Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
joeleer
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af joeleer »

Hej alle!

Jeg er på udkig efter en en ny (brugt) guitar i førnævnte prisleje. Jeg har ikke de store krav, men jeg hælder til Martin-lyden. Råd omkring modeller/mærker vil blive vel modtaget!
Jeg har ikke tænkt mig at "købe i blinde", men at afprøve så mange mærker som muligt inden køb, og derudfra vælge den der taler til mig. Der er bare mange mærker derude, så det er meget rart at have noget at gå ud fra til at starte med!

Jeg tænker fx. om der er nogen der har erfaring med Tokais CE158? '

Mvh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af Sasha »

Nu kan især akustiske guitarer jo variere kraftigt fra eksemplar til eksemplar af samme model. Så det bedste råd er nok at tage hen et sted, hvor de har så mange som muligt - et bud kunne f.eks. være Akustikken i Århus - og så prøve sig frem, til du finder én, du ikke kan leve uden - uafhængigt af mærke og model.

Men OK, når vi snakker om brugt, kan der godt blive lidt "rejseaktivitet" for at komme til at prøve de forskellige bud på sagen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af Smittefar »

Start med at finde ud af, hvilken type akustisk guitar, du er til - snakker vi dreadnaught, jumbo, Concert etc. Martinlyden er mange ting afhængigt af, hvilken guitartype vi snakker om.

Tag en tur rundt i de lokale musikforretninger og prøv alt hvad de har inden for prislejet - så skal du nok finde ud af, hvilken guitar, der bare vil med hjem - Og hvis der ikke er nogen guitar, der VIL med hjem, så må du væbne dig lidt med tålmodighed :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af thomasrytter »

Sasha og Smittefar har fat i noget af det rigtige.

Men hvad med sådan en som den her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/western-6-strenget-an ... 873650/</a><!-- m -->

eller den her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/western-6-strenget-an ... 422948/</a><!-- m -->

Woodsound fører Tokai's pre-war serie som guitaren er fra. Jeg har ikke prøvet bedre guitarer til prisen.
Alternativt kan du jo overveje en af de dyrere furch modeller som kan købes i aage.

Hvis du vil have en "rigtig" martin, vil jeg mene at du skal op omkring de 12.000 brugt og finde en HD-28 eller derover, før den kan slå de to ovennævnte. Det er den gode, gamle tommelfingerregel med, at man altid får mere ud af at købe "de dyre af de billigste", end "de billigste af de dyre".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasrytter"]
Men hvad med sådan en som den her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/western-6-strenget-an ... 873650/</a><!-- m -->
[/quote]

Jamen, den ser jo fin ud. Det er bare pokkers svært at se på billedet, hvordan den lyder og føles mellem fingrene...

Edit: Seagull laver også noget ret fede guitarer til priser, som er til at betale. En brugt Levin kunne også være et bud. Men igen: Prøv dig frem.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af thomasrytter »

Derfor skriver jeg også som det allerførste, at du har fat i noget af det helt rigtige når du siger, at man er nødt til at komme ud og få instrumentet mellem fingrene :)

joeleer
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af joeleer »

@Smittefar:
Jeg har lige posted et indlæg, men der er måske ikke kommet frem endnu :) Jeg leder efter en dreadnought der ligger indenfor Martin's territorie om man vil, gerne ala HD28. Jeg har kigget lidt på en D16rgt, men jeg synes den er lidt pebret i forhold til deres nu udgåede DM, som jeg synes er ganske fin til prisen. Desuden kan jeg, måske er det bare mig der har det sådan, forlige mig med at dens gribebræt/stol ikke er af ægte træ. Du har helt ret i, at jeg skal tage en tour rundt og se hvad der egentlig er - desværre har jeg ikke så megen tålmodighed, men denne sag er jo ganske alvorlig, så jeg må tage mig sammen :)

@Thomas:
Det er nemlig lige den model fra Tokai jeg har tænkte mig at jeg SKAL prøve - alene det at den har ibenholt gribebræt/stol virker mere charmerende en den førnævnte Martin d16rgt. Jeg er enig i, at HD28 er lækker - den skal jeg have en dag. Jeg er bare ikke i en situation hvor jeg kan spare op til den, ellers havde jeg gjort det. Men som jeg skriver, så er næsten enhver guitar en opgradering fra hvad jeg har. Jeg prøvede Furch's modeller for nylig, og jeg blev desværre lidt skuffet, da de ikke helt levede op til det lydideal jeg havde. Jeg kunne sagtens mærke at det var kvalitet, men lyden manglede bare et eller andet. De Taylor's jeg prøvede var en anelse for sprøde - næsten hen af båndknas. De eneste der virkelig var "for mig" var en D28 og de HD28'ere jeg prøvede - Jeg håber lidt at Tokai'en kan komme lidt derhen af.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af AnotherDan »

Her er lidt inspiration ihvertfald, jeg har rigtig gode erfaringer med: Norman, Seagull (de er begge lavet på samme fabrik i Quebec området i Canada) og K.Yairi.

En af mine venner er rigtig glad for sin Furch - jeg har ikke rigtig dannet mig et billede af den de par gange jeg har prøvet den.
Bah

joeleer
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af joeleer »

@Anotherdan: Jeg har hørt om Seagull og Norman, men jeg har stadig til gode at prøve en, men de er skrevet på listen over guitarer der skal prøves! Jeg har prøvet enkelte Yairi'er og de har en meget flot omend ikke særlig fyldig lyd, men det kan godt være at det bare har været modellerne.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af FunkyValle »

Jeg har med stor succes prøvet en Tokai CE-158 og den ligger meget op ad HD-28, men alligevel klasser over. Og når man så ser prismærket tror man, det er løgn.
Min næste akkustiske skal være en CE-158T (concert-modellen)

Hvis det er HD-28 lyd, du går efter og budgettet er som du skriver, ville jeg slet ikke tøve med at kaste mig ud i den CE-158.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

joeleer
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af joeleer »

Jamen det er rart at høre folks erfaringer med den model, det er ikke meget der findes på nettet omkring af reviews! Jeg har efterhånden også høje forventninger til den, især når du siger den ligefrem er bedre :) Jeg håber virkelig at jeg kan give dig ret! Hvad er koncertmodellens force og forhold til dreadnought'en?

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af FunkyValle »

Jeg synes, du skal besøge Woodsound i Blågaardsgade, København N, og prøve de forskellige modeller.

Jeg har meget svært ved at beskrive forskellen fra dradnoughten til concertmodellen. Jeg spiller på en Guild D4 nu og søger bare noget andet, og der er concertmodellen et rigtigt godt bud for mig. Men mit lydideal er sikkert ikke det samme som dit. En Guild D4 er umiddelbart ikke det, du søger. Den er meget blød og rund i lyden, hvor en HD-28 er lidt mere kompakt i lyden.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

joeleer
Himmelhund
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af joeleer »

Jamen tak for rådet! Jeg vil for alt i verden undgå den store kæde der just har skiftet navn, da jeg flere gange er blevet overrasket over hvor ringe kundeservice de giver, så jo flere butikker jeg har kendskab til, jo bedre. Det kan jo også være, at jeg finder noget helt tredje at gå at sukke efter, men den tid den bekymring :)

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af Brun Sæbe »

Jeg kan også anbefale Woodsound ved køb af akustisk guitar. Brugte tre omgange derinde for at finde min, og de var hjælpsomme hele vejen.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af Smittefar »

jeg vil også gerne smide en positiv kommentar i retning af Woodsound - de er meget flinke derinde.

Mht. forskellen mellem concert og dreadnaught, så vil jeg gerne give mit bud (her kommer det generelle, kender ikke Tokai): Jeg synes, dreadnaught guitarer har en meget kraftig bund og fylde med massiv nedre mellemtone samtidig med, at de har en flot topklang. Det er en ret velafbalanceret guitar, der fungerer virkelig godt når guitaren er eneste (eller primære akkord-) instrument. En Concert model har typisk mindre bund, spiller ikke nær så højt, men har til gengæld sit fokus liggende på lidt højere mellemtone og en fuldstændig brilliant top-lyd. Det gør guitaren meget velegnet i bandsammenhæng, hvor den klinger smukt igennem. Den fungerer også rigtig godt til fingerspil med melodistemme i toppen, fordi bassen er lidt mere afdæmpet, og der så bliver plads til de lyse toner.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kan i anbefale en akustisk til omkring 8000 kr brugt?

Indlæg af gajda »

Jeg købte en CE-158T (som jeg har flashet i "Yndlingsguitar"-tråden) for et par måneder siden hos Woodsound - Og jeg er vild med den (ellers havde jeg nok ikke købt den :-)). Indrømmet, jeg er ikke den store akustisk-guitar-connoisseur, men jeg mener mig nu alligevel i stand til at genkende et godt instrument, når jeg ser det - og en CE-158 er dælme en dejlig guitar til pengene.
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen