komplikationer ved rørskift.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Hej.

Jeg har en Selmer treble'n'bass sv. 100 fra '69 ca. som er blevet moddet lidt. Den er lavet så den spytter ca. 45-50 watt ud med 4 el34'ere. Triodebias, eller katodebias, eller hvad pokker det hedder. Den har fungeret rigtig godt i lang tid, men så blev det tid til et rørskift. Jeg har skiftet alle 4 ecc83'ere, og det volder ikke nogle problemer.

Jeg havde et sæt Svetlana El34'ere i den før, som sad i da jeg købte den. Nu har jeg fået nogle amerikanske Philips hjem, og har der er fulgt mange gode ord med.

De lyder umiddelbart rigtig godt, men de bliver simpelthen så varme at jeg bliver ret bekymret. første gang jeg testede blev 2 af de 4 rør fuldstændigt rødglødende og der lugtede ca. af loddekolbe. Så byttede jeg lidt rundt på dem, og sidste gang var det kun et, som jeg ikke havde flyttet på, som blev enormt varmt. Rør skal blive varme, men det her er lige i overkanten.

Der sidder en lille omskifter på udgangstrafo'en, som står på 225 lige nu. Det er umiddelbart det eneste jeg lige kan finde at justere på uden at skifte dele osv.

Hvad ville i gøre? :)

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af AnotherDan »

Få en kvalificeret til at kigge på den :)
Bah

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af MacG »

[quote="made"]Hej.

Jeg har en Selmer treble'n'bass sv. 100 fra '69 ca. som er blevet moddet lidt. Den er lavet så den spytter ca. 45-50 watt ud med 4 el34'ere. Triodebias, eller katodebias, eller hvad pokker det hedder. Den har fungeret rigtig godt i lang tid, men så blev det tid til et rørskift. Jeg har skiftet alle 4 ecc83'ere, og det volder ikke nogle problemer.

Jeg havde et sæt Svetlana El34'ere i den før, som sad i da jeg købte den. Nu har jeg fået nogle amerikanske Philips hjem, og har der er fulgt mange gode ord med.

De lyder umiddelbart rigtig godt, men de bliver simpelthen så varme at jeg bliver ret bekymret. første gang jeg testede blev 2 af de 4 rør fuldstændigt rødglødende og der lugtede ca. af loddekolbe. Så byttede jeg lidt rundt på dem, og sidste gang var det kun et, som jeg ikke havde flyttet på, som blev enormt varmt. Rør skal blive varme, men det her er lige i overkanten.

Der sidder en lille omskifter på udgangstrafo'en, som står på 225 lige nu. Det er umiddelbart det eneste jeg lige kan finde at justere på uden at skifte dele osv.

Hvad ville i gøre? :) [/quote]

MAN SKAL ALTID FÅ STILLET BIAS NÅR MAN SKIFTER UDGANGSRØR!

Det lader til at være nødvendigt at råbe...[/size]

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Ham jeg købte rørene af, som også har gennemgået forstærkeren tidligere, forklarede at jeg bare kunne sætte dem i når forstærkeren er opbygget som den er.

Det undrer mig også meget, at rørene tilsyneladende ikke bliver lige varme.. er det et tegn på at de ikke er matchede?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af MacG »

[quote="made"]Ham jeg købte rørene af, som også har gennemgået forstærkeren tidligere, forklarede at jeg bare kunne sætte dem i når forstærkeren er opbygget som den er.

Det undrer mig også meget, at rørene tilsyneladende ikke bliver lige varme.. er det et tegn på at de ikke er matchede?[/quote]

Det er ikke rigtigt, i din forstærker, som i alle andre, at man bare kan smide nye rør i den. Det er en almindelig misforståelse, specielt med forstærkere der har kathode bias som det lyder til din har. Det går nogengange godt, hvis den er indstillet iskoldt, men det er det tydeligvis ikke i din.

kvalificeret hjælp, og håb på at dine nye rør ikke er brændt af.

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Det vil jeg gøre, tak for rådet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Sasha »

Aaarhh, vores gamle "hifi-teknikerven med styr på sagerne" er på banen igen, lader det til..?

Den Selmer har ikke haft et nemt liv på sine gamle dage! Se evt. svar på Soundcheck.dk
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Ja.. Jeg må nok indse at han er fuldt ud i stand til, at lave en svipser når det kommer til guitarforstærkere.... Jeg har set dine svar på soundcheck, og har skrevet til dig. Den forstærker skal overleve, og det skal rørene helst også.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Morten_Lyse »

En Selmer treble n bass har "fixed bias," ikke katode bias.

Det er ikke justerbart med et potmeter, men fordi noget ikke kan gøres af gud og hvermand, betyder jo ikke at man bare kan lade som ingenting..?

Og når man som "tekniker" hverken har respekt for biasjustering eller fine NOS phillips rør, og guddødeme bare klamper sådan en fin gammel Selmer om til at køre i "pseudo-triode," der metaforisk sagt fungerer ligeså godt som at vingeskyde en rovfugl, ja så er man bare ikke sådanne opgaver voksen..!

Mvh,
Morten Lyse

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Nu er den blevet afhentet af Alwan, og jeg venter meget spændt på en status. Nu må vi se hvad der sker af ændringer når jeg får et opkald ;)

Og forresten mange tak fordi du gad hente den Søren, det er bare dejligt :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]En Selmer treble n bass har "fixed bias," ikke katode bias.

Det er ikke justerbart med et potmeter, men fordi noget ikke kan gøres af gud og hvermand, betyder jo ikke at man bare kan lade som ingenting..?

Og når man som "tekniker" hverken har respekt for biasjustering eller fine NOS phillips rør, og guddødeme bare klamper sådan en fin gammel Selmer om til at køre i "pseudo-triode," der metaforisk sagt fungerer ligeså godt som at vingeskyde en rovfugl, ja så er man bare ikke sådanne opgaver voksen..!

Mvh,
Morten Lyse[/quote]

Føj dertil, at istedet for at skifte elektrolytter, er der blot blevet klampet nogle nye i parallel med de gamle (som i dén grad trænger! ). De nye er så "selvfølgelig" blot møjet fast på indersiden af chassiset med en limpistol. Der er også flere andre gode sager... f.eks. en mastervolume, som ikke i det mindste "skruer ned til stel", men blot til potentialet af skærmen på en anden ledning, som altså ikke ligger på stelniveau. Seriekoblede kondensatorers indvirkning på forstærkerens frekvensgang er heller ikke lige noget, man har bekymret sig voldsomt om i dén forbindelse osv. osv.

How very nice!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Det er ikke lige noget jeg forstår mig på.. men det lyder da smertefuldt.. Jeg havde sgu også undret mig noget over alt den lim... Jeg sidder og bliver lidt bekymret nu. Du giver bare et kald engang Søren :)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af MacG »

[quote="made"]Det er ikke lige noget jeg forstår mig på.. men det lyder da smertefuldt.. Jeg havde sgu også undret mig noget over alt den lim... Jeg sidder og bliver lidt bekymret nu. Du giver bare et kald engang Søren :) [/quote]

Det er ikke så svært at forstå: Den "tekniker" den har været hos er en klamphugger, der ikke ved hvad han har med at gøre...

Det er Sasha så ikke, men: Kender jeg ham ret: Man bander i Skanderborg... :evil:

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Jeg ved ikke hvem der har limet i den, og skiftet elektrolytter, isat mastervolumen osv, men jeg ved bare, at ham der har skaffet mig rørene, har lavet den der triode-kobling... Puha, en gang fusk.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Sasha »

Jah-joh, jeg tror så måske ikke, at det er én mand, som skal have skylden for det hele. Det er muligvis lavet af flere omgange.

i øvrigt er det jo så også amerikanske 6CA7-rør og ikke europæiske EL34´ere. De skal såmænd nok virke. Men de lyder mere over i retning af 6L6.

En relevant overvejelse lige p.t. ville også være, om "lortet bare skal bringes til at virke", eller om den skal sættes "ordentligt" i stand. Vi ringes lige ved senere... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af made »

Okay, det er selvfølgelig værd at overveje. Du ringer bare når du har styr på sagerne :)

Du har mit nummer, jeg er ved telefonen hele dagen

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]
i øvrigt er det jo så også amerikanske 6CA7-rør og ikke europæiske EL34´ere. De skal såmænd nok virke. Men de lyder mere over i retning af 6L6.
[/quote]

Er det Sylvania 6CA7 ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Sasha »

Ja, Phillips ECG. Men det er vist to sider af samme sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hmm..

Det var da vist noget af et lokum at få fingrene i..?

Men når det er sagt: Bliver det ikke svært at finde nye rør i dag, der lyder bedre end de der Sylvania/Phillips 6CA7..? Alt imens det ikke er et rendyrket EL34, så har jeg da ladet mig fortælle at det skulle være rigtigt fine rør.

- Noget af det bedste, hvis man roder med de 720-740VDC som en Musicman 130'er ligger på. Men ak, "teknikeren" har formået at fucke tingene sådan om, at en gammel Selmer kan gøre dem rødglødende.. :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: komplikationer ved rørskift.

Indlæg af Jake »

Den med at lodde nye elektrolytter parallelt med de gamle er i hvert fald en dødssynd af format!

Mht. brug af limpistol eller ej, så synes jeg det er formålstjenesteligt at fastgøre eller støtte mindre elektrolytter med en klat lim fra en limpistol, hvis der ikke er andre muligheder. Det giver i hvertfald bedre mekanisk støtte end hvis de blot hænger i deres ben og dermed lodningerne, hvilket rigtig, rigtig mange gør.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen