Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Runem »

Som nogen måske husker, kastede jeg mig endelig ud i mit projekt 'sort strat' for noget tid siden - og lavede en tråd om det på den gamle gearfreak. Well, guitaren er i mellemtiden blevet færdig, og når jeg nu alligevel sidder her og venter på at blive hentet - skal bandhygge med vandski og grill i trommeslagerens sommerhus -, kan jeg jo lige benytte lejligheden til at følge op på det.

Henning Hansen havde guitaren i 1.5 måned. Jeg startede med at bevare de oprindelige pickupper, og de skulle vise sig at have en helt fantastisk lyd i en anden krop - med undtagelse af bridge-pu'en, som stadig er for 'bright' til min smag. Neck og mid, derimod, lyder ganske enkelt bare fantastisk i denne guitar. Så mht. lyden, fik jeg en helt fantastisk guitar ud af det.

Jeg valgte at få monteret halsen med en 4-punkts neckplate, og er godt tilfreds med det. Ved ikke hvor meget det har at sige i det store lydbillede, men kunne jo ligeså godt få den lille modifikation med. Guitaren er sat op til 10'ere, og justeret som jeg bad om - og der fungerer sgu bare.

Plasticdelene havde jeg liggende i en skuffe, fra min gamle std. strat, som jeg stadig har, blot med andre plasticdele. Og de havde fået en ganske pæn farve efterhånden - perfekt til projektet. Knapperne har været i brug siden jeg fik min første strat, så plasticdelene er præget af mit eget slid, og har ikke været udsat for kaffegrums, flammekastere eller ander dumme indfald.

Bestilte ny hardware, potmetre osv. hos Henning, så jeg kunne bevare 79'er-kroppen med oprindelig hardware osv.

Jeg har planer om at prøve et sæt suhr fl i den, for at se hvordan det spiller. Dem er jeg i hvert fald stærkt tilfreds med i min warmoth-strat. Har tænkt mig at prøve lidt forskelligt i den. Indtil videre, er det de oprindelige pickupper, der fører :)

Har testet et sæt Fender fat 50'ies i den. Det fungerede ikke for mig - ikke lige min smag.

Nå - men overordnet set: En helt fantastisk spille med endnu bedre lyd.

Relic-jobbet er blevet udført med udgangspunkt i halsens oprindelige patina, som er 100% autentisk. Og desuden var udgangspunktet, at den ikke skulle ligne en guitar, som er blevet mishandlet, men blot brugt som man nu bruger sådan en størrelse...
- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg var nød til at holde Henning i kort snor for ikke at få en for omfattende relic - det kunne jeg fornemme allerede fra starten. Men jeg lavede nogle udkast - bla. andet med udgangspunkt i 'Blackie' (bagsiden altså), som jeg jo synes er en fantastisk fed sort strat.

Og ja, det er bare en sort stratocaster :) Men det var også lige præcis hvad jeg ville have:

Billede Billede

Og familien:
Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Sasha »

En sort Strat skal man jo ha´- til når det skal lyde godt... :-)

Personligt ville jeg nok have holdt ham Henning i lidt kortere snor endnu. Jeg troede egentlig, at han bare "gav folk, hvad de ville have". Men alt det dér relic-halløj er åbenbart steget ham lidt til hovedet?

Nå, jeg ville egentlig bare foreslå dig lige at prøve at hægte den bagerste pickup på tonekontrollen for mid-pickuppen. Selv når tonekontrollen står på "10", tager den så stadig lige det "hysteriske". Det er min ydmyge erfaring, at det ofte mere er den manglende belstning fra en tonekontrol, som "ødelægger" den bagerste pickup på en Strat, end det egentlig er selve pickuppen. Dette lille kneb har ihvertfald transformeret den bagerste pickup på flere af mine guitarer fra "fuzz-pedal only" til yderst brugbar. Prøv det - vi taler om en centimeters kobbertråd. Så det er væsentligt billigere end en ny pickup.

Tør man spørge, hvad det kostede, da jeg faktisk overvejer lidt et lignende projekt?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Anonym »

Cool. Fedt at du også får dine overvejelser og efterfølgende erfaringer med! Godt flash.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af CobraPizza »

Hehe.. kunne forestille Henning gik total amok, og man fik en tændstik med hals tilbage :)

Men jeg synes den er flot.. Det er hele din (lidt konservative) guitar samling også :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]En sort Strat skal man jo ha´- til når det skal lyde godt... :-)

Personligt ville jeg nok have holdt ham Henning i lidt kortere snor endnu. Jeg troede egentlig, at han bare "gav folk, hvad de ville have". Men alt det dér relic-halløj er åbenbart steget ham lidt til hovedet?

Nå, jeg ville egentlig bare foreslå dig lige at prøve at hægte den bagerste pickup på tonekontrollen for mid-pickuppen. Selv når tonekontrollen står på "10", tager den så stadig lige det "hysteriske". Det er min ydmyge erfaring, at det ofte mere er den manglende belstning fra en tonekontrol, som "ødelægger" den bagerste pickup på en Strat, end det egentlig er selve pickuppen. Dette lille kneb har ihvertfald transformeret den bagerste pickup på flere af mine guitarer fra "fuzz-pedal only" til yderst brugbar. Prøv det - vi taler om en centimeters kobbertråd. Så det er væsentligt billigere end en ny pickup.

Tør man spørge, hvad det kostede, da jeg faktisk overvejer lidt et lignende projekt?[/quote]


Jeg er sikker på du kan få ham til at lave som du gerne vil have det.Med min fik han frie hænder.Det eneste jeg forlangte var at det var alvorligt.Ikke tøse relic
Sorte strater lyder bare bedst..

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]En sort Strat skal man jo ha´- til når det skal lyde godt... :-)

Personligt ville jeg nok have holdt ham Henning i lidt kortere snor endnu. Jeg troede egentlig, at han bare "gav folk, hvad de ville have". Men alt det dér relic-halløj er åbenbart steget ham lidt til hovedet?

Nå, jeg ville egentlig bare foreslå dig lige at prøve at hægte den bagerste pickup på tonekontrollen for mid-pickuppen. Selv når tonekontrollen står på "10", tager den stadig lige det "hysteriske". Det er min ydmyge erfaring, at det ofte mere er den manglende belstning fra en tonekontrol, som "ødelægger" den bagerste pickup på en Strat, end det egentlig er selve pickuppen. Dette lille kneb har ihvertfald transformeret den bagerste pickup på flere af mine guitarer fra "fuzz-pedal only" til yderst brugbar. Prøv det - vi taler om en centimeters kobbertråd. Så det er væsentligt billigere end en ny pickup.

Tør man spørge, hvad det kostede, da jeg faktisk overvejer lidt et lignende projekt?[/quote]

Jaså, det vil jeg da lige prøve af. Jeg ved ikke om det er steget ham til hovedet - tror det nu ikke. Men de fleste, som handler hos ham, vil jo have heavy-relic. Han var meget begejstret for at jeg slet ikke ville have så meget. Men jeg tror simpelthen at han er blevet "fartblind" - forstås: jeg tror sgu ikke rigtig, han kan fornemme kun at give den 60 km/t relic, når han er forvændt med 160 km/t... Gav det mening? Da jeg hentede den, sagde han det selv - han havde haft samme frustrende følelse som en maler, der ikke kan stoppe igen, selvom et maleri egentlig er færdigt.

Og jeg vil gå så langt som til at indrømme, at den var mere relic'ed end det først var planen. Men han ringede til mig og spurgte om han måtte give den lidt mere, da ham og Claus (hans tekniker) syntes der manglede lidt. Så det fik han lov til. Jeg blev ovenud lykkelig da han åbnede kassen dernede, og jeg så den... Den lå bare der og så forbandet godt ud.

Jeg vil lige tilføje, at det skarpe sollys også virkelig fremhæver hver enkelt lille ridse. Så den fremstår måske lidt mere voldsom, end den gør reelt.

Yes - prisen. Ny bridge, potmetre, jackplate, wiring, krop og finish - samlet og justeret med nye strenge (naturligvis): 5100.- Og jeg tror såmænd ikke, at det er nogen specialpris.

Kroppen er af mahogni og lakeret med nitrocellulose... Jeg valgte ikke at få en hvid undercoat, som nogle af de oprindelige jo har, da der i mine øjne ser lidt mystisk ud.

Jeg vil da klart fremhæve Hennings smag for godt tonetræ - det knaser jo nærmest! Han er meget fokuseret på kvalitet og i hans øjne, som jeg har forstået det, er det den helt vintage-sound, der er idealet...

Jeg bidrog som sagt selv med plasticdele og pickupper.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Sasha »

Ja, det var måske også mere "fartblind", jeg mente... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Runem »

[quote="CobraPizza"]Hehe.. kunne forestille Henning gik total amok, og man fik en tændstik med hals tilbage :)

Men jeg synes den er flot.. Det er hele din (lidt konservative) guitar samling også :) [/quote]

Hehe ja, det er bare sådan den har udviklet sig jo :) .

Gør mig ikke de store tanker om den overordnede retning - det er bare guitar for guitar. Og det lader til, at mine ideer bare ligger i den retning

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af MichaelNielson »

[quote="Sasha"]En sort Strat skal man jo ha´- til når det skal lyde godt... :-)

Personligt ville jeg nok have holdt ham Henning i lidt kortere snor endnu. Jeg troede egentlig, at han bare "gav folk, hvad de ville have". Men alt det dér relic-halløj er åbenbart steget ham lidt til hovedet?

Nå, jeg ville egentlig bare foreslå dig lige at prøve at hægte den bagerste pickup på tonekontrollen for mid-pickuppen. Selv når tonekontrollen står på "10", tager den så stadig lige det "hysteriske". Det er min ydmyge erfaring, at det ofte mere er den manglende belstning fra en tonekontrol, som "ødelægger" den bagerste pickup på en Strat, end det egentlig er selve pickuppen. Dette lille kneb har ihvertfald transformeret den bagerste pickup på flere af mine guitarer fra "fuzz-pedal only" til yderst brugbar. Prøv det - vi taler om en centimeters kobbertråd. Så det er væsentligt billigere end en ny pickup.

Tør man spørge, hvad det kostede, da jeg faktisk overvejer lidt et lignende projekt?[/quote]


Hej Sasha

Har samme problem med min Strat. Hvad er det lige du foreslår man skal gøre? Illustration?

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af kraen »

Du tager bare den ledning, der sidder fra nederste tone-kontrol->switch og sætter på den tomme terminal på switchen.

Billede

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Anonym »

S&D har også lavet et fint diagram over præcist det:

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Sasha »

Jamen, folk er jo helt vilde for at svare for én...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Jamen, folk er jo helt vilde for at svare for én...[/quote]

Det har alle mænd, der har er i et længere forhold, vel efterhånden vænnet sig til?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Sasha »

Joh, déeet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Joh, déeet...[/quote]

Skal vi virkelig have vores bedre halvdele på banen for at give et konsistent svar :) ?

Men den kærer Henning Hansen.. han bygger også guitarer?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Sasha »

Ja. Og smadrer dem igen bagefter... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Ja. Og smadrer dem igen bagefter... :-)[/quote]

I bedste Townsend-stil, ku' jeg forestille mig :) det må være forløsende et eller andet sted..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfølger på tråd fra Gearfreak.dk (flash)

Indlæg af Sasha »

Well, det siges jo, at han faktisk er ret god til det dér med håndværk og lakering osv. Så der er ét eller andet i regnestykket, som ikke helt går op inde i mit hoved - det skulle da lige være at lade den lille indre anarkist demonstrere sin dybe foragt for godt håndværk. Men hvorfor så ikke bare smadre nogle andres kreationer? Er vi ude i noget med et opråb til omverdenen om selvhad i samme ombæring, oder? Nå, jeg skal ikke prale af mine lommepsykologiske evner...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen