Pod spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Pod spørgsmål

Indlæg af Plexi »

Jeg er nu blevet den glade ejer af en pod hd 500. Jeg skulle bruge noget til at spille ind med og at øve med derhjemme. Jeg kører den ind i pc og ud i aktive monitors. Den lyder overraskende godt (har ikke haft en pod før). Presets er spændende at lege med. Alt er ikke brugbart, men det er ret vildt hvor syrede lyde der nu kan komme ud af min guitar. Alt godt indtil videre.
Nu har jeg tænkt mig at prøve at tage den med i øveren. Jeg er supertilfreds med mit røramp-setup og det skal der ikke laves om på, men pod kunne bruges som backup amp, og som afveksling når jeg ville bruge nogle specielle lyde.
Mit spørgsmål går på, hvordan i ville forbinde den ? Direkte i PA ?(som ikke er særligt godt i vores øvelokale), gennem min forstærkers poweramp ? købe en poweramp og køre den igennem mit guitarkabinett ? eller købe en skræddersyet løsning som denne <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/tech_21_power_ ... _60.htm</a><!-- m -->
Hvad er jeres erfaringer med at forbinde og spille med en pod live ? Kan det overhovedet lade sig gøre og vil den klare at skære igennem lydbilledet ?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pod spørgsmål

Indlæg af Michael Vajhøj »

Rasmus Rask havde vist haft en med ude et par gange live med mindre gode resultater, det var vist primært dynamikken han manglede, men mon ikke selv han kan lokkes til at uddybe...

Hvis du vil have den med som backup, ville jeg bare smide den direkte i PA'et - du har ikke rigtigt nogen garanti for at grunden til at du skal bruge den er pga. en fejl i din forstærkers preamp, så løsningen med at køre direkte i poweramp'en ville jeg ikke satse på. At have en ekstra poweramp med ville jeg bare se som at skulle slæbe noget unødigt grej med på alle jobs (nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange jobs i spiller og om I selv slæber jeres grej, men jeg ville blive ret træt af at slæbe rundt på unødige ting hver gang).

Personligt har jeg bare en Carl Martin Rock Bug med på job, som backup - har (7-9-13) aldrig haft brug for den, men den er så tilpas lille og let at jeg kan overkomme at slæbe den med hver gang... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pod spørgsmål

Indlæg af Jake »

Prøv at putte den i din forstærkers effect-loop, og leg så med (eller fjern) POD'ens kabinetindstillinger og poweramp-indstillinger. Jeg synes, at et rørudgangstrin kan få rigtig meget skidt til at lyde mindre skidt. Og da jeg selv synes POD HD'erne lyder godt, så kan det jo blive rigtig fedt! :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pod spørgsmål

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg er langtfra ekspert på området, for jeg er aldrig nået så langt at jeg har brugt en POD seriøst på en række jobs. Jeg har dog været ude for, at have været nødsaget til at bruge en på 3 jobs på Langelandsfestivalen i 2006, pga. forstærkervrøvl.

Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre at få til at lyde godt. Problemet er dog at disse forudsætninger skal være til stede:

1) Fremragende monitorforhold. Dvs. en eller flere monitors, hvor du kan få den lyd du har brug for... Hvorfor så ikke bare have en forstærker, hvis du alligevel skal slæbe monitors?

2) En god lydmand, der kan få det passet ind i scenelyden... Og det er faktisk sværere end man lige tror. En rørforstærker har et eller andet "push" i sig, som bliver bedre og bedre jo højere den spiller. Jeg har prøvet nogle gange at EQ'e mig frem til samme resultat, men det bliver bare underligt dåset og hult i lyden.

Slutteligt, omend måske lidt pjattet, synes jeg simpelthen det ser tomt ud uden en forstærker på scenen. Men det værste er næsten, at man ikke kan bruge volumenkontrollen til at styre mængden af forvrængning på samme måde som med en rørforstærker.

Alt i alt, spiller jeg ikke ofte nok med en lydmand og så gode monitorforhold at jeg ser nogen grund til at skifte.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pod spørgsmål

Indlæg af Jacob »

[quote="GuitaRasmus"]

. Men det værste er næsten, at man ikke kan bruge volumenkontrollen til at styre mængden af forvrængning på samme måde som med en rørforstærker.

[/quote]

Så har du ikke prøvet POD HD-serien kan jeg høre.. For jeg prøvede den med samme "mindset" som dit, og det blev hurtigt gjort til skamme - fik hurtigt JTM45-modellen (mener jeg det var) til at gå fra en (relativt) go' rockforvrængning til ren lyd, bare med volumeknappen og et flick på PU-switchen. Så dén hurdle har moderne teknologi altså fjernet godt og grundigt, IMO.

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pod spørgsmål

Indlæg af Jens H »

[quote="Jacob"][quote="GuitaRasmus"]

. Men det værste er næsten, at man ikke kan bruge volumenkontrollen til at styre mængden af forvrængning på samme måde som med en rørforstærker.

[/quote]

Så har du ikke prøvet POD HD-serien kan jeg høre.. For jeg prøvede den med samme "mindset" som dit, og det blev hurtigt gjort til skamme - fik hurtigt JTM45-modellen (mener jeg det var) til at gå fra en (relativt) go' rockforvrængning til ren lyd, bare med volumeknappen og et flick på PU-switchen. Så dén hurdle har moderne teknologi altså fjernet godt og grundigt, IMO.[/quote]
+1
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pod spørgsmål

Indlæg af Madmax25 »

Jeg bruger en Vox Tonelab SE (en multieffekt og amp modeler som minder lidt op POD'en) og har rigtigt gode erfaringer med at smide den i min forstærkers poweramp. Dvs. fra POD'ens udgang til min effect return på forstærkeren. Og så slår jeg kabinet emuleringen fra på Tonelab'en.

Hvis den "bare" skal bruges som backup, så ville jeg ikke investere i en poweramp til den. Hvis uheldet er ude kan du jo i værste fald gå direkte i PA'en.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen