en negativ retning.

Jeg kan så vende den lidt om og spørge:

Hvad skal jeg købe for at få noget der er ordentligt bygget?? Det skal helst være noget på 15-30W med 1 eller 2stk 12" enheder så den er til at slæbe med. Jeg er stor fan lyden i Laneys LC15 (som jeg har dårlige erfaringer med), Musicman HD130 (som jeg har dårlige erfaringer med) og JCM800 (som jeg også har dårlige erfaringer med). Det jeg ikke bryder mig om lydmæssigt er noget a la Koch Studiotone og andre forstærkere med samme "moderne", kolde lyd.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør til JTM30

Indlæg af Sasha »

[quote="Flyveøglen"]Tjah... det er nu ikke fordi jeg ikke har haft gode oplevelser med rørforstærkere, jeg synes bare tit jeg har haft bøvl med dem.Det er så heller ikke nogen hemmelighed at jeg nok har bevæget mig i den billigere ende af skalaen[/quote]

Ja, det kunne måske have noget med sagen at gøre...

[quote="Flyveøglen"]
Hvad skal jeg købe for at få noget der er ordentligt bygget?? Det skal helst være noget på 15-30W med 1 eller 2stk 12" enheder så den er til at slæbe med. Jeg er stor fan lyden i Laneys LC15 (som jeg har dårlige erfaringer med), Musicman HD130 (som jeg har dårlige erfaringer med) og JCM800 (som jeg også har dårlige erfaringer med). Det jeg ikke bryder mig om lydmæssigt er noget a la Koch Studiotone og andre forstærkere med samme "moderne", kolde lyd.[/quote]

Tjah, de tre lydmæssige referencer, du nævner, stritter nok så meget i tre forskellige retninger, som tre forstærkere næsten kan. Så det er ret svært at svare på...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen