Bassman - hvad skal man gå efter?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg overvejer lidt at finde mig en Fender Bassman, eftersom jeg ofte bruger min forstærker til at spille clean, og få forvrængning fra pedaler, i det ene band jeg spiller i. Men jeg synes det er lidt af en jungle at finde rundt i modellerne. Jeg er ikke ude efter en ´59 bassman (der er 4x10 comboen, så vidt jeg har forstået?), men derimod en top af en art.

Hvad skal man kigge efter? Og er sådan en som den her helt håbløs? <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/guitartop-fender-bass ... ender-bass ... -76084356/</a><!-- m -->
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af MacG »

Den ser ud til at være et fint bud. Bed om nogen billeder af indmaden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Sasha »

Ja, den ser da fin ud. Men du kan ikke se en sk.. om, hvilken model der er tale om, udefra.

Men mon ikke der er tale om endnu en AB-165, som er den langt mest almindelige på disse breddegrader? Nå, det ved jeg selvfølgelig intet om. Så det er blot gætteværk fra min side...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af JaDe »

Hej Rasmus,

Nu skal jeg ikke "kloge" mig mere end højest nødvendigt i dette forum, men sidder med et par tanker/spørgsmål/kommentarer:

1) Hvorfor må det ikke være en Combo? Efter det du skriver, lyder det mere som om, at du prioriterer en Clean voicing højere end Top/Combo ?
2) Hvorfor lige en Bassman. Ikke at der er noget galt med den, men den er meget mørk i voicingen sammenlignet med andre Fender amps. Har du overvejet at tjekke Deluxe/Super/Twin Reverb
3) Såfremt det skal være en top, hvad med en ældre Bandmaster med AB 763 kredsløb, hvis ellers Reverb'en ikke er et must.
4) Under alle omstændigheder, har du overvejet, hvilke rør du ønsker at komme i din kommende Fender amp eftersom jeg går ud fra, at uanset om du ender med en gammel sag eller en reissue, skal rørene muligvis ha' en overhaling.
5) Endelig vil jeg foreslå, at du under alle omstændigheder tjekker dine pedaler på alle de Fender amp's som du prøver i og med de får afgørende betydning. IMO lyder det som om, at du leder efter en Clean grundlyd krydret med diverse effekt pedaler. Jeg har ingen anelse om, hvad for noget musik, du skal bruge en Fender amp til, men da jeg byggede mit eget set-up omkring en Super Reverb re-issue, røg de fleste af mine daværende pedaler på udkskiftningsbænken.

Håber du kan bruge ovenstående....

Mvh

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af GuitaRasmus »

Tak for input indtil videre. :-)

Jade:
1) Fordi jeg bryder mig ikke om lyden af open back kabinetter eller comboer - bassen bliver for "slap", synes jeg.
2) Jeg kan bare godt lide lyden af Telemasters - det er ikke noget jeg har tænkt helt vildt over.

5) Se, det er en absolut betydelig overvejelse; jeg bruger nogenlunde lige meget clean og knas (pop rock), og det er supervigtigt at den kan tage i mod de pedaler jeg bruger - til drive er det primært min plexitone. Der må tænkes.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Rasmus »

[quote="GuitaRasmus"]Tak for input indtil videre. :-)

Jade:
1) Fordi jeg bryder mig ikke om lyden af open back kabinetter eller comboer - bassen bliver for "slap", synes jeg.
2) Jeg kan bare godt lide lyden af Telemasters - det er ikke noget jeg har tænkt helt vildt over.

5) Se, det er en absolut betydelig overvejelse; jeg bruger nogenlunde lige meget clean og knas (pop rock), og det er supervigtigt at den kan tage i mod de pedaler jeg bruger - til drive er det primært min plexitone. Der må tænkes.[/quote]

Hvad med en Suhr Badger? Jeg synes fandme den lyder fedt clean.

Jeg synes bestemt Møllers Bassman lyder fedt, jeg ved ikke om jeg selv ville kunne spille udelukkende på den, men når andre spiller på den lyder den jo mega fedt. Dog ville jeg tro den lyder lidt for "gammelt" til dig?

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af JaDe »

Hej igen,

@ 1) Du kan jo verveje sammen løsning som Billy Cross har valgt og skære kabinettet væk fra din yndlings Fender combo, og derefter tilføje dit favourite kabinet.
@ 2) Fair nok. Så har du vel egentlig svaret. Om det så skal være en Top eller som beskrevet ovenfor giver dig jo flere muligheder - ikke at jeg selv kunne finde på, at skære kabinettet væk, men alligevel....
@ 5. Her vil jeg igen henlede din opmærksomhed på rørene og udgangseffekt, da du et eller andet sted skal beslutte dig for, om power amp forvrængning, skal være en del af din forvrængede lyd.

Glæder mig til at høre, hvad du kommer frem til.

Mvh

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Rasmus"][quote="GuitaRasmus"]Tak for input indtil videre. :-)

Jade:
1) Fordi jeg bryder mig ikke om lyden af open back kabinetter eller comboer - bassen bliver for "slap", synes jeg.
2) Jeg kan bare godt lide lyden af Telemasters - det er ikke noget jeg har tænkt helt vildt over.

5) Se, det er en absolut betydelig overvejelse; jeg bruger nogenlunde lige meget clean og knas (pop rock), og det er supervigtigt at den kan tage i mod de pedaler jeg bruger - til drive er det primært min plexitone. Der må tænkes.[/quote]

Hvad med en Suhr Badger? Jeg synes fandme den lyder fedt clean.

Jeg synes bestemt Møllers Bassman lyder fedt, jeg ved ikke om jeg selv ville kunne spille udelukkende på den, men når andre spiller på den lyder den jo mega fedt. Dog ville jeg tro den lyder lidt for "gammelt" til dig?[/quote]

Det gør den nemlig (badgeren) - spørgsmålet er bare om den er tight nok i bassen til mit formål.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Sasha »

Og så skal man jo ikke være blind for, at selve forstærkerkredsløbet i henholdsvis "Tweed" combo´en og toppene er forskellige som dag og nat. Så dét har måske også lige en finger med i spillet. Og bare toppene kan jo indeholde meget forskellige kredsløb, som så indlysende nok også lyder meget forskelligt...

Man har jo så hørt om AB-165 Bassmans, som er blevet bygget om, så de praktisk talt havde en kanal, som var som en Blackface-Fender-top og én kanal, der var som en "Tweed" Bassman. Men det er jo nok en helt anden snak...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af GuitaRasmus »

Nej, det har du nok ret i, Søren. Jeg prøvede engang Vajhøjs ´59 reissue, og den lød flot, men næsten lidt for "danseorkester-strat-i-midterpositionen-flot".
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Sasha »

Og jeg har prøvet og prøvet og prøvet reissue-Fendere. Jeg kan kun mindes én, som lød nogenlunde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af GuitaRasmus »

Ja, jeg kan bestemt ikke prale med have hørt en original. De går jo ellers efter sigende under navnet "possibly the best sounding guitar amp ever built". :-D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Sasha »

Var der i øvrigt ikke noget med, at ham dér Swampthing havde mumlet om at sælge sin Bassman? Den ville ifølge min ydmyge mening nok være værd at holde øje med, hvis det bliver til noget (og man kan leve med at være lænket til et 4 ohms kabinet).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]Ja, jeg kan bestemt ikke prale med have hørt en original. De går jo ellers efter sigende under navnet "possibly the best sounding guitar amp ever built". :-D[/quote]

Nu var det alle typer reissue-Fenderforstærkere, jeg mente - ikke kun Bassman.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Telemaster »

Jeg er jo vildt glad for min Bassman, og har slet ikke lyst til at bruge andre amps - bortset fra, at det ind imellem ville være praktisk med en lille combo. Men lidt at tygge på: mit kabinet er jo halvåbent, så hvis du godt kan lide den lyd, skal du måske genoverveje din indstilling til åbne kontra lukkede kabinetter.

Du er selvfølgelig velkommen til at kigge ud en dag og gennemteste den med dine pedaler og evt. forskellige kabinetter - men det ved du vist godt :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Telemaster"]Jeg er jo vildt glad for min Bassman, og har slet ikke lyst til at bruge andre amps - bortset fra, at det ind imellem ville være praktisk med en lille combo. Men lidt at tygge på: mit kabinet er jo halvåbent, så hvis du godt kan lide den lyd, skal du måske genoverveje din indstilling til åbne kontra lukkede kabinetter.

Du er selvfølgelig velkommen til at kigge ud en dag og gennemteste den med dine pedaler og evt. forskellige kabinetter - men det ved du vist godt :-)[/quote]

Hehe, jeg tror nu ikke det med halvåbent/åbent ændrer sig - jeg kan som sagt gode lide lyden i din, men jeg er helt overbevist om at jeg bedre ville kunne lide den, sat til mit eget kabinet. Jeg var desværre nødsaget til at spille på et halvåbent kabinet her på årets Langelandsfestival (pga. transportpladsproblemer) og det bekræftede mig endnu en gang i at det skal være lukket.

Men jo, lad os det endeligt gøre det snart - det er også voldsomt længe siden vi har nørdet gear. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af Rasmus »

Jeg synes nu ikke Møllers *** er så stram i bunden....(hvis du ved hvad jeg mener)..... Men det kan godt være et lukket kabinet gør en stor forskel.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af reindane »

Ellers er der jo den mulighed, at man anskaffer sig en - i forvejen vellydende - BF/SF Bassman top, og så opgraderer den med en FatStack Bassman Mercury Magnetics udgangstransformator. Det vil medføre betydelig mere punch og klarhed i bassen.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af fortytwo »

[quote="GuitaRasmus"]det er også voldsomt længe siden vi har nørdet gear. :-)[/quote]
Er det ikke mere noget med, at du nørder, og Møller ser på..? :D
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Bassman - hvad skal man gå efter?

Indlæg af fortytwo »

Ellers kunne man jo også bare finde et lukket Fender kab..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen