Hvad spiller forsangeren?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Kris
Himmelhund
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Kris »

Heey!

Længe siden jeg har været herinde, men jeg har et spørgsmål.

Jeg ser tit (rock)bands, hvor forsangeren spiller noget rimeligt "simpelt" akkordspil - tit og ofte midt på gribebrættet. Er der nogen specielle tricks/akkorder de bruger? For jeg ville nemlig gerne lære det der guitarspil, så man kan se totalt overskudsagtig ud mens man synger :D

Håber i forstår hvad jeg mener.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Capo og åbne akkorder er vel ikke helt galt? Ellers så kan du hamre nogle akkorder i barre, c-form, g-form og d-form.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Sasha »

Det afhænger vel af nummeret? Men ellers spiller de vel typisk akkorderne, som passer til nummeret?

Og desværre er "det dér guitarspil, så man kan se totalt overskudsagtig ud", nok noget, som man er nødt til at lære fra bunden. Og typisk ser folk altså ikke "totalt overskudsagtige ud", med mindre at de rent faktisk også har det totale overskud. Og så er vi slet ikke engang nået til at tale om, hvordan de lyder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kris
Himmelhund
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Kris »

[quote="VilhelmNielsen"]Capo og åbne akkorder er vel ikke helt galt? Ellers så kan du hamre nogle akkorder i barre, c-form, g-form og d-form.[/quote]

Nice, så fandt man da lige ud af hvor lidt man vidste om barre-akkorder selvom jeg bruger dem tit! Jeg kigger lidt på de forskellige forme, de virker nyttige - tak! :D

Kris
Himmelhund
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Kris »

[quote="Sasha"]Det afhænger vel af nummeret? Men ellers spiller de vel typisk akkorderne, som passer til nummeret?

Og desværre er "det dér guitarspil, så man kan se totalt overskudsagtig ud", nok noget, som man er nødt til at lære fra bunden. Og typisk ser folk altså ikke "totalt overskudsagtige ud", med mindre at de rent faktisk også har det totale overskud. Og så er vi slet ikke engang nået til at tale om, hvordan de lyder...[/quote]

Jeg ved godt at overskuddet er der fordi man rent faktisk har det - overdrev nok lidt i mit første indlæg :) Det er egentlig ligeså meget fordi jeg er gået i stå i mit rytmespil, så jeg ville have nogen inputs :)

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Kris"][quote="VilhelmNielsen"]Capo og åbne akkorder er vel ikke helt galt? Ellers så kan du hamre nogle akkorder i barre, c-form, g-form og d-form.[/quote]

Nice, så fandt man da lige ud af hvor lidt man vidste om barre-akkorder selvom jeg bruger dem tit! Jeg kigger lidt på de forskellige forme, de virker nyttige - tak! :D [/quote]

Fik en bunke kopier fra en bog af min guitarlærer, og det vidste mig hvor nyttigt det er at kende til alle akkordformerne og deres udvidelser. Man kan virkelig få utroligt meget ud af voicing.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Michael Vajhøj »

Den lærerbog der hedder Reiffs Rytmer er ret fed... Og giver en god indgangsvinkel til hvordan man kan spille noget andet end det man altid plejer...

/Michael
RoadHigh.dk

Kris
Himmelhund
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Kris »

Tak Michael, den vil jeg helt sikkert kigge på :)

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Og så er det ikke dumt altid at tænke på at bassisten har styr på bastonerne, så kan man frigøre sig lidt mere.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad spiller forsangeren?

Indlæg af Sasha »

[quote="VilhelmNielsen"]Og så er det ikke dumt altid at tænke på at bassisten har styr på bastonerne...[/quote]

Dette KAN dog i visse tilfælde godt vise sig at være en lidt optimistisk antagelse... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen