Slideguitar tråden.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

Ok, her startes slideguitar tråden :-)

Hvad inspirerer jer? Nyt/gammelt?

Stemmer i åbent,g,a,d,e?

Slide: messing/glas eller andet?

Gear: Pu, forstærker, Comp, hi/low gain, Slapback eller langt delay.

Jeg spiller standard, med drop D ind i mellem, åben G eller E hjemme. Altid glasslide. Gerne med drive, som stadig giver definition for den enkelte tone og sustain, som gerne bliver ved......Delay i tid eller slapback alá Landreth....

Gammelt: Robert Johnson, Elmore James, Muddy,JB Hutto.....

Nyt: John Mooney, Sonny Landreth, Ry Cooder's solo på John Hiatt's Lipstick Sunset er uovertruffen musikalsk....og alt hvad han spiller på Bring the family er fantastisk, syntes jeg...

Ok, fyr løs :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Af "nye" bør Ben Harper og Derek Trucks også nævnes. Warren Haynes kan også et trick eller to.

Jeg bruger en glasslide på elektrisk og en stor, tung messing-fanden på akustisk. Men jeg er sgu´ikke ret go´ til det... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

Jeg glemte Kelly Joe Phelps....og ja, Derek Trucks er fabelagtig.....

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Runem »

Du bør absolut tjekke Bob Brozman ud... Han er ret unik, men har en uovertruffen teknik - og alt er overlagt. Han forener så at sige, det gamle og det nye... Og det virker sgu :) Så ham live, og så var jeg nød til at få en resonator!

Jeg spiller selv med messing. Tabte min glas-slide, som var hjemmekrøllet ud af en flaske vil - en skam, for den gav en flot klar tone.

Billy Gibbons kan nu også et par tricks!

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

Ja, Bob er super i genren, men det siger mig ikke rigtigt noget.... og det er ikke ham det handler om, men nok mere mig :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Runem »

[quote="shm"]Ja, Bob er super i genren, men det siger mig ikke rigtigt noget.... og det er ikke ham det handler om, men nok mere mig :-)[/quote]

Fair nok :)

Keb' Mo' kan også

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af MacG »

Jeg spiller i open G, E og D, men også ofte i normal stemning. Mest på en Strat med 0.12-54 strenge, med en P90 bagerst. Altid glas eller keramik-slide, også på akustisk. Relativ lav action så jeg kan spille toner bag sliden. INGEN compressor, det spolerer tonen og dynamiken, ofte lidt drive, nogengange lidt delay. Fingre eller plekter og fingre.

Helte: Lindley, Cooder, Duane, Landreth, Winter, Elmore, Jeff Beck, Ivan Horn, Billy Cross(!), (Den første jeg så spille slide i virkeligheden) Og en masse andre..

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

Jeg overvejer lidt en guitar, som kun er til slide og så med sådan en en her.... måske lidt i overkanten... Er der nogen der kender den?

<a href="http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... ickups#mp3" rel="nofollow">http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... ups#mp3</a>

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af IkkeMig »

Åben G. Glas-slide.

Elsker Ry Cooder...

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Swampthing »

Jeg har indtil videre ikke turde kaste mig ud i slide.
Det lyder fantastisk, er alternative stemninger nødvendige ? Eller gør det bare slide nemmere for een ? Jeg kan forestille mig det kan være svært at omstille sig, når nu tonerne ikke sidder der de plejer at gøre.
Måske sku man se at komme igang.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Swampthing"]Jeg har indtil videre ikke turde kaste mig ud i slide.
Det lyder fantastisk, er alternative stemninger nødvendige ? Eller gør det bare slide nemmere for een ? Jeg kan forestille mig det kan være svært at omstille sig, når nu tonerne ikke sidder der de plejer at gøre.
Måske sku man se at komme igang.[/quote]

Wow. Det kunne jeg ikke have skrevet bedre selv. Præcis mine overvejelser.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Det er ikke nødvendigt at stemme om. Men almindelig stemning har sine begrænsninger (ligesom alle åbne stemninger også har det). Mange af de ting, som lyder fedt og sådan "karakteristisk slide-agtigt" stammer fra nogle af de harmonier, man kan lave i åbne stemninger. Men slide i almindelig stemning er absolut også muligt (jeg sagde ikke "nemt"!). Hvis man går på opdagelse i forskellige stemninger, finder man også ret hurtigt ud af, at hver stemning har sin egen lyd og personlighed.

Og ja, man finder lynhurtigt ud af, hvor stort et vanedyr man er, når tonerne pludselig ligger anderledes! Men så er der jo lidt at øve på til de lange vinteraftener... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Swampthing »

Så må jeg hellere komme igang, man skal jo lære noget nyt hele tiden, så man ikke går i stå.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

[quote="Sasha"]Det er ikke nødvendigt at stemme om. Men almindelig stemning har sine begrænsninger (ligesom alle åbne stemninger også har det). Mange af de ting, som lyder fedt og sådan "karakteristisk slide-agtigt" stammer fra nogle af de harmonier, man kan lave i åbne stemninger. Men slide i almindelig stemning er absolut også muligt (jeg sagde ikke "nemt"!). Hvis man går på opdagelse i forskellige stemninger, finder man også ret hurtigt ud af, at hver stemning har sin egen lyd og personlighed.

Og ja, man finder lynhurtigt ud af, hvor stort et vanedyr man er, når tonerne pludselig ligger anderledes! Men så er der jo lidt at øve på til de lange vinteraftener... :-)[/quote]

+ 1 og så syntes jeg det er meget lærerigt at spille eks. en dur skala stille og roligt og virkeligt hører efter,eller spille en simpel melodi, gerne bare på én streng og opleve, hvor skønt det kan lyde og omvendt. Eks. temaet til Paris-Texas...

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

Ry Cooder

<a href="" rel="nofollow">

ESSimon
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af ESSimon »

Personligt er jeg RIGTIG dårlig til slide, men syntes det er skægt at lege med. Jeg er rigtig vild med Robbie McIntosh, som jeg fik øjnene op for igennem John Mayer. Syntes virkelig han spiller fedt. Her er lige en compilation af nogle klip med ham. Der er noget af det der ikke liiige er slide (but still great!!)

<a href="" rel="nofollow">

Brugeravatar
cry, baby
Smoke On The Water
Indlæg: 57
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af cry, baby »

Jeg kan anbefale at give Dave Hole et lyt, hvis det handler om slide:

<a href="" rel="nofollow">

Læg mærke til, at han har en lille "pude" på bagsiden af guitaren for
at få en mere komfortabel vinkel i forhold til sin lidt specielle spillestil...

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af shm »

[Læg mærke til, at han har en lille "pude" på bagsiden af guitaren for
at få en mere komfortabel vinkel i forhold til sin lidt specielle spillestil...[/quote]

Den pude har jeg også og den sidder ikke på guitaren. Det er min mave............

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Slideguitar tråden.

Indlæg af Sasha »

Ja, der kan komme mange mærkelige ting ud af at brække en lillefinger...

Jeg synes nu, at han ret hurtigt kan blive temmelig ensformig at høre på.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen