Germania vs Germania 44?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

Hej,

Jeg vil muligvis investere i en treble booster. Er der nogen, som kan forklare mig, hvad forskellen lydmæssigt er på den alm. HBE Germania og 44 vers.?

"The Germania44 is identical to the Germania except is is built using the coveted European OC44 Transistor"?

Betyder dette noget for lyden?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Morten_Lyse »

Ja, det gør det.

Spørgsmålet er så bare hvad..?

Begge boostere er nok baseret på Dallas Rangemaster, som er en udødeliggjort treble-booster. Denne booster brugte netop en Germanium transistor som hedder (hed) OC44. Problemet med germanium-komponenter over en bred kam er bare, at deres tolerancer svinger helt vildt. Så du kan muligvis få svært ved at finde 2 Rangemaster-kloner der lyder ens, uanset modelkoden for dén germaniumtransistor der anvendes.

Mvh;
Morten Lyse

PS, skal sådan en fætter i øvrigt ikke enten forsynes fra et batteri, eller en strømforsyning med isolerede udtag for at fungere; jeg mener, det er et NPN-kredsløb, som ligger plus til stel.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Morten_Lyse"]Ja, det gør det.

Spørgsmålet er så bare hvad..?

Begge boostere er nok baseret på Dallas Rangemaster, som er en udødeliggjort treble-booster. Denne booster brugte netop en Germanium transistor som hedder (hed) OC44. Problemet med germanium-komponenter over en bred kam er bare, at deres tolerancer svinger helt vildt. Så du kan muligvis få svært ved at finde 2 Rangemaster-kloner der lyder ens, uanset modelkoden for dén germaniumtransistor der anvendes.

Mvh;
Morten Lyse

PS, skal sådan en fætter i øvrigt ikke enten forsynes fra et batteri, eller en strømforsyning med isolerede udtag for at fungere; jeg mener, det er et NPN-kredsløb, som ligger plus til stel.[/quote]

Min PP har isolerede udtag, så jeg sover trygt ;)

Jeg kan se den åge sælger tilsyneladende er 44-vers. Den er ikke så udbredt mere virker det til- nogen der har supplerende links, hvor den kan købes?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

Jeg synes desværre, jeg har hørt en del om, at den skulle støje bla. i pometeret- kan det være rigtigt?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Pluto »

Jeg har lige bestilt en JMI Dallas Rangemaster med NOS oc 44 chip.Om den er fed vender jeg lige tilbage med ,men jeg glæder mig til jeg får den
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]Jeg synes desværre, jeg har hørt en del om, at den skulle støje bla. i pometeret- kan det være rigtigt?[/quote]

Ja, det er konstruktionsbetinget (læs: noget gammelt l...). Men det er jo kun, når du drejer på knappen.

M.h.t. transistortyper: Det konkrete eksemplars faktuelle egenforstærkning og lækstrøm er langt vigtigere end bogstaverne uden på.

Men hvad vil du med en treblebooster, Nicolai? Som jeg husker din Vox, er den da rigeligt bright i forvejen?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"]Jeg synes desværre, jeg har hørt en del om, at den skulle støje bla. i pometeret- kan det være rigtigt?[/quote]

Ja, det er konstruktionsbetinget (læs: noget gammelt l...). Men det er jo kun, når du drejer på knappen.

M.h.t. transistortyper: Det konkrete eksemplars faktuelle egenforstærkning og lækstrøm er langt vigtigere end bogstaverne uden på.

Men hvad vil du med en treblebooster, Nicolai? Som jeg husker din Vox, er den da rigeligt bright i forvejen?[/quote]

Ok- bare det ikke er fordi, den er i stykker :)

Jeg har gennem længere tid haft lyst til at prøve en anden type drive end TS9, og jeg har fået en Treblebooster anbefalet af Keith Scott. Og da han er mit idol (sammen med Bryan) vil jeg gerne prøve det. Desuden er der vist noget med, at selvom den hedder en TB, så er det ikke det samme som treble dimed?

Jeg ved godt, alle vil hævde, at det lyder best, når ampen sveder, men jeg synes nu min TS9 lyder fedt at smide oven i din fede preamp drive- selv ved bedroom level.

Men det kan da godt være, det er i hampen? Tænkte bare også at Germania er overkommelig økonomisk.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Sasha »

- Try before you buy..!

Og når du er ved det, så benyt chancen for at prøve nogle andre forvrængerpedaler også. Lån gerne et par af de umiddelbart mest interessante med hjem og prøv dem i ro og mag på din egen forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Rasmus »

:clap:
Du er fantastisk Nicolai!
:bow-yellow:

Har du skrevet til Keith Scott?

:confusion-seeingstars:

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

Der er flere måder at få information om Scotts grej på ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

JohnnyN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af JohnnyN »

[quote="Morten_Lyse"]
PS, skal sådan en fætter i øvrigt ikke enten forsynes fra et batteri, eller en strømforsyning med isolerede udtag for at fungere; jeg mener, det er et NPN-kredsløb, som ligger plus til stel.[/quote]
Al ære og respekt for elektrikeren :) , men det er PNP der ligger plus til stel. OC44 er PNP, så ja til isoleret strømforsyning :thumbup:
Jeg fandt i øvrigt en interessant side om Mullard OC44, hvor der bl.a. står at man i de gamle Rangemasters ofte finder OC44K der er lavet af Phillips i Danmark :)
http://www.californiavalveworks.com/Mullard.html
Venligst
Johnny Nielsen

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

Er der nogle teknikkere, der kan give et bud på, hvordan en Ruby Red Booster vil opføre sig som treble boost? Den er dyr, men det er fandeme smart, at man får 3 in 1. Jeg tænker på det tekniske, da jeg godt ved, den vil nyde forskelligt på forskellige forstærkere.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.mpamp.com/pedal/pedals-rrb.h ... rrb.htm</a><!-- m -->
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Smittefar »

Treble Booster + Vox ACXX = FED kombination, men KUN hvis ampen i forvejen sveder som et svin. Treble booster ved bedroom level ville være no-go for mig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Rasmus »

i virkeligheden så skal der nok ikke så meget til at få en AC30 der sveder til at lyde ekstra fedt. :)

Edit: Jeg spillede et job på en CC1 - mudhoney og min strat... det lød pisse godt! Rummet var så stort at forstærkeren kunne få lov til at svede. Det var sku' meget fedt. Så styrer man bare volumen på guitaren.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Pluto »

En ac 30 der sveder lyder altid fedt ,men jeg glæder mig til min Rangemaster kommer hjem.Jeg spiller generelt for højt så det skal nok blive fed :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"]En ac 30 der sveder lyder altid fedt [/quote]

Ja. Det er nok i virkeligheden mest dét, det handler om...

Og er det i sig selv ikke forvrængning nok, kan man jo altid skubbe lidt ekstra til med én eller anden form for "signalhævning" - med eller uden overbetoning af det høje register. Men en treblebooster på egen hånd uden "svedende" forstærker af den éne eller anden art spændt efter, får som regel blot ens guitar til at lyde som en æggedeler...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Pluto"]En ac 30 der sveder lyder altid fedt [/quote]

Ja. Det er nok i virkeligheden mest dét, det handler om...

Og er det i sig selv ikke forvrængning nok, kan man jo altid skubbe lidt ekstra til med én eller anden form for "signalhævning" - med eller uden overbetoning af det høje register. Men en treblebooster på egen hånd uden "svedende" forstærker af den éne eller anden art spændt efter, får som regel blot ens guitar til at lyde som en æggedeler...[/quote]

Jeg ved godt, det ikke er det samme, men tror du ikke, jeg vil kunne få lidt ud af den, efter du modificerede min forstærker, så jeg nu kan anvende preamp drive? Det har i hvert fald givet mig et helt andet og bedre syn på, hvilke settings jeg foretrækker fra min TS9.

Jeg kender ikke skemaer, så hvad er den mest eksakte kopi af Dallas Rangemaster? Skal man selv bygge den?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Germania vs Germania 44?

Indlæg af Pluto »

Jeg har fået min dr hjem.Og den lyder faktisk fedest i min ac 50 amp end den gør i min ac 30er.Det gør den muligvis fordi ac 30eren jo er lidt bright i forvejen med blue alnico enheder.Jeg bruger et kab med g12h-30 enheder i til min 50er som er mere runde i lyden.Og 50eren er med el 34 udgangsrør som muligvis også er lidt mere mellemtone.Så jeg dropper nok dr til den og bruger den sammen med ac 50eren kun.SAå hvis din ac 15 minder lidt om en ac 30 så kan man sikkert sagtens spille uden.men en tubescreamer og en form for boost (eq) efter er måske at foretrække.
Og det lyder til på nørderne at en dr er nem at clone for meget få penge.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen