Blackstar vs. Orange

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Gotter
Smoke On The Water
Indlæg: 50
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Blackstar vs. Orange

Indlæg af Gotter »

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig en ny (/brugt) forstærker og er kommet frem til to konkurrenter; Blackstar HT Studio 20 og Orange Rocker 30. Jeg har brug for en nogenlunde god alsidighed, men har en kærlighed til lyden af Giant, Extreme, Van Halen og den slags fra den periode. SRV, John Mayer og sådan noget "medium-gain" strathejs er også møgfedt.

SÅ, har i erfaringer med den ene eller den anden forstærker (- ikke nødvendigvis i forbindelse med mine præferencer)?

Tak skal i have. :)

Christian

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Runem »

Jeg synes Orange Rockerverb lander lige i midten af det hele. Har to af dem stående lige nu, og er rigtig glad for lyden. Mit dilemma var, at jeg godt ville have en lækker clean og en drive med lidt knald på, når der skal gives gas.

Da jeg skulle ud og finde en ny amp, som passede på det lydideal, jeg selv har, osede jeg rundt og pløjede igennem forstærkere en hel dag... Også de virkelig dyre! Og egentlig havde jeg slet ikke overvejet Orange, men deres Rockerverb to fusen fuldstændig på mig! Værd at tjekke ud i hvert fald.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Odgaard »

Bum bum. Umiddelbart ville jeg ikke sætte en Orange Rocker 30 i forbindelse med de navne, du nævner. Men sådan er der så meget (og så mange dele i kæden).

Har du prøvet de to forstærkere? Hvordan er du kommet frem til lige netop de to?

Gotter
Smoke On The Water
Indlæg: 50
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Gotter »

Jeg har prøvet en Rockerverb for et års tid siden, og det er noget nær den fedeste forstærker jeg har prøvet. Men den er som sagt lidt pebret i prisen og ligger et stykke uden for mit budget.
Grunden til at jeg har de to i hovedet er, at jeg som sagt var så tosset med Rockerverb'en, fandt en Rocker 30 på dba og tænkte at der må være visse ligheder i lyden (ved ikke om navnet antyder noget?). Blackstar'en er udover videoer på youtube, kommet frem på baggrund af en af deres drive pedaler, som jeg "lånte i Aage" sidste år, og syntes lød mega fedt.
Jeg kan dog ikke lige umiddelbart finde nogle steder i nærheden, som forhandler Blackstar, så jeg kan prøve dyret. Og Rockeren er gået ud af produktion, så den er måske heller ikke sådan lige at støve op.

Det skal så også lige siges at jeg tager imod andre forslag i 3-4000kr klassen med kyshånd. :)

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Runem »

Har haft et par blackstar pedaler, og de er bestemt fede. Men har dog aldrig prøvet en af deres amps. Aage har haft et par stykker i tide og utide. De forhandler dog deres pedaler, så mon ikke, de kan bestille noget hjem.

Men ja... Ellers spar sammen til en rockerverb. Det er sgu træls at gå på kompromis med amps, når man allerede ved, hvad man vil have. Og du vil have en Rockerverb :)

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af strattitude »

Tjek evt en Orange Thunder 30 ud. Den har en god clean kanal, der dog knækker lidt tidligt. Og så har den en drive kanal med masser af gain.
Jeg synes faktisk den lyder bedre end både den nye den gamle rockerverb 50.
Den er også ret billig 5700,- for en top.
Og så har den loop, som en Rocker 30 ikke har.

Gotter
Smoke On The Water
Indlæg: 50
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Gotter »

Haha, selvfølgelig vil jeg have en rockerverb! :) Men der er bare det ved det, at den spiller alt for højt når jeg skal have den i min lejlighed 90% af tiden. (Og så lige dét med prisen)

Thunder'en ser også spændende ud, den ryger med i overvejelserne.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Odgaard »

20 og 30 watts rørforstærkere vil nu også spille for højt i en lejlighed, med mindre du bruger en attenuator eller har dem skruet så lidt op, at de lyder kedeligt, synes jeg.
men du skal da ud og prøve nogle forstærkere, hvis muligt.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Runem »

[quote="Gotter"]Haha, selvfølgelig vil jeg have en rockerverb! :) Men der er bare det ved det, at den spiller alt for højt når jeg skal have den i min lejlighed 90% af tiden. (Og så lige dét med prisen)

Thunder'en ser også spændende ud, den ryger med i overvejelserne.[/quote]

Ligegyldig hvad, vil de fleste vellydende amps altid spille for højt til lejligheds niveau. Hvis du gerne vil have god lyd igennem sådan en karl på et lavt niveau, skal du, som Odgaard skriver, have snitterne i en attenuator, som giver dig mulighed for at skrue ned for niveauet, selv om ampen får noget havre.

Personligt har jeg aldrig haft det store behov for ypperlig vellyd hjemme i dagligstuen. Det er alligevel ikke det samme, når man ikke "mærker" lyden...

Derhjemme bruger jeg en 25 watt'er, som lige får en mild drive-pedal foran. Så kan jeg presse forstærkeren lidt med pedalen, uden at niveauet bliver latterligt højt.

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af strattitude »

Thunder 30 kan neddrosles til 15w, og yderligere ned til 7,5 w med en switch der piller 2 af udgangsrørene fra.

Det er nok stadig for højt til stue behov. Synes heller ikke en attenuator fungerer til det. Det er bare svært at få fed lyd ved super lavt niveau...

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Runem »

[quote="strattitude"]Thunder 30 kan neddrosles til 15w, og yderligere ned til 7,5 w med en switch der piller 2 af udgangsrørene fra.

Det er nok stadig for højt til stue behov. Synes heller ikke en attenuator fungerer til det. Det er bare svært at få fed lyd ved super lavt niveau...[/quote]

Det er også et underligt ideal, synes jeg. Selvfølgelig skal det ikke lyde af pizzabakke, men det er sgu bare svært at få i både pose og sæk. Hellere et setup, som sparker røv live. Og så til gengæld lyder ok fornuftigt hjemme. Sådan har jeg det i hvert fald.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Sasha »

[quote="strattitude"]Thunder 30 kan neddrosles til 15w, og yderligere ned til 7,5 w med en switch der piller 2 af udgangsrørene fra.

Det er nok stadig for højt til stue behov. Synes heller ikke en attenuator fungerer til det. Det er bare svært at få fed lyd ved super lavt niveau...[/quote]

Jah, det er nok nærmere 0,75 Watt, du har brug for til hjemmebrug...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Gotter
Smoke On The Water
Indlæg: 50
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Gotter »

Jeg var lige i Woodstock og prøve nogle forskellige Orange ting. Rockerverben lød klart bedst, men skal skrues ALT for højt op, før det bliver sjovt. Thunder 30'ens drive var egentlig ret fed efter lidt arbejde med shape knappen (den blev nemt meget metal eller lidt "slatten"), havde en lækker clean og kunne godt lyde fint ved "lejlighedsniveau" på halv kraft og med 2 af rørene koblet fra. Tiny og Dual Terror fik også en tur, men det var ikke lige mig, og lidt et par one trick ponys.
Aage har ikke noget Blackstar HT i øjeblikket, så hvis nogen høre om et sted der har noget stående, så sig lige til. :)

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Førslev »

Jeg har en ht5 combo derhjemme som du skal være velkommen til at prøve en dag. Bor i roskilde.

Jokum52
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Jokum52 »

Jeg købte et orange half-stack i Woodstock for ingen penge, så de har nogle gange noget lækkert brugt Orange derinde. Men synes godt nok at Blackstar Arstisan må det være, er meget sød :) Der er jo også den der Orange Thunderverb 50 som virker rimeligt alsidig, og så har den en atenuator :) men det vel alt sammen ret pebret?
Aria Pro II CS-250

>Crybaby
>Fender Blender
>Red Witch Fuzz God
>Carl Martin The Fuzz
>EHX Micro POG
>Ibanez LF-7
>EHX Pulsar
>Ernie Ball Volume Pedal Jr.
>SIB Mr Echo

>Orange Overdrive 80 reissue
>Orange 4x12

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Blackstar vs. Orange

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"][quote="strattitude"]Thunder 30 kan neddrosles til 15w, og yderligere ned til 7,5 w med en switch der piller 2 af udgangsrørene fra.

Det er nok stadig for højt til stue behov. Synes heller ikke en attenuator fungerer til det. Det er bare svært at få fed lyd ved super lavt niveau...[/quote]

Jah, det er nok nærmere 0,75 Watt, du har brug for til hjemmebrug...[/quote]

HAr haft en øveforstærker hjemme som kunne indstilles til 1/4 watt (Vox Ac-4), og den skulle ikke skrues meget mere end kl 10-11 før det ville være generende højt for naboerne. Så nu står den på Pod HD derhjemme.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen