Slideguitar tråden.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

Jeg hørte han i Musikcafen for mange år siden og jeg må sige, at jeg giver Sasha ret...

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Runem »

[quote="ESSimon"]Personligt er jeg RIGTIG dårlig til slide, men syntes det er skægt at lege med. Jeg er rigtig vild med Robbie McIntosh, som jeg fik øjnene op for igennem John Mayer. Syntes virkelig han spiller fedt. Her er lige en compilation af nogle klip med ham. Der er noget af det der ikke liiige er slide (but still great!!)

<a href="" rel="nofollow">


Robbie er nemlig møgfed - men det er nu ikke kun i mayer-kontekst. Han er en ret troldmand i forhold til Mayer, hvorfor jeg også elsker den måde han fylder sin rolle ud sammen med Mayer - det er satme i ordent rytmeguitar! Har nørdet ham en del, da jeg primært spiller hans ting i mit John Mayer-band

Brugeravatar
cry, baby
Smoke On The Water
Indlæg: 57
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af cry, baby »

[quote="Sasha"]Ja, der kan komme mange mærkelige ting ud af at brække en lillefinger...

Jeg synes nu, at han ret hurtigt kan blive temmelig ensformig at høre på.[/quote]



...det er jeg egentlig ikke spor uenig i. Lige som de fleste andre slide-guitarister bliver
ensformige at høre på...

Slide er vel også bedst, når det er brugt som en variation/effekt i guitarspillet.
At høre på slideguitar en hel koncert igennem, kan være ret anstrengende, når den
den indtager den dominerende solist-rolle - nøjagtigt lige som en mundharpe f.eks. er det.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nu kunne man jo diske op med en længere småfilosofisk udredning her. Men prøv at sammenligne f.eks. hvordan Dave Hole´s "solo´en rundt på toppen" fungerer (eller ej) i forhold til f.eks. Ben Harper´s musik, hvor det er helt tydeligt, at slide´n (i dette tilfælde typisk lapsteel) har været på banen helt tilbage i sangskrivningsfasen. Slide-guitaren virker derfor her ikke nær så "påklistret" og som en "effekt", men bliver istedet nærmest rygraden i musikken - måske også fordi den ikke kun er et solo-instrument.

Her er et par hurtige, ikke særligt nøje udvalgte eksempler:

<a href="" rel="nofollow">

<a href="" rel="nofollow">

Han synger ifølge mine ydmyge ører også klasser bedre end Hole, hvilket da heller ikke er med til at gøre lytteoplevelsen dårligere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]Hmm...

Nu kunne man jo diske op med en længere småfilosofisk udredning her. Men prøv at sammenligne f.eks. hvordan Dave Hole´s "solo´en rundt på toppen" fungerer (eller ej) i forhold til f.eks. Ben Harper´s musik, hvor det er helt tydeligt, at slide´n (i dette tilfælde typisk lapsteel) har været på banen helt tilbage i sangskrivningsfasen. Slide-guitaren virker derfor her ikke nær så "påklistret" og som en "effekt", men bliver istedet nærmest rygraden i musikken - måske også fordi den ikke kun er et solo-instrument.

Her er et par hurtige, ikke særligt nøje udvalgte eksempler:

<a href="" rel="nofollow">

<a href="" rel="nofollow">

Han synger ifølge mine ydmyge ører også klasser bedre end Hole, hvilket da heller ikke er med til at gøre lytteoplevelsen dårligere.[/quote]

Føj for den, Harper har også bare en fantastisk lyd man... Det er der jo ikke nyt i, men puhadada :)


Der er elementer omkring Harper, der generer mig, men det er nok mest hans religiøse tilgang til stort set alt... Det tænder mig ikke... Men rent musikalsk, og det er jo det, vi taler om her, er han befriende autentisk - og det er hans band i øvrigt også. Og den stemme, den stemme... Det er jo svært ikke bare at blive misundelig på manden!

- Har et interview med ham på en af hans live-dvd-udgivelser, hvor han netop taler om, at han lærte at spille på squareneck (lapsteel?) osv. inden han lærte at spille akkorder osv. i normal tuning. Hvilket man bestemt kan høre, når han prøver på det sidste. For det er helt anderledes klodset og simpelt (stadig autentisk).

Nå, bare lige mit bidrag.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Well, sådan er man jo heldigvis så forskellige... :-)

Harper er i mine ører noget så sjældent i dag som "a man on a mission". Og det kan høres! Om man så er enig i missionens formål, er jo en helt anden sag.

Faldt også lige over et klip af et af mine yndlingsnumre fra hans side:

<a href="" rel="nofollow">
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Runem »

NU fik jeg helt lyst til at finde mig sådan en Weissenborn lapsteel - mums...

Den lyder altså bare rigtig godt!
<a href="" rel="nofollow">

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Telemaster »

God tråd :)

Jeg kan vildt godt lide slideguitar, og de tre mest inspirerende guitarister for mig på det punkt er uden tvivl George Harrison, Mike Campbell og Duane Allman- Campbell og Harrison lidt på samme måde, Allman mere i den traditionelle blues-stil, men med det krydderi, at han ofte spiller så højt oppe på strengene, at halsen er slut :D

Jeg spiller overvejende i standard tuning - det er bare nemmere, hvis man ikke har en guitar i hver tuning. Men jeg har spillet meget i åben G og åben D, af og til capo'ed til E. DADGAD og åben Dm er også ret inspirerende.

Jeg bruger næsten altid et rør af keramik - Mudslide, hedder det vist - men har også nogle andre af glas og metal. Jeg har også et spillestål til steel guitar, som jeg har brugt en del, men det kræver, at man sidder ned og lægger guitaren i skødet. Det giver nogle andre muligheder, men er lidt bøvlet live, så det har mest været i studiet.

Jeg spiller næsten kun på min Gibson SG, men har tidligere været ret glad for Tele og Strat. Jeg har et par forskellige forstærkere, men det ender 99 % af tiden med min Bassman, uanset om det er slide eller noget andet. Den forreste pick up er det foretrukne våben til slide. Jeg bruger ikke som sådan specielle effekter til slide. Det handler, som altid, om sangen og stemningen. Det kan være helt clean og tørt, men det kan også være med drive og et langt delay. Jeg har ikke en compressor på brættet for tiden, men tidligere brugte jeg konsekvent comp til slide. Jeg savner den ikke, mærkeligt nok.

Et godt trick er at rulle toneknappen helt tilbage, og evt. rulle noget top på igen senere.

Jeg kan godt lide at imitere pedal steel på den måde, at jeg evt. stemmer i en åben mol-tuning, lægger guitaren i skødet og spiller med delay efter en volumepedal. Så fader jeg tonerne op og ud, så ekkoet klinger videre. Det lyder selvfølgelig ikke som den ægte vare, men stemningen er der.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
cry, baby
Smoke On The Water
Indlæg: 57
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af cry, baby »

Slide-guitaren virker derfor her ikke nær så "påklistret" og som en "effekt", men bliver istedet nærmest rygraden i musikken - måske også fordi den ikke kun er et solo-instrument.

Kender ikke Ben Harper ud over de tre link, der er henvist til. Er enig i ovenstående citat.
Og som sanger er han åbentlyst klasser bedre end Dave Hole.

alexander
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af alexander »

Han lyder sgu fedt ham Harper. Jeg overvejer at dedikere min danelectro til slide i åbne tunings. Er der nogen der kender et sted i københavn hvor man kan købe en extension nut (hæver strengene ved hovedet så man får samme højde som et lap steel).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at jeg istedet ville købe en billig lapsteel, da dette er noget helt andet p.g.a. den korte skalalængde. Men det andet kan da gøres. Jeg skal dog ikke prale af at vide, hvor du kan finde sådan en fætter.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

[quote="Runem"]NU fik jeg helt lyst til at finde mig sådan en Weissenborn lapsteel - mums...

Den lyder altså bare rigtig godt!
<a href="" rel="nofollow">

Så husk skoene.....

<a href="" rel="nofollow">

alexander
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af alexander »

[quote="Sasha"]Jeg tror, at jeg istedet ville købe en billig lapsteel, da dette er noget helt andet p.g.a. den korte skalalængde. Men det andet kan da gøres. Jeg skal dog ikke prale af at vide, hvor du kan finde sådan en fætter.[/quote]
Kan du anbefale nogle billige lap-steels?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Næh, ikke specifikt. Så kig dig omkring. Der findes, som jeg husker det, mange tilbud på billige lapsteels. Jeg købte engang én, som jeg lige faldt over, på et marked i London. Den er ganske vist vind og skæv, men det gør jo ikke noget til en lapsteel. Det er jo altså næsten så tæt på en diddley bow, man kan komme. Den lyder fint.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Her er måske lidt inspiration?

<a href="" rel="nofollow">

<a href="" rel="nofollow">
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Little Thunder
Smoke On The Water
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Little Thunder »

Herligt - pragtfulde links
Der er osse en bas, men hvad er det, man kalder den?
Det er et kosteskaft, en kasse og en streng - og ved at trække i skaftet justerer man tonen.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Barf »

Jeg kan ikke bidrage med det store, da min erfaring med slide er yderst begrænset. Jeg leger alt for sjældent med det på en akustisk, men det er super fedt. Har en idé om, at jeg en dag skal gøre mere ud af det og have en guitar med lidt højere action, så den også kan bruges til slide. Jeg har (desværre) for lav action på alle mine guitarer til at det overhovedet kan lade sig gøre at spille slide, og nu er jeg jo blevet vant til den action..

Nå, men noget konstruktivt kan jeg da komme med. Sådan en "strenge-løfter" kan købes hos Rock City i Århus. Jeg har selv en, men har desværre aldrig fået den brugt og nu ligger den og roder et eller andet sted med mine andre guitar-ting.

Little Thunder
Smoke On The Water
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Little Thunder »

Den der strengeløfter er ikke nødvendig, og selv om man har meget lav action - selvfølgelig kan det lade sig gøre at spille slide. Jeg har traditionel ekstrem lav action - Fretless Wonder - og bruger 9'ere - slide? No problem! Men det kræver naturligvis en let hånd!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Barf »

Tja, min gamle guitarlærer, som jo altså har spillet slide i mere end 20 år, havde sgu svært ved det, så jeg tvivler på at jeg vil kunne det (dvs. det kan jeg ikke). Især hvis man skifter mellem at spille fysisk og mere aggressivt for så pludselig at skulle skifte over til slide.

Ingen tvivl om at det kræver noget tilvænning at spille slide, men det er da også alment kendt at mange "slide-entusiaster" bevidst har en lidt højere action end guitaren måske kan præstere. Det er jo med at finde et kompromis hvor det ikke går ud over den "normale" spilbarhed men hvor muligheden for at spille slide stadig er acceptabel. Eller det går jeg i hvert fald ud fra, jeg spiller som sagt ikke slide, men har stadig et brændende ønske om at dykke mere ned i det.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Ja. Og så er det som om, at det på visse guitarer bare fungerer bedre med kombinationen af forholdsvis lav strengehøjde og så slide, end det gør på andre..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen